Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

"Als de dienst in de kerk is afgelopen, begint de echte dienst pas, de dienst aan de Here"
Ds J.H. Velema
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

"God houdt van zondaren zoals een moder houdt van haar verslaafde zoon"
(Ds. C.M.A. van Ekris #EerstDit)
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:"God houdt van zondaren zoals een moeder houdt van haar verslaafde zoon"
(Ds. C.M.A. van Ekris #EerstDit)
Hier wil ik toch even op reageren. Ik verwachtte deze quote niet op dit forum. Als het om wedergeboren gelovigen gaat, is het misschien nog een beetje gepast om te zeggen. Maar niet universeel.

Beter zou zijn: God houdt van zondaren die berouw hebben en op Christus vertrouwen maar Hij haat onze zonde.

In het gesprek met Nikodemus zegt Jezus dat er sprake is van Gods toorn op degenen die de Zoon ongehoorzaam zijn. "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem."

Niet iedereen wordt gered, niet iedereen is geliefd, althans niet op dezelfde manier. Gods welwillendheid naar zondaren toe, is nog geen liefde.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Ik discussieer liever niet over Gods liefde, ik bewonder het liever.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:Ik discussieer liever niet over Gods liefde, ik bewonder het liever.
Daar moet ik even over nadenken. Want ik was niet uit om een discussie. Juist omdat ik in het verleden Zijn toorn heb ervaren en nu mag delen in Zijn liefde schreef ik wat ik schreef. En eens hoor. We zijn nooit dichter bij Christus dan wanneer we ons verliezen in een heilige verbazing over Zijn onuitsprekelijke liefde.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.

De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door pierre27 »

Susanna schreef:
John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.

De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
Mooie opscherper, dank je!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Marck »

Andreas bracht Petrus tot Christus. Dit was nu een voorbeeld van echte broederliefde. Wij moeten met bijzondere zorg en toewijding het geestelijk belang van degenen die met ons verbonden zijn zoeken.
Immers hun betrekking tot ons vergroot de verplichting en de gelegenheid om aan hun zielen goed te doen.....
Ware genade haat alleenbezit en stelt er prijs op de hapjes ervan niet alleen te nuttigen.

Matthew Henry, Johannes 1.
Laatst gewijzigd door Marck op 08 feb 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Marck »

Mara schreef:De Heere heeft veel zwakke kinderen in Zijn huisgezin, veel onbeholpen knechten onder Zijn strijders, veel lamme schapen onder Zijn kudde.
Hij verdraagt hen echter allemaal en werpt geen van hen weg

J.C. Ryle
Alle ware gelovigen ontvangen uit de volheid van Christus. Ook de beste en grootste heiligen kunnen niet leven ZONDER Hem, maar ook de geringste en de zwakste kunnen leven DOOR Hem. Dit sluit beiden uit dat wij zouden roemen, aangezien wij niets hebben of wij hebben het ontvangen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

pierre27 schreef:
Susanna schreef:
John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.

De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
Mooie opscherper, dank je!
Ooit leerde ik van Prof. Graafland dat er 3 soorten kinderen van God zijn:
- door de schepping;
- door het verbond;
- door wedergeboorte en aanneming.
God noemt zich "uw Vader" als Hij het volk Israël aanspreekt, juist als zij ongelovig en ongehoorzaam zijn. ZIe Deut 32:6; Mal 1:6. Zelfs heidenen worden "Gods geslacht" genoemd (Hand 17:28).
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:
pierre27 schreef:
Susanna schreef:
John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.

De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
Mooie opscherper, dank je!
Ooit leerde ik van Prof. Graafland dat er 3 soorten kinderen van God zijn:
- door de schepping;
- door het verbond;
- door wedergeboorte en aanneming.
God noemt zich "uw Vader" als Hij het volk Israël aanspreekt, juist als zij ongelovig en ongehoorzaam zijn. ZIe Deut 32:6; Mal 1:6. Zelfs heidenen worden "Gods geslacht" genoemd (Hand 17:28).
Ik begrijp wat wordt bedoeld. Maar of het echt het na-spreken van de Bijbel is, dat betwijfel ik. Er is een Schepper-schepsel-relatie tussen de God en de hele mensheid. Dit is echter heel anders dan de vader-zoonrelatie die de Bijbel in gedachten heeft wanneer hij verwijst naar de Heere als onze Vader - een relatie waarin we persoonlijke, liefdevolle gemeenschap hebben met onze God en toegang hebben tot Zijn aanwezigheid (Rom. 5: 1–2 ; Efeziërs 3: 11–12)​ We worden niet in deze relatie geboren door simpelweg uit de baarmoeder van onze moeder te komen; God moet ons eerder adopteren. Deze relatie is alleen van ons als we door geloof met Christus verenigd zijn en 'het recht krijgen om kinderen van God te worden' ( Johannes 1:12 ). We moeten verenigd zijn met de Enige die van nature de Zoon van God is, de Heer Jezus Christus. Als we niet op Hem vertrouwen als onze borg en zaligmaker, is onze relatie met God slechts die van een schepsel tot zijn Schepper, en staan ​​we onder de heilige toorn van God ( Rom. 1: 18–32 ).
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Ik denk dat het feit dat God zichzelf als Vader noemt in b.v. de verbondsrelatie aangeeft dat er verschillende lagen in de Bijbel zitten. Als de Bijbel over zowel engelen als gelovigen spreekt als "zonen Gods" wordt ook niet bedoeld dat die op dezelfde trede staan als de "eniggeboren Zoon van God".
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:Ik denk dat het feit dat God zichzelf als Vader noemt in b.v. de verbondsrelatie aangeeft dat er verschillende lagen in de Bijbel zitten. Als de Bijbel over zowel engelen als gelovigen spreekt als "zonen Gods" wordt ook niet bedoeld dat die op dezelfde trede staan als de "eniggeboren Zoon van God".
Dat is waar.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Marck »

Het past ons niet vanuit de hoogte neer te zien op de onbekeerde. Het is geen bewijs van godsvrucht, wanneer wij harde woorden voeren, maar integendeel, waar vreze Gods in het hart woont, daar vervult medelijden met de onbekeerde het hart van zijn kinderen.

G.H. Kersten.
Plaats reactie