Korte citaten en spreuken

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

Ds. H.F. Kohlbrugge schreef:
En (Zacheüs) kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
Daar ontmoet hem nu een grote moeilijkheid. Het gaat hier toe, zoals het over het algemeen gaat: die aan de tafel zitten, roemen de spijs en het eten niet en die hongeren, kunnen niet tot de spijze komen. Rondom de Heere is er een groot gewoel van hen die het woord Gods horen, maar niet doen, die God loven en zich niet bekeren. En dezen maken het dan voor hen, die het woord graag zouden willen horen en doen, God zouden willen loven en zich bekeren, onmogelijk tot de Heere te naderen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Voorbereidend werk: Zoals de meeste Puriteinen vóór hem, leert Edwards namelijk dat er sprake is van "voorbereidend werk", dat aan de wedergeboorte vooraf gaat. De wedergeboorte is het noodzakelijke beging van alle geestelijke leven. Zij wordt bewerkt door de bijzondere inwerking van de Heilige Geest in de harten van verloren zondaren. Hierbij bedient de Geest zich van de "gewone" middelen van de genade, in het bijzonder (de prediking van) het Woord. Deze werking van Gods Geest is ook onweerstaanbaar, want verloren zondaren komen hierdoor - ondanks al hun onmogelijkheden en verzet - ook daadwerkelijk tot bekering. Maar voorafgaande aan de wedergeboorte kunnen er ook verschillende roerselen zijn, zoals een gemis van God, een groeiende overtuiging van de noodzaak om de genade van God te zoeken en verdriet over de zonden en het ongeloof. Deze roerselen zijn vrucht van de algemene werkingen van de Heilige Geest. Zij zijn in principe niet zaligmakend en kunnen ook weerstaan worden. Eenvoudig gezegd het kan met zulke zoekende zondaren twee kanten op. Zij kunnen langs deze weg werkelijk tot wedergeboorte en tot de kennis van Christus komen, maar het kunnen ook tijdelijke religieuze emoties en roerselen zijn. In dat laatste geval komt het niet tot de wedergeboorte; zij vallen terug in hun oude leven of koesteren een vorm van schijngeloof dat vreemd is aan het echte Bijbelse geestelijke leven.
Prof. Dr. Baars (Voorwoord: Gans begeerlijk. Zeven preken over de heerlijkheid en uitnemendheid van Jezus Christus. Jonathan Edward)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

Broederlijke liefde is het uiterlijke kenmerk van iedere ware christen.
Matthew Henry
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door helma »

We hebben geleerd om met om met onreinheid te leven, en zijn het gaan zien als iets wat natuurlijk en te verwachten is.
AW Tozer
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Pas gehoord, en goed om over na te denken:
Hoe langer ik met mezelf praat, hoe meer ik het met mezelf eens ben.
Citaat van een vriend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Pas gehoord, en goed om over na te denken:
Hoe langer ik met mezelf praat, hoe meer ik het met mezelf eens ben.
Citaat van een vriend.
Nee, dat was je zelf.
En als je googelt op die uitspraak, wordt naar jouw postings verwezen. Verder niet bekend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Pas gehoord, en goed om over na te denken:
Hoe langer ik met mezelf praat, hoe meer ik het met mezelf eens ben.
Citaat van een vriend.
Nee, dat was je zelf.
En als je googelt op die uitspraak, wordt naar jouw postings verwezen. Verder niet bekend.
Lieve vriend, dit heb ik niet zelf bedacht, maar een vriend merkte dit eens op, en dat bleef haken. De achtergrond was het verlaten van de waarheid. Mensen die voor het eerst onder een andere prediking komen zullen daar (als de consciëntie nog spreekt) zich daar eerst wat onwennig voelen. Maar men gaat dan met zichzelf redeneren, net zolang dat men het met zichzelf, en met de 'nieuwe prediking' eens is. Het kan dus wel zijn dat ik dit citaat eerder heb gebruikt. Dan nu de gelegenheid om iets over de achtergrond van dit citaat te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Piet Puk »

Zonder boeren, geen eten!
Zonder God, geen zegen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

“By all means read the Puritans, they are worth more than all the modern stuff put together.” –Charles H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Citaat van A. Karens, voorzitter GOLV (jaren 90, bij de opkomst van internet en andere moderne media):
„Zoals zure regen het stenen monument van de Sint Jan in Gouda heel langzaam aantast en verwoest, zo tasten onze bewindslieden artikel 23, het monument van de vrijheid van onderwijs, aan”
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door verworpen »

Men kan de woorden van de zaken kennen, maar de zaken van de woorden niet verstaan.
Ds. J. van Leeuwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

verworpen schreef:Men kan de woorden van de zaken kennen, maar de zaken van de woorden niet verstaan.
Ds. J. van Leeuwen.
Is dat niet wat ik ook opmerkte? Kernwoorden als bekering, wedergeboorte, enz. hebben een andere lading gekregen. Wat men nu zegt dekt de lading niet meer. Verwijzing: Onze belijdenisgeschriften en meer oude geschriften. Denk ook aan o.a. de duidelijke weerlegging, nog niet eens zo heel oud, van de dwalingen zoals ik in gedeelten plaats onder het topic Pelagianisme en Remonstratisme.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door helma »

Hoe dichter een mens bij God komt, hoe groter hij zijn zonde ziet.Afbeelding
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Naar aanleiding van Bileam in Numeri 23: Mijn ziel sterve den dood der oprechten, en mijn uiterste zij gelijk het zijne!

Wat miste Bileam?
Ds. A. Van der Zwan schreef:Bileam wensde wel het sterven van de oprechte, maar niet het leven van de oprechte.
Hoe is dat met ons?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

De ware bidder is het om God te doen, en niet om de verhoring.

Ds. J.H. Velema
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie