Wat is bevinding?

Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Canada »

Bevindelijke prediking en bevinding. Is this helpful?

Het nuttige:
1. Tot ontdekking dat men buiten het heil staat.
2. Tot opwekking van jaloersheid.
3. Tot bemoediging als zielsgestalte(n) schriftuurlijke blijken te zijn.
4. Tot onderwijs hoe de Heere - in het algemeen - het heil toepast.
5. Tot aansporing omdat er nog zo veel te leren valt.
6. Tot bevestiging van je aandeel in Christus.

Gevaren:
1. Als er systemen van gemaakt worden waardoor het gevaar niet gering is dat de soeverijniteit van de Heilige Geest aangetast wordt.
2. Als “de gangen van Gods volk” gaan heersen over de Schrift.
3. Als je gaat zoeken/hunkeren naar bevindingen in plaats van verzoening met God.
4. Als men gaat rusten in bevindingen in plaats van de gerechtigheid in Christus.
5. Als men heimelijk trots wordt met zijn/haar mooie bevindingen.
6. Als men liever spreekt over zijn/haar bevindingen dan goed van God spreekt.
7. Als bevinding los gekoppeld wordt van geloof.


There must be more points that this illustrious group can add.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Canada schreef:Bevindelijke prediking en bevinding. Is this helpful?

Het nuttige:
1. Tot ontdekking dat men buiten het heil staat.
2. Tot opwekking van jaloersheid.
3. Tot bemoediging als zielsgestalte(n) schriftuurlijke blijken te zijn.
4. Tot onderwijs hoe de Heere - in het algemeen - het heil toepast.
5. Tot aansporing omdat er nog zo veel te leren valt.
6. Tot bevestiging van je aandeel in Christus.

Gevaren:
1. Als er systemen van gemaakt worden waardoor het gevaar niet gering is dat de soeverijniteit van de Heilige Geest aangetast wordt.
2. Als “de gangen van Gods volk” gaan heersen over de Schrift.
3. Als je gaat zoeken/hunkeren naar bevindingen in plaats van verzoening met God.
4. Als men gaat rusten in bevindingen in plaats van de gerechtigheid in Christus.
5. Als men heimelijk trots wordt met zijn/haar mooie bevindingen.
6. Als men liever spreekt over zijn/haar bevindingen dan goed van God spreekt.
7. Als bevinding los gekoppeld wordt van geloof.


There must be more points that this illustrious group can add.
I think it is well-expressed so well. (or
well-expressed well-spoken?)
(ik ben mijn Engels een beetje aan 't testen)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Hollander schreef:In het andere topic (Revisie SV) was het off-topic, dus dan maar even hier geplaatst.
Hollander schreef:
Jantje schreef:Waarom specifiek ds. IJsselstein eigenlijk? Ik vind de leespreken, die gelezen worden, op zich wel goed, maar ik mis wel eens de bevinding. Maar goed, dat is mijn eigen mening. En die is nou eenmaal vaak anders dan de jouwe.
Zou je een definitie kunnen geven van jouw begrip van bevinding? Wat betekent dat begrip dat voor jou? Wat zijn de kaders van het begrip?
Jantje, ben je na de verschillende definities over wat bevinding is tot een andere mening gekomen betreffende de preken van de bewuste dominee of ben je juist in je mening versterkt?
Het laatste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Vandaag een echt bevindelijke en separerende preek gevonden.
Hier kan een mens zich toetsen (beproeft uzelven), wat een ernst.
Wat een liefelijke aandrang, ontdekkend, onderwijzend.

En toch, het zal ook velen tot een ergernis kunnen zijn.
Als het anders is, dan is het meer een wonder.
https://www.youtube.com/watch?v=56Y-10EVtLs

De preek is van ds. Verhoef sr.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Vandaag een echt bevindelijke en separerende preek gevonden.
Hier kan een mens zich toetsen (beproeft uzelven), wat een ernst.
Wat een liefelijke aandrang, ontdekkend, onderwijzend.

En toch, het zal ook velen tot een ergernis kunnen zijn.
Als het anders is, dan is het meer een wonder.
https://www.youtube.com/watch?v=56Y-10EVtLs

De preek is van ds. Verhoef sr.
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevindelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
de mensen te bewegen tot het geloof.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevindelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
de mensen te bewegen tot het geloof.
Ik heb 5 minuten geluisterd. De wijze van spreken vormt voor mij echter een belemmering.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevindelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
de mensen te bewegen tot het geloof.
Ik heb 5 minuten geluisterd. De wijze van spreken vormt voor mij echter een belemmering.
De inhoud is zo goed, ik zou het ieder toewensen om hier iets van te kennen.
Maar de natuur van de mens kan dit niet verdragen. Het is de mens van nature een aanstoot.
Als we nu eens op de Inhoud zouden mogen letten, want het zijn wel eeuwigheidsbelangen.
Als we ons eenmaal bedriegen kunnen we het in eeuwigheid niet meer overdoen.
Van Paulus lezen we dat in zijn rede ook 'verachtelijk', maar sprak de diepe ernst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevindelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
de mensen te bewegen tot het geloof.
Ik heb 5 minuten geluisterd. De wijze van spreken vormt voor mij echter een belemmering.
Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.

Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.

Overigens, @DIA, er staat bij het onderschrift dat het ds. A.H. Verhoef betreft (uit Saint Catherines, Canada). Maar het moet dan toch zijn vader wijlen ds. A.W. Verhoef zijn? Is dat niet een fout?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.

Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.
Ik geloof je op je woord, maar de wijze van voordragen vind ik niet toegankelijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevindelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
de mensen te bewegen tot het geloof.
Ik heb 5 minuten geluisterd. De wijze van spreken vormt voor mij echter een belemmering.
Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.

Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.

Overigens, @DIA, er staat bij het onderschrift dat het ds. A.H. Verhoef betreft (uit Saint Catherines, Canada). Maar het moet dan toch zijn vader wijlen ds. A.W. Verhoef zijn? Is dat niet een fout?
Ik vraag in alle oprechtheid, wat voor dominees hoor je dan?
Lieve God en Koning oid hoor je toch nog wel?
Of Lieve Vader, Schepper en Onderhouder, Koning van alle dingen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Arja »

Er klopt niets van de ondertiteling van de video. :nonnon

Ik heb een flink stuk geluisterd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.

Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.
Ik geloof je op je woord, maar de wijze van voordragen vind ik niet toegankelijk.
De preek is waarschijnlijk dan ook tientallen jaren oud, ik vermoed ongeveer 25 tot 30 jaar oud.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jantje »

Arja schreef:Er klopt niets van de ondertiteling van de video. :nonnon

Ik heb een flink stuk geluisterd.
Waarom klopt er niets van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
Arja schreef:Er klopt niets van de ondertiteling van de video. :nonnon

Ik heb een flink stuk geluisterd.
Waarom klopt er niets van?
Kijk er zelf eventjes naar :)
Ik zette het geluid zachtjes en wilde wel verder "luisteren" en klikte daarom op ondertitel aan.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.

Overigens, @DIA, er staat bij het onderschrift dat het ds. A.H. Verhoef betreft (uit Saint Catherines, Canada). Maar het moet dan toch zijn vader wijlen ds. A.W. Verhoef zijn? Is dat niet een fout?
Het is inderdaad ds. A.W. Verhoef. Ik heb hem vroeger nogal eens mogen horen. Waarschijnlijk was dat in de peridiode toen hij in Barneveld stond. Ik herinner me ook nog een tijdrede van hij hier in Rijssen. Als hij preekte was het muisstil in de kerk, als hij bediend werd was dat voelbaar, dat legde beslag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie