Bevinding (geloofsbeleving)

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
Thea schreef:Mooi posts! Ik leer hier veel van. Waar m.i nog wel onduidelijkheid over is, is het geloven. De een zegt: je kunt het wel, de ander bestrijdt dat en zegt: je kunt het niet. Laten we naar het habitus/actus- verhaal gaan van Comrie. Je kunt geloven, omdat God die hoedanigheid in je heeft uitgestort. M.a.w je kunt geloven met het geloof, wat God je heeft geschonken.
DL 3.16 (meen ik) houdt ons heel duidelijk voor dat een mens (na de wedergeboorte) metterdaad gelooft. Daar hebben we Comrie enzo niet voor nodig.
Maar als bv. een dr. van den Brink oproept om meteen te geloven, op een wijze dat gesuggereerd wordt dat je dat uit jezelf kunt, gaat dat niet in de richting van het remonstrantisme? Ik ga hier niet verder op in, een ieder zal wel voelen dat de bevindelijke leer hier heel ver van af staat. Ik hoor wel eens uitdrukkingen, ik weet niet of ze bekend zijn: Je kunt beter een ster van de hemel plukken dan...
Even voor de duidelijkheid een citaat van ds. van Boven in De Saambinder over de Christenreis van Bunyan:

Citaat:
Beproevend
Dat is voor Evangelist aanleiding om verder te vragen! Hij zegt niet: ‘O, u bent vast een christen, want christenen kennen zulke vragen’. Nee, hij gaat hem beproeven door erop te wijzen dat het leven met zoveel ellende gepaard gaat, dat het misschien wel beter is om te sterven. En dan komt openbaar waar deze pelgrim mee loopt. Dan roept hij uit: ‘Als ik ga sterven, dan ben ik bang dat ik door dat zware pak op mijn rug, dieper zal vallen dan het graf, in de hel’.

Wat ligt hier een duidelijke les in voor iedere hemelgezant. Leg niemand haastelijk de handen op. Maar stoot ook niemand af. Wat dan wel te doen? Beproeven. Op een eerlijke manier wijzen op de ernst van het leven en op de zekerheid van het sterven. En wat is het dan een wonder als openbaar komt dat een arme zondaar niet zozeer loopt met de gevolgen van de zonden, maar veel meer met de zonden zelf. En dat dat pak van zonden hem nu waardig maakt om naar de hel verwezen te worden.

Waarschuwend
Dan verandert de toon bij Evangelist: ‘Als u zich zo voelt, waarom staat u dan stil?’ Er is haast bij! U bent ieder ogenblik in groot gevaar! En dan moet de arme man het eerlijk belijden: ‘Omdat ik niet weet waar ik naartoe moet gaan’.

O, dan heeft Evangelist een boodschap. Hij geeft hem een perkamenten rol met daarop de woorden: ‘Vlied de toekomende toorn’. Daarop wordt hij zo bedroefd, omdat hij niet weet waarheen hij vluchten moet. Met grote ernst wordt hij gewezen op een klein, eng poortje. Maar hij ziet het niet. Het is verborgen voor zijn ogen.

Wat tekent Bunyan teer en treffend de toestand van een ziel die zo onder het Woord verkeert en de weg niet weet. Aan de ene kant zijn alle waarschuwingen voor hem of haar. Aan de andere kant is Christus, de Poort, een grote verborgenheid. En als u zulke mensen vraagt: Ziet u dan Christus niet? Dan zijn ze eerlijk gemaakt en zeggen: ‘Nee, Hij is verborgen voor mijn ogen’. Zulke mensen gevoelen zich zo ellendig, als ze door anderen maar worden opgejaagd met woorden als: ‘Vlucht toch gewoon naar Jezus’, en: ‘Neem Hem toch tot uw Zaligmaker aan’. Ze beleven tot in het diepst van hun ziel dat het eenvoudiger is om een ster van de hemel te plukken dan dat ze Jezus zouden kunnen aannemen. Het is zo totaal onmogelijk. En ze gevoelen zich zo nameloos blind.

Opmerkelijk dat Evangelist dat dan toch niet zegt! Hij waarschuwt wel en wijst vriendelijk op de enige weg tot behoud: de Poort. Maar hij weet ook best dat deze pelgrim er van zichzelf nooit komen kan.
Einde citaat.

Je legt ds Van den Brink dingen in de mond die hij niet leert. Wat je nu beweert, kun je ook zeggen over Jezus, (Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen), Paulus (Geloof in de Heere Jezus en u zult zalig worden), Petrus (Bekeer u en laat ieder van uge doopt worden in de Naam van Jezus Christus....), enz. De oproep tot geloof en bekering is voluit bijbels en is de roeping van iedere predikant. Niet de oproep tot geloof en bekering is zonde maar het naast je neer leggen van deze oproep of het verdacht maken van deze oproep.
Wat ds Van den Brink betreft, je kunt donderdag naar hem toe om het hem zelf te vragen. Om 19:45 uur in de Syrisch-Orthodoxe kerk, Roelof Bosmastraat 35.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Maar als bv. een dr. van den Brink oproept om meteen te geloven, op een wijze dat gesuggereerd wordt dat je dat uit jezelf kunt, gaat dat niet in de richting van het remonstrantisme? Ik ga hier niet verder op in, een ieder zal wel voelen dat de bevindelijke leer hier heel ver van af staat. Ik hoor wel eens uitdrukkingen, ik weet niet of ze bekend zijn: Je kunt beter een ster van de hemel plukken dan...
Even voor de duidelijkheid een citaat van ds. van Boven in De Saambinder over de Christenreis van Bunyan:

Citaat:
Beproevend
Dat is voor Evangelist aanleiding om verder te vragen! Hij zegt niet: ‘O, u bent vast een christen, want christenen kennen zulke vragen’. Nee, hij gaat hem beproeven door erop te wijzen dat het leven met zoveel ellende gepaard gaat, dat het misschien wel beter is om te sterven. En dan komt openbaar waar deze pelgrim mee loopt. Dan roept hij uit: ‘Als ik ga sterven, dan ben ik bang dat ik door dat zware pak op mijn rug, dieper zal vallen dan het graf, in de hel’.

Wat ligt hier een duidelijke les in voor iedere hemelgezant. Leg niemand haastelijk de handen op. Maar stoot ook niemand af. Wat dan wel te doen? Beproeven. Op een eerlijke manier wijzen op de ernst van het leven en op de zekerheid van het sterven. En wat is het dan een wonder als openbaar komt dat een arme zondaar niet zozeer loopt met de gevolgen van de zonden, maar veel meer met de zonden zelf. En dat dat pak van zonden hem nu waardig maakt om naar de hel verwezen te worden.

Waarschuwend
Dan verandert de toon bij Evangelist: ‘Als u zich zo voelt, waarom staat u dan stil?’ Er is haast bij! U bent ieder ogenblik in groot gevaar! En dan moet de arme man het eerlijk belijden: ‘Omdat ik niet weet waar ik naartoe moet gaan’.

O, dan heeft Evangelist een boodschap. Hij geeft hem een perkamenten rol met daarop de woorden: ‘Vlied de toekomende toorn’. Daarop wordt hij zo bedroefd, omdat hij niet weet waarheen hij vluchten moet. Met grote ernst wordt hij gewezen op een klein, eng poortje. Maar hij ziet het niet. Het is verborgen voor zijn ogen.

Wat tekent Bunyan teer en treffend de toestand van een ziel die zo onder het Woord verkeert en de weg niet weet. Aan de ene kant zijn alle waarschuwingen voor hem of haar. Aan de andere kant is Christus, de Poort, een grote verborgenheid. En als u zulke mensen vraagt: Ziet u dan Christus niet? Dan zijn ze eerlijk gemaakt en zeggen: ‘Nee, Hij is verborgen voor mijn ogen’. Zulke mensen gevoelen zich zo ellendig, als ze door anderen maar worden opgejaagd met woorden als: ‘Vlucht toch gewoon naar Jezus’, en: ‘Neem Hem toch tot uw Zaligmaker aan’. Ze beleven tot in het diepst van hun ziel dat het eenvoudiger is om een ster van de hemel te plukken dan dat ze Jezus zouden kunnen aannemen. Het is zo totaal onmogelijk. En ze gevoelen zich zo nameloos blind.

Opmerkelijk dat Evangelist dat dan toch niet zegt! Hij waarschuwt wel en wijst vriendelijk op de enige weg tot behoud: de Poort. Maar hij weet ook best dat deze pelgrim er van zichzelf nooit komen kan.
Einde citaat.
Je legt ds Van den Brink dingen in de mond die hij niet leert. Wat je nu beweert, kun je ook zeggen over Jezus, (Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen), Paulus (Geloof in de Heere Jezus en u zult zalig worden), Petrus (Bekeer u en laat ieder van uge doopt worden in de Naam van Jezus Christus....), enz. De oproep tot geloof en bekering is voluit bijbels en is de roeping van iedere predikant. Niet de oproep tot geloof en bekering is zonde maar het naast je neer leggen van deze oproep of het verdacht maken van deze oproep.
Wat ds Van den Brink betreft, je kunt donderdag naar hem toe om het hem zelf te vragen. Om 19:45 uur in de Syrisch-Orthodoxe kerk, Roelof Bosmastraat 35.
Doe ik dat of is dat wat ds. van Boven (en alle gereformeerde predikers met hem) zegt, en liegen zij dan? Nee toch? Of wel? Is het ten onrechte dat hier zo ernstig tegen gewaarschuwd wordt?
Het is vanzelf wel zo dat de eis van bekering en geloof op ons ligt. Maar we denken dit te kunnen?
Nee toch? Maar de eis blijft wel. Het werkverbond is immers eenzijdig door de mens verbroken en niet van Gods kant.
Daarom blijft de eis onverminderd: doet dat, en gij zult leven.

Maar ik neem aan dat we onze catechismus ook wel kennen?
In Zondag 1 hebben we een samenvatting van heel de catechismus
Dan volgt in Zondag 2: Van des mensen ellende
1. Waaruit kent gij uw ellende
Uit de Wet Gods In Zondag 3 wordt gevraagd:
Heeft God de mens dan alzo boos en verkeerd geschapen?
Dan volgt een duidelijk antwoord:
Neen Hij; (alsof de catechismus dit meteen ver van zich werpt) maar God heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen.
Dat is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid, opdat Hij God zijn Schepper recht kennen, Hem van harte liefhebben, en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen.

Dan komt er weer een vraag: Vanwaar komt dan zulke verdorven aard van de mens?
Dan is het antwoord: Uit de val en ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs, waar onze natuur alzo is verdorven geworden, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden.
Dan weer een vraag daaroverheen:
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? Dan het antwoord:
Ja wij, of ja inderdaad, zo is het, tenzij dan dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.

Dan volgt Zondag 4:
Een vraag die misschien wel actueel is, en nu ook wel eens gesteld kon worden, en wat de remonstranten niet over konden nemen:
De vraag is dan: Doet dan God de mens niet onrecht, dat Hij in Zijn Wet van ons eist, wat hij niet doen kan?
Het antwoord is dan weer: Neen Hij, alsof de catechismus dit verre weg wil werpen. Neen Hij; want God heeft de mens alzo geschapen, dat hij dat doen kon; maar de mens heeft zichzelf en al zijn nakomelingen, door het ingeven van de duivel en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
Dan de vraag:
Wil God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?
Antw. Neen Hij, geenszins; Maar Hij vertoornt Zich schrikkelijk, beide over de aangeboren (erfzonde) en werkelijke zonden (dadelijke zonden), en Hij wil deze door een rechtvaardig oordeel tijdelijk en eeuwig straffen; zoals Hij gesproken heeft: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in het boek der wet, om dat te doen.

Dan komt een vraag, de laatste vraag die hier in het stuk der ellende gesteld wordt:
Vraag: Is God dan ook niet barmhartig?
Het antwoord is dan duidelijk: God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig; daarom, zo eist Zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.

Hier hebben we het punt: Gods recht en barmhartigheid. We weten dat in God alles volmaakt is. Daar is geen meer of minder. Gods recht eist en God kan niet barmhartig zijn tenzij... En dat kan vanuit de mens nooit meer.
Daarom, kunnen wij dan God van onbarmhartigheid beschuldigen als Hij naar recht ons moet straffen met tijdelijke en eeuwige straffen en dat naar Zijn recht? Strijd dat het Recht met de Genade?
Het recht moest zijn loop hebben, en dat Recht heeft zijn loop gehad in Christus die van eeuwigheid Zich had borg gesteld voor Zijn volk.

Dat volk is een doodgevallen, vijandig volk, dat nooit meer de wil van God kan en wil volbrengen. Hier moeten we achter gebracht worden, want van nature denken we dat dit nog wel meevalt. En dat komt omdat de mens zijn staat niet kan en niet wil aanvaarden.
Is hier iemand die het hier niet mee eens is? We moeten immers altijd bij het begin beginnen? We gaan een boek ook niet middenin beginnen, dan begrijpen we het hele boek niet. Zo ook hier, de leer van de Reformatie, of zo u wilt: de Gereformeerde leer. Of de leer van Calvijn, nee ik zeg het verkeerd: de leer van het Woord van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Maar als bv. een dr. van den Brink oproept om meteen te geloven, op een wijze dat gesuggereerd wordt dat je dat uit jezelf kunt, gaat dat niet in de richting van het remonstrantisme? Ik ga hier niet verder op in, een ieder zal wel voelen dat de bevindelijke leer hier heel ver van af staat. Ik hoor wel eens uitdrukkingen, ik weet niet of ze bekend zijn: Je kunt beter een ster van de hemel plukken dan...
Even voor de duidelijkheid een citaat van ds. van Boven in De Saambinder over de Christenreis van Bunyan:

Citaat:
Beproevend
Dat is voor Evangelist aanleiding om verder te vragen! Hij zegt niet: ‘O, u bent vast een christen, want christenen kennen zulke vragen’. Nee, hij gaat hem beproeven door erop te wijzen dat het leven met zoveel ellende gepaard gaat, dat het misschien wel beter is om te sterven. En dan komt openbaar waar deze pelgrim mee loopt. Dan roept hij uit: ‘Als ik ga sterven, dan ben ik bang dat ik door dat zware pak op mijn rug, dieper zal vallen dan het graf, in de hel’.

Wat ligt hier een duidelijke les in voor iedere hemelgezant. Leg niemand haastelijk de handen op. Maar stoot ook niemand af. Wat dan wel te doen? Beproeven. Op een eerlijke manier wijzen op de ernst van het leven en op de zekerheid van het sterven. En wat is het dan een wonder als openbaar komt dat een arme zondaar niet zozeer loopt met de gevolgen van de zonden, maar veel meer met de zonden zelf. En dat dat pak van zonden hem nu waardig maakt om naar de hel verwezen te worden.

Waarschuwend
Dan verandert de toon bij Evangelist: ‘Als u zich zo voelt, waarom staat u dan stil?’ Er is haast bij! U bent ieder ogenblik in groot gevaar! En dan moet de arme man het eerlijk belijden: ‘Omdat ik niet weet waar ik naartoe moet gaan’.

O, dan heeft Evangelist een boodschap. Hij geeft hem een perkamenten rol met daarop de woorden: ‘Vlied de toekomende toorn’. Daarop wordt hij zo bedroefd, omdat hij niet weet waarheen hij vluchten moet. Met grote ernst wordt hij gewezen op een klein, eng poortje. Maar hij ziet het niet. Het is verborgen voor zijn ogen.

Wat tekent Bunyan teer en treffend de toestand van een ziel die zo onder het Woord verkeert en de weg niet weet. Aan de ene kant zijn alle waarschuwingen voor hem of haar. Aan de andere kant is Christus, de Poort, een grote verborgenheid. En als u zulke mensen vraagt: Ziet u dan Christus niet? Dan zijn ze eerlijk gemaakt en zeggen: ‘Nee, Hij is verborgen voor mijn ogen’. Zulke mensen gevoelen zich zo ellendig, als ze door anderen maar worden opgejaagd met woorden als: ‘Vlucht toch gewoon naar Jezus’, en: ‘Neem Hem toch tot uw Zaligmaker aan’. Ze beleven tot in het diepst van hun ziel dat het eenvoudiger is om een ster van de hemel te plukken dan dat ze Jezus zouden kunnen aannemen. Het is zo totaal onmogelijk. En ze gevoelen zich zo nameloos blind.

