Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door helma »

Thomas Cranmer, aartsbisschop van de Anglicaanse kerk, ontdekte 500 jaar geleden dat “Wat het hart liefheeft, kiest de wil en rechtvaardigt het verstand”. Dat werkt vandaag ook zo. “Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?” (Jer.17:9).
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

Dat verklaart heel veel onbegrijpelijk meningen en gedrag Helma!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Bertiel »

Met gevouwen handen wordt veel werk verzet.
Ds. L. Kievit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

U moet een speciale rekening bijhouden van Gods zegeningen, ze een voor een tellen en ze niet op een hoop bij elkaar gooien, want ze moeten niet in de war raken.

Ds. J. Welch (1570-1622)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door 2e Hans »

‘De Duitse predikant Friedrich von Bodelschwingh, hij is in 1946, net na de oorlog overleden en hij was een fel bestrijder van het Nazi regiem, die stelde zich bij elk begin van een nieuw jaar de vraag; ‘Hoe beheer ik mijn miljoenen?’’ En daar bedoelde hij niet zijn gelde- lijk vermogen mee, - als hij het al bezat -, maar aan de tijd die hij van zijn Heere en God ontving bij de start van een nieuw jaar. Want zei hij; wij krijgen bij de start van dat nieuwe jaar van God; 8 duizend 760 uren, of anders gezegd; 525 duizend en 600 honderd minuten, of nog anders; 31 en een half miljoen seconden, om de Heere God te zoeken. Kostbare tijd of niet? Vraag aan u en mij, hoe beheer ik mijn ‘Miljoenen’?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

"Gods oordeel ligt over alle kerken in Nederland. Naast de overheid zijn we als kerken het pad helemaal kwijt. Gelukkig als we hierover nog gewaarschuwd worden."
Citaat: Ds. Kort in zijn eerste brief.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mattew Mead:

En als het al in dat geweten zo'n vreselijk ding is, wanneer hier in een mens tekeer gaat, wat zal het dan zijn, om
met Gods toorn vervuld te worden! De gewetenswroeging hier slechts als de eerste vruchten der hel. Dan zal het heel vreselijk zijn, vooral in de volgende dingen:

Door terug te zien naar hetgeen voorbij is. Dat zal de straf van het verlies verhogen. Wanneer de zondaar aldus de hemel overdenkt, de heerlijkheid en zaligheid daarvan hij nu voor eeuwig beroofd is, en dat door zijn eigen dwaasheid; wanneer hij zal nagaan, op welke schone voorwaarden hem het behoud door Christus' bloed aangeboden werd, hoeveel tijd hij had om zijn eeuwige zaligheid te werken; welke geschikte gelegenheden God hem in handen gaf; welke ''n verscheidenheid van (genade)middelen God hem schonk; voor welke onbeduidende zaken hij zijn onsterfelijke ziel verloor. En dan zal hij, naast deze straf van het verlies, door droeve ervaring ondervinden hetgeen hij vroeger niet wilde geloven, namelijk welk een vreselijke plaats de hel is, welk een vreselijke zaak het is te vallen in de handen van de levende God, hoe vaak hij gewaarschuwd werd om de toekomende toorn te ontgaan, welk een aanbiedingen hem in Christus' Naam gedaan werden, waarvan er niet één zou winnen.
Verder, wanneer hij zal nagaan, dat hijzelf de oorzaak was van eigen ondergang, dat hij zichzelf eigenhandig verwoestte, wanneer hij gestriemd wordt met koorden die hijzelf vlocht, en gekweld door een vuur, door hemzelf ontstoken, en wanneer hij bij dit alles dit zal toevoegen, dat deze hel en toorn er was door zijn eigen keus.


Uit een preek uit de serie: Het vallen in de handen van de levende God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef:"
Citaat: Ds. Kort in zijn eerste brief.


Wat bedoel je met “zijn eerste brief”?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

2e Hans schreef:
-DIA- schreef: Citaat: Ds. Kort in zijn eerste brief.
Wat bedoel je met “zijn eerste brief”?
Zijn openingsbrief aan ds. van den Brink.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef:
2e Hans schreef:
-DIA- schreef: Citaat: Ds. Kort in zijn eerste brief.
Wat bedoel je met “zijn eerste brief”?
Zijn openingsbrief aan ds. van den Brink.
Ik vind het een erg boute stelling van Ds.Kort. Wij gaan niet over het oordeel van God.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

2e Hans schreef:
-DIA- schreef:
2e Hans schreef:
-DIA- schreef: Citaat: Ds. Kort in zijn eerste brief.
Wat bedoel je met “zijn eerste brief”?
Zijn openingsbrief aan ds. van den Brink.
Ik vind het een erg boute stelling van Ds. Kort. Wij gaan niet over het oordeel van God.
Als we niet meer worden gewaarschuwd raken we de geheel de weg kwijt. Dan kunnen we immers doen wat goed is in onze eigen ogen? Ik heb al vaker opgemerkt dat we steeds minder de waarschuwingen kunnen verdragen. En dat is begrijpelijk in een tijd als de onze. Maar als we alles door elkaar halen weten we heel snel ook historieel niet meer wat waar is.
Het gaat hier overigens in het algemeen over het oordeel dat over Nederland (en de wereld) ligt. Dit moeten we toch wel opmerken? Het ergste oordeel is dat God onze ogen verblind dat we niet zien en onze oren toestopt dat we niet horen. Dat ons hart vet gemaakt wordt tot de dag der slachting.
Ook Jesaja leefde in een tijd van oordeel. Hij kreeg een harde last: Lees maar waartoe hij werd geroepen.

De roeping van Jesaja
1 IN het jaar toen de koning Uzzia stierf, zo zag ik den Heere zittende op een hogen en verheven troon, en Zijn zomen vervullende den tempel.
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugelen: met twee bedekte ieder zijn aangezicht en met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij.
3 En de een riep tot den ander en zeide: Heilig, heilig, heilig is de HEERE der heirscharen; de ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol.
4 Zodat de posten der dorpels zich bewogen van de stem des roependen; en het huis werd vervuld met rook.
5 Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden van een volk dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen, gezien.
6 Maar een van de serafs vloog tot mij, en had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met de tang van het altaar genomen had;
7 En hij roerde mijn mond daarmede aan en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeroerd; alzo is uw misdaad van u geweken en uw zonde is verzoend.
8 Daarna hoorde ik de stem des Heeren, dewelke zeide: Wien zal Ik zenden en wie zal voor Ons heen gaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik, zend mij heen.
9 Toen zeide Hij: Ga heen en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, fopdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoelang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstoord worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Kunnen we dit topic voor korte citaten houden?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Kunnen we dit topic voor korte citaten houden?
Sorry vrienden, Er werd mij een antwoord gevraagd. Dan moet er duidelijkheid komen, want ik voelde dat er weer iets wat verduidelijkt moest worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Kunnen we dit topic voor korte citaten houden?
Sorry vrienden, Er werd mij een antwoord gevraagd. Dan moet er duidelijkheid komen, want ik voelde dat er weer iets wat verduidelijkt moest worden.
Er werd volgens mij echt geen vraag gesteld en nog steeds vind ik dit oordeel niet aan ds. Kort toekomen.
Ik proef er niet de noodzakelijke liefde in.

Ik hoor liever het Woord van God, Zijn liefdevolle nodigen, een Bijbels geluid mét geloof, hoop en liefde.

Terug naar de citaten:

Thomas Brooks:
De eerste wereld is vergaan door water vanwege de hitte van de lust, en zij zal opnieuw verwoest worden door vuur vanwege de koelheid van de liefde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Door verschillende ontwikkelingen op het forum denk ik dat ik niet meer moet reageren. Ben ik echt een buitenbeentje of zijn anderen het in de loop van de laatste 50 jaar geworden?
Het zou beter zijn om dus te stoppen, maar ik weet ook dat een eenzaam mens soms wat contact zoekt, of een woordje kwijt wil. Als dat met zoveel ellende moet weet ik het ook niet meer. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik voel me niet meer thuis.

1 Een Liedt Hammaaloth, van David. Siet hoe goet ende hoe lieflick is het, dat broeders oock t’samen woonen.
2 ’Tis gelijck de kostelicke Olye op het hooft, neder-dalende op den baert, den baert Aarons: die neder-daelt tot op den zoom sijner kleederen
3 ’T is gelijck de dauw Hermons, [ende] die neder-daelt op de bergen Zions: want de HEERE gebiedt aldaer den segen, [ende] ’t leven tot in der eeuwicheyt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie