Onze geloofsleer

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Tiberius »

Klopt de titel van dit topic eigenlijk wel?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Klopt de titel van dit topic eigenlijk wel?
Dit was een oud topic van mezelf, en ik zocht ergens aan te kunnen sluiten. Dat is ook te lezen waarmee ik dit onderwerp opende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Ik kan er niets aan doen, maar er is hier een hemelsbreed verschil met de oude leer in bv. de Gereformeerde Gemeenten en verwante kerkverbanden. Denk daarbij ook aan verschillende bevindelijke predikers uit de Chr. Ger. Kerken, of ook uit de oude Vaderlandse Kerk.
Je vroeg waarom die voorbeelden in de Bijbel stonden. Daar gaf ik antwoord op. Niet op verschillen in leer oid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onze geloofsleer

Bericht door refo »

De wijze en de dwaze bouwer. Weer zo'n voorbeeld van een totaal verkeerd uitgelegdegelijkenis. We gaan de bouwers bestuderen aangaande hun diepgang. Maar het gaat helemaal niet om de bouwers, maar om degenen die horen of niet horen. Als je dan gaat leren dat je horende gemaakt moet worden, stort de hele bijbelse leer in. Hetzelfde is de uitleg van 'tenzij de Vader hem trekke'. Die dient nu alleen nog om anderen zoveel mogelijk uit te sluiten.
Terwijl er dit staat:
49 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.
49 Maar die ze gehoord, en niet gedaan zal hebben, is gelijk een mens, die een huis bouwde op de aarde zonder fondament; tegen hetwelk de waterstroom aansloeg, en het viel terstond, en de val van datzelve huis was groot.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onze geloofsleer

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Jawel. Maar ik vind heel goed te begrijpen waarom @DIA zijn vragen heeft. Dus het ligt maar net hoe je elkaar opvat. Ik begrijp @DIA zijn gevoel namelijk volledig...
Gevoel is bedriegelijk. Verwoording en presentatie en wat randzaken kunnen anders zijn, maar daarom hoeft het nog niet verkeerd of fout te zijn.
Er is geen geloof zonder gevoel. Maar er is wel veel gevoel zonder het ware zaligmakende geloof. Het onderscheid tussen nabijkomend werk is vaak ook onbenoemd. Dit zijn toch zaken die we allemaal kunnen weten, en dan heeft het geen zin om te denken dat we dit gevaar niet zien. Ik noem slechts enkele Bijbelse voorbeelden die waarschuwen dat niet alle geloof zaligmakend is.
# Paulus was een ijveraar voor de wet, maar onbekeerd, en zag dat niet voor zijn ogen werden geopend
# De gelijkenis van de Zaaier en van de 10 maagden staat er tot lering.
# Uit de gelijkenis van twee bouwers kunnen we opmerken dat de dwaze bouwer zichzelf niet als dwaas beschouwde, maar dat hij veeleer de wijze bouwer als dwaas beschouwde: Moet dat dan nu zo diep? Die dwaze bouwer was niet ontdekt aan zijn bestaan en dacht een bestaansgrond voor God te hebben gevonden. Waartoe staan deze voorbeelden anders opgetekend dan tot lering?
# Als we zo de gehele Bijbel nagaan komt het nabijkomende geloof veel voor. Het grote gevaar van deze valkuil wordt nu minder onderscheiden en vaak zelfs niet meer benoemd. Dat is een te positief mensbeeld, een mens die zich nog wel wat verdienstelijk denkt te kunnen maken bij God.
Ds. Heemskerk heeft een lezenswaardig boekje geschreven over Geloof en gevoel. Bevinding heeft ook met gevoel te maken.
Heb ik het mis dat door sommige RF-ers de nadruk wordt gelegd op gevoel (beleving) en niet (of ondergeschikt) op geloof?
Paulus was van eeuwigheid uitverkoren.
Positief mensbeeld is er op alle reformatorische scholen. Dat positieve mensbeeld is dus niet alleen bij geloofstoerusting.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onze gevoelsleer

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Klopt de titel van dit topic eigenlijk wel?
Neen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Het kan ook gewoon een saaie catecheet zijn. Dat is ook niet zo prettig.
Dat geloof ik niet. De zondag daarop is er een boodschap gegaan via de kansel naar de ouders.
Dat zegt meer over de communicatie in de kerk dan over de kwaliteiten van de catecheet.
Mogelijk is het een pas-beginnend catecheet die geen flauw idee heeft hoe je catechisatieles moet geven.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onze geloofsleer

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: Ik kan er niets aan doen, maar er is hier een hemelsbreed verschil met de oude leer in bv. de Gereformeerde Gemeenten en verwante kerkverbanden. Denk daarbij ook aan verschillende bevindelijke predikers uit de Chr. Ger. Kerken, of ook uit de oude Vaderlandse Kerk.
Ook dit is een niet onderbouwde stelling.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
DDD schreef:@DIA:
Natuurlijk heb ik dat onderzocht. Ik lees gewoon wat er staat. Je stelt dingen zonder enige onderbouwing. Dat kan ik toch eenvoudig constateren?
Dat mag jij helemaal niet. Want dat is jouw mening.

En ik deel zelf ook de mening van @DIA. Ik heb ook een bepaald gevoel hierbij wat ik niet kan verklaren. Misschien dat er teveel een activistische oproep in doorklinkt waarin de zondeschuld, zondekennis en zelfkennis overschaduwt wordt door de enigszins activistische manier waarop de oproep van bekering geschiedt.
Wij lazen vanmorgen de lofzang van Hanna, die veel overeenkomsten heeft met de lofzang vsn Maria, armen met goederen vervuld, rijken leeg weggezonden, dan denk ik aan de preken van Johannes de Doper, die zijn mi activistisch, BEKEER U! Dan komt er een sodaat om nader onderwijs, een tollenaar, en nog meer mensen, de een krijgt als advies om niemand overlast te doen, de ander om niet meer te vragen dan nodig is, de volgende om uit te delen, allemaal activistisch toch? Dan komen de Farizeeën, die weten hoe het allemaal moet, en die worden leeg weggestuurd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

refo schreef:De wijze en de dwaze bouwer. Weer zo'n voorbeeld van een totaal verkeerd uitgelegdegelijkenis. We gaan de bouwers bestuderen aangaande hun diepgang. Maar het gaat helemaal niet om de bouwers, maar om degenen die horen of niet horen. Als je dan gaat leren dat je horende gemaakt moet worden, stort de hele bijbelse leer in. Hetzelfde is de uitleg van 'tenzij de Vader hem trekke'. Die dient nu alleen nog om anderen zoveel mogelijk uit te sluiten.
Terwijl er dit staat:
49 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.
49 Maar die ze gehoord, en niet gedaan zal hebben, is gelijk een mens, die een huis bouwde op de aarde zonder fondament; tegen hetwelk de waterstroom aansloeg, en het viel terstond, en de val van datzelve huis was groot.
Ik heb dit ook al vele keren asngehaald, dit is heel activistisch, het Woord horen en DOEN.
Niet gaan redetwisten, de Heere werkt het willen en het werken. Hopelijk landt het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Gritje schreef:
-DIA- schreef:Of het echt in dit topic past... Ik weet het niet. Wel heeft het met "Onze geloofsleer" raakpunten.

Ik zou een vraag willen opwerpen, voor ik hier verder ga.
Zijn hier veel mensen die positief staan tegenover de op YouTube te volgen lezingen enz. met de naam "Geloofstoerusting"
Zo ja, wat is daarover uw mening? Is dit de oude geloofsleer? Ik merk dat er nogal wat verwarring door kan ontstaan. Soms hoor je dingen waarvan je echt denkt: Hoe heb ik het nu? Soms doet het denken aan andere groepen als Jij daar, of Heart Cry, of soms lijkt het te gaan in een soort EO-stijl.
Wat ik al wel moet waarnemen is dat ik er een bron van verwarering in zie, vooral voor jongeren wellicht aantrekkelijk gepresenteerd.
Kortom: Wat te denken van deze filmpjes?
Ik heb er net gisteren een paar beluisterd en was erg verblijd met wat ik hoorde. Christus en Christus alleen, niets uit de mens. Alles is alleen genade. Zelfs de uitverkiezing was een onderwerp wat op de goede manier aan de beurt kwam.
Wijzen op onze zonden en dat we bekeerd moeten worden. Maar ook hoe, lees je Bijbel en bid, vraag erom. Blijf aanhouden. Maar ook dat we dat niet uit onszelf willen en kunnen en we toch moeten.
En dat de Heere wil gevonden worden. Dit hoor ik ook elke zondag!
En ja, er wordt niet in kanseltaal gesproken maar wel volledig bijbels.
Ik bedoel niet zozeer de taal, maar soms ook nog niet eens de woorden, maar toch, het gevaar wat realiteit is is hetgeen ik hierboven opmerkte: Vaak blijkt men in deze kringen een ander mens- en Godsbeeld te hebben, wat uit de woorden ook wel uitkomt.

https://www.youtube.com/watch?v=lbN4hazNuzo
Bijvoorbeeld hier komt, zeker voor mijn gevoel, een te positief mensbeeld naar voren, een mens die het kan en weet. En zonder het te benoemen lijkt toch het oude een bepaald stempel te krijgen.

Ook hier een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=7jl80cltL6k
Het gaat niet over de gene die op zichzelf vertrouwen, maar die op God vertrouwen.
Begrijp je het echt niet?

