Korte citaten en spreuken

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Ik zag ergens een tekst die me wel ergens aansprak.
Het is een onderschrift van een oude forummer voor dat ik van het bestaan van dit forum weet had.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:Ik zag ergens een tekst die me wel ergens aansprak.
Het is een onderschrift van een oude forummer voor dat ik van het bestaan van dit forum weet had.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Citaat van Michiel de Ruyter. Hij handelde in slaven toch?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Susanna schreef:
-DIA- schreef:Ik zag ergens een tekst die me wel ergens aansprak.
Het is een onderschrift van een oude forummer voor dat ik van het bestaan van dit forum weet had.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Citaat van Michiel de Ruyter. Hij handelde in slaven toch?
Dus?
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:
Susanna schreef:
-DIA- schreef:Ik zag ergens een tekst die me wel ergens aansprak.
Het is een onderschrift van een oude forummer voor dat ik van het bestaan van dit forum weet had.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Citaat van Michiel de Ruyter. Hij handelde in slaven toch?
Dus?
Mooi citaat. Wel wat politiek geladen. Gebroeders de Wit? Michiel de Ruyter is een nationale held. Ik maak hem verder niet zwart maar weet niet wat ik met een politiek citaat aan moet. Ook weer wel. Het is een doordenker. Als je de waarheid niet meer mag zeggen ... Maar welke waarheid was de waarheid in Michiels tijd? Welke in onze? Ik was nog niet uitgedacht. Maar dat hij handelde in slaven, daar wist ik geen raad mee. Historici verschillen er ook van mening over. Of hij een kolonialist was.

Dus? Zomaar wat gedachten die dit citaat opriep.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Ik zou me niet al te druk maken over mensen van 400 jaar terug. Onze helden van nu worden waarschijnlijk over 200 jaar ook met gefronste wenkbrauwen bekeken.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Calvijn schreef:Als een predikant zijn preek niet goed voorbereid heeft, dan is het het beste dat hij bij het bestijgen van de preekstoel zijn nek breekt.
Bron: RD
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
Ds. J. Calvijn schreef:Als een predikant zijn preek niet goed voorbereid heeft, dan is het het beste dat hij bij het bestijgen van de preekstoel zijn nek breekt.
Bron: RD
O....heftig citaat, ik ga er maar vanuit dat het figuurlijk bedoeld is.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Herman »

Terri schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. J. Calvijn schreef:Als een predikant zijn preek niet goed voorbereid heeft, dan is het het beste dat hij bij het bestijgen van de preekstoel zijn nek breekt.
Bron: RD
O....heftig citaat, ik ga er maar vanuit dat het figuurlijk bedoeld is.
Bij Calvijn weet je altijd waar je aan toe bent. Dat stond er als commentaar bij. Dus de uitspraak is niet figuurlijk.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: RE: Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Hoopvol »

Herman schreef:
Terri schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. J. Calvijn schreef:Als een predikant zijn preek niet goed voorbereid heeft, dan is het het beste dat hij bij het bestijgen van de preekstoel zijn nek breekt.
Bron: RD
O....heftig citaat, ik ga er maar vanuit dat het figuurlijk bedoeld is.
Bij Calvijn weet je altijd waar je aan toe bent. Dat stond er als commentaar bij. Dus de uitspraak is niet figuurlijk.
Er zit geen woord Frans bij, de boodschap is wel duidelijk in ieder geval.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

't Is nacht is Rijssens dreven,
een stille donkere nacht.
En slapeloze mensen,
gaven op 't forum acht.
En slapeloze mensen,
gaven op 't forum acht!


Maar wat ik toch nog even wil zeggen, aangaande de bovenstaande reacties.
Zondag hoorden we van de kansel: we maken ons nogal druk om de slavernij van zo lang geleden, en over de slavernij van nu hoor met geen woord.
Zou die dominee het niet raak typeren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:'t Is nacht is Rijssens dreven,
een stille donkere nacht.
En slapeloze mensen,
gaven op 't forum acht.
En slapeloze mensen,
gaven op 't forum acht!


Maar wat ik toch nog even wil zeggen, aangaande de bovenstaande reacties.
Zondag hoorden we van de kansel: we maken ons nogal druk om de slavernij van zo lang geleden, en over de slavernij van nu hoor met geen woord.
Zou die dominee het niet raak typeren?
Wat bedoelde hij met de slavernij van nu?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Job »

-DIA- schreef:'t Is nacht is Rijssens dreven,
een stille donkere nacht.
En slapeloze mensen,
gaven op 't forum acht.
En slapeloze mensen,
gaven op 't forum acht!
Je maakt me meermaals binnen een etmaal aan het lachen. Lolbroek (of -rok).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. M. Lloyd Jones schreef:We preach not to fill our churches, but to save sinners from hell, and the two are not the same.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Wijlen ds. M. van Beek, ter waarschuwing met zeer diepe ernst:
De zonden van hoererij en overspel zijn in ons land tot een ongekende hoogte gestegen. Het zijn volkszonden geworden, roepende zonden. Daarnaast hebben we als volk God niet in erkentenis gehouden. Behalve van lichamelijke hoererij is er dus tevens sprake van een ernstige en vergaande geestelijke hoererij. Is het dan een wonder dat de homoseksualiteit als een rechtvaardig oordeel daarop in ons land doorgebroken is? Nederland, eertijds het Israël van het Westen bij vergelijking, nu het Sódom van het Westen. Zonden zijn geen zonden meer. Bijbelse grenzen gelden niet meer. Ds. M. van Beek zei het enkele decennia terug al: "Denk alleen maar aan de sodomitische zonden. Wat nergens mag, mag in Nederland. Het schreit ten hemel! En hoe meer men Gods Woord loslaat, hoe meer dit kwaad welig gaat tieren. Gods bevelen in Zijn Woord en Wet zijn als een vesting rondom ons. Maar die vesting wordt doorgebroken, omdat men Gods Woord en Wet loslaat. (...) Arme jeugd, arme jeugd, wij worden Sódom gelijk, als het al niet zo ver is. En het zal nog erger worden. Wij weten hoe het met Sódom is afgelopen. God deed zwavel en vuur van de hemel regenen en verteerde die steden. Ons land wordt overstroomd van dit kwaad. En wanneer er ergens een overstroming is, dan gaat de stroom steeds sneller en wordt zij steeds sterker, totdat uiteindelijk alles wordt weggespoeld. Arme jeugd, waar zult u terechtkomen"7).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Charles »

Afbeelding
Plaats reactie