Je legt ds Van den Brink dingen in de mond die hij niet leert. Wat je nu beweert, kun je ook zeggen over Jezus, (Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen), Paulus (Geloof in de Heere Jezus en u zult zalig worden), Petrus (Bekeer u en laat ieder van uge doopt worden in de Naam van Jezus Christus....), enz. De oproep tot geloof en bekering is voluit bijbels en is de roeping van iedere predikant. Niet de oproep tot geloof en bekering is zonde maar het naast je neer leggen van deze oproep of het verdacht maken van deze oproep.-DIA- schreef:Maar als bv. een dr. van den Brink oproept om meteen te geloven, op een wijze dat gesuggereerd wordt dat je dat uit jezelf kunt, gaat dat niet in de richting van het remonstrantisme? Ik ga hier niet verder op in, een ieder zal wel voelen dat de bevindelijke leer hier heel ver van af staat. Ik hoor wel eens uitdrukkingen, ik weet niet of ze bekend zijn: Je kunt beter een ster van de hemel plukken dan...Herman schreef:DL 3.16 (meen ik) houdt ons heel duidelijk voor dat een mens (na de wedergeboorte) metterdaad gelooft. Daar hebben we Comrie enzo niet voor nodig.Thea schreef:Mooi posts! Ik leer hier veel van. Waar m.i nog wel onduidelijkheid over is, is het geloven. De een zegt: je kunt het wel, de ander bestrijdt dat en zegt: je kunt het niet. Laten we naar het habitus/actus- verhaal gaan van Comrie. Je kunt geloven, omdat God die hoedanigheid in je heeft uitgestort. M.a.w je kunt geloven met het geloof, wat God je heeft geschonken.
Even voor de duidelijkheid een citaat van ds. van Boven in De Saambinder over de Christenreis van Bunyan:
Citaat:
Beproevend
Dat is voor Evangelist aanleiding om verder te vragen! Hij zegt niet: ‘O, u bent vast een christen, want christenen kennen zulke vragen’. Nee, hij gaat hem beproeven door erop te wijzen dat het leven met zoveel ellende gepaard gaat, dat het misschien wel beter is om te sterven. En dan komt openbaar waar deze pelgrim mee loopt. Dan roept hij uit: ‘Als ik ga sterven, dan ben ik bang dat ik door dat zware pak op mijn rug, dieper zal vallen dan het graf, in de hel’.
Wat ligt hier een duidelijke les in voor iedere hemelgezant. Leg niemand haastelijk de handen op. Maar stoot ook niemand af. Wat dan wel te doen? Beproeven. Op een eerlijke manier wijzen op de ernst van het leven en op de zekerheid van het sterven. En wat is het dan een wonder als openbaar komt dat een arme zondaar niet zozeer loopt met de gevolgen van de zonden, maar veel meer met de zonden zelf. En dat dat pak van zonden hem nu waardig maakt om naar de hel verwezen te worden.
Waarschuwend
Dan verandert de toon bij Evangelist: ‘Als u zich zo voelt, waarom staat u dan stil?’ Er is haast bij! U bent ieder ogenblik in groot gevaar! En dan moet de arme man het eerlijk belijden: ‘Omdat ik niet weet waar ik naartoe moet gaan’.
O, dan heeft Evangelist een boodschap. Hij geeft hem een perkamenten rol met daarop de woorden: ‘Vlied de toekomende toorn’. Daarop wordt hij zo bedroefd, omdat hij niet weet waarheen hij vluchten moet. Met grote ernst wordt hij gewezen op een klein, eng poortje. Maar hij ziet het niet. Het is verborgen voor zijn ogen.
Wat tekent Bunyan teer en treffend de toestand van een ziel die zo onder het Woord verkeert en de weg niet weet. Aan de ene kant zijn alle waarschuwingen voor hem of haar. Aan de andere kant is Christus, de Poort, een grote verborgenheid. En als u zulke mensen vraagt: Ziet u dan Christus niet? Dan zijn ze eerlijk gemaakt en zeggen: ‘Nee, Hij is verborgen voor mijn ogen’. Zulke mensen gevoelen zich zo ellendig, als ze door anderen maar worden opgejaagd met woorden als: ‘Vlucht toch gewoon naar Jezus’, en: ‘Neem Hem toch tot uw Zaligmaker aan’. Ze beleven tot in het diepst van hun ziel dat het eenvoudiger is om een ster van de hemel te plukken dan dat ze Jezus zouden kunnen aannemen. Het is zo totaal onmogelijk. En ze gevoelen zich zo nameloos blind.
Opmerkelijk dat Evangelist dat dan toch niet zegt! Hij waarschuwt wel en wijst vriendelijk op de enige weg tot behoud: de Poort. Maar hij weet ook best dat deze pelgrim er van zichzelf nooit komen kan.
Einde citaat.
Wat ds Van den Brink betreft, je kunt donderdag naar hem toe om het hem zelf te vragen. Om 19:45 uur in de Syrisch-Orthodoxe kerk, Roelof Bosmastraat 35.