Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Zita »

Misschien was ik wel te negatief in mijn vorige bericht.
Vorig jaar heb ik twee belijdenisdiensten van mijn leerlingen mogen bijwonen. En dat was een belijdenis van het hart (voor zover ik het kan peilen). Ik heb ze nog: de leerlingen die op maandag het nog even met mij over de preek van gisteren willen hebben. De leerlingen die in hun pauze naar een Bijbelstudiegroep komen, omdat ze de Heere zoeken.
Maar deze heel mooie dingen nemen niet weg dat ik over een heel grote groep heel héél grote zorgen heb. En als docenten hebben we eigenlijk nog niet eens een goed beeld van wat er werkelijk speelt.

Kom maar met uw plannen van aanpak. Ik weet het echt niet. Natuurlijk: bezinningsdagen op het gebied van drugs en seksualiteit, bezinningsdagen over geloof en wetenschap, dagopeningen, noem maar op. We doen het allemaal. Maar ik vraag me af of we op die momenten hun hart wel raken.
Soms hoor ik in gesprekken met collega's heel mooie voorbeelden van lessen waarin er ècht over wezenlijke dingen gesproken wordt. Maar dat is niet heel maakbaar, de klas moet zich vertrouwd voelen met elkaar en met de docent. Je moet domweg tijd hebben. En juist als je het erop aanlegt, komt er totaal geen respons, of ze draaien een aangeleerd riedeltje af. Dan hoop ik maar dat het net zo gaat als bij mijzelf: dat ik van een paar lessen van de middelbare school nog weet dat het ècht ergens over ging, dat ik denklijnen meekreeg, ook al vond ik het op dat moment als leerling allemaal wel ingewikkeld en wist ik niks te zeggen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Eens.
Wat kunnen wij als reformatorische gezindte, behalve het gebed, aan deze dingen doen?
Hoofd- en bijzaken leren scheiden en jongeren altijd, onverkort, met liefde en aandacht te ontvangen en heel terughoudend te zijn in het openbaar hun (afwijkende) keuzes te bekritiseren. Jongeren lijken wel moeilijk maar zijn dat doorsnee genomen niet. Ze willen gezien en gehoord worden. Ze moeten zich kunnen identificeren aan hun opvoeders, ook in Bijbels perspectief.

In één van mijn klassen zit een meisje die dolgelukkig was dat zij een "Zij lacht" Bijbel had ontvangen voor haar verjaardag. Ik was zo blij dat ze dit openlijk durfde te zeggen in de klas. Te meer omdat ze eerder niet zo durfde aan te geven dat ze het Reformatorisch Dagblad bezorgd. Haar blijdschap met de nieuwe Bijbel was zo oprecht, haar ogen glommen dankbaar.
Denk je dat ik haar vraag om een persoonlijk gesprek te hebben omdat ze make-up gebruikt, geregeld een broek draagt, een HSV-vertaling gebruikt?

De fronten van de satan liggen echt elders. En hij vindt het best zolang onze 'christelijke' fronten liggen bij allerlei onbelangrijke (of minder belangrijke) zaken. Dr. De Vries heeft dat heel duidelijk, mooi en scherp verwoord in zijn blog.
Laatst gewijzigd door Hollander op 10 jan 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door DDD »

Ik denk dat een groot probleem zit in de prediking. Die sluit over het algemeen genomen totaal niet aan bij de werkelijkheid, in een groot deel van de gereformeerde gezindte althans. Ik maakte daar een opmerking over in het draadje over wat de prediking in het persoonlijk leven deed. Vervolgens waren er al mensen als de kippen bij om het af te doen als negativisme.

Dat is zo zeldzaam onnozel, dat je het pas gelooft als je het ziet staan. Dat soort kortzichtigheid is naar mijn inschatting een groot deel van de oorzaak dat veel jongeren het Evangelie totaal niet meer serieus nemen. Zij voelen zich niet in hun leefwereld aangesproken. De mensen die bepalen wat er te horen valt, zijn meestal totaal wereldvreemd.

Predikanten die hierop worden aangesproken zeggen, dat hun luisteraars niet de juiste vragen stellen. Tja. Als het niet zo droevig was, zou het erg grappig zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Eens.

Wat kunnen wij als reformatorische gezindte, behalve het gebed, aan deze dingen doen?
Ik vind je wel wat wapperen in deze topic. Je bent het eens, maar bestrijdt nog wel de HSV en de korte broek?

Weinig anders blijft er over dan het gebed. Dat is waar. Echter, jongeren walgen van de doorgeslagen uiterlijke vrome godsdienst van onze tijd. Wat Zita zegt: jongeren willen absoluut niet bekeerd worden. Want, als die ouderlingen bij ons bekeerd zijn, nou dan wil ik het niet. Zo'n leven wil ik niet. En als er dan mensen zijn die zeuren over een zangtempo, een korte broek, een bijbelvertaling of legging... dan ben je ze ook wel kwijt.

In onze reformatorische kerken zijn we een grote groep aan het kwijtraken.

Zijn we zo individualistisch dat we onvoldoende oog voor hen hebben? Zijn we zo rechtzinnig gehersenspoeld dat we het aandurven te strijden voor onze eigen waarheid? Hebben we in onze gezindte het Evangelie zo op afstand gehouden dat we niet durven of willen geloven? Een kramp in de prediking waardoor het licht verduistert. Een prediking waar het heil achter een etalageruit wordt uitgestald en we alleen onze zondige neus tegen de ruit mogen houden, zoals ik gisteren hoorde.

En toch, God regeert. Hij verlaat onze gezindte niet. Al zijn we in onze onwetende rechtzinnigigheid nog ranziger dan de jongelui die van alles uitspoken, om Zita's woorden te gebruiken. Ook nu hoor je nog regelmatig dat de Heere werkt. Ook onder jongeren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door DDD »

Wat is er dan mis met die ouderlingen? Daar draait het om.

Overigens denk ik niet dat jongeren in de gemeenten waar ik bekend ben dat zouden zeggen. De meeste ouderlingen functioneren prima en ik kan mij niet voorstellen dat in de vier gemeenten waar ik wat beter thuis ben, de ouderlingen een probleem zijn. Misschien in mijn eigen gemeente, maar dat is meer voor de volwassen leden een bestuurlijk probleem, en zeker niet omdat de ouderlingen niet aardig of prettig in de omgang zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Daar draait het om.
Daar ga ik maar niet op in. Ik heb pas deze opmerking van een jongere gehoord. Vandaar dat ik hem noemde. Maar jij gaat hem ontleden en er je eigen punt van maken. Dat mag, maar daar doe ik niet aan mee. :)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door DDD »

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ik niet denk dat jongeren in de vier gemeenten waar ik wat beter bekend ben, een probleem zullen hebben met de ouderlingen. Die functioneren prima, althans op huisbezoeken en gemeentedagen en op de catechisaties.

Sommige gastpredikanten zijn wat wonderlijke types, dat lijkt me een groter probleem.

Maar goed, ik wilde helemaal geen punt maken, want ik heb helemaal geen bezwaar tegen welke ouderlingen dan ook, voor zover ik die zelf ken.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Daar draait het om.
Daar ga ik maar niet op in. Ik heb pas deze opmerking van een jongere gehoord. Vandaar dat ik hem noemde. Maar jij gaat hem ontleden en er je eigen punt van maken. Dat mag, maar daar doe ik niet aan mee. :)
Ik heb helaas ook deze ervaring. Maar ik heb ook gemerkt dat het anders kan. Er zijn gelukkig ouderlingen die tussen de jongeren staan, die respect oproepen en die, heel belangrijk, de jongeren serieus nemen, alle vragen willen beantwoorden, kwetsbaar willen zijn en naast ze staan.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

Het is sowieso al treurig dat tientallen jongeren de kerkenraad ziet als ongeveer de enige bekeerde mensen die ze kennen. En ik ben bang dat het dan alsnog vooral op het zwarte pak wordt afgemeten of dat het een geleerd lesje is. Een hele enkele keer hoor ik nog over een bekeerde opa of oma. In verreweg de meeste gevallen stopt daarna voor het oog de openbaring van Gods werk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Wat kunnen wij als reformatorische gezindte, behalve het gebed, aan deze dingen doen?
Informeren en overtuigen, niet verbieden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Panny »

Goede bijdragen van Ad Anker en Zita :)

Dan gaat het over de kern en hoe reformatorische scholen echt van meerwaarde kunnen zijn.
Ik herinner me ook zeker nog steeds de leraren die ook geestelijk echt iets probeerden mee te geven aan hun leerlingen. De dagopeningen bij hen waren erg fijn en waardevol.

SV of HSV, korte broek of niet... Dat doet er allemaal veel minder toe. Maar discussies over allerlei randzaken lijken op dit forum tegenwoordig wel de hoofdonderwerpen te zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door DDD »

Hollander schreef:Het is sowieso al treurig dat tientallen jongeren de kerkenraad ziet als ongeveer de enige bekeerde mensen die ze kennen. En ik ben bang dat het dan alsnog vooral op het zwarte pak wordt afgemeten of dat het een geleerd lesje is. Een hele enkele keer hoor ik nog over een bekeerde opa of oma. In verreweg de meeste gevallen stopt daarna voor het oog de openbaring van Gods werk.
Dan gaat in ieder geval niet 60 of 80 procent van de leden aan het avondmaal.

Maar goed, dat is wel zorgelijk natuurlijk. Vooral omdat het voornaamste is of de jongeren zelf zich bekeren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Zita »

Hollander schreef:Het is sowieso al treurig dat tientallen jongeren de kerkenraad ziet als ongeveer de enige bekeerde mensen die ze kennen. En ik ben bang dat het dan alsnog vooral op het zwarte pak wordt afgemeten of dat het een geleerd lesje is. Een hele enkele keer hoor ik nog over een bekeerde opa of oma. In verreweg de meeste gevallen stopt daarna voor het oog de openbaring van Gods werk.
Inderdaad. Sommigen zeggen dat ze geen echt kind van God in hun omgeving kennen. Bovendien is het iets voor oude mensen.
Dan kun je het lang over geloof, bekering, vergeving van zonden hebben, maar is het in hun ogen iets wat volstrekt niet voor hen is. Want bij veel dingen die ze uitspoken, hebben ze nog wel het idee dat het niet iets is wat bij het leven met God hoort. Maar als dat leven met God nooit realiteit zal worden, kun je het leven zonder God het beste maar zo leuk mogelijk maken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door DDD »

Goed. Maar mensen die zo in de kerk zitten, zijn evenmin christen als mensen die niet naar de kerk gaan.

Ik had altijd het idee dat dat Veluwse toestanden zijn, maar dat is dus niet zo.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Lilian1975 »

Marco schreef:Als het dan echt zit in de kleding....?? Ligt dáár het bestaansrecht van reformatorische scholen? We weten toch hoop ik wel beter??

En verder (als het daar dan toch over moet gaan): dat vrouwen in de week en op school een broek willen dragen komt ook voort uit het feit dat buiten het reformatorische deel van de bevolking iedereen broeken als dameskleding accepteert. Het is allang niet meer zo dat broeken door vrouwen gedragen worden uit een vorm van protest tegen de opgelegde rok of zo. Alleen in de reformatorische gezindte schijnt dat nog niet volledig doorgedrongen te zijn.

En om daar nou een 'Gij geheel anders' bij te slepen.. Alsof zij die een broek dragen in plaats van een rok of een korte broek in plaats van een lange dit doen omdat zij zich in hun verdoving overgegeven hebben aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid.

Als er ooit nog eens een topic komt met 'meest uit zijn verband gerukte tekst' staat deze toch minimaal in de top-3. Met stip. Behalve als ook dat wereldgelijkvormig is.
Nee.
Het kleding aspect is eruit gehaald of het daarom draait. Waar het mij om draait is het christelijk opvoedings aspect. Met in de eerste plaats met welke ideeen voeden we onze kinderen op.
Het kledingvoorbeeld was om aan te geven wat de invloed van omgeving op gedrag is.
Plaats reactie