-DIA- schreef:samanthi schreef:
Ik weet het niet, ik heb er moeite mee als mensen makkelijk praten over zonden, ja iedereen doet zonden, of zo ben ik nu eenmaal, terwijl juist als je de Heere hebt leren kennen, dan weet je hoe duur die zonden betaald zijn. Ook heb ik moeite met dat overwinnaarsgeloof, net of je eigenhandig je zonden onder de knie kan krijgen, maar een jongere die mij verteld dat hij of zij de Heere kent, maar alles niet verteld zoals we gewend zijn, die in hun eerste liefde leven... die sprekenover geloof en liefde, die hebben het niet over armoe (dat is ook een ongelukkige uitdrukking, in jezelf wel wel ja, maar in de Heere is alles te krijgen) als je deze jongeren na een paar jaar spreekkt dan zullen ze anders spreken, dan zijn ze ws in valkuilen gestapt, dan eten ze meer vastbaar voedsel, dan kunnen ze meer onder woorden brengen... de taal van de Bijbel gaat over een rijke Christus die Zijn weldaden uitdeelt.
Ik lees dit ook in het antwoord terug.
We kunnen jongeren of mensen spreken over de Heere en vermanen en bemoedigen, dat staat in de brieven, ook de rijkdom in Christus, ook de worsteling met de zonden en het eigen vlees, de listen van de satan... dat lees je allemaal, Paulus geeft vooral een kijkje in zijn binnenste.
Ik ellendig mens, maar ik dank God door Christus Jezus.
Ik geloof toch dat u nu een wat andere weg inslaat. Wat dit bedoelde ik vanzelf niet, en wat u daar noemt is ook niet recht. Daarin ben ik het wel met u eens, maar u verstaat niet wat er bedoeld werd. Het gaat niet om je zonden breed uit te meten of daarmee te koop te lopen, het tegendeel wordt bedoelt. Er is (nog altijd!) een geloof dat sterker is dan wat op de aarde maar genoemd kan worden. Dat alles overwint, maar dat is niet uit de mens zelf.
Lezen we eens Hebreeën 11. Daar zien we soms grote zaken en kleine (ze zijn niet klein, maar om eens zo te noemen).
Abel, Enoch (Henoch), Noach, Abraham, Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en gelooft en omhelst, en hebben belden dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren. Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk, dat zij een beter vaderland zoeken, en wat er verder volgt,
Dan Mozes, verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden dan voor een tijd de genietingen der zonde, enz.
Waarin school het geloof van Rachab, in het uitwendige? En Waardoor vielen de muren van Jericho? Uit zichzelf of geloofden die muren soms? Dan wordem er nog meer genoemd: Simson, maar ook Jefha en David enz.
De kracht van dat geloof ligt niet in de mens, maar in de Werker van dat geloof. Dat overwind dood, graf en hel. Maar dat moet wel persoonlijk gekend worden. Ik zal hier niet persoonlijk worden, maar er moet toch iets van gekend worden. De genoemde namen in Hebreeën 11 hadden er iets van ontvangen, en niet om hun verdienste of hun geloof, maar uit de Werker van dat geloof.