De tweede is de Bijbel naspreken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Nog eenmaal... zou ik willen wijzen op het grote onderscheid tussen de godsdiensitige sfeer van de genoemde filmpjes en de wijze waarop God Zich verheerlijkte in het Thuishalen van een jong mens. Het werk van God geeft in- en afdruk, zo wij niet geheel verhard zijn. Meer kan ik nu niet doen.
https://www.youtube.com/watch?v=i3mxmaX8hrM&t=5176s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat ik @DIA wel enigszins kan volgen. Vaak gaat het er niet over wat er gezegd wordt, maar vooral wat er niet gezegd wordt. In discussies, in preken, in allerlei gesprekken kan elke zin een waarheid op zich zijn. Waarbij de hele strekking toch eenzijdig is, of zelfs foutief is, of iets in een bepaald 'frame' wordt geplaatst.

Ik heb enkele jaren onder een bijbelse prediking gezeten, maar waar het hart niet in verklaard werd. Dan ervaar je toch gemis. Een gemis wat ik overigens de predikant niet kan en wil aanrekenen, maar ik noem het als voorbeeld. Dan mis je vooral wat er niet gezegd wordt, maar waar je innerlijk soms zo naar kan verlangen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Nog eenmaal... zou ik willen wijzen op het grote onderscheid tussen de godsdiensitige sfeer van de genoemde filmpjes en de wijze waarop God Zich verheerlijkte in het Thuishalen van een jong mens. Het werk van God geeft in- en afdruk, zo wij niet geheel verhard zijn. Meer kan ik nu niet doen.
https://www.youtube.com/watch?v=i3mxmaX8hrM&t=5176s
DIA met alle respect, deze ds zegt dat Paulus zegt de laatste vijand... de dood... als onderbouwing dat hij bang is voor de dood, dat is helemaal onjuist, Paulus zegt 1 Korintiërs 15
24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood. 27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Dit gaat dus helemaal niet over de strijd van Paulus, maar over de strijd die de Heere Jezus gevoerd heeft, Paulus zegt juist: dood waar is uw prikkel? En in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem.

Het spijt me echt voor de dominee, maar hij doet wat ds Ezinga zegt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zonnebloem »

Posthoorn schreef:Ik had per ongeluk een oude koe uit de sloot gehaald, maar plaats nu toch mijn antwoord maar:
Zonnebloem schreef:Johannes Calvijn: Als de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. En als dit geloof dan geschonken is, grijpen wij met een levendig gevoel niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de vernieuwing van het leven.

Vanaf dit moment is er waar berouw en is er ook het vluchten tot Hem. Als het Woord van God tenminste op de rechte manier bediend en begrepen wordt.
Wel Calvijn goed lezen!
Calvijn schreef:Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1) (Matth. 11:5) (Luc. 4:18), zo moeten wij streven naar de boetvaardigheid zelf, ons ganse leven ons op haar toeleggen en haar tot het einde toe najagen, indien wij in Christus willen staande blijven. (Inst. III, III, 20)
En dit zegt Calvijn in een van zijn preken:
Ziedaar dan wat het eerste punt aangaat, dat is dat het nodig is dat wij, om gunst en genade voor God te verkrijgen, goed ingezien hebben wie wij zijn, en hoe ellendig onze toestand is, en dat wij van alles beroofd zijn. En wanneer ik zo spreek wil dat niet zeggen, dat wij een kennis moeten hebben die in onze hersenen omfladdert, maar het is nodig dat wij in onze harten dodelijk verslagen zijn en dat wij het oordeel van God voelen, Die ons verschrikt om ons geheel wanhopig te maken. Want wat weten wij ervan wat het zeggen wil voedsel te hebben, als de honger ons niet kwelt? Als wij dik en zat zijn, zou ieder in zulk een toestand blijven, wij zouden brood noch rantsoen zoeken (zoals men zegt), maar de honger spoort ons aan om voedsel te zoeken. Wanneer wij ziek zijn, komen wij om een geneesmiddel, maar wanneer een mens ongevoelig is, en in het geheel niet verslagen door het gevoel van zijn kwaal, zal hij honderdmaal sterven zonder hulp te vragen of te begeren. Het is dus nodig, zoals ik reeds gezegd heb, dat de kennis van onze ellenden ons zozeer raakt, dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt, om te haken naar het leven dat onze Heere Jezus Christus ons aanbiedt door Zijn Evangelie, en daarom overtuigt de Schrift ons zo dikwijls van onze zonden, en doet ze ons als het ware een proces van misdaad aan.” Overgenomen uit https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 8f0db11a81.
Wat wil je eigenlijk zeggen? Ik begrijp het niet. Hoe oud is deze ‘koe’ en uit welke topic haalde je hem?
Plaats reactie