Bijbelstudie in refoland

Bijbelstudie

Ik onderzoek de Schriften dagelijks
16
34%
Ik doe ongeveer 2 of 3 keer in de week Bijbelstudie
12
26%
Ik neem er 1 keer door de week tijd voor
2
4%
Alleen op zondag doe ik Bijbelstudie
0
Geen stemmen
Ik lees biddend in mijn Bijbel maar studeer of onderzoek nooit.
5
11%
Ik vind de Bijbel zo moeilijk dat ik liever een meditatie lees.
1
2%
Ik luister een preek van mijn kerk, dat vervangt bijbelstudie
4
9%
Ik wil wel in bijbelstudie doen en de bijbel onderzoeken maar ik weet niet hoe.
3
6%
Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig
4
9%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Bijbelstudie in refoland

Bericht door Zonnebloem »

Ik sprak vandaag iemand en die zei: Hoe zwaarder de kerk, hoe minder er aan persoonlijke Bijbelstudie wordt gedaan. Ik kon dat niet geloven en maak daarom een poll aan. Onderzoeken wij de Heilige Schrift?
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Bertiel »

Wat is de definitie van bijbelstudie in deze?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Marck »

Zonnebloem schreef:Ik sprak vandaag iemand en die zei: Hoe zwaarder de kerk, hoe minder er aan persoonlijke Bijbelstudie wordt gedaan. Ik kon dat niet geloven en maak daarom een poll aan. Onderzoeken wij de Heilige Schrift?
Ik probeer daar wel genoeg aandacht aan te besteden. Maar zou meer kunnen.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Zonnebloem »

Bertiel schreef:Wat is de definitie van bijbelstudie in deze?
Bijbelstudie concentreert zich, in tegenstelling tot lezen, bijvoorbeeld op één onderwerp of bijbelboek voor nader onderzoek.

Je vraagt je af wat het je te zeggen heeft, wat het betekende voor degenen die het in de tijd van de Bijbel lazen, je vergelijkt tekst met tekst. Je stelt vragen en zoekt naar connecties. En dat alles na gebed om de leiding van de Heilige Geest. Je reserveert bijvoorbeeld 30 minuten per keer om dieper op iets in te gaan. Zoiets?
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Geytenbeekje »

Vind het best wel erg dat er 1 iemand geweest is die zegt dat je niet persoonlijk aan Bijbelstudie kan doen
Niet om boven iemand te verheffen..
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Bezorgd »

We moeten ook uitkijken dat een bepaalde vorm van bijbelstudie een 'neuwe wet' wordt.

Veel kinderen van God van vroeger deden niet aan specifieke bijbelstudie. Of noemde het in ieder geval niet zo.
Maar leefden met Gods Woord, dagelijks.

Ik vind de opmerking over hoe zwaarder de kerk hoe minder bijbelstudie dan ook niet zo passend.
Het is inderdaad meer de vraag wat je precies onder bijbelstudie verstaat.

Daarnaast kan dit voor doeners ook heel confronterend zijn. Die lezen niet makkelijk, onderzoeken niet makkelijk, maar luisteren of kijken bv liever een preek of een lezing.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door J.C. Philpot »

De mogelijkheid "Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig" doet mij klassiek Rooms Katholiek aan. Volgens mij hebben we tijdens de Reformatie bedongen dat ook de "leken" zelf de bijbel moeten kunnen bestuderen.

Natuurlijk is het goed om een bijbelstudiegroep in een gemeente onder ambtelijk toezicht te hebben. Ik ken voorbeelden dat de kerkenraad niet betrokken was bij dergelijke groepen, en er ook echt aparte evangelische clubjes ontstonden in een gemeente, waar meer werd geklaagd over wat er niet goed was aan de gemeente, als dat er aan Bijbelstudie werd gedaan. Maar dat doet niet weg dat we allen persoonlijk als de Bereeers dienen te zijn.
Lucas schreef:En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Bron: Handelingen der apostelen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Nasrani »

J.C. Philpot schreef:De mogelijkheid "Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig" doet mij klassiek Rooms Katholiek aan. Volgens mij hebben we tijdens de Reformatie bedongen dat ook de "leken" zelf de bijbel moeten kunnen bestuderen.

Natuurlijk is het goed om een bijbelstudiegroep in een gemeente onder ambtelijk toezicht te hebben. Ik ken voorbeelden dat de kerkenraad niet betrokken was bij dergelijke groepen, en er ook echt aparte evangelische clubjes ontstonden in een gemeente, waar meer werd geklaagd over wat er niet goed was aan de gemeente, als dat er aan Bijbelstudie werd gedaan. Maar dat doet niet weg dat we allen persoonlijk als de Bereeers dienen te zijn.
Lucas schreef:En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Bron: Handelingen der apostelen
Het zijn wel gedachten die bij mensen leven. Helaas zou ik zeggen.
Die persoon daarboven die niet weet hoe, die kunnen we hier op het forum wel helpen om er wel aan te beginnen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Arja »

Het onderzoeken van de Schriften wordt nooit afgekeurd in de Bijbel.

1. Gij onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
2. En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

Vanmorgen vroeg las ik in Kolossenzen 3 "Het woord van Christus wone rijkelijk in u." Daarvan wil ik een stukje delen dat ik net las:
Wonderlijk eigenlijk dat Paulus niet zegt: ‘Daar moet u naar luisteren.’ Het is natuurlijk ook belangrijk dat we naar het Woord van God luisteren, maar Paulus spreekt over ‘wonen’. Waarom zegt hij dat eigenlijk: Het woord van Christus wone rijkelijk in u? Wel, Paulus heeft met dat woordje ‘wonen’ iets bijzonders op het oog. Ook onze kanttekenaren wijzen daarop, als in kanttekening 38 wordt gezegd: ‘Dat is, zijt daarmede veel bezig; want waarmede men woont, daar spreekt men en verkeert men veel mede.’ We wonen allemaal in een huis. Jonge mensen wonen bij hun ouders. Een man woont bij zijn vrouw. Waar we wonen hebben we onze vaste verblijfplaats. Daar gaan we met elkaar om. Paulus zegt: ‘Zo moet het woord van Christus ook niet ver weg zijn.’ Daar moeten we niet af en toe over denken. Nee, het moet net als uw woonplaats zijn: u bent er iedere dag, u verlangt er steeds naar, u hebt er uw vaste plaats en bent er geheel eigen mee. Zo behoort het ook te zijn met het woord van Christus. Woont dit woord ook in ons? We praten vaak over predikanten en kerken, maar hebben we het ook over het woord van Christus? Is dat belangrijk in ons leven? ... De kanttekenaar zegt niet voor niets: ‘Wees veel bezig om het woord te overdenken en te onderzoeken.’ (ds. W. Visser)
Ik begrijp nog zo weinig van wat er in de Bijbel staat. Daarom onderzoek ik het. Soms vraag ik hulp aan iemand anders. Vaker pak ik er boeken bij (Matthew Henry, John Gill, Korte Verklaring e.a.). Zo lees ik stap voor stap door een Bijbelboek heen. Echt heel langzaam maar dat vind ik niet erg. Daarnaast luister ik, als ik niet te moe ben in mijn hoofd, later op de dag naar tekstuitleg van John Mc Arthur, over dezelfde teksten. Het is geen "moeten". Het is vooral omdat ik zo weinig weet en omdat ik het zo graag doe. Ik heb er nu de gelegenheid voor. Vroeger, toen de kinderen klein zag mijn leven er anders uit. En ik weet ook niet wat het leven brengen gaat ... Nu kan het.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Arja »

Bezorgd schreef:We moeten ook uitkijken dat een bepaalde vorm van bijbelstudie een 'neuwe wet' wordt.

Veel kinderen van God van vroeger deden niet aan specifieke bijbelstudie. Of noemde het in ieder geval niet zo.
Maar leefden met Gods Woord, dagelijks.

Ik vind de opmerking over hoe zwaarder de kerk hoe minder bijbelstudie dan ook niet zo passend.
Het is inderdaad meer de vraag wat je precies onder bijbelstudie verstaat.

Daarnaast kan dit voor doeners ook heel confronterend zijn. Die lezen niet makkelijk, onderzoeken niet makkelijk, maar luisteren of kijken bv liever een preek of een lezing.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Drie van mijn kinderen hebben dyslexie. Voor hen is het geen pretje om te lezen. Maar tegenwoordig is er gelukkig wel de mogelijkheid om de Bijbel te "luisteren" via je telefoon. Deden ze dat maar.

Toch ken ik ook een doener van dichtbij, die er van kan genieten om iedere dag een stukje te lezen. Doeners gebruiken vaak bestaande theorieën en informatie van anderen. Dat komt goed uit want er zijn veel Bijbelverklaringen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door -DIA- »

Een van de vragen acht ik wel heel ver gaan: Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig.
De RKK verbood ook de Bijbel te lezen voor leken, zitten er mensen op dit spoor?
Mensen kunnen je van weg voeren, door misbruik van hert Woord, maar God werkt door Woord en Geest.
Als God werkt wie zal dan keren?
Zouden we niet veel meer Gods Woord moeten onderzoeken? Zouden we dan niet alleen beschaamd het hoofd moeten buigen? Want alles wat we op internet, in de krant, enz. lezen is niet Gods Woord. En dat Woord alleen kan de Weg wijzen waardoor een mens wederom tot genade kan komen. Ik spreek mezelf ook toe: Leer meer in het Woord, biddend om licht en waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Een van de vragen acht ik wel heel ver gaan: Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig.
De RKK verbood ook de Bijbel te lezen voor leken, zitten er mensen op dit spoor?
Mensen kunnen je van weg voeren, door misbruik van hert Woord, maar God werkt door Woord en Geest.
Als God werkt wie zal dan keren?
Zouden we niet veel meer Gods Woord moeten onderzoeken? Zouden we dan niet alleen beschaamd het hoofd moeten buigen? Want alles wat we op internet, in de krant, enz. lezen is niet Gods Woord. En dat Woord alleen kan de Weg wijzen waardoor een mens wederom tot genade kan komen. Ik spreek mezelf ook toe: Leer meer in het Woord, biddend om licht en waarheid.
Die vraag gaat niet te ver maar wel iemand die dat bevestigd
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Een van de vragen acht ik wel heel ver gaan: Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig.
De RKK verbood ook de Bijbel te lezen voor leken, zitten er mensen op dit spoor?
Mensen kunnen je van weg voeren, door misbruik van hert Woord, maar God werkt door Woord en Geest.
Als God werkt wie zal dan keren?
Zouden we niet veel meer Gods Woord moeten onderzoeken? Zouden we dan niet alleen beschaamd het hoofd moeten buigen? Want alles wat we op internet, in de krant, enz. lezen is niet Gods Woord. En dat Woord alleen kan de Weg wijzen waardoor een mens wederom tot genade kan komen. Ik spreek mezelf ook toe: Leer meer in het Woord, biddend om licht en waarheid.
Die vraag gaat niet te ver maar wel iemand die dat bevestigd
Door DRIE zelfs!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door Geytenbeekje »

Kan ook wel troll-gedrag zijn
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbelstudie in refoland

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Dat denk ik niet
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie