Onze geloofsleer

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Mara »

Herman schreef: Ik herken overigens een stijl uit de jaren 60 van de vorige eeuw, dus het gaat over een hele andere omgeving dan 2020.
Ik herkende dat ook. Het is wijs van @Vervolgde om geen naam te noemen. Want dan gaat de discussie daar natuurlijk weer over, ipv de inhoud.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Jantje schreef:Welke dominee is dat?
Vind je dat belangrijk om te weten?
Ik denk dat ik de stijl wel herken. :)
Zeeuw schreef:Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten.
Ik denk dat met jeugddiensten iets anders bedoeld wordt Zeeuw. ;)
Dat laatste denk ik ook. Maar dan moet er meer info bij vermeld worden. Ik hou niet van deze stijl.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten.
Dat is taalgebruik wat op het niveau van de jongeren ingeschaald :-)

Het commentaar snijdt overigens goed hout, want de scribent laat het hier niet bij.

Ik herken overigens een stijl uit de jaren 60 van de vorige eeuw, dus het gaat over een hele andere omgeving dan 2020.
Dan ben ik benieuwd naar de rest van de 'scribent'. Ik vind dit zo niet over de inhoud gaan, dat ik met deze stijl niets kan.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Ja, dat is opmerkelijk. Het is u bekend, dat er in deze eeuw jeugddiensten in de kerk zijn ingevoerd. Dat zijn diensten, waar de dominee wat meer de kerkgangers laat opstaan en wat meer laat zingen, vooral vlug. Want 't is opmerkelijk hoe men in sommige kringen prijs stelt op een mee kunnen met de wereld en dezelfde waarderingsregels aanlegt. Wat is in de wereld de grootste man? Die het snelste vooruitkomt en dus het snelste loopt, zwemt, rijdt, vliegt. Je bent niet het grootste als je jezelf verloochent, maar als je snel voorbij alles rent. En nu is in bepaalde kringen de beste dominee, die het snelste preken kan en 't eerst aan de eindstreep is en de beste christen is, die het vlugste zingen kan. Ik vrees dat dit een wereldse maatstaf is, die niet past, evenmin als het omgekeerde. De jeugddienst vraagt evenwel meer, dan wat zitten en opstaan en zingen. De preek moet wat gemakkelijker te volgen zijn, lichte stoffen behandelen. Dus niet bekering en wedergeboorte, zonde en genade, maar veel meer leiding in het leven, licht en duisternis, troost in noden. De jeugd wil in de kerk niet met de groten, de ouderen gelijkgesteld worden. Dat is zeer opmerkelijk, omdat de 18-jarige en misschien nog wel jongere al spoedig zegt: ik ben geen kind meer hoor. Stel je voor: 18 jaar en dan bij de tegenwoordige mode nog in de korte avondjurk of de korte broek. Dat staat te gek! Ja maar, waarom dan wel in de korte preek?

Nu wat anders, De jeugddiensten hebben niet opgeleverd, wat men ervan hoopte. Men hoopte de jonge mensen te leren naar de kerk te gaan. Menigmaal is mij echter gebleken en ook anderen hebben daarop gewezen, dat vele jongeren juist niet in de gewone diensten terecht kwamen. De jeugddienst bleek een hindernis. In de jaren dat ze het kerkgaan hadden moeten leren, hadden zij het niet geleerd. Want kerkgaan moet men jong leren. Doch nu vraag ik verder: Is de gedachte om in de Kerk met de onvolwassenen rekening te houden een bezwaar?
In mijn ogen niet. Ik houd elke Zondag zoveel mogelijk rekening met de geestelijk onvolwassenen. Het zou mij verontrusten als iedereen zei: Onze dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen. En nu wil ik nog wel wat lager afdalen. Ik wil ditmaal ook eens proberen te preken voor de beginnelingen. Als 't niet lukt kunt u alleen maar zeggen: die dominee van ons kan ook niet veel.
Daar zijn veel jongeren, die thuis en in de kerk een beetje onverschillig doen. Nu wil ik eens preken over zo'n onverschillige jongen. Het spreekwoord zegt: Een schip op het strand is een baken in zee. Dat baken gaan we nu eens bekijken aan de hand van onze tekst, Hebreën 12: 16,17.
Volgens mij is de kern gevat in de gemarkeerde zinnen.

Na deze inleiding komt er dus ook nog een preek.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Ja, dat is opmerkelijk. Het is u bekend, dat er in deze eeuw jeugddiensten in de kerk zijn ingevoerd. Dat zijn diensten, waar de dominee wat meer de kerkgangers laat opstaan en wat meer laat zingen, vooral vlug. Want 't is opmerkelijk hoe men in sommige kringen prijs stelt op een mee kunnen met de wereld en dezelfde waarderingsregels aanlegt. Wat is in de wereld de grootste man? Die het snelste vooruitkomt en dus het snelste loopt, zwemt, rijdt, vliegt. Je bent niet het grootste als je jezelf verloochent, maar als je snel voorbij alles rent. En nu is in bepaalde kringen de beste dominee, die het snelste preken kan en 't eerst aan de eindstreep is en de beste christen is, die het vlugste zingen kan. Ik vrees dat dit een wereldse maatstaf is, die niet past, evenmin als het omgekeerde. De jeugddienst vraagt evenwel meer, dan wat zitten en opstaan en zingen. De preek moet wat gemakkelijker te volgen zijn, lichte stoffen behandelen. [Dus niet bekering en wedergeboorte, zonde en genade, maar veel meer leiding in het leven, licht en duisternis, troost in noden. De jeugd wil in de kerk niet met de groten, de ouderen gelijkgesteld worden. Dat is zeer opmerkelijk, omdat de 18-jarige en misschien nog wel jongere al spoedig zegt: ik ben geen kind meer hoor. Stel je voor: 18 jaar en dan bij de tegenwoordige mode nog in de korte avondjurk of de korte broek. Dat staat te gek! Ja maar, waarom dan wel in de korte preek?

Nu wat anders, De jeugddiensten hebben niet opgeleverd, wat men ervan hoopte. Men hoopte de jonge mensen te leren naar de kerk te gaan. Menigmaal is mij echter gebleken en ook anderen hebben daarop gewezen, dat vele jongeren juist niet in de gewone diensten terecht kwamen. De jeugddienst bleek een hindernis. In de jaren dat ze het kerkgaan hadden moeten leren, hadden zij het niet geleerd. Want kerkgaan moet men jong leren. Doch nu vraag ik verder: Is de gedachte om in de Kerk met de onvolwassenen rekening te houden een bezwaar?
In mijn ogen niet. Ik houd elke Zondag zoveel mogelijk rekening met de geestelijk onvolwassenen. Het zou mij verontrusten als iedereen zei: Onze dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen. En nu wil ik nog wel wat lager afdalen. Ik wil ditmaal ook eens proberen te preken voor de beginnelingen. Als 't niet lukt kunt u alleen maar zeggen: die dominee van ons kan ook niet veel.
Daar zijn veel jongeren, die thuis en in de kerk een beetje onverschillig doen. Nu wil ik eens preken over zo'n onverschillige jongen. Het spreekwoord zegt: Een schip op het strand is een baken in zee. Dat baken gaan we nu eens bekijken aan de hand van onze tekst, Hebreën 12: 16,17.
Volgens mij is de kern gevat in de gemarkeerde zinnen.

Na deze inleiding komt er dus ook nog een preek.
Op deze wijze kan ik ook vetdrukken Herman. Ik zou als dominee nooit op deze negatieve wijze een preek beginnen. Ik vind het bijzonder generaliserend en beschuldigend. En een vorm van 'pas op jongeren hier aanwezig, dat je toch maar nooit denkt aan een dergelijke invulling van een dienst etc'.
Maar ik lees graag de preek.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Op deze wijze kan ik ook vetdrukken Herman. Ik zou als dominee nooit op deze negatieve wijze een preek beginnen. Ik vind het bijzonder generaliserend en beschuldigend. En een vorm van 'pas op jongeren hier aanwezig, dat je toch maar nooit denkt aan een dergelijke invulling van een dienst etc'.
Maar ik lees graag de preek.
Volgens mij is het een bijbels principe dat je een preek houdt voor de gemeente als geheel en daarin dus het totaal van de groep aanspreek en niet op voorhand gaat differentiëren in het aanbod. En dat is dus precies wat deze dominee betoogt. Daarmee ontkom je niet aan een afwijzende houding, zeker omdat de relatie tussen wat de vernieuwers uit die jaren beoogden en het effect dat het had, aan elkaar tegengesteld was, namelijk het versneld leeglopen van de kerken. Dat moet je je inderdaad hoeden voor cynisme, maar dan mag je wel de conclusie trekken dat jeugddiensten dus niet werken. dat is dus niet generaliseren en beschuldigd, maar het leggen van de vinger op de zere plek.

Uiteraard gaan we in 2020 al die fouten niet opnieuw maken...
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Op deze wijze kan ik ook vetdrukken Herman. Ik zou als dominee nooit op deze negatieve wijze een preek beginnen. Ik vind het bijzonder generaliserend en beschuldigend. En een vorm van 'pas op jongeren hier aanwezig, dat je toch maar nooit denkt aan een dergelijke invulling van een dienst etc'.
Maar ik lees graag de preek.
Volgens mij is het een bijbels principe dat je een preek houdt voor de gemeente als geheel en daarin dus het totaal van de groep aanspreek en niet op voorhand gaat differentiëren in het aanbod. En dat is dus precies wat deze dominee betoogt. Daarmee ontkom je niet aan een afwijzende houding, zeker omdat de relatie tussen wat de vernieuwers uit die jaren beoogden en het effect dat het had, aan elkaar tegengesteld was, namelijk het versneld leeglopen van de kerken. Dat moet je je inderdaad hoeden voor cynisme, maar dan mag je wel de conclusie trekken dat jeugddiensten dus niet werken. dat is dus niet generaliseren en beschuldigd, maar het leggen van de vinger op de zere plek.

Uiteraard gaan we in 2020 al die fouten niet opnieuw maken...
En hier blijven we van mening verschillen.
Ik ben het best eens met sommige aspecten, maar niet als inleiding op een preek en niet op deze toon. Mooie uitdaging dit eens goed met je gemeente te bespreken als dominee op een gemeente-avond. Waar men ook kan/mag reageren.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Ambtenaar »

De geloofseer is wellicht belangrijker dan de geloofsleer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Tiberius »

Vervolgde schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad. Ik maak graag van die verbetering gebruik (jongeren vooraf de leerregels in gewone taal laten lezen) en probeer de verarming te verrijken (met uitleg van de oorspronkelijke taal op de les zelf).
Dat denken over die jongeren is wel erg aan het schuiven gegaan. Onderstaand een inleiding op een preek van een predikant die ik nog in leven heb horen preken. Dus zeker geen oudvader.
Ja, dat is opmerkelijk. Het is u bekend, dat er in deze eeuw jeugddiensten in de kerk zijn ingevoerd. Dat zijn diensten, waar de dominee wat meer de kerkgangers laat opstaan en wat meer laat zingen, vooral vlug. Want 't is opmerkelijk hoe men in sommige kringen prijs stelt op een mee kunnen met de wereld en dezelfde waarderingsregels aanlegt. Wat is in de wereld de grootste man? Die het snelste vooruitkomt en dus het snelste loopt, zwemt, rijdt, vliegt. Je bent niet het grootste als je jezelf verloochent, maar als je snel voorbij alles rent. En nu is in bepaalde kringen de beste dominee, die het snelste preken kan en 't eerst aan de eindstreep is en de beste christen is, die het vlugste zingen kan. Ik vrees dat dit een wereldse maatstaf is, die niet past, evenmin als het omgekeerde. De jeugddienst vraagt evenwel meer, dan wat zitten en opstaan en zingen. De preek moet wat gemakkelijker te volgen zijn, lichte stoffen behandelen. Dus niet bekering en wedergeboorte, zonde en genade, maar veel meer leiding in het leven, licht en duisternis, troost in noden. De jeugd wil in de kerk niet met de groten, de ouderen gelijkgesteld worden. Dat is zeer opmerkelijk, omdat de 18-jarige en misschien nog wel jongere al spoedig zegt: ik ben geen kind meer hoor. Stel je voor: 18 jaar en dan bij de tegenwoordige mode nog in de korte avondjurk of de korte broek. Dat staat te gek! Ja maar, waarom dan wel in de korte preek?

Nu wat anders, De jeugddiensten hebben niet opgeleverd, wat men ervan hoopte. Men hoopte de jonge mensen te leren naar de kerk te gaan. Menigmaal is mij echter gebleken en ook anderen hebben daarop gewezen, dat vele jongeren juist niet in de gewone diensten terecht kwamen. De jeugddienst bleek een hindernis. In de jaren dat ze het kerkgaan hadden moeten leren, hadden zij het niet geleerd. Want kerkgaan moet men jong leren. Doch nu vraag ik verder: Is de gedachte om in de Kerk met de onvolwassenen rekening te houden een bezwaar?
In mijn ogen niet. Ik houd elke Zondag zoveel mogelijk rekening met de geestelijk onvolwassenen. Het zou mij verontrusten als iedereen zei: Onze dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen. En nu wil ik nog wel wat lager afdalen. Ik wil ditmaal ook eens proberen te preken voor de beginnelingen. Als 't niet lukt kunt u alleen maar zeggen: die dominee van ons kan ook niet veel.
Daar zijn veel jongeren, die thuis en in de kerk een beetje onverschillig doen. Nu wil ik eens preken over zo'n onverschillige jongen. Het spreekwoord zegt: Een schip op het strand is een baken in zee. Dat baken gaan we nu eens bekijken aan de hand van onze tekst, Hebreën 12: 16,17.

Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige gelijk Ezau, die om ene spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf. Want gij weet dat hij ook daarna de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelfe met tranen zocht.
Hoe kom je opeens bij jeugddiensten?
Ik had het over catechisatielessen over de Dordtse Leerregels.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onze geloofsleer

Bericht door DDD »

Bekommerden zijn bezorgde mensen. Ze leven niet rustig voort, maar zijn ook -in ieder geval in eigen beleving- geen kinderen van God. Volgens sommigen zijn ze dat wel, en volgens anderen zijn ze onderweg naar dat stadium. Dat is verder niet zo belangrijk, want een kwestie van definitie.

Dominees proberen deze bezorgde mensen soms gerust te stellen, door te zeggen dat alle gelovigen een tijd bezorgd zijn geweest, maar ze zouden de bezorgde mensen mijns inziens beter op Christus kunnen wijzen. Maar goed. Dominees die weglopen met bezorgde mensen hebben het over het algemeen niet zo op Christus in de preek. Die moet zich maar buiten de gebruikelijke middelen om openbaren. Ze zijn zelf ook nog niet zo ver op de weg, maar vertellen anderen graag de weg tot zover. Of, nog erger, geven alvast een beschrijving van wat God allemaal verder nog moet doen.

Mensen die hen hebben ingehaald zijn natuurlijk wel wat verdacht, zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Bovendien valt dan de route niet meer helemaal na te rekenen. Sommige predikanten hebben een Bosatlas van de weg naar de hemel in hun hoofd. Maar in de bijbel lees je er niet over.

Als het in de tijd van Priscilla en Aquilla was geweest, dan hadden zij er wel raad mee geweten.

Los daarvan: was dit ds. Doornenbal? Hij kon wel eens doorslaan in zijn conservatisme. Maar ik mis de zelfspot. Het is in ieder geval ongeveer dezelfde tijd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Los daarvan: was dit ds. Doornenbal? Hij kon wel eens doorslaan in zijn conservatisme. Maar ik mis de zelfspot. Het is in ieder geval ongeveer dezelfde tijd.
Volgens mij is het van wijlen ds. T. Cabaret. Maar ik kan me vreselijk vergissen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Bekommerden zijn bezorgde mensen. Ze leven niet rustig voort, maar zijn ook -in ieder geval in eigen beleving- geen kinderen van God. Volgens sommigen zijn ze dat wel, en volgens anderen zijn ze onderweg naar dat stadium. Dat is verder niet zo belangrijk, want een kwestie van definitie.

Dominees proberen deze bezorgde mensen soms gerust te stellen, door te zeggen dat alle gelovigen een tijd bezorgd zijn geweest, maar ze zouden de bezorgde mensen mijns inziens beter op Christus kunnen wijzen. Maar goed. Dominees die weglopen met bezorgde mensen hebben het over het algemeen niet zo op Christus in de preek. Die moet zich maar buiten de gebruikelijke middelen om openbaren. Ze zijn zelf ook nog niet zo ver op de weg, maar vertellen anderen graag de weg tot zover. Of, nog erger, geven alvast een beschrijving van wat God allemaal verder nog moet doen.

Mensen die hen hebben ingehaald zijn natuurlijk wel wat verdacht, zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Bovendien valt dan de route niet meer helemaal na te rekenen. Sommige predikanten hebben een Bosatlas van de weg naar de hemel in hun hoofd. Maar in de bijbel lees je er niet over.

Als het in de tijd van Priscilla en Aquilla was geweest, dan hadden zij er wel raad mee geweten.

Los daarvan: was dit ds. Doornenbal? Hij kon wel eens doorslaan in zijn conservatisme. Maar ik mis de zelfspot. Het is in ieder geval ongeveer dezelfde tijd.
Wat een fijn opbouwend bericht! Dank.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Onze geloofsleer

Bericht door johannes »

DDD slaat de spijker op de kop.
Inderdaad niet fijn om te lezen...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Jantje »

Nou, volgens mij gaat die spijker er finaal naast en slaat hij hem zo krom als een hoepel.

Maar goed, ik zal er verder geen woorden aan vuil maken. Dat was ik gisteren al niet van plan en nu nog steeds niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:[
Volgens mij is het een bijbels principe dat je een preek houdt voor de gemeente als geheel en daarin dus het totaal van de groep aanspreek en niet op voorhand gaat differentiëren in het aanbod. En dat is dus precies wat deze dominee betoogt. Daarmee ontkom je niet aan een afwijzende houding, zeker omdat de relatie tussen wat de vernieuwers uit die jaren beoogden en het effect dat het had, aan elkaar tegengesteld was, namelijk het versneld leeglopen van de kerken. Dat moet je je inderdaad hoeden voor cynisme, maar dan mag je wel de conclusie trekken dat jeugddiensten dus niet werken. dat is dus niet generaliseren en beschuldigd, maar het leggen van de vinger op de zere plek.

Uiteraard gaan we in 2020 al die fouten niet opnieuw maken...
De vraag is of er een causaal verband is tussen vernieuwing en leegloop van kerken en de zin van dat deze de leegloop hebben versneld. Ze kunnen evengoed voor een lagere leegloop hebben gezorgd.
Plaats reactie