Wie regeert de wereld?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Wie regeert de wereld?

Bericht door Posthoorn »

Wij zeggen vaak: de wereldregering is in Gods handen.
Maar moeten we eigenlijk niet zeggen: in Christus' handen?
Of mogen we het allebei zeggen?
Wat zegt de Bijbel hierover?
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie regeert de wereld?

Bericht door Mannetje »

Ik zie geen directe tegenstelling. De psalmen spreken over 'de HEERE regeert'

In de brieven (ik heb de vindplaats even niet paraat, ik meen 1 Kor 15) staat dat alles aan Christus is onderworpen, uitgezonderd Degene Die Hem alles onderworpen heeft.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie regeert de wereld?

Bericht door Terri »

Ik kwam onderstaand tegen, even los van het feit of deze uitleg helemaal klopt, maar ik zocht deze teksten ( vetgedrukt)...

De overste dezer wereld

Tot driemaal toe heeft de Heere Jezus de satan "de overste dezer wereld" genoemd. (Zie Joh. 12:31; 14:30 en 16:11)

Feitelijk was hij dat reeds geweest vanaf de zondeval.
Maar nu het hem gelukte de meest tegenstrijdige elementen: farizeën en sadduceën, overpriesters en schriftgeleerden, nationalisten en collaborateurs, Pilatus en Herodes, Joden en heidenen, allen en allen samen te verenigen in één machtig front tegen de Zoon van God, kan hij met meer recht dan ooit tevoren de vorst der wereld worden genoemd.

En vandaag aan de dag kunnen wij zien, hoe vorsten en volken, staatslieden en rechtsgeleerden, politieke leiders en godsdienstige leiders, kapitalisten en communisten, zowel aan deze als aan gene zijde van het ijzeren gordijn, allen en allen, op slechts enkele uitzonderingen na, geïnspireerd worden door deze "vorst der duisternis"; en zelfs die uitzonderingen ontkomen niet altijd aan zijn greep.

Bron: hetwoord.nl
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie regeert de wereld?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik moet bij deze vraag denken aan 1 Korinthe 15:

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.
24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.
28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.


Wellicht dat het exegetiseren van dit gedeelte ons kan helpen. Ik laat me graag onderwijzen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie regeert de wereld?

Bericht door Terri »

Hebreeën 2: 8 laatste stukje; Nu zien wij echter nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn;
Plaats reactie