Wat zijn precies: beroerten? Ik denk: rustverstoring?-DIA- schreef:Het is doorgaans wel waar dat waar de Heilige Geest werkt, dit niet openbaar met grote beroerten gepaard gaat. Maar dit wordt meer in het eenzame uitgewerkt dan in het openbaar. Zo heb ik ook wel verschillende gedachten gelezen over zoiets als de Nijkerker beroeringen.
In het boek van Jac. Overeem hierover staat ergens achterin, dat de mensen die de grootste beroering maakten, als een hond zijn wedergekeerd tot hun uitbraaksel. De schrijver zegt dit niet van allen.
Revivals
Re: Revivals
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Revivals
In een recensie begreep ik dat J. Fekkes onderscheid maakt tussen beroeringen (namelijk niets betekenende ordeverstoringen) en de opwekkingen van geestelijk leven.Arja schreef:Wat zijn precies: beroerten? Ik denk: rustverstoring?-DIA- schreef:Het is doorgaans wel waar dat waar de Heilige Geest werkt, dit niet openbaar met grote beroerten gepaard gaat. Maar dit wordt meer in het eenzame uitgewerkt dan in het openbaar. Zo heb ik ook wel verschillende gedachten gelezen over zoiets als de Nijkerker beroeringen.
In het boek van Jac. Overeem hierover staat ergens achterin, dat de mensen die de grootste beroering maakten, als een hond zijn wedergekeerd tot hun uitbraaksel. De schrijver zegt dit niet van allen.
Er wordt trouwens ook onderscheid gemaakt tussen plotselinge en krachtdadige opwekkingen met veel tekenen en meer geleidelijke zichtbaar in een aanhoudende groei van de kerkgang. Maar dat precieze onderscheid is mij vanuit de geschiedenis niet duidelijk.
Re: Revivals
Ik ook en ik denk dat het klopt. Het verstand wordt verlicht, daarna de emoties vanuit het hart, (deze volgorde) wat bij iedereen verschillend kan zijn. ( de uitingen)J.C. Philpot schreef:Interessante quote van Edwards zelf:
Holy affections are not heat without light; but evermore arise from some information of the understanding, or some spiritual instruction that the mind receives, some light or actual knowledge.
Volgens Edwards hebben holy affections dus hun oorzaak in het verstand. Dat vind ik een opmerkelijke doch interessante stellingname van hem.
Enkel emoties vanuit je hart kunnen zo vluchtig zijn en er blijft na het wegzakken ervan soms weinig over, terwijl wat Edwards schrijft het een geheiligde kennis is, waarna na het afzakken van de emoties, een 'weten' overblijft. Heel vrij vertaald en misschien wat 'krom' uitgedrukt.
Re: Revivals
Maar wat voegt die gedacht nou toe? Het lijkt me vrij logisch dat je weet waarover je je schuldig dient te voelen.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Revivals
Deze gedachte zou toe kunnen voegen dat de emoties niet losstaan van het woord, maar vanuit het woord door het verstand heen gevoed worden.Herman schreef:Maar wat voegt die gedacht nou toe? Het lijkt me vrij logisch dat je weet waarover je je schuldig dient te voelen.
Ik weet overigens niet of ik de stelling van Edwards ondetschrijf, maar ik vind het interessant.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Revivals
De punten komen uit het boekje OPWEKKING van C.H. Spurgeon. Een preek over Jesaja 66:8.Arja schreef:C.H. Spurgeon. Ik ga het terugzoeken. Dit, hierboven is een blog die ik eerder (2015) schreef.TSC schreef:Waar heb je die vier punten gevonden?Arja schreef:
Als God een kerkelijke gemeente wil zegenen, begint het dat vaak op deze manier:
1. Twee of drie personen worden verdrietig door het lage peil van geestelijk leven.
2. Ze beginnen te bidden (en weten het soms niet van elkaar).
3. Langzamerhand worden de verschillende gelovigen naar elkaar toegetrokken.
4. Ze vormen groepjes en zoeken elkaar op om samen te bidden.
Geestelijke barensnood is geen schijnvertoning.
Het is de worsteling van een christen verlangend naar de zegen van Zijn God.
https://ariellapersoonlijk.blogspot.com ... weg-3.html
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Revivals
Bedankt voor de tip.Arja schreef:De punten komen uit het boekje OPWEKKING van C.H. Spurgeon. Een preek over Jesaja 66:8.
Re: Revivals
Onderschrijven hoeft niet. Uit een ander artikel van Lloyd Jones over Edwards en de revivals blijkt dat hij deze man de meest uitmuntend evenwichtig theoloog vindt na Paulus. (Daarbij lijkt Lloyd Jones overigens volkomen voorbij te gaan aan bijvoorbeeld Augustinus). Een van de citaten gaat ook over de verhouding van hart en verstand. Uiteindelijk komt het erop neer dat Edwards tegenstellingen tegenover elkaar plaatst en daarmee vervolgens nuanceert. Benadrukking van het hart gaat niet los van het verstand. Wordt het verstand verlicht, dan moet toch ook gesproken worden over het hart.J.C. Philpot schreef:Deze gedachte zou toe kunnen voegen dat de emoties niet losstaan van het woord, maar vanuit het woord door het verstand heen gevoed worden.Herman schreef:Maar wat voegt die gedacht nou toe? Het lijkt me vrij logisch dat je weet waarover je je schuldig dient te voelen.
Ik weet overigens niet of ik de stelling van Edwards ondetschrijf, maar ik vind het interessant.
Met één citaat ben je er dus niet. Je zult verder moeten lezen.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Revivals
Ik heb nu spijt dat ik mijn boek van Lloyd Jones over opwekking naar de Woord en Daad boekenmarkt heb gedaan Gebeurt me vaker dat ik een boek wegdoe, en later spijt heb. Maargoed, ik heb nog zo veel te lezen.Herman schreef:Onderschrijven hoeft niet. Uit een ander artikel van Lloyd Jones over Edwards en de revivals blijkt dat hij deze man de meest uitmuntend evenwichtig theoloog vindt na Paulus. (Daarbij lijkt Lloyd Jones overigens volkomen voorbij te gaan aan bijvoorbeeld Augustinus). Een van de citaten gaat ook over de verhouding van hart en verstand. Uiteindelijk komt het erop neer dat Edwards tegenstellingen tegenover elkaar plaatst en daarmee vervolgens nuanceert. Benadrukking van het hart gaat niet los van het verstand. Wordt het verstand verlicht, dan moet toch ook gesproken worden over het hart.J.C. Philpot schreef:Deze gedachte zou toe kunnen voegen dat de emoties niet losstaan van het woord, maar vanuit het woord door het verstand heen gevoed worden.Herman schreef:Maar wat voegt die gedacht nou toe? Het lijkt me vrij logisch dat je weet waarover je je schuldig dient te voelen.
Ik weet overigens niet of ik de stelling van Edwards ondetschrijf, maar ik vind het interessant.
Met één citaat ben je er dus niet. Je zult verder moeten lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Revivals
Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in C.H. Spurgeon. Ik las iets waardoor ik aan jouw stukje moest denken. Hij schrijft:-DIA- schreef:Het is doorgaans wel waar dat waar de Heilige Geest werkt, dit niet openbaar met grote beroerten gepaard gaat. Maar dit wordt meer in het eenzame uitgewerkt dan in het openbaar. Zo heb ik ook wel verschillende gedachten gelezen over zoiets als de Nijkerker beroeringen.
In het boek van Jac. Overeem hierover staat ergens achterin, dat de mensen die de grootste beroering maakten, als een hond zijn wedergekeerd tot hun uitbraaksel. De schrijver zegt dit niet van allen.
Er is iets waar ik het allerbangst voor ben. Dat is, dat ik het Woord van God ooit zou gebruiken om mensen te doen geloven dat ze gered zijn, terwijl ze dat niet zijn. Het is niet moeilijk om veel kerkmensen bij elkaar te brengen. Maar het is iets heel anders om een groot aantal heiligen die in Christus zijn verenigd, te verzamelen. Het is vaak genoeg gebeurd dat er een grote opwinding teweeg is gebracht en dat mensen die daardoor beïnvloed werden, gingen denken dat ze gered waren. Maar beetje bij beetje verdween die opwinding weer. De ballon werd gevuld tot hij barstte. Ik hoop dat God ons daarvoor bewaart. Wij hebben een blijvende werking van Gods Woord nodig. Het gaat om het werk van Gods genade in het hart van de mens. C. H Spurgeon. Bron: George Whitefield Stichting
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Revivals
Of het calvinistisch is weet ik niet. Maar wel Bijbels. God "beweegt" soeverein wanneer en waar Hij wil, en net zoals Hij het licht van het evangelie in de duisternis van het heidense Rome, het middeleeuwse Europa en het communistische China bracht, kan Hij licht brengen op plaatsen die momenteel in duisternis gehuld zijn. Hij kan het licht brengen in de islamitische wereld. Hij kan ook een opwekking (of een hervorming) brengen in het seculiere Westen. En zoals Hij vele malen in het Oude Testament deed, kan Hij een herleving geven onder de Joden die nog niet in de Messias geloven. Bron: Keith MathisonHerman schreef: Wordt in Handelingen 3:19 een opwekking bedoeld?
Is een opwekking anti-calvinistisch?
Wat onze kerken nodig hebben is licht in het donker. Een hervorming, een opwekking Post tenebras lux ... Na duisternis, licht. Verlangen jullie daar ook zo naar?
mail: atymolenaar@gmail.com
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Revivals
Voor mij is een revival juist per definitie Calvinistisch, vanwege de souvereiniteit van God die hier juist zichtbaar in word. De Wind van Gods Geest waait waarheen Hij wil.
Helaas heeft is Calvinisme soms doorgeschoten, en is de bijbelse gave van onderscheiding in die gevallen veranderd in menselijke kritiek op zaken die niet in onze traditie passen. Dat zie je vaker: ons sterke punt is ook ons zwakke punt waar het overgeaccentueerd word.
Maar juist een bijbels zicht op de souvereiniteit van God zou ons naast alles toetsend aan de schrift, ook bescheiden moeten maken. En verlangend om Gods grote daden te mogen opmerken.
Helaas heeft is Calvinisme soms doorgeschoten, en is de bijbelse gave van onderscheiding in die gevallen veranderd in menselijke kritiek op zaken die niet in onze traditie passen. Dat zie je vaker: ons sterke punt is ook ons zwakke punt waar het overgeaccentueerd word.
Maar juist een bijbels zicht op de souvereiniteit van God zou ons naast alles toetsend aan de schrift, ook bescheiden moeten maken. En verlangend om Gods grote daden te mogen opmerken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Revivals
Arja schreef:De punten komen uit het boekje OPWEKKING van C.H. Spurgeon. Een preek over Jesaja 66:8.Arja schreef:C.H. Spurgeon. Ik ga het terugzoeken. Dit, hierboven is een blog die ik eerder (2015) schreef.TSC schreef:Waar heb je die vier punten gevonden?Arja schreef:
Als God een kerkelijke gemeente wil zegenen, begint het dat vaak op deze manier:
1. Twee of drie personen worden verdrietig door het lage peil van geestelijk leven.
2. Ze beginnen te bidden (en weten het soms niet van elkaar).
3. Langzamerhand worden de verschillende gelovigen naar elkaar toegetrokken.
4. Ze vormen groepjes en zoeken elkaar op om samen te bidden.
Geestelijke barensnood is geen schijnvertoning.
Het is de worsteling van een christen verlangend naar de zegen van Zijn God.
https://ariellapersoonlijk.blogspot.com ... weg-3.html
Dankjewel Arja!
Re: Revivals
De hele tekst vind je hier: https://www.rd.nl/opinie/weerwoord-het- ... -1.1615702ds G.R. Procee schreef:Zou het niet nodig zijn dat wij op onze kerkelijke bijeenkomsten bidden om verootmoediging en schuldbesef? Behoren wij niet te smeken om de uitgieting van Gods Geest? Laten we dat doen op onze kerkenraadsvergaderingen, op onze verenigingen, op classicale en synodale vergaderingen. Laten wij bidden, in gezinsverband en samen met vrienden, om de uitstorting van Gods Heilige Geest op onze gemeenten, gezinnen en door heel ons land.
Re: Revivals
Er zijn in Nederland wel opmerkelijke 'opwekkingen' geweest. Denk aan Nijkerk, wat nogal extreem verliep, maar minder opvallen en stil was het rond een Friesche enclave, en ook het Twentse Rijssen.
In Duitsland zagen we zoiets rond Wuppertal en Siegen. (denk ook aan ds. Kohlbrugge).
In Duitsland zagen we zoiets rond Wuppertal en Siegen. (denk ook aan ds. Kohlbrugge).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??