Merkbaar beslag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
amateur-theoloog schreef:
.... Het zaad mag vallen in de goede aarde. Het zaad van prediking mag wortel schieten en vruchten dragen, bij de één dertig, de ander zestig en weer een ander honderdvoud. Dankzij de eenvoud van de prediking, wat inhoudt de eenzijdigheid van Gods genade en barmhartigheid, bewezen aan verloren zondaren.
.....
Ik zou niet willen stellen dat aandachtig luisteren in de gemeente altijd gekoppeld is aan de werking van Gods Geest in het werk van bekering van zondaren.
Nee, aandachtig luisteren legt vaak geen beslag. Als Gods Geest beslag legt moet men luisteren, en toestemmen, ook al zal de prediking de mens veroordelen. De mens onder het beslag kan niet anders dan toestemmen op dat moment. Wat anders is of het beslag blijft. In de meeste gevallen gaat het over. En gaat de mens weer zijn gewone gang.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Merkbaar beslag

Bericht door gallio »

amateur-theoloog schreef:..... Ik heb gezeg dat ik met 'beslag' bedoel dat de prediking bij de hoorders wat nalaat: ernst, indruk, maar ook een oprecht geloof en bekering door en tot de Heere God. Da bedoel ik. Aandachtig luisteren heb ik in dit verband daarom ook niet genoemd.
Ik bedoel dus dat als er 'beslag' is onder de dienst, om die uitdrukking dan maar te gebruiken, je toch echt niet kan stellen dat Gods Geest dan juist het oprechte geloof en bekering werkt. Het lijkt me toch dat je dit stelt.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Merkbaar beslag

Bericht door DDD »

amateur-theoloog schreef:
Bezorgd schreef:
Arja schreef:Iemand schreef: Tijdens de diensten legt het Woord van God een merkbaar beslag in de gemeente.
Ik vind dat heel mooi om te lezen

Misschien een beetje domme vraag maar: wat is precies, zo'n merkbaar beslag?

Het is de vraag of je dit soort termen nog moet gebruiken.
Bij het lezen moest ik gelijk denk en aan een beslagkom, die toevallig op de aanrecht stond omdat mijn dochter koekjes aan het bakken is.

Maar het heeft te maken met aandacht. Soms wordt er zo geluisterd dat je een speld kan horen vallen.
Ik denk dat je beter in zulke termen kunt spreken. Dat begrijpt iedereen. Ook de onkerkelijke buurman.
Misschien wel, misschien niet. Je zou het woord ook aan je onkerkelijke buurman uit kunnen leggen. Moeilijke taal is er om dat te verklaren, makkelijke taal om te begrijpen.
Daar zie ik nu werkelijk niet het nut van in. Ik zou liever tijd steken in het opleiden van de dominee om zich in normaal Nederlands uit te drukken. Dat is heel wat eenvoudiger dan een groot aantal mensen een ouderwets jargon aan te leren.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Merkbaar beslag

Bericht door DDD »

amateur-theoloog schreef:
Dodo schreef:
amateur-theoloog schreef:
Ik heb gezegd dat niet heel de gemeente tot het ware, zaligmakende geloof komt en is gekomen. Iedereen heeft een lampje wat brandt met de olie van zijn of haar belijdenis, maar het is de vraag of er ook olie in het kruikje zit. Dat is de olie die als genade op de lippen van de Heere Jezus is uitgestort en dat toegepast door de werking van de Heilige Geest. Ik heb gezeg dat ik met 'beslag' bedoel dat de prediking bij de hoorders wat nalaat: ernst, indruk, maar ook een oprecht geloof en bekering door en tot de Heere God. Da bedoel ik. Aandachtig luisteren heb ik in dit verband daarom ook niet genoemd.
Die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord.
Iedereen die kerkelijk verbonden is, die heeft dat. Je bent zelf ook belijdend lid als het goed is. Je hebt een historisch geloof, ik had het ook over de olie van een historisch geloof kunnen hebben.
Met zulke rare beeldspraken laat je de bijbel wel enorm buikspreken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Daar zie ik nu werkelijk niet het nut van in. Ik zou liever tijd steken in het opleiden van de dominee om zich in normaal Nederlands uit te drukken. Dat is heel wat eenvoudiger dan een groot aantal mensen een ouderwets jargon aan te leren.
Dit vind ik heel kil en rationeel klinken. Er lijkt weinig bewogenheid met de mens die de vervreemd is van God en goddelijke zaken.
Voor de duidelijkheid, ik leg de nadruk op het woordje lijkt.... Het kan eens persoonlijk overdacht worden voor een ieder die het leest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
amateur-theoloog schreef:
.... Het zaad mag vallen in de goede aarde. Het zaad van prediking mag wortel schieten en vruchten dragen, bij de één dertig, de ander zestig en weer een ander honderdvoud. Dankzij de eenvoud van de prediking, wat inhoudt de eenzijdigheid van Gods genade en barmhartigheid, bewezen aan verloren zondaren.
.....
Ik zou niet willen stellen dat aandachtig luisteren in de gemeente altijd gekoppeld is aan de werking van Gods Geest in het werk van bekering van zondaren.
Nee, aandachtig luisteren legt vaak geen beslag. Als Gods Geest beslag legt moet men luisteren, en toestemmen, ook al zal de prediking de mens veroordelen. De mens onder het beslag kan niet anders dan toestemmen op dat moment. Wat anders is of het beslag blijft. In de meeste gevallen gaat het over. En gaat de mens weer zijn gewone gang.
Ik heb ook gezegd dat ik met 'beslag' bedoelde de bekering. Dan heb ik het niet meer over aandachtig luisteren en expres heb ik dat in dit verband achterwege gelaten.
Dus ik heb 'beslag' door de prediking opgesplitst in twee zaken:
1. Ernst, bewogenheid, betrokkenheid die zichtbaar is in handel en wandel, kerkgang en dus ook in aandachtig luisteren;
2. Bekering, oprecht geloof. Dan neemt niet de prediking op zich, maar God zelf het hart in beslag. Hij legt er beslag op door het van de wereld, de zonde en het eigen vlees te ontrukken en het Zich toe te eigenen. Omdat Hij dat zondaarshart Zich van eeuwigheid al had toegeëigend in de verkiezing. En door middel van het Evangelie verwezenlijkt Hij die verkiezing in de tijd door uit Zijn verkiezend welbehagen, Zijn verkiezende liefde een zondaarshart te wederbaren.
In zo'n zondaarshart wat het eigendom wordt van God zal de band met de wereld, de zonde en het eigen vlees doorgesneden worden. Dat gebeurd dus in de wedergeboorte, waarin de zondaar van een kind van de duivel een kind van God wordt en in plaats van het eigendom van de satan het eigendom van Jezus wordt. Dit gaat zo'n ziel doorleven door de scheiding tussen God en de ziel te beseffen. En ook het gevolg daarvan te beseffen, namelijk eeuwige scheiding van God. Dat is dan mijn rechtvaardig lot! Op die manier neemt God een mens in beslag. Om dan ook daadwerkelijk het eigendom te worden van God door Jezus Christus, die van God verlaten wilde zijn. Hij herstelt die scheiding die van onze kant onmogelijk te herstellen is. Hij herstelt de ziel in Gods gunst en gemeenschap.

Dat bedoel ík met 'beslag'.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 07 jun 2019, 21:28, 4 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Merkbaar beslag

Bericht door DDD »

@DIA:

Dat komt omdat jij erg vanuit je eigen perspectief kijkt. Maar het is een vergissing.

Al dat wonderlijke gepraat schept juist een grote afstand tot de gemiddelde Nederlander. Het is niet voor niets zo dat evangelisatie minder zichtbaar resultaat oplevert naarmate predikanten zich ouderwetser en moeilijker toegankelijk uitdrukken.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:
amateur-theoloog schreef:
Dodo schreef:
amateur-theoloog schreef:
Ik heb gezegd dat niet heel de gemeente tot het ware, zaligmakende geloof komt en is gekomen. Iedereen heeft een lampje wat brandt met de olie van zijn of haar belijdenis, maar het is de vraag of er ook olie in het kruikje zit. Dat is de olie die als genade op de lippen van de Heere Jezus is uitgestort en dat toegepast door de werking van de Heilige Geest. Ik heb gezeg dat ik met 'beslag' bedoel dat de prediking bij de hoorders wat nalaat: ernst, indruk, maar ook een oprecht geloof en bekering door en tot de Heere God. Da bedoel ik. Aandachtig luisteren heb ik in dit verband daarom ook niet genoemd.
Die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord.
Iedereen die kerkelijk verbonden is, die heeft dat. Je bent zelf ook belijdend lid als het goed is. Je hebt een historisch geloof, ik had het ook over de olie van een historisch geloof kunnen hebben.
Met zulke rare beeldspraken laat je de bijbel wel enorm buikspreken.
Nee, absoluut niet. Wat betekend volgens jou dan de olie in de lampen van die 5 dwaze maagden? Lees Calvijn er maar opna. Het gaat hier om het historische geloof. De lampen branden wel, maar er is te weinig olie om de lampen brandende te houden als de Bruidegom komt. De wijze maagden echter zijn bedeeld met het ware, zaligmakende geloof in Jezus Christus. Zij hebben olie in hun vaten, in hun kruikjes. Daar komt het voor iedereen op aan. Gelijkenissen zijn ook soort beeldspraak.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:

Dat komt omdat jij erg vanuit je eigen perspectief kijkt. Maar het is een vergissing.

