De omgekeerde bekering

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door John Galt »

Mara schreef: Met de doopvisie van de GKv die onze kerken insijpelt, staat dit wel onder hoogspanning.
Zou God Zijn gedoopte verbondskind loslaten?
Deze zinnen begrijp ik niet. Is de tweede zin een uiting van de GKV-doopvisie?

Mijn eigen twee kinderen zijn het geloof waarin ze zijn opgegroeid ook totaal kwijtgeraakt. Op verschillende manieren en om verschillende redenen. De door jou gestelde (of aangehaalde) vraag is een vraag die mij dagelijks in het gebed bezighoudt. Ik denk dat het zo kan zijn dat de HEERE ze een tijdlang loslaat. Maar juist het verbond, Gods trouw, geeft houvast. "Wij mogen bouwen op de vaste grond van ZIjn beloften en van ZIjn verbond."

Zo'n Wouter Kurpershoek, zou dat niet een dwalend schaap kunnen zijn, waarnaar de Herder nog op zoek is? Een verloren zoon die nog niet tot zichzelf gekomen is? Een verloren penning die nog in de kieren tussen de planken ligt te wachten om opgeraapt te worden?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
pierre27 schreef:
samanthi schreef:@pierre
Nee zeker niet, een nauwgezet leven is iets anders dan wat ik vertelde.
Absoluut, maar gezien het feit dat je stipt leven gaat linken aan de Farizeeën gaf ik even gas de andere kant op.
Soms denk ik weleens dat sommige alles opzettelijk verkeerd willen uitleggen.
Niet alles geloven wat je denkt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:De zonde heeft zo een krachtige aantrekkingskracht! Onderschat het niet! Vaak word het in dit soort gevallen een keuze tussen: Een godsdienstig leven, met een hoop vervelende verplichtingen. Of een leven waarin alles mag. Leuke meisjes, leuke feestjes, gezelligheid, rijkdom en ga zo maar door. God behoedde ons allemaal voor dit soort uitspattingen, want ons hart is in wezen echt exact hetzelfde als de rest. De Heere bewaard nog gelukkig voor zulke zaken, dat is algemene genade.
Ik zie ook nog wel dat mensen heel stipt gaan leven, net als de Farizeeën, dat geeft het gevoel van eigenwaarden op een of andere manier en zelf je zaligheid verdienen
Mee eens, ten diepste denkt iedere christen dit wel eens, toch? Trots op een goede daad of iets dergelijks. Neemt niet weg dat het zonde is. De Heere moet ons steeds weer leren om afhankelijk te zijn van Hem.

Maar ik ben het ook met Pierre eens, Kijk, natuurlijk verdien je niet je zaligheid met een godsdienstig leven, maar de zonde kan op dat moment je niet helemaal in de greep houden. Stel dat je een keurige christen bent, netjes naar de kerk etc. Maar dat je verder niks weet van genade, dan is dat heel erg, gelukkig blijf je iedere week onder het Woord en de Heere kan je hart wel verbreken. Stel dat je naar de kroeg gaat en feesten bezoekt, dan is de stap om definitief af te stappen van het geloof bijzonder groot!.

Aan de andere kant, het is het werk van de Heere, en Hij is machtig en gewillig om ieders hart te verbreken, zonder te kijken naar een bepaalde situatie. En juist de hoeren en tollenaren waren welkom. Ik vind het verschrikkelijk lastig eigenlijk...

Kunnen ander mensen eens helpen met een inbreng?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
Mara schreef: Met de doopvisie van de GKv die onze kerken insijpelt, staat dit wel onder hoogspanning.
Zou God Zijn gedoopte verbondskind loslaten?
Deze zinnen begrijp ik niet. Is de tweede zin een uiting van de GKV-doopvisie?
Zij geloven dat een gedoopt kind opgenomen is in het Verbond.
HersteldHervormd schreef:Stel dat je naar de kroeg gaat en feesten bezoekt, dan is de stap om definitief af te stappen van het geloof bijzonder groot!.
Dat is wel zo, maar dan gaat het over geleidelijk afglijden, of iemand blijft heus nog wel in God geloven, maar kerkgang zegt hem weinig meer. Ook heb je mensen die teleurgesteld zijn geraakt door een dominee en daarom uit de kerk wegblijven.

