Onze geloofsleer

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Posthoorn »

Ik had per ongeluk een oude koe uit de sloot gehaald, maar plaats nu toch mijn antwoord maar:
Zonnebloem schreef:Johannes Calvijn: Als de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. En als dit geloof dan geschonken is, grijpen wij met een levendig gevoel niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de vernieuwing van het leven.

Vanaf dit moment is er waar berouw en is er ook het vluchten tot Hem. Als het Woord van God tenminste op de rechte manier bediend en begrepen wordt.
Wel Calvijn goed lezen!
Calvijn schreef:Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1) (Matth. 11:5) (Luc. 4:18), zo moeten wij streven naar de boetvaardigheid zelf, ons ganse leven ons op haar toeleggen en haar tot het einde toe najagen, indien wij in Christus willen staande blijven. (Inst. III, III, 20)
En dit zegt Calvijn in een van zijn preken:
Ziedaar dan wat het eerste punt aangaat, dat is dat het nodig is dat wij, om gunst en genade voor God te verkrijgen, goed ingezien hebben wie wij zijn, en hoe ellendig onze toestand is, en dat wij van alles beroofd zijn. En wanneer ik zo spreek wil dat niet zeggen, dat wij een kennis moeten hebben die in onze hersenen omfladdert, maar het is nodig dat wij in onze harten dodelijk verslagen zijn en dat wij het oordeel van God voelen, Die ons verschrikt om ons geheel wanhopig te maken. Want wat weten wij ervan wat het zeggen wil voedsel te hebben, als de honger ons niet kwelt? Als wij dik en zat zijn, zou ieder in zulk een toestand blijven, wij zouden brood noch rantsoen zoeken (zoals men zegt), maar de honger spoort ons aan om voedsel te zoeken. Wanneer wij ziek zijn, komen wij om een geneesmiddel, maar wanneer een mens ongevoelig is, en in het geheel niet verslagen door het gevoel van zijn kwaal, zal hij honderdmaal sterven zonder hulp te vragen of te begeren. Het is dus nodig, zoals ik reeds gezegd heb, dat de kennis van onze ellenden ons zozeer raakt, dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt, om te haken naar het leven dat onze Heere Jezus Christus ons aanbiedt door Zijn Evangelie, en daarom overtuigt de Schrift ons zo dikwijls van onze zonden, en doet ze ons als het ware een proces van misdaad aan.” Overgenomen uit https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 8f0db11a81.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onze geloofsleer

Bericht door CvdW »

We lezen in de Bijbel 'die niet tegen Mij is, is voor Mij'.
Afgelopen maandag mochten wij ds. W.J. op 't Hof beluisteren. Handelingen 2:21. Alles uit Christus en niet onze bevindingen. Een duidelijk onderwijzende preek. Maar ook vermanend en vertroostend.
De vraag is wat is er verwarrend? Wanneer bij geloofstoerusting alleen gewezen wordt op Christus dan is dat goed. Wordt er gewezen op onze bevindingen (modern gezegd: komt op de toepassing aan) dan is dat zeer verwarrend en onschriftuurlijk. Zoals ik niet ben gewend aan een Afrikaanse kerkdienst, zo ben ik geloofstoerusting ook niet gewend. Ik blijf maar bij hetgeen waarmee ik ben opgevoed. Bijbel en verklaring van Calvijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:We lezen in de Bijbel 'die niet tegen Mij is, is voor Mij'.
Afgelopen maandag mochten wij ds. W.J. op 't Hof beluisteren. Handelingen 2:21. Alles uit Christus en niet onze bevindingen. Een duidelijk onderwijzende preek. Maar ook vermanend en vertroostend.
De vraag is wat is er verwarrend? Wanneer bij geloofstoerusting alleen gewezen wordt op Christus dan is dat goed. Wordt er gewezen op onze bevindingen (modern gezegd: komt op de toepassing aan) dan is dat zeer verwarrend en onschriftuurlijk. Zoals ik niet ben gewend aan een Afrikaanse kerkdienst, zo ben ik geloofstoerusting ook niet gewend. Ik blijf maar bij hetgeen waarmee ik ben opgevoed. Bijbel en verklaring van Calvijn.
Ik zie vermenging, soms een compromis tussen reformatorisch en evangelisch. Ik denk dat hierdoor best verwarring door kan ontstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bezorgd »

Wees eens concreet DIA. Hoor je dwalingen?
Misschien kun je wat voorbeelden noemen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Wees eens concreet DIA. Hoor je dwalingen?
Misschien kun je wat voorbeelden noemen?
Niet altijd meteen rechtstreeks echt dwalingen te noemen. Wel zie ik een geheel ander mensbeeld. Meer een optimistisch mensbeeld en verwant aan wat we ook hoorden bij Heart Cry en Jij daar. Het lijkt een mengeling van reformatorisch denken en evangelisch. Dit lijkt daarom eigenlijk een soort compromisleer tussen het Evangelisch denken (denk aan de EO uit de beginjaren) en het reformatorisch denken. Het is in feite geen van beide, niet het Evangelich spektakel als de EO-Jongerendag, maar ook niet de ernst en de eenvoud van de eenvoudige zondagse preek die we hoorden. Misschien, en dat is hier zeker het geval, lijken jongeren steeds moeilijker te bereiken. Maar met dit filmpjes blijkt men minder moeite hebben dan de catechisatie. Een voorbeeld: Vorig jaar kon bij ons een catechisatieles niet doorgaan. Jongeren waren zo brutaal dat de catecheet zich genoodzaakt zag iedereen naar huis te sturen. Dan is er toch iets onder de jongeren? Verzet? Voelen ze zich onbegrepen? Willen ze onder een kerkelijk juk uit? Zeg het maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Tiberius »

Het kan ook gewoon een saaie catecheet zijn. Dat is ook niet zo prettig.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Het kan ook gewoon een saaie catecheet zijn. Dat is ook niet zo prettig.
Dat geloof ik niet. De zondag daarop is er een boodschap gegaan via de kansel naar de ouders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Wees eens concreet DIA. Hoor je dwalingen?
Misschien kun je wat voorbeelden noemen?
Niet altijd meteen rechtstreeks echt dwalingen te noemen. Wel zie ik een geheel ander mensbeeld. Meer een optimistisch mensbeeld en verwant aan wat we ook hoorden bij Heart Cry en Jij daar. Het lijkt een mengeling van reformatorisch denken en evangelisch. Dit lijkt daarom eigenlijk een soort compromisleer tussen het Evangelisch denken (denk aan de EO uit de beginjaren) en het reformatorisch denken. Het is in feite geen van beide, niet het Evangelich spektakel als de EO-Jongerendag, maar ook niet de ernst en de eenvoud van de eenvoudige zondagse preek die we hoorden. Misschien, en dat is hier zeker het geval, lijken jongeren steeds moeilijker te bereiken. Maar met dit filmpjes blijkt men minder moeite hebben dan de catechisatie. Een voorbeeld: Vorig jaar kon bij ons een catechisatieles niet doorgaan. Jongeren waren zo brutaal dat de catecheet zich genoodzaakt zag iedereen naar huis te sturen. Dan is er toch iets onder de jongeren? Verzet? Voelen ze zich onbegrepen? Willen ze onder een kerkelijk juk uit? Zeg het maar.
Ik ken alle filmpjes van Geloofstoerusting niet.
Maar degene die ik gezien heb klonk toch echt een bijbels geluid. Zonde en genade, dood en leven.
En ook bv het huidige initiatief met de uitgave van het boekje van J. Piper wordt breed gesteund , tot in de GGiN aan toe.
En dat boekje is ook voluit bijbels.

Dat de presentatie anders wordt lijkt me logisch. We leven in een andere tijd.
En om je als prediker qua vorm en stijl aan te passen aan je gehoor is niet nieuw. Dat deed Paulus ook al.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef: Jongeren waren zo brutaal dat de catecheet zich genoodzaakt zag iedereen naar huis te sturen.
Heel de groep? Of waren er maar een paar bij?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef: Jongeren waren zo brutaal dat de catecheet zich genoodzaakt zag iedereen naar huis te sturen.
Heel de groep? Of waren er maar een paar bij?
Ik was er natuurlijk niet bij. Maar ik weet wel dat de les beëindigd voor die begon. En ja, de hele groep is naar huis gestuurd, want de zondag daarop is er een boodschap naar de ouders gegaan, er werd zelfs verondersteld dat er ouders konden zijn die dit niet eens hadden opgemerkt. Vandaar het openbaar benoemen in de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Orchidee »

