Meer oudste zonen in de kerk?

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Toch vind ik het wel een goed punt. Ik had dit weekeinde een uitgebreid gesprek met een heel goede vriend die uit de Gereformeerde Gemeenten komt, maar nu praktiserend ongelovig is. Menselijke keuzes en opvattingen hebben daarbij een grote rol gespeeld. Ik respecteer zijn persoon uiteraard en ik waardeer hem zeer, maar het doet mij wel pijn om te zien dat zoveel mensen van de kerk losraken. Dat is deels onvermijdelijk, maar het gekibbel over volstrekte bijzaken of over dingen die haaks staan op onze cultuur maar verder volkomen onbelangrijk zijn, draagt daar erg aan bij.
Er zijn toch zat kerken die wel het volle Evangelie brengen maar niet verzand zijn in allerlei wetticisme ?
Waarom heb je hem daar niet op gewezen ?
Ik bedoel dit niet onaardig maar je wilt toch juist dat mensen die je goed kent niet onkerkelijk worden ?
Ik moet eerlijk zeggen dat je wel onaardig en niet zo nadenkend overkomt. De suggesties die jij geeft, zijn mijns inziens erg contraproductief.

Allereerst respecteer ik mensen als persoon, of ze nu atheist zijn of gelovig. Ik heb ook een atheïstische vriend, zoon van een dominee nota bene.

Ik probeer al jaren in alle gebrek het goede voorbeeld te geven. Maar mensen wijzen op dingen is een buitengewoon ineffectieve manier van evangeliseren. Ik heb verschillende vrienden die dankzij hun contacten/vriendschap met mij (weer) naar de kerk zijn gegaan, maar dat is nooit gebeurd omdat ik hen wees op kerken die het volle Evangelie brengen, maar omdat ik zelf het goede voorbeeld probeer te geven.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:Zou het gekibbel om bijzaken (niet goed te praten hoor) werkelijk de hoofd oorzaak zijn? Of wordt het aangegrepen om een diepere oorzaak niet te willen of kunnen noemen. Namelijk dat wij allen, dus ook zij, van nature vijanden van God zijn?




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Nee hoor. Want dat geldt voor alle mensen. Dat is geen reden om ervaringen van voormalige christenen niet serieus te nemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Toch vind ik het wel een goed punt. Ik had dit weekeinde een uitgebreid gesprek met een heel goede vriend die uit de Gereformeerde Gemeenten komt, maar nu praktiserend ongelovig is. Menselijke keuzes en opvattingen hebben daarbij een grote rol gespeeld. Ik respecteer zijn persoon uiteraard en ik waardeer hem zeer, maar het doet mij wel pijn om te zien dat zoveel mensen van de kerk losraken. Dat is deels onvermijdelijk, maar het gekibbel over volstrekte bijzaken of over dingen die haaks staan op onze cultuur maar verder volkomen onbelangrijk zijn, draagt daar erg aan bij.
Er zijn toch zat kerken die wel het volle Evangelie brengen maar niet verzand zijn in allerlei wetticisme ?
Waarom heb je hem daar niet op gewezen ?
Ik bedoel dit niet onaardig maar je wilt toch juist dat mensen die je goed kent niet onkerkelijk worden ?
Volgens mij heb je niet duidelijk dat het de oudste zoon uit de gelijkenis van de verloren zonen betreft.
DDD heeft het over zo'n jongste zoon. Die komen tegenwoordig niet meer naar huis terug. Waarom niet? Vanwege lelijk doende oudste zonen. Ad 2019 zegt de oudste zoon: dan gaat hij toch naar de buurman, als hij het hier niet leuk vindt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Lilian1975 schreef:Zou het gekibbel om bijzaken (niet goed te praten hoor) werkelijk de hoofd oorzaak zijn? Of wordt het aangegrepen om een diepere oorzaak niet te willen of kunnen noemen. Namelijk dat wij allen, dus ook zij, van nature vijanden van God zijn?




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Nee hoor. Want dat geldt voor alle mensen. Dat is geen reden om ervaringen van voormalige christenen niet serieus te nemen.
Wacht! Je gaat te snel. Ik heb nooit bedoeld die ervaringen niet serieus te nemen. Ik heb zelfs gezegd, het is nooit goed te praten. Maar dat wij (jij, ik en zij) vijanden van God zijn van nature. En bedoelde ik ook. Ons eigen ik gekruisigd moet worden. Dat willen we van nature niet. En dan gaan we uitvluchten verzinnen. Kapstokjes zoeken om maar te verantwoorden waarom we niet voor Koning Jezus gebogen hebben. De een doet dat vanwege dat verfoeilijke gekibbel, de volgende om misstappen van kerkenraadsleden. Weer een ander omdat .... en zo kunnen we wel doorgaan.
Maar er zijn er ook die wel de Heere als hun Borg en Zaligmaker hebben leren kennen. Die heus verdriet hebben van gekibbel. Van zaken die niet kloppen. Maar toch trouw de diensten blijven bezoeken. Omdat zij weten niet beter te zijn. De ander ook die hemelse vreugde gunnen. En ja die zullen ook die persoon ontvangen met vreugde die afgedwaald was. En echt die zijn er nog steeds. Zelfs in de reformatorische kerken! helaas zijn er ook de oudste zonen. Maar ook voor hen is er van hen uit liefde... en gebed om bekering! Ik heb gekend mensen die ernstig de fout in gegaan waren. Maar nieuwe kansen kregen van gemeenteleden. Omdat die wisten dat zij van nature geen haar beter waren.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 28 aug 2019, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:Ene kant een soort spiegel. Ik moet denken aan een anekdote waar in de oude hervormde situatie gepreekt werd in een stadsgemeente. Daar kwam inderdaad een paar drugsverslaafden halverwege de dienst in de kerk zitten. Kennelijk maakte de koster zich wat zorgen... en belde de politie. De politie vroeg aan de betreffende predikant om de dienst stil te leggen waarop de drugsverslaafden mee naar buiten genomen konden worden. Waaarop de betreffende predikant zei; laat ze toch zitten. Ze bezorgden immers ook geen overlast. Ze hebben de dienst bijna helemaal meegemaakt. Politie bleef op de achtergrond waarna ze uit zichzelf weer weggingen. Wie weet wat het uitgewerkt heeft?

Ik denk dat de drempel voor velen inderdaad al heel hoog is. Gewoon alleen al cultuurverschil. Maar we moeten niet et doen of er geen vrijgevochten types bij ons zijn gekleed in een keurig reformatorisch pak. Of kennen wij geen (ex) criminelen in de gevangenis, incest plegers, laag moraal in het huwelijk, belastingontduikers, oplichters etc?
Dat is het nu de politie bellen... niet te geloven, gelukkig was de predikant de wijste.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Je hoeft mij niet te vertellen dat er mensen zijn die terugkeerders met open armen ontvangen. Maar dat was niet het onderwerp van dit draadje;-)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Toch vind ik het wel een goed punt. Ik had dit weekeinde een uitgebreid gesprek met een heel goede vriend die uit de Gereformeerde Gemeenten komt, maar nu praktiserend ongelovig is. Menselijke keuzes en opvattingen hebben daarbij een grote rol gespeeld. Ik respecteer zijn persoon uiteraard en ik waardeer hem zeer, maar het doet mij wel pijn om te zien dat zoveel mensen van de kerk losraken. Dat is deels onvermijdelijk, maar het gekibbel over volstrekte bijzaken of over dingen die haaks staan op onze cultuur maar verder volkomen onbelangrijk zijn, draagt daar erg aan bij.
Er zijn toch zat kerken die wel het volle Evangelie brengen maar niet verzand zijn in allerlei wetticisme ?
Waarom heb je hem daar niet op gewezen ?
Ik bedoel dit niet onaardig maar je wilt toch juist dat mensen die je goed kent niet onkerkelijk worden ?
Ik moet eerlijk zeggen dat je wel onaardig en niet zo nadenkend overkomt. De suggesties die jij geeft, zijn mijns inziens erg contraproductief.

Allereerst respecteer ik mensen als persoon, of ze nu atheist zijn of gelovig. Ik heb ook een atheïstische vriend, zoon van een dominee nota bene.

Ik probeer al jaren in alle gebrek het goede voorbeeld te geven. Maar mensen wijzen op dingen is een buitengewoon ineffectieve manier van evangeliseren. Ik heb verschillende vrienden die dankzij hun contacten/vriendschap met mij (weer) naar de kerk zijn gegaan, maar dat is nooit gebeurd omdat ik hen wees op kerken die het volle Evangelie brengen, maar omdat ik zelf het goede voorbeeld probeer te geven.
Ik vind dat mensen die de kerk verlaten argumenten geven die kolder zijn heb er wel wat ervaring mee en die erg makkeljjk te weerleggen zijn ook besluiten ze niet biddend of ze de juiste weg ingeslagen hebben. Niet dat ik beter ben maar evangeliseren is meer dan alleen een nette levenshouding voordoen dat kunnen keurige burgelijke atheïsten ook wel
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Veel mensen die de kerk verlaten, geven daarvoor geen argumenten. Dat hoeft ook niet, want het staat iedereen vrij om te vertrekken.

Het is dwaas om te melden dat iemand die niet in God gelooft, niet biddend tot dat besluit gekomen is. Hoewel ik alle ongelovigen zou aanraden om toch te bidden.

Verder vind ik jouw bijdrage niet erg constructief en reflectief.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 aug 2019, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:Ene kant een soort spiegel. Ik moet denken aan een anekdote waar in de oude hervormde situatie gepreekt werd in een stadsgemeente. Daar kwam inderdaad een paar drugsverslaafden halverwege de dienst in de kerk zitten. Kennelijk maakte de koster zich wat zorgen... en belde de politie. De politie vroeg aan de betreffende predikant om de dienst stil te leggen waarop de drugsverslaafden mee naar buiten genomen konden worden. Waaarop de betreffende predikant zei; laat ze toch zitten. Ze bezorgden immers ook geen overlast. Ze hebben de dienst bijna helemaal meegemaakt. Politie bleef op de achtergrond waarna ze uit zichzelf weer weggingen. Wie weet wat het uitgewerkt heeft?

Ik denk dat de drempel voor velen inderdaad al heel hoog is. Gewoon alleen al cultuurverschil. Maar we moeten niet et doen of er geen vrijgevochten types bij ons zijn gekleed in een keurig reformatorisch pak. Of kennen wij geen (ex) criminelen in de gevangenis, incest plegers, laag moraal in het huwelijk, belastingontduikers, oplichters etc?
Dat is het nu de politie bellen... niet te geloven, gelukkig was de predikant de wijste.
:) ;)
Toch kan je het de koster misschien ook niet helemaal kwalijk nemen. Hij wist ook niet van te voren dat ze rustig zouden blijven luisteren en geen wanorde zouden veroorzaken...
Tja, de predikant kwam zelf ook uit een stad. En was maar wat blij dat ook zij het Evangelie konden horen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Arja schreef:"De buitenstaanders die Jezus trok worden vandaag juist niet door de kerken aangetrokken. Wij trekken veelal conservatieve, stijve, moralistische mensen aan. Losbandige en vrijgevochten of geknakte en marginale types vermijden de kerk. Dit kan maar één ding betekenen. Als de prediking van onze dominees en het handelen van onze kerkleden niet het effect op mensen heeft dat Jezus had, dan brengen wij vast en zeker niet dezelfde boodschap als Jezus. Als onze kerken geen jongste zonen aanspreken dan moeten er in de kerken meer oudste zonen zitten dan we willen weten." (Tim Keller, over de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15)

Ik vond dit een eerst wat generaliserend.
Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat er een kern van waarheid zit in wat hierboven staat.


Wat denk jij?
En als het zo is, is er dan verandering mogelijk?
De Heere Jezus werkte alleen. Erna werden gemeenten gesticht. Gemeenten, kerken en alles wat in georganiseerd verband zich af speelt, heeft baat bij bij een stukje organisatiegraad. Losbandigen of vrijgevochtenen passen niet zo in een dergelijke structuur. Een gemeente vol losbandigen werkt niet.
Ik vind het een rare redenering. Alsof een kerk, dus georganiseerd geloven, alleen rare stijve mensen aantrekt en al het andere er niet komt.

Ik denk dat een goede vorm een vorm met een normaal stukje organisatiegraad en een stevige evangelisatiedrang is.
Maar uitgaan in heggen en steggen wel
?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:Dat is het nu de politie bellen... niet te geloven, gelukkig was de predikant de wijste.
Toch kan je het de koster misschien ook niet helemaal kwalijk nemen. Hij wist ook niet van te voren dat ze rustig zouden blijven luisteren en geen wanorde zouden veroorzaken...
Tja, de predikant kwam zelf ook uit een stad. En was maar wat blij dat ook zij het Evangelie konden horen.
En toch begrijp ik @samanthi wel. Want als de desbetreffende personen (nog) geen wanorde veroorzaken en op een normale manier een plaats innemen, dan is het bellen van de politie een hele vreemde zaak.

Jakobus 2:2-4 spreekt over het maken van dit onderscheid: "Want zo in uw vergadering kwam een man met een gouden ring aan den vinger, in een sierlijke kleding, en er kwam ook een arm man in met een slechte kleding; En gij zoudt aanzien dengene, die de sierlijke kleding draagt, en tot hem zeggen: Zit gij hier op een eerlijke plaats; en zoudt zeggen tot den arme: Sta gij daar; of: Zit hier onder mijn voetbank; Hebt gij dan niet in uzelven een onderscheid gemaakt, en zijt rechters geworden van kwade overleggingen?"

Overigens had de koster, een gemeentelid of een ambtsdrager ook bij binnenkomst al een kopje koffie kunnen aanbieden. Dat is enerzijds een warm welkom en anderzijds gelijk een goede manier om te zien wat voor nieuwkomers het eigenlijk zijn.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Veel mensen die de kerk verlaten, geven daarvoor geen argumenten. Dat hoeft ook niet, want het staat iedereen vrij om te vertrekken.

Het is dwaas om te melden dat iemand die niet in God gelooft, niet biddend tot dat besluit gekomen is. Hoewel ik alle ongelovigen zou aanraden om toch te bidden.

Verder vind ik jouw bijdrage niet erg constructief en reflectief.
Doordat ze boos zijn op de kerk veroordelen ze heel het geloof . Deze kerk is te streng later de Bijbel ook. T zijn altijd de.menselijke maatstaf die ze doen
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Je hoeft mij niet te vertellen dat er mensen zijn die terugkeerders met open armen ontvangen. Maar dat was niet het onderwerp van dit draadje;-)
wat ontbrak er bij de oudste zoon? Liefde tot de Vader. Die liefde kent alleen een ware christen die weet vrijgekocht te zijn. En dan zijn we allemaal oudste zonen van nature. Haters van de Vader.
En als de liefde tot de Vader ontbreekt, dan ook tot onze naaste.
En hebben we ook geen geduld met de gebreken van onze naaste... en vinden we de gebreken van de ander genoeg reden om uit de kerkdiensten te blijven en kunnen we leven zonder de liefde tot de Vader. Misschien zitten die oudste zonen niet alleen in de kerk, maar zijn dat ook de kerkverlaters.

@Hollander
natuurlijk. Helaas is de koster ook een mens. Had misschien eerdere negatieve ervaringen...
Je weet het niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

@zeeuw losbandige horen niet in die cultuur, maar uitgaan in de heggen en steggen wel, bedoelde ik
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Veel mensen die de kerk verlaten, geven daarvoor geen argumenten. Dat hoeft ook niet, want het staat iedereen vrij om te vertrekken.

Het is dwaas om te melden dat iemand die niet in God gelooft, niet biddend tot dat besluit gekomen is. Hoewel ik alle ongelovigen zou aanraden om toch te bidden.

Verder vind ik jouw bijdrage niet erg constructief en reflectief.
Doordat ze boos zijn op de kerk veroordelen ze heel het geloof . Deze kerk is te streng later de Bijbel ook. T zijn altijd de.menselijke maatstaf die ze doen
Wie heeft het over boos? De mensen die ik ken, zijn geen van allen boos. Je zou je wat beter moeten inleven in andere mensen.
Plaats reactie