Maar dit wordt in talloze andere topics ook besproken.
Nogmaals, het gaat om mensen die op een dag plotseling besluiten dat God niet kan bestaan en daar rust over krijgen.
Zie mijn eerste posting.

Nog een voorbeeld: "Sophie en haar man werken als zendelingen. Maar op een dag zegt hij: ‘Ik geloof niet meer dat er een God bestaat’. Het zet haar stil, want wat gelooft ze zelf eigenlijk nog?
Voor hem was het een ‘Damascus-weg-ervaring’, maar dan de andere kant op. Een helder licht scheen en opeens was alles duidelijk. Hij draaide 180 graden om en rende van enthousiast christen naar enthousiast atheïst in het tijdsbestek van dagen."
https://www.lazarus.nl/artikel/2017/11/ ... of-verloor

Dus iemand werkt in het koninkrijk van God en toch.... God bestaat niet. We hadden ook zo'n dominee, weet je nog?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:De zonde heeft zo een krachtige aantrekkingskracht! Onderschat het niet! Vaak word het in dit soort gevallen een keuze tussen: Een godsdienstig leven, met een hoop vervelende verplichtingen. Of een leven waarin alles mag. Leuke meisjes, leuke feestjes, gezelligheid, rijkdom en ga zo maar door. God behoedde ons allemaal voor dit soort uitspattingen, want ons hart is in wezen echt exact hetzelfde als de rest. De Heere bewaard nog gelukkig voor zulke zaken, dat is algemene genade.
Ik zie ook nog wel dat mensen heel stipt gaan leven, net als de Farizeeën, dat geeft het gevoel van eigenwaarden op een of andere manier en zelf je zaligheid verdienen
Mee eens, ten diepste denkt iedere christen dit wel eens, toch? Trots op een goede daad of iets dergelijks. Neemt niet weg dat het zonde is. De Heere moet ons steeds weer leren om afhankelijk te zijn van Hem.

Maar ik ben het ook met Pierre eens, Kijk, natuurlijk verdien je niet je zaligheid met een godsdienstig leven, maar de zonde kan op dat moment je niet helemaal in de greep houden. Stel dat je een keurige christen bent, netjes naar de kerk etc. Maar dat je verder niks weet van genade, dan is dat heel erg, gelukkig blijf je iedere week onder het Woord en de Heere kan je hart wel verbreken. Stel dat je naar de kroeg gaat en feesten bezoekt, dan is de stap om definitief af te stappen van het geloof bijzonder groot!.

Aan de andere kant, het is het werk van de Heere, en Hij is machtig en gewillig om ieders hart te verbreken, zonder te kijken naar een bepaalde situatie. En juist de hoeren en tollenaren waren welkom. Ik vind het verschrikkelijk lastig eigenlijk...

Kunnen ander mensen eens helpen met een inbreng?
Het is zo dat beiden de Heere Jezus kost wat kost buiten hun leven willen houden, wetteloos of wettisch, er is maar één weg op je knieën, eerlijk beleiden, ik wil alles behalve U, je toevlucht bij de Heere zoeken... en niet rusten voor je bij Hem bent.

Een andere inbreng is er niet, alles komt bij Hem vandaan, daar kun je Hem vinden, in de kribbe van Zijn Woord (Luther) op je knieën.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Met de doopvisie van de GKv die onze kerken insijpelt, staat dit wel onder hoogspanning.
Zou God Zijn gedoopte verbondskind loslaten?
Deze zinnen begrijp ik niet. Is de tweede zin een uiting van de GKV-doopvisie?
Zij geloven dat een gedoopt kind opgenomen is in het Verbond.
Dat lijkt mij het hele idee van de kinderdoop.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
Mara schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Met de doopvisie van de GKv die onze kerken insijpelt, staat dit wel onder hoogspanning.
Zou God Zijn gedoopte verbondskind loslaten?
Deze zinnen begrijp ik niet. Is de tweede zin een uiting van de GKV-doopvisie?
Zij geloven dat een gedoopt kind opgenomen is in het Verbond.
Dat lijkt mij het hele idee van de kinderdoop.
Ja toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door Mara »

John Galt schreef: Dat lijkt mij het hele idee van de kinderdoop.
samanthi schreef:Ja toch?
En dan hoeft er geen bekering meer plaats te vinden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
John Galt schreef: Dat lijkt mij het hele idee van de kinderdoop.
samanthi schreef:Ja toch?
En dan hoeft er geen bekering meer plaats te vinden?
Psalmen 105

8 Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten;


Hier is het antwoord, wat Israël betreft, allen in her verbond, allen in de wolk, allen door de rode zee maar door hun ongeloof niet ingegaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef: Dat lijkt mij het hele idee van de kinderdoop.
samanthi schreef:Ja toch?
En dan hoeft er geen bekering meer plaats te vinden?
Dat beweert niemand. Zeker niet wanneer het gaat om afgedwaalde schapen. Het verbond biedt wel een enorm sterke pleitgrond, troost en houvast aan ouders van afgedwaalde schapen. Of ken jij een goede herder die zegt: sorry schaap, naar jou ga ik niet op zoek, zoek het zelf maar uit.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door Mara »

John Galt schreef: Dat beweert niemand. Zeker niet wanneer het gaat om afgedwaalde schapen. Het verbond biedt wel een enorm sterke pleitgrond, troost en houvast aan ouders van afgedwaalde schapen. Of ken jij een goede herder die zegt: sorry schaap, naar jou ga ik niet op zoek, zoek het zelf maar uit.
Toen de GKv toenadering zocht, was dit het punt waarop onze gemeente afhaakte.
Want dat heet verbondsautomatisme en dat is in de CGK een dwaling, net als bij de andere reformatorische gemeente.
Dat hoef ik jullie toch niet te leggen?
Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door eilander »

Mara schreef:Nogmaals, het gaat om mensen die op een dag plotseling besluiten dat God niet kan bestaan en daar rust over krijgen.
Zie mijn eerste posting.
Ik geloof dat ik dit niet zo goed begrijp (of niet helemaal geloof).
Even om het helder te krijgen: ieder kind wordt geboren als een 'kind des toorns'. Zonder wedergeboorte zal niemand het Koninkrijk Gods zien.
Als iemand daadwerkelijk wedergeboren is, kun je nooit meer terug.
Dus wat is hier nu aan de hand?
1. Iemand is werkelijk wedergeboren, maar is tijdelijk op een ernstige dwaalweg.
Dat lijkt me hier onwaarschijnlijk, omdat er zo openlijk gesproken wordt over de ontdekking dat God niet bestaat en omdat daar zo'n rust in mee komt.
2. Iemand is nooit wedergeboren, dus nooit daadwerkelijk gelovig geweest. Dan is er op z'n best een historisch geloof geweest van het bestaan van God (voor zover een mens dat kan hebben).
Ik geloof niet dat je dan zo'n plotselinge 'ervaring' hebt waarin het plotseling duidelijk wordt dat God niet bestaat. Waarom zou dat nodig zijn? Iemand kan in de kerk zitten, maar innerlijk afscheid genomen hebben. Dat kan zelfs voor iemand die in Zijn Koninkrijk werkzaam is, ook zo'n dominee hebben we gehad. Maar de duivel heeft daar geen 'krachtdadige bekering' voor nodig. Iemand is al op de brede weg.

Ik heb zelf nog nooit van zo iemand gehoord, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk. De voorbeelden van @Mara zijn er. Maar begrijpen doe ik ze niet.

T.a.v. de doop is het goed om te beseffen dat er tweeërlei kinderen van het verbond zijn. Zoals @samanthi dat verwoordt/bedoelt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door John Galt »

Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of verdraai je hier mijn woorden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De omgekeerde bekering

Bericht door DDD »

Mara schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of verdraai je hier mijn woorden?
Ik begrijp het in ieder geval niet. Mijns inziens zegt John Galt gereformeerde en bijbelse dingen, en ik mag niet hopen dat daarom kerkelijke samenwerking is stukgelopen.
Plaats reactie