Onze geloofsleer

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Is het dan onrecht, als God van ons eist wat wij niet meer kunnen doen? Hadden de remonstranten een punt toen ze stelden dat God van de mens niet zou eisen wat hij niet meer kan? Ik denk dat hier nogal wat verwarring over is.
Houden we dit staande, of gaan me met een evangelische gedachte mee, en een activistisch christendom waarin de mens aangezet wordt om tot Jezus te gaan?
Versta het goed: Ik bedoel niet dat het 'tot Jezus gaan' verkeerd zou zijn, maar hoe dat dit in onze geloofsleer wordt geleerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Van Ewijk »

In de Bijbel staat dat we inderdaad niet boven onze draagkracht beproefd worden. (even geen tijd voor specifieke aanwijzing, maar het staat er wel.)
Of bedoeld u iets anders?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:In de Bijbel staat dat we inderdaad niet boven onze draagkracht beproefd worden. (even geen tijd voor specifieke aanwijzing, maar het staat er wel.)
Of bedoeld u iets anders?
Ik bedoel het in zin zoals de Heidelberger Catechismus ervover spreekt. Lees even het verband in de Catechismus?

Vr. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist, wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij; want God heeft den mens alzo ge­scha­pen, dat hij dat kon doen; maar de mens heeft zich­zelven en al zijn nakome­lingen, door het ingeven des duivels en door moedwil­lige onge­hoor­zaam­heid, van deze gaven be­roofd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zonnebloem »

De Heilige Geest werkt het geloof in onze harten door het gehoor van het Woord Gods en dit geloof wederbaart ons. Daarom is een terugblik op 2019 niet zo slecht. Is de Heere je te sterk geworden? Heeft Hij je van dood leven gemaakt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Het gaat hier over de leer. Niet wat wij van maken of wat wij hebben ervaren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bertiel »

terug naar Dordt

6.Hetgeen dan noch het licht der natuur noch de wet doen kan, dat doet God door de kracht des Heiligen Geestes, en door het woord of de bediening der verzoening, welke is het Evangelie van den Messias, waardoor het God behaagd heeft de gelovige mensen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, zalig te maken.


7.Deze verborgenheid van Zijn wil heeft God in het Oude Testament aan weinigen ontdekt, doch in het Nieuwe Testament , het onderscheid der volken nu weggenomen zijnde, heeft Hij haar aan meer mensen geopenbaard. Van welke onderscheiden uitdeling de oorzaak niet moet gesteld worden in de waardigheid van het ene volk boven het andere, of in het beter gebruik van het licht der natuur, maar in het gans vrije welbehagen en de onverdiende liefde Gods; waarom ook diegenen, wien buiten, ja tegen alle verdiensten zo groot een genade geschiedt, haar met een nederig en dankbaar hart moeten erkennen, maar in de anderen, wien deze genade niet geschiedt, moeten zij met den apostel de gestrengheid en rechtvaardigheid van Gods oordelen aanbidden en die geenszins curieuslijk onderzoeken.


8.Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.


9.Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad , Matth. 13,.


10.Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn , hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt,; maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.


11.Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.


12.En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.


13.De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.


14.Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.


15.Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.


16.Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijker wijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.


17.Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bertiel »

en uit het eerste hoofdstuk

12.Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen , als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.,, in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen , 2 Kor. 13:5,.

16.Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Niet afwachten maar verwachten!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:en uit het eerste hoofdstuk

12.Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen , als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.,, in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen , 2 Kor. 13:5,.

16.Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Niet afwachten maar verwachten!
Nee, geen lijdelijk afwachten. Maar eerst zal ik toch de eeuwige straf verwachten, wil er ooit plaats komen voor een Verlosser? Ik merk dat de ernst van ons verloren bestaan steeds meer omzeild wordt. Ik wil hier wel wat over zeggen maar daarvoor zou ik eerst een en ander moeten opzoeken. Want hier is wel onze belijdenis in het geding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bertiel »

Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Dit komt over als een vreemd spreken over onze belijdenis. Ik zal niet zeggen dat het verkeerd is, maar er schemert wel een bepaalde visie in door, als ik me niet vergis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Dit komt over als een vreemd spreken over onze belijdenis. Ik zal niet zeggen dat het verkeerd is, maar er schemert wel een bepaalde visie in door, als ik me niet vergis.
Ja, er schemert een visie door die honderden jaren al door reformatoren gezegd en geleerd is.
Jij hield toch ook van oudvaders ? Dan moet je ook geen probleem hebben met de leer die naar de Godzaligheid is.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zonnebloem »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Dit komt over als een vreemd spreken over onze belijdenis. Ik zal niet zeggen dat het verkeerd is, maar er schemert wel een bepaalde visie in door, als ik me niet vergis.
Johannes Calvijn: Als de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. En als dit geloof dan geschonken is, grijpen wij met een levendig gevoel niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de vernieuwing van het leven.

Vanaf dit moment is er waar berouw en is er ook het vluchten tot Hem. Als het Woord van God tenminste op de rechte manier bediend en begrepen wordt.
Laatst gewijzigd door Zonnebloem op 03 jan 2020, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Dit komt over als een vreemd spreken over onze belijdenis. Ik zal niet zeggen dat het verkeerd is, maar er schemert wel een bepaalde visie in door, als ik me niet vergis.
Precies, de visie van Calvijn. Begin maar te lezen in de Institutie, direct aan het begin.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Ik last een stop in, want ik zie dat er heel veel op me af komt en dat moet ook verwerkt kunnen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zonnebloem »

-DIA- schreef:Ik last een stop in, want ik zie dat er heel veel op me af komt en dat moet ook verwerkt kunnen worden.
Begrijp ik. Sterkte en denk in kleine stapjes. Dat helpt mij vaak.

Ik deel deze tekst.

“Zie, Ik ben de HEERE, de God van alle vlees; zou Mij enig ding te wonderlijk zijn?”

Hij is een God die wonderen doet.
Plaats reactie