Hedendaagse christelijke muziek

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door helma »

https://www.bijbelseoverdenkingen.nl/l/ ... ian-music/

Studie van Wilco Vos:
Een studie naar het ontstaan van de hedendaagse aanbiddingsmuziek met schokkende onthullingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Jantje »

Ik heb het globaal gelezen. Maar dit onderzoek is daarom wel vlijmscherp, het laat geen spaan heel. Ik vind het een gedegen onderzoek met een duidelijke uitslag. Ik hoop dat we daar als gezindte ons voordeel mee kunnen doen.

Begrijp ik nou goed dat deze meneer de band Sela ook afkeurt?
Laatst gewijzigd door Jantje op 27 jan 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Augustienus »

Van een serieuze studie of onderzoek is geen sprake. De site staat ook bol van de complottheorieën.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik heb het globaal gelezen. Maar dit onderzoek is daarom wel vlijmscherp, het laat geen spaan heel. Ik vind het een gedegen onderzoek met een duidelijke uitslag. Ik hoop dat we daar als gezindte ons voordeel mee kunnen doen.

Begrijp ik nou goed dat deze meneer de band Sela ook afkeurt?
https://www.bijbelseoverdenkingen.nl/de-doop/
Tja...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Jantje »

Augustienus schreef:Van een serieuze studie of onderzoek is geen sprake. De site staat ook bol van de complottheorieën.
Dat is een valse beschuldiging! :deg :deg :deg
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Geytenbeekje »

Tja wat kan je dan wel zingen.
Is het Bijbels, kan je het naast de Bijbel neer leggen ?
En soms is een lied (zelfs psalm) best wel eenzijdig, maar betekend niet dat het afgeschreven moet worden.
En als je liefst wat anders luistert dan naar alleen maar psalmen, luister dan naar cantates van Bach of een andere christelijke/gereformeerde muzikant.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Augustienus »

Jantje schreef:
Augustienus schreef:Van een serieuze studie of onderzoek is geen sprake. De site staat ook bol van de complottheorieën.
Dat is een valse beschuldiging! :deg :deg :deg
Nee hoor, zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_ ... _(complot). Op deze website staan pas veel valse beschuldigingen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Ik heb het globaal gelezen. Maar dit onderzoek is daarom wel vlijmscherp, het laat geen spaan heel. Ik vind het een gedegen onderzoek met een duidelijke uitslag. Ik hoop dat we daar als gezindte ons voordeel mee kunnen doen.

Begrijp ik nou goed dat deze meneer de band Sela ook afkeurt?
En de Getty's en John Piper.

Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen (maar wel soortgelijke Engelstalige artikelen).
Een van de uitgangspunten is dat beinvloeding door iemand met slechte ideeen ook tot slecht werk leidt. Ik vraag me dat af. Augustinus liet zich in zijn filosofie en schrijfstijl erg beinvloeden door heidense denkers en redenaars. Dat maakt zijn werk niet heidens. Ik heb bewondering voor het muzikale werk van Mozart, Beethoven, Tsaikovski en Dvorak, maar ik weet niet hoe hun Christelijke opvattingen waren, of ik weet van sommige van hen dat ik het niet met ze eens ben. Zo heb ik ook bewondering voor de muzikale werken van sommige popmuzikanten.

Ik denk dat we veel kunnen leren van de boeken van de vorige paus over de Heere Jezus zonder het in alles met hem eens te zijn.

Verder vraag ik me af of David werkelijk de zelfde meetlat zou overleven als in dit artikel wordt gebruikt voor muzikanten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Augustienus »

Inderdaad, Sela wordt afgeschreven omdat de oprichter iemand heeft uitgenodigd op een conferentie die betrokken was bij de Toronto blessings in Amerika.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door -DIA- »

Heel veel woorden, maar we hebben dit hele verhaal, dat hier nogal sensationeel overkomt, naar ik meen, met verschillende voorbeelden en in verschillende bewoordingen, maar dan ontdaan van zulk een sensatie als hier, verspreid over een jaar of tien, op een nuchtere wijze te hebben opgemerkt.

Hier lijkt het meer op sensatie, en dat willen we misschien liever horen? Wees vooral nuchter en waakt, en laat u ook niet van de wijs brengen door zo'n publicatie. Blijf gewoon bij wat we geleerd zijn. Elke afwijking, hoe klein ook, kan zich ontwikkelen tot een complete antichristelijke stroming. Laten we niet naïef zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Heel veel woorden, maar we hebben dit hele verhaal, dat hier nogal sensationeel overkomt, naar ik meen, met verschillende voorbeelden en in verschillende bewoordingen, maar dan ontdaan van zulk een sensatie als hier, verspreid over een jaar of tien, op een nuchtere wijze te hebben opgemerkt.

Hier lijkt het meer op sensatie, en dat willen we misschien liever horen? Wees vooral nuchter en waakt, en laat u ook niet van de wijs brengen door zo'n publicatie. Blijf gewoon bij wat we geleerd zijn. Elke afwijking, hoe klein ook, kan zich ontwikkelen tot een complete antichristelijke stroming. Laten we niet naïef zijn.
Deze man zou uit onze kerken gebannen worden ivm zijn doopvisie, wij kunnen nu niet gaan zeggen zie je nu wel want hij zegt het.
Ik zelf toets liederen op de Bijbelse inhoud, dat doe ik ook bij de berijming van 1773, maar dat weet je.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Heel veel woorden, maar we hebben dit hele verhaal, dat hier nogal sensationeel overkomt, naar ik meen, met verschillende voorbeelden en in verschillende bewoordingen, maar dan ontdaan van zulk een sensatie als hier, verspreid over een jaar of tien, op een nuchtere wijze te hebben opgemerkt.

Hier lijkt het meer op sensatie, en dat willen we misschien liever horen? Wees vooral nuchter en waakt, en laat u ook niet van de wijs brengen door zo'n publicatie. Blijf gewoon bij wat we geleerd zijn. Elke afwijking, hoe klein ook, kan zich ontwikkelen tot een complete antichristelijke stroming. Laten we niet naïef zijn.
Deze man zou uit onze kerken gebannen worden ivm zijn doopvisie, wij kunnen nu niet gaan zeggen zie je nu wel want hij zegt het.
Ik zelf toets liederen op de Bijbelse inhoud, dat doe ik ook bij de berijming van 1773, maar dat weet je.
Wie of wat hierachter zit weet ik niet. Het is niet de taal van de ware kerk, want dit neigt naar sensatie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Mara »

Wat is er inderdaad allemaal gebeurd tijdens de laatste decennia?
Toen ik op de JV zat, kwam er tweemaal per jaar controle van de kerkenraad, of wij geen "verkeerde" liederen zongen.
We zongen weleens uit de oude Hervormde bundel.
En deed Weerklank intrede.
Daarin staan zeker mooie liederen, maar ook liederen waar ik mijn bedenkingen bij heb.
In onze kerken waarschuwt o.m. ds Voorwinden voor opmerkzaamheid.
En dat doet hij niet in de gemeentes waar de SV nog gehanteerd wordt, maar in de gemeentes die Weerklank al een tijd zingen.

Ik meen dat vroeger predikanten ook wel waarschuwden tegen het zingen van Ere zij God.
En dat werd zeker niet gezongen na de kerkdienst, zoals nu op eerste kerstdag.
samanthi schreef:Deze man zou uit onze kerken gebannen worden ivm zijn doopvisie, wij kunnen nu niet gaan zeggen zie je nu wel want hij zegt het.
Maar wat heeft een doopvisie met dit topic te maken :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door helma »

Het is een heleboel tekst waar je je misschien niet in alles kan vinden. Maar altijd goed om weer eens bepaalde dingen onder de loep te nemen die er ingeslopen kunnen zijn.

Wilco Vos heeft een aantal jaar geleden andere doopvisie gekregen. Dat betekent niet dat hij geen waardevolle dingen kan zeggen.
Het feit dat ik zijn doopvisie niet overneemt betekent niet dat ik geen respect voor hem heb.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Mara »

helma schreef:Het is een heleboel tekst waar je je misschien niet in alles kan vinden. Maar altijd goed om weer eens bepaalde dingen onder de loep te nemen die er ingeslopen kunnen zijn.
Maar de predikanten waar jij wekelijks bij zit, zullen hier toch ook tegen waarschuwen zeker?
Ik vind het een veel te grote lap tekst, sorry.
helma schreef:Wilco Vos heeft een aantal jaar geleden andere doopvisie gekregen.
Ik ken hem niet.
Maar een andere doopvisie hoeft inderdaad niet altijd van negatieve invloed te zijn op de beoordeling van liederen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie