Helemaal eens.Hollander schreef:Toch ligt de kern wel bij het in of buiten Christus zijn. Dan blijven er maar twee soorten mensen over: met óf zonder Christus. Bevindelijk kan de donkerheid ver gaan, dat het lijkt alsof diegene bij de 'derde soort' hoort: niet dúrven hopen, niet dúrven ontkennen. Daarom is het zo belangrijk niet op bevinding te bouwen, maar op de vaste beloften uit Gods heilig Evangelie.Erasmiaan schreef:Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
[/i]Dit zijn ook bekommerden! In/buiten Christus, daar doe ik geen uitspraak over want dan wordt mijn hoofd weer op het blok gelegd. Maar hier worden mensen genoemd die hier op dit forum net iets teveel klappen krijgen. En dan komt er een moment dat ze er toch iets van mogen zien. Maar het is weer weg en ze hunkeren naar die verzekering. Dat zijn de mensen uit de tweede categorie. Hier staat geen beperking in tijd. Dus mensen die zeggen dat dit niet lang kan duren, kunnen dat niet op de Dordtse Leerregels gronden, maar vinden de Dordtse Leerregels juist op hun weg.
Het bekommerd zijn ná ontvangen genade, is een staat waarin geen rust te vinden is. Verstrikt te raken in het doolhof van het eigen hart, vraagt om heengeleid te worden naar Christus als Verlosser. Het zijn de kleinen in de genade, maar wél een planting van de Heere.
Bekommering zónder ontvangen genade, is op z'n best tijdgeloof. Deze 'bekommerden' zullen door de Heilige Geest gebracht moeten worden tot het gevaarlijke fundament waarop zij bouwen, met de dringende oproep in de prediking tot bekering en geloof. Ik zou voor deze groep niet graag de term bekommerden gebruiken.
Onze geloofsleer
Re: Onze geloofsleer
Re: Onze geloofsleer
Het kan ook zijn dat iemand niet weet hoe hij tot Jezus moet gaan! Zo was het ooit bij mij. "Het is maar één stap tot Jezus. Waarom dan niet gedaan?" En dan vroeg ik me af: "Hoe doe ik die stap?" En dat laatste is iets wat een mens je niet kan leren, dat moet de Geest doen.samanthi schreef:Dat begrijp ik helemaal, aan deze mensen zou ik vragen wat denk je van de Heere Jezus? Wie is Hij voor je? Zou je zonder Hem kunnen? Er zijn mensen die heel veel van de Heere Jezus houden en toch nog ergens op zitten te wachten, er zijn mensen die denken dat ze zo en zo verbroken moet zijn, voor ze naar de Heere Jezus kunnen gaan.
Re: Onze geloofsleer
Ik herken het helemaal.Posthoorn schreef:Het kan ook zijn dat iemand niet weet hoe hij tot Jezus moet gaan! Zo was het ooit bij mij. "Het is maar één stap tot Jezus. Waarom dan niet gedaan?" En dan vroeg ik me af: "Hoe doe ik die stap?" En dat laatste is iets wat een mens je niet kan leren, dat moet de Geest doen.samanthi schreef:Dat begrijp ik helemaal, aan deze mensen zou ik vragen wat denk je van de Heere Jezus? Wie is Hij voor je? Zou je zonder Hem kunnen? Er zijn mensen die heel veel van de Heere Jezus houden en toch nog ergens op zitten te wachten, er zijn mensen die denken dat ze zo en zo verbroken moet zijn, voor ze naar de Heere Jezus kunnen gaan.
Laatst gewijzigd door samanthi op 09 jun 2020, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Onze geloofsleer
@Samanthi:
Valcke heeft laten zien wat met deze tekst uit de DL is bedoeld. Dat kun je gewoon uitzoeken. Je kunt dan niet zeggen: dat lees ik anders, hooguit dat je graag een andere betekenis wilt geven aan de tekst dan er oorspronkelijk mee is bedoeld.
Valcke heeft laten zien wat met deze tekst uit de DL is bedoeld. Dat kun je gewoon uitzoeken. Je kunt dan niet zeggen: dat lees ik anders, hooguit dat je graag een andere betekenis wilt geven aan de tekst dan er oorspronkelijk mee is bedoeld.
Re: Onze geloofsleer
Ik ben het eens met Valcke hoor.DDD schreef:@Samanthi:
Valcke heeft laten zien wat met deze tekst uit de DL is bedoeld. Dat kun je gewoon uitzoeken. Je kunt dan niet zeggen: dat lees ik anders, hooguit dat je graag een andere betekenis wilt geven aan de tekst dan er oorspronkelijk mee is bedoeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Onze geloofsleer
Dan snapte ik het niet goed.
Re: Onze geloofsleer
PrimaDDD schreef:Dan snapte ik het niet goed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Onze geloofsleer
Dat kan je nalezen in de DL hoofdstuk 1, de paragrafen 13a en 16 (https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofdstuk-1)Bertiel schreef:Verklaar je nader, niet om te strijden maar uit interesseTiberius schreef:Pastoraal gezien vier soorten.Bertiel schreef:Drie soorten mensen dus?Erasmiaan schreef:Dat zijn de mensen uit de tweede categorie. Hier staat geen beperking in tijd. Dus mensen die zeggen dat dit niet lang kan duren, kunnen dat niet op de Dordtse Leerregels gronden, maar vinden de Dordtse Leerregels juist op hun weg.
Categorie 1, de verzekerden, hs 1, par 13a:
Uit het gevoel en de verzekerdheid van deze verkiezing,
nemen de kinderen Gods dagelijks meerder oorzaak
om zichzelf voor God te verootmoedigen,
de diepte van Zijn barmhartigheden te aanbidden,
zichzelf te reinigen,
en Hem, Die hen eerst zo uitnemend heeft liefgehad,
wederom vuriglijk te beminnen.
Categorie 2, bekommerden?, hs 1, par 16 begin:
Die het levend geloof in Christus,
of het zeker vertrouwen des harten,
den vrede der consciëntie,
de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid,
den roem in God door Christus,
in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, a
en nochtans de middelen gebruiken,
door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken,
die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen,
noch zichzelf onder de verworpenen rekenen,
maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan,
naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen,
en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Categorie 3, bekommerden?, hs 1, par 16 midden:
Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen,
die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren,
Hem alleen te behagen,
en van het lichaam des doods verlost te worden, b
en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs
zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden;
aangezien de barmhartige God beloofd heeft,
dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen,
en het gekrookte riet niet zal verbreken. c
Categorie 4, onverschilligen, hs 1, par 16 slot:
Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen,
die, God en Christus den Zaligmaker, niet achtende,
zichzelf aan de zorgvuldigheden der wereld
en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, d
zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
---
Zoals je ziet spreekt de DL hen verschillend aan.
-
- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Onze geloofsleer
dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Onze geloofsleer
Klopt, ik vind het een goudmijn, helaas in een wat verouderd taalkleed.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Onze geloofsleer
Ook veel pastoraler dan mensen doen voorkomen.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Verder ben ik het oneens met de laatste woorden uit bovenstaande post van onze geachte moderator. Met een beetje zelfstudie begrijpen we dat allemaal heus wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Onze geloofsleer
Die moderator zegt niets over het begrijpen. Hij stelt alleen een feit vast Jan.Jantje schreef:Ook veel pastoraler dan mensen doen voorkomen.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Verder ben ik het oneens met de laatste woorden uit bovenstaande post van onze geachte moderator. Met een beetje zelfstudie begrijpen we dat allemaal heus wel.
Re: Onze geloofsleer
Wij wel maar anderen misschien niet.Jantje schreef:Ook veel pastoraler dan mensen doen voorkomen.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Verder ben ik het oneens met de laatste woorden uit bovenstaande post van onze geachte moderator. Met een beetje zelfstudie begrijpen we dat allemaal heus wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Onze geloofsleer
Eens.Hollander schreef:Toch ligt de kern wel bij het in of buiten Christus zijn. Dan blijven er maar twee soorten mensen over: met óf zonder Christus. Bevindelijk kan de donkerheid ver gaan, dat het lijkt alsof diegene bij de 'derde soort' hoort: niet dúrven hopen, niet dúrven ontkennen. Daarom is het zo belangrijk niet op bevinding te bouwen, maar op de vaste beloften uit Gods heilig Evangelie.Erasmiaan schreef:Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
[/i]Dit zijn ook bekommerden! In/buiten Christus, daar doe ik geen uitspraak over want dan wordt mijn hoofd weer op het blok gelegd. Maar hier worden mensen genoemd die hier op dit forum net iets teveel klappen krijgen. En dan komt er een moment dat ze er toch iets van mogen zien. Maar het is weer weg en ze hunkeren naar die verzekering. Dat zijn de mensen uit de tweede categorie. Hier staat geen beperking in tijd. Dus mensen die zeggen dat dit niet lang kan duren, kunnen dat niet op de Dordtse Leerregels gronden, maar vinden de Dordtse Leerregels juist op hun weg.
Het bekommerd zijn ná ontvangen genade, is een staat waarin geen rust te vinden is. Verstrikt te raken in het doolhof van het eigen hart, vraagt om heengeleid te worden naar Christus als Verlosser. Het zijn de kleinen in de genade, maar wél een planting van de Heere.
Hier zit een beetje een vreemde opvatting. Bekommerden bouwen nergens op, dat missen ze juist. Anders waren ze niet bekommerd. Bekommerd geeft iemand geen status. Het zegt alleen iets over hoe men zich voelt/waarneemt.Bekommering zónder ontvangen genade, is op z'n best tijdgeloof. Deze 'bekommerden' zullen door de Heilige Geest gebracht moeten worden tot het gevaarlijke fundament waarop zij bouwen, met de dringende oproep in de prediking tot bekering en geloof. Ik zou voor deze groep niet graag de term bekommerden gebruiken.
Overigens ben ik wel van mening dat deze mensen ook in de prediking geen grond buiten Christus mogen en moeten krijgen.
-
- Verbannen
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 05 jun 2020, 17:24
Re: Onze geloofsleer
In ons kerkblad las ik: De Dordtse Leerregels hebben veel meer nuance en pastoraal gehalte dan veel mensen tegenwoordig in een zogenaamd radicale boodschap naar voren brengen. Die zogenaamd radicale boodschap leidt vaak tot twee dingen: Beschadiging van het beginnende geestelijke leven, en het wegvallen van het onderscheid tussen schijn en zijn. Er komt dan zo makkelijk een slag mensen die het altijd hebben, heel goed bepraten kunnen en de arme worstelaars niet meer verstaan. Voor zulke mensen hebben ze geen staf, maar een stok.