De grote daden van de Heere

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

De grote daden van de Heere

Bericht door Zeeuw »

In alle discussies over theologische zaken, heb ik, merk ik zelf, vaak de behoefte te vertellen hoe groot de Heere is, was en nog zal zijn.

In ons leven is dit vaak, waarschijnlijk herkenbaar, pas achteraf gebleken. Veel duistere momenten van ziekte, problemen etc. maar altijd weer uitgered. Vaak tot diepe schaamte omdat je dan zelf weer van Hem af gaat lopen. Als hij dan overkomt, je overbuigt en Zichzelf aan je openbaart terwijl je zelf niet kan begrijpen waarom omdat je ziet op wie jezelf bent en je zonden zo duidelijk worden gemaakt, dan is dat zo onbevattelijk goed. En als dan duidelijk wordt dat, ondanks dat iedere dag genoeg heeft aan het eigen kwaad, Hij voor je wil blijven zorgen, dat is zo goed.

Ik hoop dat we elkaar, naast de vele discussies, ook kunnen vertellen van de grote dingen van de Heere. Tot bemoediging en versterking.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door eilander »

Ja, daar kan ik wel iets van vertellen en ik heb dat hier ook wel af en toe gedaan. Tegelijk moet ik zeggen dat het ook wel weer lastig is om op een discussieforum heel persoonlijk te worden.

Ik ben zelf wat jaren terug wel begonnen om eens iets op te schrijven over gebeurtenissen in ons leven. Geen bijzondere dingen voor een ander, maar om het voor jezelf niet te vergeten. Want de Heere is het waard om hierin erkend te worden!

Natuurlijk zijn er bepaalde gebeurtenissen die je niet op hoeft te schrijven omdat je ze nooit vergeten kunt. Als je duidelijk ervaart dat de Heere spreekt, vergeet je dat niet. Maar soms zijn er juist ook details die je achteraf verwonderen, en daarom is het goed om wat op te schrijven.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door -DIA- »

Ik vind dit forum ook te persoonlijk om iets te zeggen. Eén punt: Als we terugdenken was ik er naar menselijk inzicht al vanaf 1991 niet meer op deze aarde geweest. Het zal te begrijpen zijn dat we hier vaak aan moeten denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik vind dit forum ook te persoonlijk om iets te zeggen. Eén punt: Als we terugdenken was ik er naar menselijk inzicht al vanaf 1991 niet meer op deze aarde geweest. Het zal te begrijpen zijn dat we hier vaak aan moeten denken.
Dat zijn grote zaken DIA, geldt voor mij vanaf 1983 al. Ik denk dat dit erg persoonlijk is, zeker, maar dat we moeten uitkijken wel heel veel woorden over allerhande vraagstukken te wisselen en niks zeggen over hoe goed de Heere is. Immers, dat zou ons toch moeten drijven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Bezorgd »

Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
+1
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door refo »

Met de grote daden Gods bedoelt de bijbel wat anders.

We zijn vaak geneigd de wat meer spectaculaire dingen te noteren. Maar het feit dat je vanmorgen je ontbijtje had is een even grote daad van God. Gewenning is een groot gevaar voor de christen.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
Dat ligt toch heel erg aan de inhoud van die getuigenis? Krijgt deze meer waarde als je exact iemands naam en toenaam en dat soort zaken kent? Ik denk dat het delen van het goede dat de Heere ons geeft erg waardevol is.
Als je prijs stelt op mijn exacte adresgegevens mag je die direct hebben. Als je de meerwaarde er van kunt uitleggen.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Met de grote daden Gods bedoelt de bijbel wat anders.

We zijn vaak geneigd de wat meer spectaculaire dingen te noteren. Maar het feit dat je vanmorgen je ontbijtje had is een even grote daad van God. Gewenning is een groot gevaar voor de christen.
Dat denk ik ook ja. Overigens is gewenning wel heel menselijk he. En Christenen zijn geen supermensen. Verre van.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
Dat ligt toch heel erg aan de inhoud van die getuigenis? Krijgt deze meer waarde als je exact iemands naam en toenaam en dat soort zaken kent? Ik denk dat het delen van het goede dat de Heere ons geeft erg waardevol is.
Als je prijs stelt op mijn exacte adresgegevens mag je die direct hebben. Als je de meerwaarde er van kunt uitleggen.

Uiteraard is er verschil in wat je deelt.
Maar als het om een persoonlijk iets gaat dat je wil delen heeft dat heel sterk met jou als mens te maken.
En als je nu behoefte hebt om echt persoonlijke zaken te delen, die verbonden zijn met je identiteit, kun jij mij dan uitleggen wat de reden zou zijn om dat anoniem te doen?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
Dat ligt toch heel erg aan de inhoud van die getuigenis? Krijgt deze meer waarde als je exact iemands naam en toenaam en dat soort zaken kent? Ik denk dat het delen van het goede dat de Heere ons geeft erg waardevol is.
Als je prijs stelt op mijn exacte adresgegevens mag je die direct hebben. Als je de meerwaarde er van kunt uitleggen.

Uiteraard is er verschil in wat je deelt.
Maar als het om een persoonlijk iets gaat dat je wil delen heeft dat heel sterk met jou als mens te maken.
En als je nu behoefte hebt om echt persoonlijke zaken te delen, die verbonden zijn met je identiteit, kun jij mij dan uitleggen wat de reden zou zijn om dat anoniem te doen?
Die zijn er niet. Maar dit forum is nu eenmaal anoniem, als je niet in het begin je eigen naam opgeeft. In het echte leven ben ik hier overigens ook vrij open over. Evenzo dat op dit forum een behoorlijk aantal mensen mijn naam gewoon kent. Maar als mensen hier goede dingen over de Heere vertellen, zie ik weinig meerwaarde als ik exact weet wie ze zijn.

Zoals je in mijn beginpost las, vind ik het persoonlijk goed naast alle discussies ook een dergelijk topic te hebben.
Overigens zijn allerhande theologische gedachten volgens mij net zo goed voor mensen verbonden met wie ze zijn en hoe ze zich voelen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door liz boer »

Zondag 10
Dat ik daar voor mocht buigen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
Dat ben ik niet met je eens, heer of mevrouw Bezorgd.
Het gaat hierin namelijk niet om ons, maar om wat de Heere gedaan heeft en nog doet.
Tenzij iemand verzonnen verhalen gaat plaatsen natuurlijk.
Wél ben ik met je eens dat iedereen zelf moet beslissen of je hier iets plaatst.
Maar ik geloof toch dat het wel eens goed is om iets te zeggen, ook al is het in zekere zin anoniem, over wat de Heere ook in deze tijd nog werkt!
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door Erskinees »

Bezorgd schreef:Een ieder moet uiteindelijk zelf beslissen hoe om te gaan met dit soort topics.
Maar als je dan wat persoonlijks wilt noemen, treedt dan ook uit de anonimiteit.

Een anonieme getuigenis is voor mij niet zoveel waard eerlijk gezegd.
Wat maakt het uit of een persoonlijk getuigenis te koppelen is aan Piet uit Utrecht of Calvijn1975 zonder bekende woon- of verblijfplaats? Het idee van een getuigenis is juist dat het niet om jezelf draait maar om de grote daden van de Heere.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De grote daden van de Heere

Bericht door liz boer »

Zelfs van een topic kun je een discussie maken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie