Mooie toelichting, ik denk dat veel mensen er niet zo mee te koop lopen dat ze wel aan bijbelstudie doen althans wat ik om me heen zie in de zwaardere kerken. Ik weet dus van veel mensen dat ze er wel op een of andere manier aan doen.Mannetje schreef:Voor jezelf of in groepsverband?
Voor jezelf zou ik beginnen met de Bijbel met kanttekeningen. Pak een bijbelboek, lees telkens een stukje met kanttekeningen, maar kijk ook bij de verwijsteksten.
Zelf lees ik eerst het hele hoofdstuk en daarna nog vers voor vers met kanttekeningen.
Wil je meer uitleg, dan kun je hierna er een bijbelverklaring of boekje bij pakken, maar begin altijd met de tekst zelf.
Bijbelstudie in refoland
Re: Bijbelstudie in refoland
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Bijbelstudie in refoland
Onze weetgierigheid is dikwijls een beletsel voor ons bij het lezen van de Schrift, wanneer wij willen begrijpen en beredeneren waar
wij eenvoudigweg verder moesten gaan.
Thomas á Kempis
wij eenvoudigweg verder moesten gaan.
Thomas á Kempis
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Bijbelstudie in refoland
Vaak lees ik 's-morgens de verzen die aan de beurt zijn. In de loop van de dag luister of lees ik er meer over, via wat andere bronnen. Ook vergelijk ik commentaren en vertalingen als ik iets niet begrijp.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Bijbelstudie in refoland
Ik lees in deze vakantie het boek Openbaring. Ik gebruik daarbij het boekje van Steef Post 'Openbaring begrijpen, leeswijzer bij het laatste Bijbelboek'. Zeer verhelderend.
Re: Bijbelstudie in refoland
Ik ben het hartgrondig vooral met de eerste twee regels eens.J.C. Philpot schreef:De mogelijkheid "Zelf bijbelstudie doen is uit den boze, je hebt ambtelijke leiding nodig" doet mij klassiek Rooms Katholiek aan. Volgens mij hebben we tijdens de Reformatie bedongen dat ook de "leken" zelf de bijbel moeten kunnen bestuderen.
Natuurlijk is het goed om een bijbelstudiegroep in een gemeente onder ambtelijk toezicht te hebben. Ik ken voorbeelden dat de kerkenraad niet betrokken was bij dergelijke groepen, en er ook echt aparte evangelische clubjes ontstonden in een gemeente, waar meer werd geklaagd over wat er niet goed was aan de gemeente, als dat er aan Bijbelstudie werd gedaan. Maar dat doet niet weg dat we allen persoonlijk als de Bereeers dienen te zijn.
Bron: Handelingen der apostelenLucas schreef:En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Was dat niet de hele kiem van de reformatie? Sola scriptura?
De vrijheid van éénieder die dat wil om Gods woord zelf te lezen en uit eigen geweten te bestuderen en te overwegen?
Was het niet zo dat op het bezit van een bijbel de doodstraf stond?
John Wyclif, William Tyndale, jan Hus, En Luther, hebben die dat allemaal niet met risico voor eigen leven bedongen dat de schriften voor iedereen toegankelijk waren?
Als welke kerk, hoe ''zwaar'' dan ook, van welke gezindte dan ook, dit principe los laat kan zij beter weer terugkeren naar de schoot van de Rooms katholieke moederkerk en alleen volstaan met het bijwonen van de Mis.
Koop voor de volledigheid nog even een heiligenkalender voor aan de muur in de hal en je bent klaar.
Ironisch genoeg zijn door de maatschappelijke veranderingen en de brede toegankelijkheid tot de bijbel tegenwoordig juist steeds meer praktiserende katholieken de bijbel gaan lezen.
En hoewel de schrift in de RKK nog steeds niet als hoogste autoriteit word gerekend neemt zo de kloof tussen katholiek en reformatorisch protestantisme steeds meer af, vooral als die laatste groep de bijbel opzij legt in ruil voor gebruiken en tradities.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''