Onze geloofsleer

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:We discussiëren over de middelen, he. Dat mag je gerust over van mening verschillen.

@ambtenaar. Ik vind je voorbeeld sterk, maar in zekere zin niet gelden als tegenargument voor het wel beleggen van jeugddiensten. In 1960 werden die diensten gehouden om kerkelijk opgevoede jongeren bij de kerk te houden. Alles moest attractiever, aantrekkelijker en daarmee ging de inhoud van de boodschap verloren. Niet zelden had de boodschap ook geen wervingskracht meer, omdat de meerwaarde van het geloof in de verste verte niet was af te wegen tegen door voorrechten van het aardse burgerlijke goed van die tijd.
Nee, want je wilt hiermee zeggen dat de Bijbel een mens bekeerd ?
In de Bijbel staat 'alleen' alles wat je nodig hebt, om onder andere te groeien in het geloof.
In de zin,van het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord van God, wel.

En de prediking het zaad der wedergeboorte.
Toch kun je alles niet uit elkaar halen, Woord en Geest. Daar gaat het steeds om, net zoals je wedergeboorte en geloof niet uit elkaar kan halen,
En zo veel dingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: @ambtenaar. Ik vind je voorbeeld sterk, maar in zekere zin niet gelden als tegenargument voor het wel beleggen van jeugddiensten. In 1960 werden die diensten gehouden om kerkelijk opgevoede jongeren bij de kerk te houden. Alles moest attractiever, aantrekkelijker en daarmee ging de inhoud van de boodschap verloren. Niet zelden had de boodschap ook geen wervingskracht meer, omdat de meerwaarde van het geloof in de verste verte niet was af te wegen tegen door voorrechten van het aardse burgerlijke goed van die tijd.
Okay, mijn voorbeeld past inderdaad niet geheel binnen het kader van het voorbeeld.

In jouw betoog doe je twee aannames:
1. Modernisering van de liturgie leidt tot verlies van inhoud
2. Modernisering van de liturgie heeft geleid tot versnelling van de leegloop.

Ik vind dat nogal twijfelachtige aannames. Je kunt dat pas stellen als er goed onderzoek naar is gedaan. En misschien is dat wel gebeurd, maar ken ik dat onderzoek niet. Wat is de motivatie geweest van mensen om destijds de kerk te verlaten? Heeft vernieuwing geleid tot versnelde opzegging van lidmaatschap of heeft vernieuwing geleid tot langere verbondenheid met de kerk? Wat was uiteindelijk dan toch de reden dat mensen de kerk de rug toekeerden?

Zonder verdere onderbouwing stellen dat vernieuwing leidt tot verlies van inhoud en daarmee tot versnelde leegloop van kerken, vind ik op zijn minst gezegd een onzorgvuldige conclusie. Conservatieven zullen hier vast gebruik van hebben gemaakt om vernieuwing tegen te houden. Ook in conservatieve kerken zie je dat grote groepen mensen de kerk verlaten. Dus in welke zin onderscheidt een conservatieve kerk zich dan van een meer progressieve kerk? Deze week bleek nog dat ruim 2000 mensen de GG hebben verlaten. Dat is toch zo'n 2% van de leden die per jaar de kerk verlaten. In andere conservatieve kerken zie je eenzelfde beeld. Compensatie van daling van het ledenaantal wordt nu gecompenseerd door een geboorteoverschot is. Als geboortebeperking verder doorzet binnen conservatieve kerken, zal ook dat effect langzaam afnemen en het ledenaantal in absolute zin gaan afnemen.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: God heeft hen bekeerd, niet de modernere wijze van het Evangeliseren.
Dat klopt, maar God sprak tot hen middels een moderne wijze van evangeliseren. En blijkbaar landde Gods boodschap op de juiste plaats.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Jantje schreef:Welke dominee is dat?
Vind je dat belangrijk om te weten?
Ik denk dat ik de stijl wel herken. :)
Zeeuw schreef:Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten.
Ik denk dat met jeugddiensten iets anders bedoeld wordt Zeeuw. ;)
De grote afval begon in ons geboortedorp wel met jeugddiensten. Als we de archieven van de plaarselijke krant doorlezen zien we elke maand een advertentie staan: ZONDAG JEUGDDIENST! In de jaren 50 werd een kanselboodschap voorgelezen (ook te lezen in de plaatselijke krant) waarin de kerkenraad verontrust was over het feit dat veel mensen niet meer in de kerk kwamen. Opvallend vond ik dat in die kanselboodschap de schuld bij de thuisblijvers werd gelegd en de hand niet in eigen boezem werd gestoken. Het lag aan de kerkgangers.
De inhoud van de prediking was al eerder levenloos. Nu zijn ze volledig gefuseerd met de voormalige Geformeerde Kerk maar hebben nog minder kerkbezoekers dan toen het dorp 5 maal zo klein was... Het wel degelijk waar, dat waar men met andere zaken begint, eerst de leer, dan de liturgie, dat deze kerken de meeste onkerkelijken hebben opgeleverd, want er was toch geen beslag meer door het Woord, en men prikte er doorheen. Ik denk dat hier de grootste oorzaak van de grote afval ligt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Welke dominee is dat?
Vind je dat belangrijk om te weten?
Ik denk dat ik de stijl wel herken. :)
Zeeuw schreef:Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten.
Ik denk dat met jeugddiensten iets anders bedoeld wordt Zeeuw. ;)
De grote afval begon in ons geboortedorp wel met jeugddiensten. Als we de archieven van de plaarselijke krant doorlezen zien we elke maand een advertentie staan: ZONDAG JEUGDDIENST! In de jaren 50 werd een kanselboodschap voorgelezen (ook te lezen in de plaatselijke krant) waarin de kerkenraad verontrust was over het feit dat veel mensen niet meer in de kerk kwamen. Opvallend vond ik dat in die kanselboodschap de schuld bij de thuisblijvers werd gelegd en de hand niet in eigen boezem werd gestoken. Het lag aan de kerkgangers.
De inhoud van de prediking was al eerder levenloos. Nu zijn ze volledig gefuseerd met de voormalige Geformeerde Kerk maar hebben nog minder kerkbezoekers dan toen het dorp 5 maal zo klein was... Het wel degelijk waar, dat waar men met andere zaken begint, eerst de leer, dan de liturgie, dat deze kerken de meeste onkerkelijken hebben opgeleverd, want er was toch geen beslag meer door het Woord, en men prikte er doorheen. Ik denk dat hier de grootste oorzaak van de grote afval ligt.
Dit fenomeen zien we ook hedentage nog heel vaak terug.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Onze geloofsleer

Bericht door johannes »

Hierin geef ik DIA gelijk, beginnen met jeugd diensten en allerlei liturgische aanpassingen geven geen trouwere opkomst.
Mensen die anders willen zijn dan al weg naar een evangelische gemeente.
Plaats reactie