Erskines en de GG in Ned

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Wim Anker schreef:"Zovelen als....," dat is toch niet allemaal?
Het woord οσους word ook gebruikt in bijvoorbeeld Mattheus 22:9 "Daarom gaat op de uitgangen der wegen, en zovelen als gij er zult vinden, roept ze tot de bruiloft."

In de engelse NASB word dit woord vertaald met de volgende woorden: all (9), all...who (5), all things (1), all who (6), all* (1), degree (1), extent* (2), great (1), how much (2), inasmuch* (3), long (2), many (11), more (1), much (3), so (1), so much (1), those who (3), those whom (1), very...while (1), what (2), what great things (4), whatever (14), whatever* (4), which (3), while (1), who (6).

Dit woord word normaliter niet gebruikt om een beperking aan te duiden, maar juist allen die het horen, ongeacht hun toestand en ongeacht of ze uitverkoren zijn of niet.
‘Zovelen als...’ is taalkundig inderdaad hetzelfde als ‘allen die...’. Zowel in het Nederlands als volgens het Grieks.

De vraag van SecorDabar was echter wat verwarrend. Hij vroeg niet wie de beloften toekomt, maar wie de vervulling van de beloften toekomt. Het recht (van bezit van de beloften) komt alleen hen toe die de beloften met een waar geloof, door de werking van de Heilige Geest, hebben omhelsd.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 okt 2019, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Klavart »

-
Laatst gewijzigd door Klavart op 23 okt 2019, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

Excuus, klopt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wim Anker schreef:"Zovelen als....," dat is toch niet allemaal?
Het woord οσους word ook gebruikt in bijvoorbeeld Mattheus 22:9 "Daarom gaat op de uitgangen der wegen, en zovelen als gij er zult vinden, roept ze tot de bruiloft."

In de engelse NASB word dit woord vertaald met de volgende woorden: all (9), all...who (5), all things (1), all who (6), all* (1), degree (1), extent* (2), great (1), how much (2), inasmuch* (3), long (2), many (11), more (1), much (3), so (1), so much (1), those who (3), those whom (1), very...while (1), what (2), what great things (4), whatever (14), whatever* (4), which (3), while (1), who (6).

Dit woord word normaliter niet gebruikt om een beperking aan te duiden, maar juist allen die het horen, ongeacht hun toestand en ongeacht of ze uitverkoren zijn of niet.
‘Zovelen als...’ is taalkundig inderdaad hetzelfde als ‘allen die...’. Zowel in het Nederlands als volgens het Grieks.

De vraag van Ejvl was echter wat verwarrend. Hij vroeg niet wie de beloften toekomt, maar wie de vervulling van de beloften toekomt. Het recht (van bezit van de beloften) komt alleen hen toe die de beloften met een waar geloof, door de werking van de Heilige Geest, hebben omhelsd.
Dank voor je aanvulling. Helemaal mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Orchidee »

Bruna schreef:
Herman schreef:Het gaat om zovelen, in zoverre ze het Woord horen. In tegenstelling tot diegenen, die het woord niet horen en dus ook niet geroepen worden. Daarom is zending zo noodzakelijk.
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren (Math. 22:14)
Én er is een schare die niemand tellen kan!
Waarom sommigen toch altijd weer met die vraag worstelen?!
Je hebt er als mens feitelijk niets mee te maken of je wel of niet uitverkoren bent!
"Strijd gij om in te gaan" en niet ja maar als......
Als we verloren gaan is dat eigen schuld!
"Gij hebt niet gewild!"
En NIET: ik kan er niets aan doen dat ik niet uitverkoren ben!!!

De uitverkiezing kan tot verwondering zijn!
Niet om mee te "schermen"...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Wet en Evangelie »

Bloksteen schreef:
Jantje schreef:Ja. Een groot verschil, wel te verstaan.
Je weet niet eens waar je het over hebt dat blijkt wel uit je posts.

Wel is het zo dat het op dit moment best onrustig is in het kerkverband op het punt wat in dit topic genoemd wordt.
Een leerverschil is er niet, een accentverschil is wel ontstaan. Qua leer is er dan gelukkig ook geen toegroeien naar de Ger.gem. En op zulke belangrijke punten waren er juist nooit accentverschillen in het kerkverband. Als een predikant met veel belangrijke functies dan ook nog eens (misschien niet eens bewust!) deze nieuwe accenten meegeeft aan de studenten en inmiddels nieuwe predikanten en dit terug laat komen in de Wachter gaat een kerkverband best verschuiven. Zo ontstaat er wel een hullie- en zulliegevoel bij sommigen en voelt een van de twee "groepen" zich achtergesteld en niet begrepen. Zo krijg je een soort oude en een nieuwe lijn. Allemaal best een lastige situatie, maar niet dramatisch.
Inderdaad is het best onrustig in genoemd kerkverband en niet alleen door genoemd accentverschil. Vandaag vergaderd classis Oost voornamelijk over het hete hangijzer Opheusden waarover op D.V 12 november een synodaal besluit zal volgen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Bruna »

Orchidee schreef:
Bruna schreef:
Herman schreef:Het gaat om zovelen, in zoverre ze het Woord horen. In tegenstelling tot diegenen, die het woord niet horen en dus ook niet geroepen worden. Daarom is zending zo noodzakelijk.
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren (Math. 22:14)
Én er is een schare die niemand tellen kan!
Waarom sommigen toch altijd weer met die vraag worstelen?!
Je hebt er als mens feitelijk niets mee te maken of je wel of niet uitverkoren bent!
"Strijd gij om in te gaan" en niet ja maar als......
Als we verloren gaan is dat eigen schuld!
"Gij hebt niet gewild!"
En NIET: ik kan er niets aan doen dat ik niet uitverkoren ben!!!

De uitverkiezing kan tot verwondering zijn!
Niet om mee te "schermen"...
@Orchidee, grotendeels met je eens behalve het feit dat je aangeeft dat ik ermee worstel.
Deze tekst moeten we voor kennisgeving aannemen?
In genoemde discussie is het goed alles volledig en in zijn verband te lezen, daarom heb ik deze tekst neergezet.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Nasrani »

Bruna schreef:
Orchidee schreef:
Bruna schreef:
Herman schreef:Het gaat om zovelen, in zoverre ze het Woord horen. In tegenstelling tot diegenen, die het woord niet horen en dus ook niet geroepen worden. Daarom is zending zo noodzakelijk.
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren (Math. 22:14)
Én er is een schare die niemand tellen kan!
Waarom sommigen toch altijd weer met die vraag worstelen?!
Je hebt er als mens feitelijk niets mee te maken of je wel of niet uitverkoren bent!
"Strijd gij om in te gaan" en niet ja maar als......
Als we verloren gaan is dat eigen schuld!
"Gij hebt niet gewild!"
En NIET: ik kan er niets aan doen dat ik niet uitverkoren ben!!!

De uitverkiezing kan tot verwondering zijn!
Niet om mee te "schermen"...
@Orchidee, grotendeels met je eens behalve het feit dat je aangeeft dat ik ermee worstel.
Deze tekst moeten we voor kennisgeving aannemen?
In genoemde discussie is het goed alles volledig en in zijn verband te lezen, daarom heb ik deze tekst neergezet.
Nee die tekst betekend wel degelijk wat. In het verband moet het zo gelezen worden dat velen, eigenlijk allen betekend. Weinigen, betekend in dit verband niet allen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

Velen in deze tekst is natuurlijk niet allen in de betekenis van alle mensen, maar allen die geroepen zijn door de prediking van het Evangelie. En dat zijn niet alle mensen..
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door SecorDabar »

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wim Anker schreef:"Zovelen als....," dat is toch niet allemaal?
Het woord οσους word ook gebruikt in bijvoorbeeld Mattheus 22:9 "Daarom gaat op de uitgangen der wegen, en zovelen als gij er zult vinden, roept ze tot de bruiloft."

In de engelse NASB word dit woord vertaald met de volgende woorden: all (9), all...who (5), all things (1), all who (6), all* (1), degree (1), extent* (2), great (1), how much (2), inasmuch* (3), long (2), many (11), more (1), much (3), so (1), so much (1), those who (3), those whom (1), very...while (1), what (2), what great things (4), whatever (14), whatever* (4), which (3), while (1), who (6).

Dit woord word normaliter niet gebruikt om een beperking aan te duiden, maar juist allen die het horen, ongeacht hun toestand en ongeacht of ze uitverkoren zijn of niet.
‘Zovelen als...’ is taalkundig inderdaad hetzelfde als ‘allen die...’. Zowel in het Nederlands als volgens het Grieks.

De vraag van Ejvl was echter wat verwarrend. Hij vroeg niet wie de beloften toekomt, maar wie de vervulling van de beloften toekomt. Het recht (van bezit van de beloften) komt alleen hen toe die de beloften met een waar geloof, door de werking van de Heilige Geest, hebben omhelsd.
Dank voor je aanvulling. Helemaal mee eens.
Het ging in mijn vraag inderdaad aan wie de vervulling van de beloften toekomt.
De Heere Jezus Christus zeide: Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. (Joh. 17: 9)
Kanttekening 23 Statenvertaling vermeld: Dat is, niet voor alle mensen der wereld zonder onderscheid, maar voor de uitverkorenen en gelovigen
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Jeremiah »

SecorDabar schreef:maar voor de uitverkorenen en gelovigen
Wat is t verschil?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Adagio »

W. à Brakel in de 'Redelijke Godsdienst' schreef:
Er is een roeping, omdat alle mensen dwalen op een weg, die niet goed is, en die ten verderve leidt. Deze dwalende mensen roept God toe, dat die weg, waarop zij wandelen, hen eeuwig ellendig zou maken, en nodigt hen tot Christus, den enigen Weg om tot de zaligheid te komen.

De roeping wordt onderscheiden in een uitwendige en inwendige roeping. Beide zijn ze van God, beide geschieden ze door hetzelfde Woord, dezelfde zaken, allen even gelijk voorstellende; beide geschieden ze tot mensen, in de natuur even gelijk zijnde; maar zij zijn onderscheiden daarin, dat de éne alleen geschiedt uitwendig door het Woord, waarbij ook wel komt de algemene werking des Heiligen Geestes tot algemene verlichting en historisch geloof; de andere dringt door tot in het hart des mensen, datzelve krachtdadig bestralende met het wonderbare licht, dat de mens geestelijke verborgenheden in hare eigene gedaante openbaar maakt, en buigt krachtdadig den wil tot omhelzing van die verborgenheden in Christus, en tot gehoorzaamheid des geloofs.

Opdat men dan den afgod van de eigen krachten, en van de goede wil, als een oorzaak van zijn eigen zaligheid wil beschermen, zo zou men gaarne het onderscheid tussen de uitwendige en inwendige roeping, of, dat hetzelfde is, tussen die niet krachtig overbrengende, en wél krachtdadig overbrengende roeping verwerpen, en alleen één roeping erkennen, en dat de krachtdadigheid niet is in de krachtige werking Gods, in de een meer werkende dan in den ander; maar ten opzichte van de uitkomst, dat de ene mens de roeping gehoorzaamt door een vrije wil, waardoor het in zijn macht is die op te volgen of tegen te gaan, en alzo zalig wordt; en dat de andere mens de roeping versmaadt en verwerpt door diezelfde onverschillige vrije wil. Doch de Schrift bestraft en weerlegt zulke verdwaasde gedachten, en toont:

1. Dat de roeping krachtdadig is tot zaligheid door het voornemen Gods. Rom. 8:28 ‘Dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn; welke genadegiften en roeping onberouwelijk zijn’, Rom. 11:29. Uit welk voornemen voortkomt dat die geroepenen dadelijk geloven: Hand. 13:48 ‘...en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.’
2. De Schrift toont dat de mens zichzelf niet onderscheidt, maar dat het onderscheid van God is: 1 Kor. 4:7. ‘Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat u niet hebt ontvangen? En zo u het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof u het niet ontvangen hadt?’

Dewijl nu Christus allen, die onder de bediening zijn, aangeboden wordt, zo mag niet alleen een iegelijk komen, en niemand behoeft achter te blijven, uit vreze of hij wel geroepen wordt, maar een iegelijk moet tot Christus komen, en Hem aannemen, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd, bewaard en verheerlijkt te worden. Dit moet men niet opvatten, alsof een iegelijk verplicht ware te geloven, dat Christus voor hém gestorven en zijn Zaligmaker was, dat zij verre, dat is het geloof niet. 't Geloof is niet de verzekering, die is een gevolg van 't geloof; maar 't bestaat in de uitgang uit zichzelf van een verlegene over zijn ellendige staat, en van een begerige ziel naar verzoening, vrede, heiligheid en heerlijkheid; en in het overgaan in Christus, en in het aannemen van Hem, die Zichzelf aanbiedt, en een ieder tot Zich roept en nodigt, met belofte, dat die komen, niet uitgeworpen zullen worden; en in het verlaten van zijn ziel op Hem, als de almachtige, waarachtige en getrouwe Zaligmaker. Als iemand nu in de oefening van die daden levendig is, en die waarlijk in zich bevindt, dan volgt eerst de verzekering dat Jezus voor hem gestorven is. Die onder de bediening leeft, is verplicht om in Christus te geloven, maar niet om te geloven, en zich verzekerd te houden dat Christus voor hem gestorven is; want dan zou iemand leugen kunnen geloven, daar toch het geloof niet dan waarheid voor een voorwerp hebben kan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door J.C. Philpot »

Wat prachtig verwoord door vader Brakel. Dank, Adagio!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
W. à Brakel in de 'Redelijke Godsdienst' schreef:
Er is een roeping, omdat alle mensen dwalen op een weg, die niet goed is, en die ten verderve leidt. Deze dwalende mensen roept God toe, dat die weg, waarop zij wandelen, hen eeuwig ellendig zou maken, en nodigt hen tot Christus, den enigen Weg om tot de zaligheid te komen.

De roeping wordt onderscheiden in een uitwendige en inwendige roeping. Beide zijn ze van God, beide geschieden ze door hetzelfde Woord, dezelfde zaken, allen even gelijk voorstellende; beide geschieden ze tot mensen, in de natuur even gelijk zijnde; maar zij zijn onderscheiden daarin, dat de éne alleen geschiedt uitwendig door het Woord, waarbij ook wel komt de algemene werking des Heiligen Geestes tot algemene verlichting en historisch geloof; de andere dringt door tot in het hart des mensen, datzelve krachtdadig bestralende met het wonderbare licht, dat de mens geestelijke verborgenheden in hare eigene gedaante openbaar maakt, en buigt krachtdadig den wil tot omhelzing van die verborgenheden in Christus, en tot gehoorzaamheid des geloofs.

Opdat men dan den afgod van de eigen krachten, en van de goede wil, als een oorzaak van zijn eigen zaligheid wil beschermen, zo zou men gaarne het onderscheid tussen de uitwendige en inwendige roeping, of, dat hetzelfde is, tussen die niet krachtig overbrengende, en wél krachtdadig overbrengende roeping verwerpen, en alleen één roeping erkennen, en dat de krachtdadigheid niet is in de krachtige werking Gods, in de een meer werkende dan in den ander; maar ten opzichte van de uitkomst, dat de ene mens de roeping gehoorzaamt door een vrije wil, waardoor het in zijn macht is die op te volgen of tegen te gaan, en alzo zalig wordt; en dat de andere mens de roeping versmaadt en verwerpt door diezelfde onverschillige vrije wil. Doch de Schrift bestraft en weerlegt zulke verdwaasde gedachten, en toont:

1. Dat de roeping krachtdadig is tot zaligheid door het voornemen Gods. Rom. 8:28 ‘Dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn; welke genadegiften en roeping onberouwelijk zijn’, Rom. 11:29. Uit welk voornemen voortkomt dat die geroepenen dadelijk geloven: Hand. 13:48 ‘...en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.’
2. De Schrift toont dat de mens zichzelf niet onderscheidt, maar dat het onderscheid van God is: 1 Kor. 4:7. ‘Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat u niet hebt ontvangen? En zo u het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof u het niet ontvangen hadt?’

Dewijl nu Christus allen, die onder de bediening zijn, aangeboden wordt, zo mag niet alleen een iegelijk komen, en niemand behoeft achter te blijven, uit vreze of hij wel geroepen wordt, maar een iegelijk moet tot Christus komen, en Hem aannemen, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd, bewaard en verheerlijkt te worden. Dit moet men niet opvatten, alsof een iegelijk verplicht ware te geloven, dat Christus voor hém gestorven en zijn Zaligmaker was, dat zij verre, dat is het geloof niet. 't Geloof is niet de verzekering, die is een gevolg van 't geloof; maar 't bestaat in de uitgang uit zichzelf van een verlegene over zijn ellendige staat, en van een begerige ziel naar verzoening, vrede, heiligheid en heerlijkheid; en in het overgaan in Christus, en in het aannemen van Hem, die Zichzelf aanbiedt, en een ieder tot Zich roept en nodigt, met belofte, dat die komen, niet uitgeworpen zullen worden; en in het verlaten van zijn ziel op Hem, als de almachtige, waarachtige en getrouwe Zaligmaker. Als iemand nu in de oefening van die daden levendig is, en die waarlijk in zich bevindt, dan volgt eerst de verzekering dat Jezus voor hem gestorven is. Die onder de bediening leeft, is verplicht om in Christus te geloven, maar niet om te geloven, en zich verzekerd te houden dat Christus voor hem gestorven is; want dan zou iemand leugen kunnen geloven, daar toch het geloof niet dan waarheid voor een voorwerp hebben kan.
En zo zou het moeten zijn in de GGiN en daarbuiten. Helaas is de kerk verbrokkeld, en ligt als beenderen aan de mond van het graf. En we kunnen deze woorden nog uitspreken en schrijven zonder er verbroken onder te worden. Dat is de ellende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:Helaas is de kerk verbrokkeld, en ligt als beenderen aan de mond van het graf. En we kunnen deze woorden nog uitspreken en schrijven zonder er verbroken onder te worden. Dat is de ellende.
Dat is zo Dia, en wat gebeurt er als God een mens stil zet? Dan máákt Hij hem niet ellendig, maar Hij laat hem zien en proeven hoe ellendig hij of zij al ís.
Plaats reactie