Opmerkelijk dat Evangelist dat dan toch niet zegt! Hij waarschuwt wel en wijst vriendelijk op de enige weg tot behoud: de Poort. Maar hij weet ook best dat deze pelgrim er van zichzelf nooit komen kan.
Einde citaat.
Je legt ds Van den Brink dingen in de mond die hij niet leert. Wat je nu beweert, kun je ook zeggen over Jezus, (Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen), Paulus (Geloof in de Heere Jezus en u zult zalig worden), Petrus (Bekeer u en laat ieder van uge doopt worden in de Naam van Jezus Christus....), enz. De oproep tot geloof en bekering is voluit bijbels en is de roeping van iedere predikant. Niet de oproep tot geloof en bekering is zonde maar het naast je neer leggen van deze oproep of het verdacht maken van deze oproep.
Wat ds Van den Brink betreft, je kunt donderdag naar hem toe om het hem zelf te vragen. Om 19:45 uur in de Syrisch-Orthodoxe kerk, Roelof Bosmastraat 35.
Doe ik dat of is dat wat ds. van Boven (en alle gereformeerde predikers met hem) zegt, en liegen zij dan? Nee toch? Of wel? Is het ten onrechte dat hier zo ernstig tegen gewaarschuwd wordt?
Het is vanzelf wel zo dat de eis van bekering en geloof op ons ligt. Maar we denken dit te kunnen?
Nee toch? Maar de eis blijft wel. Het werkverbond is immers eenzijdig door de mens verbroken en niet van Gods kant.
Daarom blijft de eis onverminderd: doet dat, en gij zult leven.

Maar ik neem aan dat we onze catechismus ook wel kennen?
In Zondag 1 hebben we een samenvatting van heel de catechismus
Dan volgt in Zondag 2: Van des mensen ellende
1. Waaruit kent gij uw ellende
Uit de Wet Gods In Zondag 3 wordt gevraagd:
Heeft God de mens dan alzo boos en verkeerd geschapen?
Dan volgt een duidelijk antwoord:
Neen Hij; (alsof de catechismus dit meteen ver van zich werpt) maar God heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen.
Dat is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid, opdat Hij God zijn Schepper recht kennen, Hem van harte liefhebben, en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen.

Dan komt er weer een vraag: Vanwaar komt dan zulke verdorven aard van de mens?
Dan is het antwoord: Uit de val en ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs, waar onze natuur alzo is verdorven geworden, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden.
Dan weer een vraag daaroverheen:
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? Dan het antwoord:
Ja wij, of ja inderdaad, zo is het, tenzij dan dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.

Dan volgt Zondag 4:
Een vraag die misschien wel actueel is, en nu ook wel eens gesteld kon worden, en wat de remonstranten niet over konden nemen:
De vraag is dan: Doet dan God de mens niet onrecht, dat Hij in Zijn Wet van ons eist, wat hij niet doen kan?
Het antwoord is dan weer: Neen Hij, alsof de catechismus dit verre weg wil werpen. Neen Hij; want God heeft de mens alzo geschapen, dat hij dat doen kon; maar de mens heeft zichzelf en al zijn nakomelingen, door het ingeven van de duivel en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
Dan de vraag:
Wil God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?
Antw. Neen Hij, geenszins; Maar Hij vertoornt Zich schrikkelijk, beide over de aangeboren (erfzonde) en werkelijke zonden (dadelijke zonden), en Hij wil deze door een rechtvaardig oordeel tijdelijk en eeuwig straffen; zoals Hij gesproken heeft: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in het boek der wet, om dat te doen.

Dan komt een vraag, de laatste vraag die hier in het stuk der ellende gesteld wordt:
Vraag: Is God dan ook niet barmhartig?
Het antwoord is dan duidelijk: God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig; daarom, zo eist Zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.

Hier hebben we het punt: Gods recht en barmhartigheid. We weten dat in God alles volmaakt is. Daar is geen meer of minder. Gods recht eist en God kan niet barmhartig zijn tenzij... En dat kan vanuit de mens nooit meer.
Daarom, kunnen wij dan God van onbarmhartigheid beschuldigen als Hij naar recht ons moet straffen met tijdelijke en eeuwige straffen en dat naar Zijn recht? Strijd dat het Recht met de Genade?
Het recht moest zijn loop hebben, en dat Recht heeft zijn loop gehad in Christus die van eeuwigheid Zich had borg gesteld voor Zijn volk.

Dat volk is een doodgevallen, vijandig volk, dat nooit meer de wil van God kan en wil volbrengen. Hier moeten we achter gebracht worden, want van nature denken we dat dit nog wel meevalt. En dat komt omdat de mens zijn staat niet kan en niet wil aanvaarden.
Is hier iemand die het hier niet mee eens is? We moeten immers altijd bij het begin beginnen? We gaan een boek ook niet middenin beginnen, dan begrijpen we het hele boek niet. Zo ook hier, de leer van de Reformatie, of zo u wilt: de Gereformeerde leer. Of de leer van Calvijn, nee ik zeg het verkeerd: de leer van het Woord van God.
Dat deed jij. Lees je eigen bericht nog maar een keer na. Al in de eerste regel. De leer van de Heidelberger, de leer van de reformatie, de leer van het Woord van God is de leer die ook door ds Van Brink verkondigd wordt. Ook als het gaat om de zonde van het ongeloof.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Maanenschijn »

Ik hoop dat de discussie zich voort kan zetten met argumenten en overdenking. Dat zou dit belangwekkend onderwerp verdienen denk ik. Niet zoals zoveel topics in jijbakken en reacties zonder onderbouwing, argumentatie of simpelweg roepen dan je het eens bent met de één of de ander. Waarbij ik overigens niemand specifiek op het oog heb.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Christen »

Je hebt een mooi onderschrift..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef:Ik hoop dat de discussie zich voort kan zetten met argumenten en overdenking. Dat zou dit belangwekkend onderwerp verdienen denk ik. Niet zoals zoveel topics in jijbakken en reacties zonder onderbouwing, argumentatie of simpelweg roepen dan je het eens bent met de één of de ander. Waarbij ik overigens niemand specifiek op het oog heb.
Ik merk dat de toon nogal geprikkeld is af en toe. Daarom heb ik ook een reactie van mezelf weggehaald. Laten we op een respectvolle manier in gesprek blijven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef:Ik hoop dat de discussie zich voort kan zetten met argumenten en overdenking. Dat zou dit belangwekkend onderwerp verdienen denk ik. Niet zoals zoveel topics in jijbakken en reacties zonder onderbouwing, argumentatie of simpelweg roepen dan je het eens bent met de één of de ander. Waarbij ik overigens niemand specifiek op het oog heb.
Ik merk dat de toon nogal geprikkeld is af en toe. Daarom heb ik ook een reactie van mezelf weggehaald. Laten we op een respectvolle manier in gesprek blijven.
Ik stop hier ook, het heeft geen zin meer. Dit is al helemaal geen christelijke benadering meer. Het is meer ertegenin gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

1 Johannes 4 vers 20 en 21:

Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft? En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.
Matthew Henry schreef:
De liefde tot onze naaste en broeder in Christus wordt op de volgende gronden voorgeschreven.
1. Zij behoort bij en is eenstemmig met onze Christelijke belijdenis. In de belijdenis van het Christendom belijden wij de liefde tot God als de wortel van de godsdienst. Die zegt, of belijdt, dat hij God liefheeft, Zijn naam, Zijn huis, Zijn eredienst liefheeft, en zijn broeder haat, dien hij om Gods wille moest liefhebben, die is een leugenaar, vers 20, hij maakt daardoor zijn belijdenis tot een leugen. Dat zo iemand God niet liefheeft, bewijst de apostel daardoor, dat het gewoonlijk gemakkelijker is lief te hebben wat wij zien dan wat wij niet zien. Want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, dien hij niet gezien heeft? vers 19. Het oog is gewoon tot het hart zich te wenden, ongeziene dingen grijpen de ziel minder aan, en dus ook het hart. De onbegrijpelijkheid van God komt voor een goed deel voort uit zijn onzichtbaarheid, het lid van Christus heeft veel zichtbaars van God in zich. Hoe zou dan de hater van een zichtbaar beeld Gods kunnen voorwenden dat hij het onzichtbare origineel, de onzienlijke God, liefheeft?
2. Zij beantwoordt aan een uitdrukkelijke wet van God en is er het rechte gevolg van: Dit gebod hebben wij van Hem, dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe, vers 21. God heeft Zijn beeld meegedeeld in de natuur en in de genade, en wil daarom dat wij er onze liefde aan wijden. Wij moeten God oorspronkelijk en boven alles liefhebben, en anderen in Hem, omdat zij door Hem aangenomen zijn en deel aan Hem hebben. En omdat onze Christenbroeders van God een nieuwe natuur en uitnemende voorrechten verkregen hebben, en deel aan God hebben zowel als wij zelf, kan het niet anders dan een natuurlijke, geleidelijke verplichting zijn, dat die God liefheeft ook zijn broeder liefhebbe.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door JCM »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Als de Heilige Geest daadwerkelijk overtuigend en zaligmakend werkt in de oproep "Bekeert u en gelooft het Evangelie", IS DAT juist het Evangelie! Dan hoor je in die oproep Gods stem, en die maakt levend en ook de mens werkzaam om die stem te gehoorzamen!
Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Deze werking vindt niet altijd en overal en bij iedereen plaats, want het is een gevolg van Gods verkiezend welbehagen.

