Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Ik kon even geen geschikt draadje vinden; daarom maar hier:

Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik vind het juist erg verheugend nieuws. Het is nog steeds een reformatorische school, toch? Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

De school moest wel wat. Want veel leden van de GG vertrekken of verhuizen door teleurstellingen in het kerkelijk bestuur en zonder kinderen geen school. Het is nogal makkelijk om dan van een afstandje je teleurstelling uit te spreken, maar ik vind het een heel verstandig besluit. Ze hadden het drie jaar eerder moeten doen. Wellicht zou dan de kerk ook wat beter intact zijn gebleven.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Ken je de situatie en de achterliggende beweegredenen?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zouden we het christelijke moeten verruilen voor reformatorisch ?
Christus verruilen voor Nadere Reformatoren ?
Naam dan he...

Dat zei ooit ook eens wijlen ds C. Stelwagen
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ik kon even geen geschikt draadje vinden; daarom maar hier:

Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Ik vind dit wel een heel zware veroordeling: "onze identiteit over boord moeten gooien". Ik denk dat dit besluit niet lichtvaardig genomen is maar ik vind het positief! Aan kledingregels voor meisjes en het gebruik van de SV of HSV is niet de gehele identiteit van de school te typeren! Ik denk dat de kloof tussen "regulier Christelijke scholen" in Leiden e.o. en de Bron nog steeds enorm is. Om even een metafoor te gebruiken, de afstand was 10 km en is nu 9,8 km. De identiteit van veel regulier Protestants Christelijke scholen is meestal niet meer christelijk te noemen. Veel ouders die niet direct tot de Refo-achterban behoren maar wel positief Christelijk zijn voelen zich op zo'n reguliere PC school niet meer thuis maar is de stap naar een refo-school vaak te groot. Ik weet dit uit ervaring. De boodschap van zonde en genade zal ook met een HSV gelukkig nog steeds klinken! Jij spreekt van de luxe van de biblebelt waar ze nooit worstelingen hebben over dalende leerlingaantallen en waar zelfs naast een reformatorische school soms nog geprobeerd wordt een Ultra-Ortodoxe Refoschool op te richten.

Het valt mij op in het jaar dat ik op refo-forum zit dat de teneur vaak is "het vergroten van wat ons scheidt" dan te "zoeken naar wat ons bindt". Ik vind dit erg verdrietig.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 07 jan 2020, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Jantje schreef:Ik kon even geen geschikt draadje vinden; daarom maar hier:

Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen. Vraag mij af hoe groot de toename van leerlingen zal zijn na deze move. Over 5 jaar gaat men misschien een soort Groot Nieuws Bijbel gebruiken en wat zal over 10 jaar het christelijk gehalte van die school nog zijn.?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

crossmountain schreef: (…)Ik denk dat de kloof tussen "regulier Christelijke scholen" in Leiden e.o. en de Bron nog steeds enorm is. Om even een metafoor te gebruiken, de afstand was 10 km en is nu 9,8 km. De identiteit van veel regulier Protestants Christelijke scholen is meestal niet meer christelijk te noemen. Veel ouders die niet direct tot de Refo-achterban behoren maar wel positief Christelijk zijn voelen zich op zo'n reguliere PC school niet meer thuis maar is de stap naar een refo-school vaak te groot. Ik weet dit uit ervaring. De boodschap van zonde en genade zal ook met een HSV gelukkig nog steeds klinken! Jij spreekt van de luxe van de biblebelt waar ze nooit worstelingen hebben over dalende leerlingaantallen en waar zelfs naast een reformatorische school soms nog geprobeerd wordt een Ultra-Ortodoxe Refoschool op te richten.

Het valt mij op in het jaar dat ik op refo-forum zit dat de teneur vaak is "het vergroten van wat ons scheidt" dan te "zoeken naar wat ons bindt". Ik vind dit erg verdrietig.
Ik heb juist het idee dat vrijwel alle pc-scholen werk maken van hun identiteit. Maar goed. Het RD-artikel is wat ongelukkig. Het is en blijft een reformatorische school, maar met een iets oecumenischer naam en iets minder strenge regels. Niet anders dan andere reformatorische scholen in de buurt, zoals in Benthuizen. De website zegt: De Bron is een positief christelijke school met een reformatorische identiteit. Ik vind het RD-artikel niet erg handig geformuleerd. Ik zou er haast een brief over schrijven.

Overigens is er in Oegstgeest ook wel een orthodox-christelijke school, de voormalige gereformeerde school.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Wet en Evangelie schreef:
Jantje schreef:Ik kon even geen geschikt draadje vinden; daarom maar hier:

Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen. Vraag mij af hoe groot de toename van leerlingen zal zijn na deze move. Over 5 jaar gaat men misschien een soort Groot Nieuws Bijbel gebruiken en wat zal over 10 jaar het christelijk gehalte van die school nog zijn.?
Er is helemaal geen sprake van water bij de wijn doen. De school kiest ervoor om positief christelijk onderwijs te geven. In onze tijd is dat volgens veel serieus christelijke ouders met de SV nauwelijks mogelijk. Zo simpel is dat.

De school staat op hetzelfde fundament als 20 jaar geleden. Maar de omstandigheden zijn anders. Dat wel.

Los daarvan: door allerlei oorzaken buiten de school is het aantal gezinnen dat kiest voor reformatorisch onderwijs in de afgelopen paar jaar erg afgenomen. Daar kan de school niets aan doen en dus hoeft niemand te rekenen op een grote toename van het aantal leerlingen. Maar met deze keuze verlies je in ieder geval niet onnodig reformatorische ouders aan andere scholen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Wet en Evangelie schreef:Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen.
Wat zou jouw voorstel zijn? Opheffing? Thuisonderwijs? Collectief verhuizen? Iets anders?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
Wet en Evangelie schreef:Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen.
Wat zou jouw voorstel zijn? Opheffing? Thuisonderwijs? Collectief verhuizen? Iets anders?
Op de reformatorische basisscholen in Rotterdam zaten er dertig jaar geleden ook niet kerkelijke kinderen op, ook moslim kinderen, is dit niet een voorbeeld? Zou dit niet zo moeten zijn?
Zo'n school heeft alleen nut als de docenten de Heere kennen, anders heeft het niet zoveel waarde.
Laatst gewijzigd door samanthi op 07 jan 2020, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

Wet en Evangelie schreef:
Jantje schreef:Ik kon even geen geschikt draadje vinden; daarom maar hier:

Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen. Vraag mij af hoe groot de toename van leerlingen zal zijn na deze move. Over 5 jaar gaat men misschien een soort Groot Nieuws Bijbel gebruiken en wat zal over 10 jaar het christelijk gehalte van die school nog zijn.?
Je doet je naam (geen) eer aan @Wet én Evangelie. Het evangelie blijft hetzelfde en de wet der 10 geboden ook. Maar "wetmatigheden" die geen hoofdzaak zijn en waar verschillend over wordt gedacht in Reformatorische kring worden niet tot kernpunt van de identiteit benoemd.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
Wet en Evangelie schreef:Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen.
Wat zou jouw voorstel zijn? Opheffing? Thuisonderwijs? Collectief verhuizen? Iets anders?
Op de reformatorische basisscholen in Rotterdam zaten er dertig jaar geleden ook miet kerkelijke kinderen op ook moslim kinderen, is dit niet een voorbeeld?
Zo'n school heeft alleen nut als de docenten de Heere kennen, anders heeft het niet zoveel waarde.
Waarom geven we binnen refokringen heel veel geld uit en besteden heel veel energie aan evangelisatie, ook onder Moslim(kinderen) en ook in Rotterdam. En als we deze kinderen iedere dag onder een reformatorische bijbelvertelling kunnen krijgen dan kan dat ineens niet meer i.v.m. de identiteit. Ik begrijp dit niet.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

Jantje, hoe groot zijn de refoscholen in jouw woonplaats? Deze school heeft nog maar rond de zestig leerlingen, en zit echt maar een paar leerlingen boven de opheffingsnorm. Dan is er dus helemaal geen onderwijs meer op reformatorische grondslag en kun je je kinderen dus naar een pc-school brengen als je in Leiderdorp woont. Ik vind het eigenlijk heel erg dat je zo veroordelend spreekt over ouders en team die zo worstelen om het voortbestaan van het reformatorisch onderwijs...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

crossmountain schreef:
samanthi schreef:
Hollander schreef:
Wet en Evangelie schreef:Inderdaad een zeer verdrietige zaak als een school ter wille van hun bestaansrecht water bij de wijn moet doen.
Wat zou jouw voorstel zijn? Opheffing? Thuisonderwijs? Collectief verhuizen? Iets anders?
Op de reformatorische basisscholen in Rotterdam zaten er dertig jaar geleden ook miet kerkelijke kinderen op ook moslim kinderen, is dit niet een voorbeeld?
Zo'n school heeft alleen nut als de docenten de Heere kennen, anders heeft het niet zoveel waarde.
Waarom geven we binnen refokringen heel veel geld uit en besteden heel veel energie aan evangelisatie, ook onder Moslim(kinderen) en ook in Rotterdam. En als we deze kinderen iedere dag onder een reformatorische bijbelvertelling kunnen krijgen dan kan dat ineens niet meer i.v.m. de identiteit. Ik begrijp dit niet.
Ja precies
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Pioenroosje schreef:Jantje, hoe groot zijn de refoscholen in jouw woonplaats? Deze school heeft nog maar rond de zestig leerlingen, en zit echt maar een paar leerlingen boven de opheffingsnorm. Dan is er dus helemaal geen onderwijs meer op reformatorische grondslag en kun je je kinderen dus naar een pc-school brengen als je in Leiderdorp woont. Ik vind het eigenlijk heel erg dat je zo veroordelend spreekt over ouders en team die zo worstelen om het voortbestaan van het reformatorisch onderwijs...
En het ergste is nog dat de leerlingendaling in belangrijke mate is ontstaan juist door mensen die een punt maken van de twee in het artikel genoemde uiterlijkheden die Jantje beslissend noemt voor de identiteit van de school en de reactie van anderen daarop: vertrek.
Laatst gewijzigd door DDD op 07 jan 2020, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie