(Geen) vrije wil tot het kwade?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

(Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door liz boer »

TSD schreef:

Ik ben in elk geval blij dat je nu dus wel erkent dat wij van onszelf niet kiezen om bekeerd te worden en de genade en barmhartigheid van de Heere daar dus niet afhankelijk van is.

Ik heb maar even een stukje vetgedrukt. Want dat is namelijk wel de feitelijke waarheid. Dat is geen 'ja maar', dat kan je niet gebruiken als dekmantel, om de eenvoudige reden dat onze onwil niet aan God te wijten is. Hij heeft ons goed - met een vrije wil - geschapen. God kunnen we niet ter verantwoording roepen, maar we moeten wel uitkijken dat we -omdat we bang zijn dat mensen er de verkeerde kant mee uitgaan- deze waarheid maar gaan verdoezelen. Dan geloof ik toch dat je jezelf op gevaarlijke grond begeeft, precies zoals in de verwerping der dwalingen van Hoofdstuk 2, paragraaf 6 genoemd wordt.
Liz schreef:Ik erken helemaal niet dat we niet zelf kiezen on onbekeerd te blijven.
Waarom ben je zo tegen het feit dat onbekeerd zijn een eigen keuze is? Ik stuit heel vaak op weerstand als ik dit zeg, terwijl het helemaal waar is, ook wordt er direct gezegd dat ik dan loochent dat zalig worden Alleen Gods werk is.

Vinden we onszelf stiekem zo slecht nog niet, of een slachtoffer van de keuze van Adam?
Je draait mijn reactie nu precies om. Ik heb echt nergens gezegd dat we zelf niet kiezen om onbekeerd te blijven. Echt helemaal nergens, ik heb juist alleen maar beaamd dat we daar zelf voor kiezen. Sterker nog, ik ben zelfs begonnen met mijn vraag aan jou: Geloof je dat wij van onszelf allemaal ervoor kiezen om onbekeerd te blijven.

Natuurlijk zijn is onbekeerd zijn een eigen keuze. Ik heb dat al meerdere keren gezegd, ik heb ook meerdere keren al gezegd dat ik het daar mee eens ben.

Ik hou er mee op, naar mijn idee ben ik duidelijk genoeg geweest. God is genadig en barmhartig ondanks onze keuze voor het kwade, onze keuze tegen God houdt Hem niet tegen om genadig te zijn. Dat is nu juist het grote wonder. Hij maakt onwillige mensen gewillig. Hij maakt dode zondaren levend. Hij is de Eerste en de Laatste.

Ik zou daarom nooit durven zeggen dat Gods ontferming afhankelijk is van onze keuze. En daar laat ik het bij.
hier begon het mee:
toch als je er voor kiest om onbekeerd te blijven, blijft God je vijand. Dan heb je alles te vrezen. Dan zal Hij Zich niet ontfermen.

Antwoord:
Wij kiezen van onszelf allemaal om onbekeerd te blijven. Geloof je dat?
(...)
dan mijn antwoord: ik bedoel ermee dat het een eigen vrije keuze is om onbekeerd te blijven. Zie de DL
Het is je eigen schuld als je verloren blijft, als je behouden wordt is het Gods genade.



dat dit: Hoe kan je op refoforum zitten en de stelling bezigen dat het een eigen vrije keuze is om onbekeerd te blijven? Het is wel eigen schuld inderdaad, maar het is helaas geen eigen vrije keuze meer. Was dat het wel, dan was het omgekeerde (behouden worden) ook geen pure genade meer.

Daardoor denk ik: hij geloofd niet dat het je eigen (vrije) keuze is dat je onbekeerd blijft... wat is het verschil tussen keuze of vrije keuze? een onvrije keuze is iets waar je niets aan kan doen en dat is het nu juist niet, wij kunnen het niet op eigen kracht ten goede veranderen, dat is een ander verhaal, ken je de uitdrukking wij hebben de Heere moed- en vrijwillig de rug toegekeerd?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: (Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door GJdeBruijn »

Ik lees in een ander topic dat TSD om persoonlijke redenen niet meer mee zal doen op het forum. Dan heeft dit topic verder ook weinig zin, want het zal vermoedelijk niet zozeer een verschil van opvatting zijn, maar vooral om verschil van verwoorden en mogelijk langs elkaar heen praten zonder dat dat de bedoeling is. Alleen is dat niet meer na te gaan nu TSD weg is.
:lock ?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: (Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door Valcke »

Sorry, ik heb de discussie een beetje gevolgd, maar vond die erg verwarrend. Mi heeft TSD niets gezegd dat verkeerd is, maar is hij alleen verkeerd geïnterpreteerd. Misschien gold dat ook andersom, dat weet ik niet. We moeten wel oppassen elkaar te bestrijden op basis van een eigen beeld van andermans mening in plaats van op basis van wat iemand daadwerkelijk zegt. Alleen het laatste is zinnig.

Zinloze discussie dus.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: (Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door Carrie »

Valcke schreef:Sorry, ik heb de discussie een beetje gevolgd, maar vond die erg verwarrend. Mi heeft TSD niets gezegd dat verkeerd is, maar is hij alleen verkeerd geïnterpreteerd. Misschien gold dat ook andersom, dat weet ik niet. We moeten wel oppassen elkaar te bestrijden op basis van een eigen beeld van andermans mening in plaats van op basis van wat iemand daadwerkelijk zegt. Alleen het laatste is zinnig.

Zinloze discussie dus.
Dit valt volgens mij niet verkeerd te interpreteren.

Hoe kan je op refoforum zitten en de stelling bezigen dat het een eigen vrije keuze is om onbekeerd te blijven? Het is wel eigen schuld inderdaad, maar het is helaas geen eigen vrije keuze meer.

Mi geeft hij hiermee aan dat het geen vrije keus is om onbekeerd te blijven.

Als dat zo is, ligt dus de schuld bij God dat wij onbekeerd blijven.
En dat is voor mij een enorm tekort doen aan de liefde en rijkdom van Christus.

Dat we het uiteindelijk mogen zien als genade, is de andere kant. Maar dat is de verborgen kant.
Wij hebben te luisteren naar Gods Woord wat zegt... Bekeerd u.
En als wij geen vrije keuze hebben, zijn discussies over muziek ook zinloos. Want dan zouden we allemaal popmuziek luisteren en nooit de bijbel lezen

En ja, er zijn tijden dat we intens dankbaar kunnen zijn dat God ons die liefde voor Hem en zijn Woord geeft.
En dat we beseffen dat dat alleen maar genade is. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht elke dag weer voor Hem te kiezen.

Kies dan heden wie gij dienen zult.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: (Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door Valcke »

Carrie, TSD heeft herhaaldelijk gezegd dat een mens (van nature) ervoor kiest verloren te gaan. We moeten oppassen om selectief te lezen dan wel iemand te beoordelen (veroordelen) door de bril van een ander.

Verder heeft een mens geen vrije wil tot het goede. Dat heeft hij gezegd of willen zeggen. En dat ben ik van harte met hem eens.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: (Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:Sorry, ik heb de discussie een beetje gevolgd, maar vond die erg verwarrend. Mi heeft TSD niets gezegd dat verkeerd is, maar is hij alleen verkeerd geïnterpreteerd. Misschien gold dat ook andersom, dat weet ik niet. We moeten wel oppassen elkaar te bestrijden op basis van een eigen beeld van andermans mening in plaats van op basis van wat iemand daadwerkelijk zegt. Alleen het laatste is zinnig.

Zinloze discussie dus.
Bestrijden van karikaturen noem je dat, althans zoiets las ik pas.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (Geen) vrije wil tot het kwade?

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Carrie, TSD heeft herhaaldelijk gezegd dat een mens (van nature) ervoor kiest verloren te gaan. We moeten oppassen om selectief te lezen dan wel iemand te beoordelen (veroordelen) door de bril van een ander.

Verder heeft een mens geen vrije wil tot het goede. Dat heeft hij gezegd of willen zeggen. En dat ben ik van harte met hem eens.
Ik denk dat, als je TSD vaker hebt zien posten, het helemaal klopt wat Valcke hier zegt.
Plaats reactie