Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Terugblik Prediking 2019

1. Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen
22
22%
2. God is mij dit jaar te sterk geworden
0
Geen stemmen
3. Er was in 2019 een paar kerkdiensten die ik nooit meer vergeten zal, namelijk ...
16
16%
4. Ik zit niet onder een Bijbelse prediking. Moeilijk.
6
6%
5. God sprak tot me door andere diensten dan in mijn gemeente.
10
10%
6. Dit jaar voor belijdenis mogen doen
2
2%
7. Ik nam deel aan het Heilig Avondmaal
17
17%
8. Ernstige preken gehoord die me geregeld aanspraken. Echter geen doorbraak.
13
13%
9. Ik vergeet de preken zo gauw.
6
6%
10. Ik ging het jaar onbekeerd in en ik ga het jaar onbekeerd weer uit
7
7%
 
Totaal aantal stemmen: 99

-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Je wit de vraag dus niet beantwoorden.
Nee, dat zal niet begrepen worden, en niet stichten.
Ik denk dat ik graag zou horen hoe de prediking zijn werk in je hart heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dat is toch waar het om gaat. Ik wens je dat nl zo van harte toe DIA.
De laatste keer: We gaan toch niet op de evangelische toer? Als dat doorzet zal het reformatorisch smaldeel op dit forum snel weg zijn. Want we zijn meer geïnfecteerd door het denken van de evangelische bewegingen dan we erg in hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prediking 2019

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Je wit de vraag dus niet beantwoorden.
Nee, dat zal niet begrepen worden, en niet stichten.
Ik denk dat ik graag zou horen hoe de prediking zijn werk in je hart heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dat is toch waar het om gaat. Ik wens je dat nl zo van harte toe DIA.
De laatste keer: We gaan toch niet op de evangelische toer? Als dat doorzet zal het reformatorisch smaldeel op dit forum snel weg zijn. Want we zijn meer geïnfecteerd door het denken van de evangelische bewegingen dan we erg in hebben.
De vraag beantwoorden wat de prediking heeft gedaan is evangelisch? :nonnon :nonnon
En goede wensen wil je blijkbaar ook niet lezen.

Ik ben er murw van. Blijkbaar moet het alleen gaan om theorie, afgeven op anderen en vooral niet persoonlijk zijn.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 03 jan 2020, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Je wit de vraag dus niet beantwoorden.
Nee, dat zal niet begrepen worden, en niet stichten.
Ik denk dat ik graag zou horen hoe de prediking zijn werk in je hart heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dat is toch waar het om gaat. Ik wens je dat nl zo van harte toe DIA.
De laatste keer: We gaan toch niet op de evangelische toer? Als dat doorzet zal het reformatorisch smaldeel op dit forum snel weg zijn. Want we zijn meer geïnfecteerd door het denken van de evangelische bewegingen dan we erg in hebben.
Zoals je kan zien, werkt kniezen op bepaald totaal onbelangrijke zaken ook niet en is ook niet stichtend.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: Zoals je kan zien, werkt kniezen op bepaald totaal onbelangrijke zaken ook niet en is ook niet stichtend.
Wilt u dit verduidelijken? Want wat noemt u onbelangrijke zaken en wat zijn de hoofdzaken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Prediking 2019

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Je wit de vraag dus niet beantwoorden.
Nee, dat zal niet begrepen worden, en niet stichten.
Ik denk dat ik graag zou horen hoe de prediking zijn werk in je hart heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dat is toch waar het om gaat. Ik wens je dat nl zo van harte toe DIA.
De laatste keer: We gaan toch niet op de evangelische toer? Als dat doorzet zal het reformatorisch smaldeel op dit forum snel weg zijn. Want we zijn meer geïnfecteerd door het denken van de evangelische bewegingen dan we erg in hebben.
In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking 2019

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Je wit de vraag dus niet beantwoorden.
Nee, dat zal niet begrepen worden, en niet stichten.
Ik denk dat ik graag zou horen hoe de prediking zijn werk in je hart heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dat is toch waar het om gaat. Ik wens je dat nl zo van harte toe DIA.
De laatste keer: We gaan toch niet op de evangelische toer? Als dat doorzet zal het reformatorisch smaldeel op dit forum snel weg zijn. Want we zijn meer geïnfecteerd door het denken van de evangelische bewegingen dan we erg in hebben.
Als een draadje (bijvoorbeeld over de oplopende kosten van de zorg) mij niet aanspreekt, of ik daarin geen vrijmoedigheid heb om iets te posten, dan ben ik stil.
De laatste keer: waarom zou je steeds iets in een draadje zetten wat jij vindt. Laat anderen fijn met elkaar discussiëren, maar houd je dan zelf buiten dit draadje. Er zijn genoeg andere draadjes waar ie jouw visie kunt uitleggen. Maar doe dat alsjeblieft niet hier!

En nog een wedervraag: is dezelfde vraag op huisbezoek dan ook evangelisch en dergelijke dingen meer?
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 jan 2020, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Prediking 2019

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Nee, dat zal niet begrepen worden, en niet stichten.
Ik denk dat ik graag zou horen hoe de prediking zijn werk in je hart heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dat is toch waar het om gaat. Ik wens je dat nl zo van harte toe DIA.
De laatste keer: We gaan toch niet op de evangelische toer? Als dat doorzet zal het reformatorisch smaldeel op dit forum snel weg zijn. Want we zijn meer geïnfecteerd door het denken van de evangelische bewegingen dan we erg in hebben.
De vraag beantwoorden wat de prediking heeft gedaan is evangelisch? :nonnon :nonnon
En goede wensen wil je blijkbaar ook niet lezen.
Je zou dit forum ook als een gezelschap kunnen zien. Bontgekleurd, dat wel.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Zoals je kan zien, werkt kniezen op bepaald totaal onbelangrijke zaken ook niet en is ook niet stichtend.
Wilt u dit verduidelijken? Want wat noemt u onbelangrijke zaken en wat zijn de hoofdzaken?
Het is niet van belang wie we citeren en wat als het maar getoetst is aan de Bijbel, het is heel makkelijk om drama te maken, dat zeg ik ook tegen mij zelf maar ga eerst kijken wat de Bijel/DL zegt en dan pas een reactie te geven.
Of eventueel een uitleg op de DL lezen.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef: In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Ik kan wat uit ervaring spreken. Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gezelschapsleven en de jongerenavonden met de getuigenissen van vandaag. Beide heb ik bijgewoond, daarom weet ik ook dit hemelsbrede verschil.
(Misschien lezen hierover wat is geschreven in een boekje Het gezelschapsleven in de Alblasserwaard? Ik heb dit boekje zelf niet gelezen, maar wellicht is het bekend bij sommigen?)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prediking 2019

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Nathanaël schreef: In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Ik kan wat uit ervaring spreken. Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gezelschapsleven en de jongerenavonden met de getuigenissen van vandaag. Beide heb ik bijgewoond, daarom weet ik ook dit hemelsbrede verschil.
(Misschien lezen hierover wat is geschreven in een boekje Het gezelschapsleven in de Alblasserwaard? Ik heb dit boekje zelf niet gelezen, maar wellicht is het bekend bij sommigen?)
Beantwoord mijn vraag dan met het gezelschapsleven in het achterhoofd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Prediking 2019

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
Nathanaël schreef: In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Ik kan wat uit ervaring spreken. Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gezelschapsleven en de jongerenavonden met de getuigenissen van vandaag. Beide heb ik bijgewoond, daarom weet ik ook dit hemelsbrede verschil.
(Misschien lezen hierover wat is geschreven in een boekje Het gezelschapsleven in de Alblasserwaard? Ik heb dit boekje zelf niet gelezen, maar wellicht is het bekend bij sommigen?)
Het gaat helemaal niet om het verschil tussen de gezelschappen en de jongerenavonden. Natuurlijk is daar een groot verschil.
Maar dat was totaal niet wat ik zei.
Het gaat mij erom dat de vraag die door jou weggezet wordt als evangelisch, helemaal niet evangelisch is.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prediking 2019

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Klopt. Ik denk dat we deze vraag juist in onze kerken teveel ontwend zijn.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prediking 2019

Bericht door Jongere »

We hanteren op dit forum al jarenlang de lijn: we spreken elkaar niet aan op het persoonlijke geestelijke leven.
Niet omdat er iets mis zou zijn met samen spreken over zulke zaken, integendeel.
Wel omdat het in de context van een openbaar discussieforum vrijwel altijd een verkeerde kant opgaat. Ik zei dat aan het begin van dit topic al, heb het in 15 jaar vrijwel niet anders zien verlopen en zie ook dit topic precies op dezelfde manier verlopen.

Er zijn op dit forum best grote verschillen als het gaat om wezenlijke zaken. Denk aan de vraag welke plaats zondekennis heeft voor Christuskennis, de vraag naar een toeleidende weg, de vraag of er in de bekering zoiets is als het toevallen van Gods recht, de vraag wat geloof inhoudt, de vraag wat de openbaring van de Middelaar is (als we die uitdrukking al willen gebruiken), enzovoorts.

Daar discussieren we hele pagina's vol over. Je kunt, m.i., dan niet verwachten dat op het moment dat wanneer iemand iets deelt vanuit de persoonlijke geloofsbeleving, dat zulke verschillen dan niet openbaar zouden komen. Ik zeg niet dat het goed is om vragen bij zulke bijdragen te benoemen. Persoonlijk -en dat bedoel ik niet vroom, maar hopelijk oprecht- heb ik mijn handen meer dan vol aan vragen die te stellen zijn bij mijn eigen geestelijk leven.
Maar of het goed is of niet, inmiddels kun je elkaar als forummers ook een beetje kennen en weet je gewoon wie wanneer en op welke wijze zal reageren. Nogmaals: ik zie dat al 15 jaar gebeuren en het gaat nu exact hetzelfde. En opnieuw zijn mensen teleurgesteld en gekwetst. Ik vind het jammer dat dat zo gaat.

Overigens gaat het niet alleen mis bij het delen van 'geloofservaringen'. In het verleden is door deze en gene wel eens iets gedeeld van de eigen onbekeerlijkheid, waarop dan weer veel forummers gingen reageren met uitgebreide oproepen tot bekering, aandrang, nodiging, etc. Allemaal oprecht en uit het hart, maar toch is toen ook gezegd: we moeten dit niet willen. Evenmin als het aandringen bij iemand om iets uit het persoonlijk leven te zeggen. Ook dat is al vaak gebeurd: iemand neemt deel aan een forumdiscussie, maar krijgt vervolgens de vraag hoe het dan bij hem persoonlijk ligt of dat hij er alleen "over" spreekt. Een wezenlijke vraag natuurlijk, maar in het kader van een discussie werkt het als een 'uitsluiter': wanneer je daar persoonlijk niets van kent, hoe durf je dan mee te spreken.

Ik schrijf dit niet op omdat ik vervelend wil doen ofzo. Het is gewoon hoe ik dingen al een tijd lang zie gaan en ik zou het jammer vinden als mensen telkens opnieuw teleurgesteld raken omdat we weer in dezelfde valkuil lopen.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Stof schreef:Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Ik begrijp deze oproep heel goed, en deel die oproep ook. Hoe tegendraads het ook klinkt.

Dat is voor mij soms ook het benauwende van Refoforum: aan de ene kant ben ik bang dat Gods werk verdacht gemaakt wordt en dat er te weinig wordt gesproken over de gewilligheid van de Heere Jezus om elke hoorder zalig te maken - en aan de andere kant schrik je van de oppervlakkigheid en het gemak waarmee iedereen spreekt over geloven, alsof het vanzelfsprekend is. Daarnaast is er dan nog een categorie die met de beste bedoelingen van 'geloven' een nieuwe wet maakt.

Ik denk dus ook dat het heel Bijbels is om ernaar uit te zien dat de Heere Zich Zelf openbaart (zie wat Paulus over zichzelf schrijft). Als je daarnaar uitziet, doet de Heere het ook, daar ben ik zeker van.

Om het nog ingewikkelder te maken: het gaat heel vaak over de onmacht van de mens, de onwil van de mens, de verantwoordelijkheid van de mens - en hoe dat allemaal te rijmen is met elkaar. Maar mag het alsjeblieft ook eens van de andere kant bekeken worden? De gewilligheid van de Heere, Zijn wenen over degenen die niet tot Hem komen, de kracht van het Bloed, de waarde van het verbond (wat Hij van ons eist, geeft Hij ook), enzovoorts.
Voor de duidelijkheid wil ik dit nog onder de aandacht brengen. Het verwoord veel van wat er in me omgaat. Evenwicht tussen Wet en Evangelie, tussen Recht en Genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Prediking 2019

Bericht door Ad Anker »

Dank je Jongere. Ik deel dit met je. Aandringen op persoonlijke ontboezemingen over het geestelijk leven in het openbaar vind ik ongepast.
Plaats reactie