Deze probleemstelling komt eigenlijk in de bijbel niet voor. De verwijsteksten tonen het antwoord dan ook niet zo erg aan.-DIA- schreef:Ik bedoel het in zin zoals de Heidelberger Catechismus ervover spreekt. Lees even het verband in de Catechismus?Van Ewijk schreef:In de Bijbel staat dat we inderdaad niet boven onze draagkracht beproefd worden. (even geen tijd voor specifieke aanwijzing, maar het staat er wel.)
Of bedoeld u iets anders?
Vr. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist, wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
Je afvragen of God onrecht doet kan alleen als antwoord hebben dat bij God geen onrecht is. Een nadere bestudering van de mens is op zich goed, maar houdt wel een gevaar in. Je kunt hierover dan weer verder gaan filosoferen en dan wordt de zonde een lot van de mens en raken de zondige daden op de achtergrond.
Dat merk je ook in andere formuleringen. Je moet zondaar voor God worden, maar verder maar niet al te concreet aub.