Bijbelstudie in refoland

Bijbelstudie

Ik onderzoek de Schriften dagelijks
16
34%
Ik doe ongeveer 2 of 3 keer in de week Bijbelstudie
12
26%
Ik neem er 1 keer door de week tijd voor
2
4%
Alleen op zondag doe ik Bijbelstudie
0
Geen stemmen
Ik lees biddend in mijn Bijbel maar studeer of onderzoek nooit.
5
11%
Ik vind de Bijbel zo moeilijk dat ik liever een meditatie lees.
1
2%
Ik luister een preek van mijn kerk, dat vervangt bijbelstudie
4
9%
Ik wil wel in bijbelstudie doen en de bijbel onderzoeken maar ik weet niet hoe.
3
6%
Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig
4
9%
 
Totaal aantal stemmen: 47

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Dat denk ik niet
Dat denk ik wel.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Zonnebloem »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Dat denk ik niet
Dat denk ik wel.
Wat bedoelen jullie met troll gedrag?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door J.C. Philpot »

Zonnebloem schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Dat denk ik niet
Dat denk ik wel.
Wat bedoelen jullie met troll gedrag?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Latent Talent
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2020, 21:32

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Latent Talent »

Wat mij opviel was dat er mensen zijn die wel Bijbelstudie willen doen maar niet weten hoe. Ik herken mij daar wel in. Hoe doen jullie het? Wat zijn de (eenvoudige) hulpmiddelen?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Mannetje »

Voor jezelf of in groepsverband?

Voor jezelf zou ik beginnen met de Bijbel met kanttekeningen. Pak een bijbelboek, lees telkens een stukje met kanttekeningen, maar kijk ook bij de verwijsteksten.
Zelf lees ik eerst het hele hoofdstuk en daarna nog vers voor vers met kanttekeningen.
Wil je meer uitleg, dan kun je hierna er een bijbelverklaring of boekje bij pakken, maar begin altijd met de tekst zelf.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door samanthi »

Latent Talent schreef:Wat mij opviel was dat er mensen zijn die wel Bijbelstudie willen doen maar niet weten hoe. Ik herken mij daar wel in. Hoe doen jullie het? Wat zijn de (eenvoudige) hulpmiddelen?
Begin eens met een klein hoofdstuk, een kleine brief, kijk tekst voor tekst wat er staat, kijk het na, de Kanttekening of de BMU , ook kun jeeens kijken in een andere vertaling bijv. King James of de basis Bijbel, onze ervaring is dat als je het samen met iemand doet, je dieper komt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door samanthi »

Oh @Mannetje jij hebt ook gereageerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:Oh @Mannetje jij hebt ook gereageerd.
Ach, we spreken elkaar niet tegen, toch?
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
samanthi schreef:Oh @Mannetje jij hebt ook gereageerd.
Ach, we spreken elkaar niet tegen, toch?
Nee bijna hetzelfde
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Geytenbeekje »

Latent Talent schreef:Wat mij opviel was dat er mensen zijn die wel Bijbelstudie willen doen maar niet weten hoe. Ik herken mij daar wel in. Hoe doen jullie het? Wat zijn de (eenvoudige) hulpmiddelen?
Op theologienet heb je verklaringen van Dächsel en Henry
Ik beluister zelf meestal een preek om meer inzicht te krijgen.
Ik kan niet heel veel lezen achter elkaar aan.
Een dagboekstukje over een bepaalde gedeelte is ook mooi.
Bijbel met uitleg.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door refo »

Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?

Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.

En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Anselmus »

refo schreef:Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?

Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.

En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.
Helemaal eens. Veel meditaties vind ik wat dat betreft ook geestelijk fastfood. En snelle toepassing, als het even kan met een bevindelijk sausje, maar het vormt niet echt. Zelf lees ik nu in twee jaar de Bijbel door met een groepje. Door een bijbelboek achter elkaar te lezen vallen patronen en grote lijnen op. Toch is daar wel achtergrondkennis voor nodig, maar dan denk ik dat een boek met een goede inleiding op bijv. het NT bagage mee kan geven voor het Bijbellezen. De Oosterse (eer)cultuur staat gewoon ver van ons af en belemmert ons om de boodschap altijd direct te begrijpen. En dan bedoel ik begrijpen zoals het er staat, niet begrijpen vanuit een geestelijke leesbril. Die toepassing komt pas daarna. Ik vind dat die stap van omgedraaid wordt: eerst de geestelijke boodschap ontdekken. Dat komt mijns inziens door de vele meditaties die daarop uitkomen.
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?

Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.

En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.
Wat is het verschil tussen een commentaar en een hulpbron die een sfeertekening geeft? Is dat geen commentaar?

Ik raadde overigens niet voor niets aan om eerst de tekst gewoon eens te lezen. Daarbij de kanttekeningen omdat die vaak ook nog wat toelichten bij het vertalen.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Herman »

Ik lees nu de studiebijbel (ESV Reformed Study Bible) op mijn ereader. Dat heeft tot gevolg dat je eerst zeven hoofdstukken bijbeltekst leest en daarna alle voetnoten die bij die hoofdstukken horen.
Een bevredigende methode om het zo eens te doen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: RE: Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Augustienus »

Anselmus schreef:
refo schreef:Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?

Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.

En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.
Helemaal eens. Veel meditaties vind ik wat dat betreft ook geestelijk fastfood. En snelle toepassing, als het even kan met een bevindelijk sausje, maar het vormt niet echt. Zelf lees ik nu in twee jaar de Bijbel door met een groepje. Door een bijbelboek achter elkaar te lezen vallen patronen en grote lijnen op. Toch is daar wel achtergrondkennis voor nodig, maar dan denk ik dat een boek met een goede inleiding op bijv. het NT bagage mee kan geven voor het Bijbellezen. De Oosterse (eer)cultuur staat gewoon ver van ons af en belemmert ons om de boodschap altijd direct te begrijpen. En dan bedoel ik begrijpen zoals het er staat, niet begrijpen vanuit een geestelijke leesbril. Die toepassing komt pas daarna. Ik vind dat die stap van omgedraaid wordt: eerst de geestelijke boodschap ontdekken. Dat komt mijns inziens door de vele meditaties die daarop uitkomen.
U hebt toch ook het boek 'The King in his beauty' van dr. Schreiner gelezen. Dergelijke boeken geven je meer inzicht in de structuur en samenhang van de gehele Bijbel.
Plaats reactie