MAAR: deze werking mag niet uitgesloten of verzwegen worden door altijd alleen erbij te zeggen dat een mens onmachtig is en het niet kan.
Want dan doet die prediking geen recht aan de kracht die God legt in de prediking van het Evangelie. Zonder die zaligmakende werking is de mens inderdaad onmachtig en onkundig. Maar werkt God, dan geldt: "alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd,
niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert." DL H3-4 par. 12.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

JCM schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Als de Heilige Geest daadwerkelijk overtuigend en zaligmakend werkt in de oproep "Bekeert u en gelooft het Evangelie", IS DAT juist het Evangelie! Dan hoor je in die oproep Gods stem, en die maakt levend en ook de mens werkzaam om die stem te gehoorzamen!
Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Deze werking vindt niet altijd en overal en bij iedereen plaats, want het is een gevolg van Gods verkiezend welbehagen.

MAAR: deze werking mag niet uitgesloten of verzwegen worden door altijd alleen erbij te zeggen dat een mens onmachtig is en het niet kan.
Want dan doet die prediking geen recht aan de kracht die God legt in de prediking van het Evangelie. Zonder die zaligmakende werking is de mens inderdaad onmachtig en onkundig. Maar werkt God, dan geldt: "alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd,
niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert." DL H3-4 par. 12.
Zo hoor je het toch ook in de preek van ds. Isaäc de Leeuw. Zie elders een link.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door JCM »

Ik had niet de link gelegd met een preek uit een ander topic. Gelukkig klinkt dit in de leespreken van oudvaders nog regelmatig door.
In de aanhaling van jou van ds. van Boven miste ik juist bovenstaande.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

JCM schreef:Ik had niet de link gelegd met een preek uit een ander topic. Gelukkig klinkt dit in de leespreken van oudvaders nog regelmatig door.
In de aanhaling van jou van ds. van Boven miste ik juist bovenstaande.
Wat ik niet benoem wordt kan uit de context wel duidelijk zijn, dacht ik?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door JCM »

-DIA- schreef:
JCM schreef:Ik had niet de link gelegd met een preek uit een ander topic. Gelukkig klinkt dit in de leespreken van oudvaders nog regelmatig door.
In de aanhaling van jou van ds. van Boven miste ik juist bovenstaande.
Wat ik niet benoem wordt kan uit de context wel duidelijk zijn, dacht ik?
Het kan niet zo zijn dat de levendmakende kracht van het Evangelie uit de context van het voorbereidend werk opgemaakt kan worden.

Er wordt door door jou van ds. van Boven een gedeelte van de bevinding van de bekeringsweg aangehaald, namelijk de inleving van de doodstaat en het schuldig staan voor God, en het niet kunnen aannemen van Jezus. Terecht. Dit is noodzakelijk en moet ook gepreekt worden.

Maar mijn punt was dat daarin het levendmakende werk en kracht d.m.v. het Evangelie niet duidelijk naar voren komt.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

Mattheüs schreef: 1 HEBT acht dat gij uw aalmoes niet doet voor de mensen, om van hen gezien te worden; anders zo hebt gij geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is.
2 Waneer gij dan aalmoes doet, zo laat vóór u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij van de mensen geëerd mogen worden. Voorwaar zeg Ik u: Zij hebben hun loon weg.
3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet,
4 Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
JCM schreef:Ik had niet de link gelegd met een preek uit een ander topic. Gelukkig klinkt dit in de leespreken van oudvaders nog regelmatig door.
In de aanhaling van jou van ds. van Boven miste ik juist bovenstaande.
Wat ik niet benoem wordt kan uit de context wel duidelijk zijn, dacht ik?
Je moet dus goed thuis in de reformatoren, oudvaders en puriteinen om een hedendaagse predikant te begrijpen wat hij niet zegt. Vermoeiend hoor.
Plaats reactie