Al dat wonderlijke gepraat schept juist een grote afstand tot de gemiddelde Nederlander. Het is niet voor niets zo dat evangelisatie minder zichtbaar resultaat oplevert naarmate predikanten zich ouderwetser en moeilijker toegankelijk uitdrukken.
Ik kijk niet alleen naar mezelf, dat ook, maar we kijken toch wat verder. Ook mijn buurman heeft een ziel voor de eeuwigheid, en dat raakt je hart toch ook wel eens? Dan zie je dat de gehele wereld voor God verdoemelijk ligt. Dat geeft toch geen onverschilligheid? Nee dat kan niet. Dan wordt ook het heil van je naaste op je hart gebonden. De afstand die er nu is, die hebben we in grote trekken toch zelf gemaakt? De Heidelberger hertaalt, de Bijbel, de formulieren. Alles om het begrijpelijker te maken, maar vergetend dat het verstand nooit deze dingen zal kunnen vatten. Als we daar beginnen: De mens die dood is door de zonden en misdaden. Die verstaat niet, en toch moest (voorbeeld) Ezechiël prediken tot zeer dorre doodsbeenderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Merkbaar beslag

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: Dit vind ik heel kil en rationeel klinken. Er lijkt weinig bewogenheid met de mens die de vervreemd is van God en goddelijke zaken.
Voor de duidelijkheid, ik leg de nadruk op het woordje lijkt.... Het kan eens persoonlijk overdacht worden voor een ieder die het leest.
Als je iemand spreekt die niets weet over God, dan heb je vaak maar korte tijd om daar iets van te zeggen. Ga je dan echt termen gebruiken zoals 'beslag leggen' enz. en dat dan eerst uitleggen? Niet als je echt bewogen ben met het lot van je naaste, dat weet ik wel zeker.

Zo te merken ben jij zelf nogal gevoelig voor dat soort taalgebruik, maar de overgrote meerderheid is dat niet.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door Desiree »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Dit hoorde ik vroeger vaak, tegenwoordig niet meer. Alhoewel het er wel soms is.
Maar zo wordt het niet meer gezegd.
Het valt in dezelfde categorie als: er was overname.
Of: er was weerklank. Dat hoor je nog steeds wel - maar dan bedoelen ze iets anders ;)
:) Die had je van jou kunnen verwachten. Maar dan kan ik jou nog wat leren...

In antwoord op de prediking zingen we uit de bundel Weerklank....

Gaat er maar aan staan organist om dát te begeleiden.. of nog te verdiepen..
Laatst gewijzigd door Desiree op 07 jun 2019, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Dit vind ik heel kil en rationeel klinken. Er lijkt weinig bewogenheid met de mens die de vervreemd is van God en goddelijke zaken.
Voor de duidelijkheid, ik leg de nadruk op het woordje lijkt.... Het kan eens persoonlijk overdacht worden voor een ieder die het leest.
Als je iemand spreekt die niets weet over God, dan heb je vaak maar korte tijd om daar iets van te zeggen. Ga je dan echt termen gebruiken zoals 'beslag leggen' enz. en dat dan eerst uitleggen? Niet als je echt bewogen ben met het lot van je naaste, dat weet ik wel zeker.

Zo te merken ben jij zelf nogal gevoelig voor dat soort taalgebruik, maar de overgrote meerderheid is dat niet.
Nee dat hoeft niet per se. Maar het is wel de taal waar we ons het beste in kunnen uitdrukken. Anders moeten we naar synoniemen zoeken die weer net iets anders bedoelen.
Begrijpt u? Dat wil niet zeggen dat we per se aan die oude termen zijn gebonden. Het is slechts de duidelijkheid (voor wie ze nog kent), want probeer maar eens goede synoniemen te vinden. Ik denk (om een voorbeeld te noemen) dat in dat geval ook de GBS al lang verouderde woorden had vervangen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:

Dat komt omdat jij erg vanuit je eigen perspectief kijkt. Maar het is een vergissing.

Al dat wonderlijke gepraat schept juist een grote afstand tot de gemiddelde Nederlander. Het is niet voor niets zo dat evangelisatie minder zichtbaar resultaat oplevert naarmate predikanten zich ouderwetser en moeilijker toegankelijk uitdrukken.
Ik kijk niet alleen naar mezelf, dat ook, maar we kijken toch wat verder. Ook mijn buurman heeft een ziel voor de eeuwigheid, en dat raakt je hart toch ook wel eens? Dan zie je dat de gehele wereld voor God verdoemelijk ligt. Dat geeft toch geen onverschilligheid? Nee dat kan niet. Dan wordt ook het heil van je naaste op je hart gebonden. De afstand die er nu is, die hebben we in grote trekken toch zelf gemaakt? De Heidelberger hertaalt, de Bijbel, de formulieren. Alles om het begrijpelijker te maken, maar vergetend dat het verstand nooit deze dingen zal kunnen vatten. Als we daar beginnen: De mens die dood is door de zonden en misdaden. Die verstaat niet, en toch moest (voorbeeld) Ezechiël prediken tot zeer dorre doodsbeenderen.
Juist. De prediking is de jood van nature immers een ergenis en de Griek een dwaasheid, zegt Paulus. En: een onvernuftig man weet er niet van; en een dwaas verstaat ditzelve niet (Psalm 92:7). De kanttekenaars merken hierbij op: Dat is, een die in Gods Woord niet is onderwezen, noch van den Heiligen Geest verlicht. Alleen door Gods genade kan ons verstand verlicht worden om tot de kennis van God en Goddelijke zaken te komen. Dan gaan we God kennen in Zijn heiligheid en rechtvaardigheid en onszelf in onze verdoemelijkheid, maar ook God kennen in Zijn liefde en barmhartigheid, zodat we ons nóg meer gaan kennen in onze zondigheid. Hoe dieper de kennis van de zonde, hoe dieper de kennis van Jezus.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Dit vind ik heel kil en rationeel klinken. Er lijkt weinig bewogenheid met de mens die de vervreemd is van God en goddelijke zaken.
Voor de duidelijkheid, ik leg de nadruk op het woordje lijkt.... Het kan eens persoonlijk overdacht worden voor een ieder die het leest.
Als je iemand spreekt die niets weet over God, dan heb je vaak maar korte tijd om daar iets van te zeggen. Ga je dan echt termen gebruiken zoals 'beslag leggen' enz. en dat dan eerst uitleggen? Niet als je echt bewogen ben met het lot van je naaste, dat weet ik wel zeker.

Zo te merken ben jij zelf nogal gevoelig voor dat soort taalgebruik, maar de overgrote meerderheid is dat niet.
Nee dat hoeft niet per se. Maar het is wel de taal waar we ons het beste in kunnen uitdrukken. Anders moeten we naar synoniemen zoeken die weer net iets anders bedoelen.
Begrijpt u? Dat wil niet zeggen dat we per se aan die oude termen zijn gebonden. Het is slechts de duidelijkheid (voor wie ze nog kent), want probeer maar eens goede synoniemen te vinden. Ik denk (om een voorbeeld te noemen) dat in dat geval ook de GBS al lang verouderde woorden had vervangen.
Wat het kleine woordje 'beslag' allemaal teweeg kan brengen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

amateur-theoloog schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Dit vind ik heel kil en rationeel klinken. Er lijkt weinig bewogenheid met de mens die de vervreemd is van God en goddelijke zaken.
Voor de duidelijkheid, ik leg de nadruk op het woordje lijkt.... Het kan eens persoonlijk overdacht worden voor een ieder die het leest.
Als je iemand spreekt die niets weet over God, dan heb je vaak maar korte tijd om daar iets van te zeggen. Ga je dan echt termen gebruiken zoals 'beslag leggen' enz. en dat dan eerst uitleggen? Niet als je echt bewogen ben met het lot van je naaste, dat weet ik wel zeker.

Zo te merken ben jij zelf nogal gevoelig voor dat soort taalgebruik, maar de overgrote meerderheid is dat niet.
Nee dat hoeft niet per se. Maar het is wel de taal waar we ons het beste in kunnen uitdrukken. Anders moeten we naar synoniemen zoeken die weer net iets anders bedoelen.
Begrijpt u? Dat wil niet zeggen dat we per se aan die oude termen zijn gebonden. Het is slechts de duidelijkheid (voor wie ze nog kent), want probeer maar eens goede synoniemen te vinden. Ik denk (om een voorbeeld te noemen) dat in dat geval ook de GBS al lang verouderde woorden had vervangen.
Wat het kleine woordje 'beslag' allemaal teweeg kan brengen!
Het is wel een heel diep, en een schaars woordje geworden. Dus in feite ook niet heel vreemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie