Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Eens.

Wat kunnen wij als reformatorische gezindte, behalve het gebed, aan deze dingen doen?
Ik vind je wel wat wapperen in deze topic. Je bent het eens, maar bestrijdt nog wel de HSV en de korte broek?

Weinig anders blijft er over dan het gebed. Dat is waar. Echter, jongeren walgen van de doorgeslagen uiterlijke vrome godsdienst van onze tijd. Wat Zita zegt: jongeren willen absoluut niet bekeerd worden. Want, als die ouderlingen bij ons bekeerd zijn, nou dan wil ik het niet. Zo'n leven wil ik niet. En als er dan mensen zijn die zeuren over een zangtempo, een korte broek, een bijbelvertaling of legging... dan ben je ze ook wel kwijt.

In onze reformatorische kerken zijn we een grote groep aan het kwijtraken.

Zijn we zo individualistisch dat we onvoldoende oog voor hen hebben? Zijn we zo rechtzinnig gehersenspoeld dat we het aandurven te strijden voor onze eigen waarheid? Hebben we in onze gezindte het Evangelie zo op afstand gehouden dat we niet durven of willen geloven? Een kramp in de prediking waardoor het licht verduistert. Een prediking waar het heil achter een etalageruit wordt uitgestald en we alleen onze zondige neus tegen de ruit mogen houden, zoals ik gisteren hoorde.

En toch, God regeert. Hij verlaat onze gezindte niet. Al zijn we in onze onwetende rechtzinnigigheid nog ranziger dan de jongelui die van alles uitspoken, om Zita's woorden te gebruiken. Ook nu hoor je nog regelmatig dat de Heere werkt. Ook onder jongeren.
Het raakt me wat je schrijft en ik merk dat het me zo veel verdriet doet. Onze kinders, nee niet die van de buurman, want voor dat je het weet is het jouw kind, we zijn toch niet beter?
Je ziet ze gaan, alles uitproberend, continue grenzen verleggen. Misschien dat ik daarom zo reageerde op het mopje in een ander draadje....zo'n meisje is niet perse van een totaal ander milieu, nee, het kunnen zo maar onze dochters zijn....
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Eens.

Wat kunnen wij als reformatorische gezindte, behalve het gebed, aan deze dingen doen?
Ik vind je wel wat wapperen in deze topic. Je bent het eens, maar bestrijdt nog wel de HSV en de korte broek?

Weinig anders blijft er over dan het gebed. Dat is waar. Echter, jongeren walgen van de doorgeslagen uiterlijke vrome godsdienst van onze tijd. Wat Zita zegt: jongeren willen absoluut niet bekeerd worden. Want, als die ouderlingen bij ons bekeerd zijn, nou dan wil ik het niet. Zo'n leven wil ik niet. En als er dan mensen zijn die zeuren over een zangtempo, een korte broek, een bijbelvertaling of legging... dan ben je ze ook wel kwijt.

In onze reformatorische kerken zijn we een grote groep aan het kwijtraken.

Zijn we zo individualistisch dat we onvoldoende oog voor hen hebben? Zijn we zo rechtzinnig gehersenspoeld dat we het aandurven te strijden voor onze eigen waarheid? Hebben we in onze gezindte het Evangelie zo op afstand gehouden dat we niet durven of willen geloven? Een kramp in de prediking waardoor het licht verduistert. Een prediking waar het heil achter een etalageruit wordt uitgestald en we alleen onze zondige neus tegen de ruit mogen houden, zoals ik gisteren hoorde.

En toch, God regeert. Hij verlaat onze gezindte niet. Al zijn we in onze onwetende rechtzinnigigheid nog ranziger dan de jongelui die van alles uitspoken, om Zita's woorden te gebruiken. Ook nu hoor je nog regelmatig dat de Heere werkt. Ook onder jongeren.
Diezelfde jongeren. Zijn ook de jonge docenten toch? Of misschien zelfs een deel van de ouders?
En het punt dat je hier terecht noemt. Heeft dat ook gevolgen voor je visie op het bestaansrecht van reformatorisch of christelijj onderwijs?
Wanneer kinderen en opvoeders denken dat het er toch allemaal niet toedoet?

Wat ik bedoel. Als men met alle lege rechtzinnigheid bij elkaar kruipt. Heft dat het probleem niet op.

Wat is er mis in de kerken en prediking? Moet daar niet iets veranderen?

En de noodzaak om te denken waarom iets wel of niet is er niet als je bijelkaar gekropen zit.
Wel als je net als de eerste christenen vol in maatschappij staat. Dan zal er veel kaf verdwijnen. En ja dat brengt ook weer andere problemen mee. Daar hadden zij ook mee te maken. Zie vermaningen Paulus. Maar nu lijkt de kurk van de fles. Het reinigend effect van elkaar is er blijkbaar niet. Het lijkt eerder elkaar te versterken...
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
Zita schreef:Ik werk nu ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs, en ik wilde wel dat we ons wat identiteit betreft vooral druk moesten maken om kleding. Echt, de fronten liggen op heel andere gebieden. Ik ben met name de laatste paar jaar heel erg geschrokken van wat er speelt onder jongeren op het gebied van vrije seks, drugs- en alcoholgebruik en vooral de leerlingen die zijn afgehaakt van de kerk (of beter gezegd: die niet geloven dat God er is). Hun lichaam is daar op zondag nog 2x 1,5 uur aanwezig om herrie thuis te voorkomen en dat is het.
Ik kan me dan oprecht niet zo heel erg druk maken om een korte of lange broek voor een jongen. Natuurlijk, ik handhaaf de regels. Maar dat is de makkelijkste weg. Intussen raken we ze in grote getale kwijt. En als ze nog geloven dat er een God is, kunnen ze niet geloven dat die God de ranzige dingen die ze doen ook wil vergeven. En dus gaan ze maar door met die dingen, want dan kun je het beste uit het leven op aarde maar alles halen wat erin zit. Het is om te huilen.
Dit is zo waar!
Bedankt voor deze kernachtige en ook invoelende manier van omschrijven. Het is inderdaad op deze wijze een deel van de dagelijkse realiteit. En niet alleen op school, helaas.
Helemaal mee eens. Ik begrijp oprecht niet waarom mensen díe blijven hameren op kledingvoorschriften voor jongens, maar vooral meisjes geen enkel probleem hebben met roken. Met kleding verontreinig je je lichaam niet, met roken wel. Waarbij ik niet zeg dat er geen grenzen zijn kleding. Maar dat roken in de reformatorische kring nog zijn 10-duizenden verslaat begrijp ik niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Mara »

crossmountain schreef: Helemaal mee eens. Ik begrijp oprecht niet waarom mensen díe blijven hameren op kledingvoorschriften voor jongens, maar vooral meisjes geen enkel probleem hebben met roken. Met kleding verontreinig je je lichaam niet, met roken wel. Waarbij ik niet zeg dat er geen grenzen zijn kleding. Maar dat roken in de reformatorische kring nog zijn 10-duizenden verslaat begrijp ik niet.
En drinken.
Mijn dochter - midden 20 - heeft een vriendinnenkring aan de reformatorische middelbare overgehouden en wat mij opvalt is dat ze elkaar accepteren zoals ze zijn. Dus het PKN meisje dat wel een lange broek mocht dragen van haar ouders, werd dikke vriendinnen met het GGiN meisje die dit niet mocht.
Nu hebben ze hun eigen mening gevormd en bij hen gaat het totaal niet om de uiterlijkheden. Ze zijn aanwezig in de belijdenisdiensten van elkaar, nu ook in de doopdienst.
De niet-hoeddragers zetten een hoed op als ze naar de doopdienst in de HHK gaan.
Het gaat in zo'n goede harmonie, dat ik daar met jaloersheid naar kan kijken.
Want wat strijdt mijn generatie niet over de kleinste futiliteiten soms.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door J.C. Philpot »

Het onderstaande artikel laat maar weer zien dat bijzondere scholen steeds minder op begrip vanuit de overheid kunnen rekenen:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1623362

Wat een vreselijk onbeschofte handelswijze van de Onderwijsinspectie. Ik had ze als directeur onmiddelijk verwijderd uit de school.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10421
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Zita »

J.C. Philpot schreef:Het onderstaande artikel laat maar weer zien dat bijzondere scholen steeds minder op begrip vanuit de overheid kunnen rekenen:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1623362

Wat een vreselijk onbeschofte handelswijze van de Onderwijsinspectie. Ik had ze als directeur onmiddelijk verwijderd uit de school.
Ik vind het een vreemd verhaal. De schoolleiders zeggen dat er min of meer onbetamelijke vragen zijn gesteld. De inspectie zegt van niet. De onderwijsassistent die erbij was, zit in Israël. En het artikel ademt meer verontwaardiging dan waarheidsvinding uit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:Het onderstaande artikel laat maar weer zien dat bijzondere scholen steeds minder op begrip vanuit de overheid kunnen rekenen:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1623362

Wat een vreselijk onbeschofte handelswijze van de Onderwijsinspectie. Ik had ze als directeur onmiddelijk verwijderd uit de school.
Om meer begrip te kweken?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:Het onderstaande artikel laat maar weer zien dat bijzondere scholen steeds minder op begrip vanuit de overheid kunnen rekenen:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1623362

Wat een vreselijk onbeschofte handelswijze van de Onderwijsinspectie. Ik had ze als directeur onmiddelijk verwijderd uit de school.
Om meer begrip te kweken?
Om de kinderen hiertegen te beschermen. Je bent het toch wel met me eens dat het onwenselijk is dat kinderen hiermee geconfronteerd worden door derden?

Ok, ik reageerde een beetje primair. Je zou ook een aanklacht in kunnen dienen wegens seksuele intimidatie, want het vragen of meisjes wel weten dat ze borsten krijgen lijkt me wel daaraan grenzend.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 jan 2020, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door eilander »

Zita schreef:
J.C. Philpot schreef:Het onderstaande artikel laat maar weer zien dat bijzondere scholen steeds minder op begrip vanuit de overheid kunnen rekenen:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1623362

Wat een vreselijk onbeschofte handelswijze van de Onderwijsinspectie. Ik had ze als directeur onmiddelijk verwijderd uit de school.
Ik vind het een vreemd verhaal. De schoolleiders zeggen dat er min of meer onbetamelijke vragen zijn gesteld. De inspectie zegt van niet. De onderwijsassistent die erbij was, zit in Israël. En het artikel ademt meer verontwaardiging dan waarheidsvinding uit.
Ik ben toch wel eerder geneigd om een verslag van iemand die er bij was te geloven, dan een reactie van een woordvoerder.
Zo'n verhaal maakt me toch echt niet gerust op de toekomst van ons onderwijs. Dat het mogelijk wat zwaarder aangezet is, neemt dat gevoel niet weg.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:Ok, ik reageerde een beetje primair. Je zou ook een aanklacht in kunnen dienen wegens seksuele intimidatie, want het vragen of meisjes wel weten dat ze borsten krijgen lijkt me wel daaraan grenzend.
De vraag of men een mannelijk geslachtsdeel kan tekenen grenst ook tegen seksuele intimidatie aan. Ik ben deze opdracht nog nooit tegengekomen op een examen biologie. Wel zie ik helaas de uitwerking regelmatig op tafels, stoelen en muren. Maar dat is niet omdat leerlingen graag aan exameneisen willen voldoen.
Overigens heb ik bij eerdere gesprekken met de Onderwijsinspectie louter positieve ervaringen. Dus ik ben het wel met Zita eens dat het wel nodig is om goede waarheidsvinding te doen en de reactie van beide kanten af te wachten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Lilian1975 »

Zita schreef:Misschien was ik wel te negatief in mijn vorige bericht.
Vorig jaar heb ik twee belijdenisdiensten van mijn leerlingen mogen bijwonen. En dat was een belijdenis van het hart (voor zover ik het kan peilen). Ik heb ze nog: de leerlingen die op maandag het nog even met mij over de preek van gisteren willen hebben. De leerlingen die in hun pauze naar een Bijbelstudiegroep komen, omdat ze de Heere zoeken.
Maar deze heel mooie dingen nemen niet weg dat ik over een heel grote groep heel héél grote zorgen heb. En als docenten hebben we eigenlijk nog niet eens een goed beeld van wat er werkelijk speelt.

Kom maar met uw plannen van aanpak. Ik weet het echt niet. Natuurlijk: bezinningsdagen op het gebied van drugs en seksualiteit, bezinningsdagen over geloof en wetenschap, dagopeningen, noem maar op. We doen het allemaal. Maar ik vraag me af of we op die momenten hun hart wel raken.
Soms hoor ik in gesprekken met collega's heel mooie voorbeelden van lessen waarin er ècht over wezenlijke dingen gesproken wordt. Maar dat is niet heel maakbaar, de klas moet zich vertrouwd voelen met elkaar en met de docent. Je moet domweg tijd hebben. En juist als je het erop aanlegt, komt er totaal geen respons, of ze draaien een aangeleerd riedeltje af. Dan hoop ik maar dat het net zo gaat als bij mijzelf: dat ik van een paar lessen van de middelbare school nog weet dat het ècht ergens over ging, dat ik denklijnen meekreeg, ook al vond ik het op dat moment als leerling allemaal wel ingewikkeld en wist ik niks te zeggen.
Plan van aanpak vraag je? Weet je ik vraag me oprecht af of al de bezinningsdagen de manier zijn om er verandering in te brengen. Het probleem of oorzaak wordt op de verkeerde plek aangepakt. Waar we mee moeten stoppen is te denken dat we als reformatorische instelling met verschillende kerken zo een zijn in geloof. Dat de verschillen er niet toe doen.
Het noemen is een. Er gevolgtrekkingen uit maken en doen is twee. Wanneer dat gedaan wordt lig je eruit. Hoor je er niet meer bij. Krijg je conflicten. Of je wordt totaal genegeerd. In real life of via een forum ;) Op verenigingen, instellingen of scholen en in kerken.

Wanneer er (nog steeds) in kerken vanuit de uitverkiezing wordt gepredikt, is dat dodelijk.
Dan is het voor die jongere, voor die ouder en voor die docent die onder die prediking gezeten heeft, maar afwachten of je uitverkoren bent. Zoals je eerder schreef. Dan kan het alleen voor die mannen in het zwarte pak daar voorin. Wanneer je alleen vanuit dat denken denkt. Heeft dat invloed op wat je uitdraagt en hoe je leeft.

Andersom ook. Er zijn er genoeg. Ook docenten die vanuit een soort arminiaans denken leven. Er zijn mensen die toch denken dat het er allemaal niet zo toe doet. Want Jezus vergeeft je toch wel.
Het is allebei dodelijk. Het is allebei gif. Het zit op een school. En beiden voeden op. Dragen uit. Hoe verwarrend voor vele kinderen ook.




merk ik ook het verschil dat er is in denken over wat een christelijke opvoeding is. Het een vloeit misschien uit het andere voort. Ik weet het niet.

Er werd eerder in dit draadje het voorbeeld gegeven dat Gamaliel Paulus in de Wetten had onderwezen. Alsof daar iets positiefs zat. Het gevolg van dit onderwijs was niet dat Paulus een leven had in afhankelijkheid van Zijn Zaligmaker. Het gevolg was dat hij dacht het niet nodig te hebben. Paulus haalt dit onderwijs alleen als feit aan. Maar hij wist ook dat hij onder de heerschappij van de Satan stond zolang hij dacht door die wetten gezaligd te kunnen worden.
Ik zal vijandschap zetten zegt de Heere in Genesis 3. Niet uiterlijkheden. Niet Adam, niet Eva en zelfs niet de duivel. Niet feitelijk juist bijbels onderwijs. Of leven volgens de Joodse wetten. Gamaliel heeft hem niet op Christus gewezen. Kan ook niet. Want daar leefde deze leraar ook niet uit. Hij geloofde niet dat Jezus alleen de Zaligmaker is.
Ondertussen door het positief te stellen sussen we ons geweten of het allemaal niet zo erg is. Als we handelen, opvoeden niet vanuit het ware geloof. Of we starten bezinningsdagen. En zeggen als we dit of dat doen dan.... maar ondertussen verandert er niets. Of het is leeg. Omdat al die dingen gedaan worden om iets te verdienen. Als je begrijpt wat ik bedoel.


Voor mijzelf raak ik meer en meer overtuigd dat deze theologieen dodelijk zijn. Heel ons denken en handelen wordt erin gepropt.En dat het zich alleen maar versterkt door bijelkaar te kruipen. En dat de gevolgen daarvan generatie op generatie erger worden.


En ja, er zijn ook jongeren die getuigen van een leven in en met Christus.
Ik weet zeker dat die jongere dat ook zou doen op een niet christelijke of reformatorische school. Ik weet ook dat het genade is.
Dat de Heere werkt via de middelen. Maar laten we ophouden met te denken dat die middelen zuiver worden ingezet en toegepast alleen op reformatorische scholen. Of dat dat überhaupt altijd gebeurd.

Er wordt wel eens gezegd. De kerk is ziek. Dat is kerkbreed dwars door alle genootschappen heen. (Ook de mijne) Als de kerk ziek is, zijn ook de instellingen die daaruit voort komen ziek.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:(…)
Het enige dat ik nog op dit bericht reageer is: Het voorbeeld van Gamaliel heb ik niet genoemd als navolgenswaardig en ik heb dit heel duidelijk in een kader genoemd, dus niet uit het verband halen a.u.b. Verder wees ik op een goed artikel van ds. Mulder. Daarin staat voldoende te lezen waarom ik dit voorbeeld heb genoemd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:(…)
Het enige dat ik nog op dit bericht reageer is: Het voorbeeld van Gamaliel heb ik niet genoemd als navolgenswaardig en ik heb dit heel duidelijk in een kader genoemd, dus niet uit het verband halen a.u.b. Verder wees ik op een goed artikel van ds. Mulder. Daarin staat voldoende te lezen waarom ik dit voorbeeld heb genoemd.
Ik kon de bewuste post inderdaad niet meer vinden. Wist zelfs niet meer door wie gepost. Ik zie dat ik verder terug had moeten scrollen.

Ook ds Mulder benoemt deels wat ik benoem. Met dit verschil dat hij het handelen van Gamaliel het werk van de Geest noemt. Apostelen laten gaan. Wat denk ik ook door God zo geleid is. Maar dat maakte hem niet tot een kind van God.
Het is nog steeds niet het waarzaligmakend geloof vanwaaruit hij handelde. In tegenstelling tot de grootmoeder van Timotheus. De weg die Gamaliel bewandelde bracht Paulus niet tot Christus. Hij werd zelfs een Christusvervolger! Het gevolg van dit onderwijs was dus juist bijzonder kwalijk. Het bracht geen liefde maar vijandschap. En daar moeten we maar een dikke streep onder zetten. Een punt.
Het is niet eens een voorbeeld dat onderwijs zoals dit gerechtvaardigd wordt. Het goed leren debatteren wat Paulus bij hem leerde, is niet afhankelijk van christelijk onderwijs. Zo gezegd. De kennis van wetten idem.
M.a.w. je kan dit voorbeeld gewoon niet gebruiken alsof dat enig bestaansrecht aan christelijk of reformatorisch onderwijs geeft.

Het onvruchtbare van een opvoeding en of onderwijs niet vanuit een waarzaligmakend geloof mis ik eigenlijk een beetje in dat bewuste artikel. De scherpe veroordeling daarvan. En dat mis ik ook in de praktijk van het leven vaak. En dat heeft m.i. een oorzaak in het eerder beschrevene.; Je spreken en denken vanuit verkiezing. De bepaalde manier van spreken over geloof en bekering.

Zo'n zin als dat Gamaliel door de Geest geleid in combinatie met zijn vroomheid in de geschriften etc wordt dan snel gelezen alsof de Geest Gods in hem woonde.
De Geest woont in een kind van God. Niet in een vijand van God. Een vijand blijf je buiten Hem. En m.i. was dat ook de situatie bij Gamalie beschreven zoals in de Schrift. Zodra je ook maar iets uit elkaar gaat trekken van geloof en bekering kan al snel het idee ontstaan dat de Geest al in een zoekende ziel woont. In een vrome ziel of wat dan ook. Dat er iets goeds woont ook al is Christus niet zijn of haar zaligmaker. Een ziel die niet Christus tot zijn of haar zaligmaker heeft maar o zo ernstig is... is en blijft een vijand van Hem. Etc. En dat dragen we hoe dan ook uit. En dat heeft gevolgen over het spreken over bekering, over geloof en dat heeft ook weer gevolgen over spreken over heiligmaking. Over ons handelen.
Het heeft ook gevolgen voor ons handelen.

De dingen die Gamaliel leerde brachten Paulus niet tot Christus. Wat toch de kern van de christelijke opvoeding is. Het "brengen tot Christus". Natuurlijk kan feitelijke kennis je tot nut zijn later. Maar ook dat is nog geen christelijke opvoeding.
En nee, een opvoeding door mensen vanuit een waarzaligmakend geloof geeft geen garantie dat ieder kind tot waar geloof komt. Het blijft inderdaad God werk. Maar een vijand van Christus hoe vroom ook aan de buitenkant is zeker wel een obstakel voor anderen.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 jan 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:(…)
Het enige dat ik nog op dit bericht reageer is: Het voorbeeld van Gamaliel heb ik niet genoemd als navolgenswaardig en ik heb dit heel duidelijk in een kader genoemd, dus niet uit het verband halen a.u.b. Verder wees ik op een goed artikel van ds. Mulder. Daarin staat voldoende te lezen waarom ik dit voorbeeld heb genoemd.
Welk artikel is dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:(…)
Het enige dat ik nog op dit bericht reageer is: Het voorbeeld van Gamaliel heb ik niet genoemd als navolgenswaardig en ik heb dit heel duidelijk in een kader genoemd, dus niet uit het verband halen a.u.b. Verder wees ik op een goed artikel van ds. Mulder. Daarin staat voldoende te lezen waarom ik dit voorbeeld heb genoemd.
Welk artikel is dat?
Even scrollen Jantje. Een post van een aantal dagen geleden... :)
Plaats reactie