Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door samanthi »

Isala schreef:Wat kunnen we strenge rechters zijn van onze eigen misdaden, die we zien in andersmans persoon.
- Nehemia Rogers

Laat hen de dood vrezen die de zonde niet vrezen. (...) Wie met geloof kan zien op de vergeving, mag met vreugde zien op de dood.
- Thomas Watson

Let op de volgorde: Eerst onze roeping, dan onze verkiezing.
We moeten niet beginnen met de verkiezing.
Uit onze roeping moeten we onze verkiezing afleiden.
- Joseph Hall


Uit: Woorden van Puriteinen
Samenstelling A.J. Maasland
Helder
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door helma »

Ds. P den Butter: "Geloof zegt nooit 'dus' ; het geloof zegt altijd 'nochthans'."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

helma schreef:Ds. P den Butter: "Geloof zegt nooit 'dus' ; het geloof zegt altijd 'nochthans'."
Wat mooi.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

God is zo veel groter dan wij, en Zijn wegen zoveel hoger dan de onze, dat we Hem alleen echt kunnen kennen zoals Hij zichzelf bekend maakt in Zijn Woord.

John Owen
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

We cannot, Lord, Thy purpose see But all is well that's done by Thee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

Vraag om raad maar gebruik ook je gezonde verstand
(Joodse wijsheid)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

De Trooster mag dan altijd bij ons blijven, troosten doet Hij niet altijd. Als de Geest van de heiligmaking is Hij erop uit om ons heilig te maken maar Hij hoeft ons niet altijd te troosten. John Owen
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef: Ik vind het een afschuwelijke en ondankbare uitspraak. Het praat kittelachtigheid van gehoor goed en ontkent dat God Zijn dienaren zendt waar Hij wil.
Dit vraagt wel om een antwoordje. Dan ben ik weer weg, want alweer blijkt dat dit forum ook vaak een eenzijdig kittelachtig forum lijkt te zijn. Het was afkomstig verre van kittelachtige of van hoge grote bekeerde christenen (als we nog weten wat we daaronder verstonden). Nee, het was van kleine ootmoedige, door God op hun plek gezette mensen. U weet waarschijnlijk niet van welke achtenswaardige kinderen Gods deze uitspraak is? Misschien kunt u er iets over vinden via Digibron? Daar staan wel een schatten van wetenschap! Het waren in ieder geval achtenswaardige kinderen Gods, zoals die vroeger veel in onze stad woonden. Denk aan mensen als (zomaar wat noemen) ds. Lamain, Mientje Vrijdag, dat soort achtenswaardige mensen van vroeger dus, die in zichzelf zo klein en nietig waren maar de gave van ootmoed in beoefening mochten hebben. Dat waren beslist niet altijd alleseters, maar die de gave (Gods) van onderscheid kenden. Waar zijn nu die nog? Ik bedoel dus dat het beslist geen betweterige of separatistische, of (zoals nu vaak) kritische christenen. Weer blijkt (als ik op dit forum zou blijven) hoe de strijd tegen het moderne denken gevoerd zou moeten worden.
Jaja, maar tussen de gave van ootmoed en de gave van onderscheid bestaat wel een spanningsveld. Ik hoorde zo'n achtenswaardige ouderling over een bepaalde dominee (van z'n eigen kerkverband) eens zeggen "daar trek ik m'n jas niet voor aan". Dan maak je wel onderscheid - maar of dat een gave van God is op die manier? En getuigt het van ootmoed?
Misschien wordt het niet begrepen en als olie op het vuur gezien. Maar zulke reacties die puur onverstandig en kwetsend naar de behoudende kerkverbanden veroorzaken veel ellende op dit forum. Hier lijkt gediscussieerd te worden puur om de discussie. Hoeveel topics zijn zo niet de grond in geboord of ernstig vervuild. Vooral als de oude waarheid in het geding is. Ik bedoel niemand te beschuldigen maar wel alert te maken als zoiets te vaak voorkomt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

Christus heeft nooit gewerkt met het onderscheid tussen orthodox en ketters, maar wel met het verschil in vruchten waaraan men beide kan kennen. Sören Kierkegaard
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:[
Misschien wordt het niet begrepen en als olie op het vuur gezien. Maar zulke reacties die puur onverstandig en kwetsend naar de behoudende kerkverbanden veroorzaken veel ellende op dit forum. Hier lijkt gediscussieerd te worden puur om de discussie. Hoeveel topics zijn zo niet de grond in geboord of ernstig vervuild. Vooral als de oude waarheid in het geding is. Ik bedoel niemand te beschuldigen maar wel alert te maken als zoiets te vaak voorkomt.
...als zoiets te vaak voorkomt... en om dat aan de kaak te stellen haal je een koe van meer dan een jaar oud uit de sloot?
Tja, dan vraag ik me wel iets af... Zeker omdat die koe nog van a tot z de waarheid was ook.
Maar ja, als de waarheid je niet welgevallig is, wordt het lastig hè?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:[
Misschien wordt het niet begrepen en als olie op het vuur gezien. Maar zulke reacties die puur onverstandig en kwetsend naar de behoudende kerkverbanden veroorzaken veel ellende op dit forum. Hier lijkt gediscussieerd te worden puur om de discussie. Hoeveel topics zijn zo niet de grond in geboord of ernstig vervuild. Vooral als de oude waarheid in het geding is. Ik bedoel niemand te beschuldigen maar wel alert te maken als zoiets te vaak voorkomt.
...als zoiets te vaak voorkomt... en om dat aan de kaak te stellen haal je een koe van meer dan een jaar oud uit de sloot?
Tja, dan vraag ik me wel iets af... Zeker omdat die koe nog van a tot z de waarheid was ook.
Maar ja, als de waarheid je niet welgevallig is, wordt het lastig hè?
Het komt gewoon te vaak voor. Reacties die geen inhoud hebben, maar enkel kritiek, en als je dan om fundering vraagt blijft het vaak oorverdovend stil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

Het is geen geringe moeite, kort te zijn.
John Owen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Mara »

Een bed dat natgemaakt is met tranen,
een keel die droog is van het bidden,
ogen die als fonteinen zijn van tranen om de zonden van het land -
wat zijn die toch zeldzaam onder ons.

Samuël Rutherford
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Isala »

"Berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven".

citaat C.H. Spurgeon
Hora est!
Plaats reactie