Als je iets niet gewend bent wil dat niet zeggen dat het fout of verkeerd is wat er op geloofstoerusting word aangeboden en uitgezonden.
Als je de leer die daar word verkondigd veroordeeld en/of als "wij zijn dat niet zo gewend" afkeurt zegt dat meer over de luisteraar dan over de verkondiging!
Je moet maar "gewend" zijn aan de Roomse leer, dat kan! Niet iedereen word in een christelijk gezin geboren!
Dan moet je je als Roomse ook "bekeren" van de dwalingen!
En onder wat zich noemt het reformatorisch volksdeel zijn ook véél dwalingen maar weer "omdat we het zo gewend zijn" laten we het zo!
Zo werkt het niet!
Geloofstoerusting is juist goed voor:
"U die slaapt, sta op uit de dood"!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Als je iets niet gewend bent wil dat niet zeggen dat het fout of verkeerd is wat er op geloofstoerusting word aangeboden en uitgezonden.
Als je de leer die daar word verkondigd veroordeeld en/of als "wij zijn dat niet zo gewend" afkeurt zegt dat meer over de luisteraar dan over de verkondiging!
Je moet maar "gewend" zijn aan de Roomse leer, dat kan! Niet iedereen word in een christelijk gezin geboren!
Dan moet je je als Roomse ook "bekeren" van de dwalingen!
En onder wat zich noemt het reformatorisch volksdeel zijn ook véél dwalingen maar weer "omdat we het zo gewend zijn" laten we het zo!
Zo werkt het niet!
Geloofstoerusting is juist goed voor:
"U die slaapt, sta op uit de dood"!
Het is juist het niet benoemen van de weg die God met Zijn volk houd. Het is anders. Hoe anders? Niet herkenbaar, en ik geloof wel dat God op verschillende manieren werkt, maar er dan toch altijd herkenning. Immers het leven kan niet verborgen blijven en het leven trekt altijd op het leven aan. Deze filmpjes hebben een andere doelgroep.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onze geloofsleer

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef: Jongeren waren zo brutaal dat de catecheet zich genoodzaakt zag iedereen naar huis te sturen.
Heel de groep? Of waren er maar een paar bij?
Ik was er natuurlijk niet bij. Maar ik weet wel dat de les beëindigd voor die begon. En ja, de hele groep is naar huis gestuurd, want de zondag daarop is er een boodschap naar de ouders gegaan, er werd zelfs verondersteld dat er ouders konden zijn die dit niet eens hadden opgemerkt. Vandaar het openbaar benoemen in de kerk.
Rare toestand hoor. Eén groep. Waarom heeft de kerk de gegevens van de ouders niet? Ik heb nog nooit van een school gehoord waar dit gebeurde. Ik vind het sowieso ongepast om een kerkdienst hiermee te belasten. Dat komt erg chagrijnig over.
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onze geloofsleer

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Als je iets niet gewend bent wil dat niet zeggen dat het fout of verkeerd is wat er op geloofstoerusting word aangeboden en uitgezonden.
Als je de leer die daar word verkondigd veroordeeld en/of als "wij zijn dat niet zo gewend" afkeurt zegt dat meer over de luisteraar dan over de verkondiging!
Je moet maar "gewend" zijn aan de Roomse leer, dat kan! Niet iedereen word in een christelijk gezin geboren!
Dan moet je je als Roomse ook "bekeren" van de dwalingen!
En onder wat zich noemt het reformatorisch volksdeel zijn ook véél dwalingen maar weer "omdat we het zo gewend zijn" laten we het zo!
Zo werkt het niet!
Geloofstoerusting is juist goed voor:
"U die slaapt, sta op uit de dood"!
Het is juist het niet benoemen van de weg die God met Zijn volk houd. Het is anders. Hoe anders? Niet herkenbaar, en ik geloof wel dat God op verschillende manieren werkt, maar er dan toch altijd herkenning. Immers het leven kan niet verborgen blijven en het leven trekt altijd op het leven aan. Deze filmpjes hebben een andere doelgroep.
Allemaal oordelen zonder onderbouwing.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Als je iets niet gewend bent wil dat niet zeggen dat het fout of verkeerd is wat er op geloofstoerusting word aangeboden en uitgezonden.
Als je de leer die daar word verkondigd veroordeeld en/of als "wij zijn dat niet zo gewend" afkeurt zegt dat meer over de luisteraar dan over de verkondiging!
Je moet maar "gewend" zijn aan de Roomse leer, dat kan! Niet iedereen word in een christelijk gezin geboren!
Dan moet je je als Roomse ook "bekeren" van de dwalingen!
En onder wat zich noemt het reformatorisch volksdeel zijn ook véél dwalingen maar weer "omdat we het zo gewend zijn" laten we het zo!
Zo werkt het niet!
Geloofstoerusting is juist goed voor:
"U die slaapt, sta op uit de dood"!
Het is juist het niet benoemen van de weg die God met Zijn volk houd. Het is anders. Hoe anders? Niet herkenbaar, en ik geloof wel dat God op verschillende manieren werkt, maar er dan toch altijd herkenning. Immers het leven kan niet verborgen blijven en het leven trekt altijd op het leven aan. Deze filmpjes hebben een andere doelgroep.
Allemaal oordelen zonder onderbouwing.
Waarom deze veroordeling? Hebt u het werkelijk onderzocht? Alstublieft geen vooroordelen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie