Wat is bevinding?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Dodo »

Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.
Ik zou dat laatste zinnetje helemaal schrappen. Er is al een verwijzing dat de ervaringen in Gods woord te vinden moeten zijn, dus waarom dat zinnetje van die beloften er ook nog bij moet zie ik niet. Je wil toch een compacte omschrijving, neem ik aan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.
Ik zou dat laatste zinnetje helemaal schrappen. Er is al een verwijzing dat de ervaringen in Gods woord te vinden moeten zijn, dus waarom dat zinnetje van die beloften er ook nog bij moet zie ik niet. Je wil toch een compacte omschrijving, neem ik aan.
Niets ervan, dat is het belangrijkste deel!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Dodo »

Dan is bevinding het ervaren dat de beloften van God voor hem/haar ja en amen zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Dodo schreef:
Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.
Ik zou dat laatste zinnetje helemaal schrappen. Er is al een verwijzing dat de ervaringen in Gods woord te vinden moeten zijn, dus waarom dat zinnetje van die beloften er ook nog bij moet zie ik niet. Je wil toch een compacte omschrijving, neem ik aan.
Niets ervan, dat is het belangrijkste deel!

Het is natuurlijk een beetje muggenziften, denk ik, maar ik zie dat laatste deel al ingesloten in 'een levende relatie met zijn Verlosser'
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.
Ik zou dat laatste zinnetje helemaal schrappen. Er is al een verwijzing dat de ervaringen in Gods woord te vinden moeten zijn, dus waarom dat zinnetje van die beloften er ook nog bij moet zie ik niet. Je wil toch een compacte omschrijving, neem ik aan.
Als je de hele discussie hebt gelezen, zal je gemerkte hebben, dat ik erg belang hecht aan hoe het in Romeinen 5 beschreven staat. Vooral de notie dat de bevinding hoop werkt. De hoop is overigens geen misschientje (ik hoop dat het morgen mooi weer is, of zoiets), maar het vaste vertrouwen dat al Gods beloften in Christus ingelost worden.
Daarom hecht ik ook veel waarde aan dat laatste zinnetje.

Een definitie waar dat aspect niet op de één of andere manier in zit, zoals in die van ds. Moerkerken, vind ik onjuist.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Ouderling »

eilander schreef:
Ouderling schreef:
eilander schreef:Ik hoop er niet schamper over gedaan te hebben, en dat ook in de toekomst niet te doen.
Maar wacht even... Als je zegt: "al geloof ik dat het zien op dat moment net zoveel blijdschap geeft als het omarmen en ze op dat moment niet denken: nu zie ik Hem, maar ik heb Hem niet. Dat komt later pas" dan is zien toch hebben? Natuurlijk moet en kan er méér geleerd worden, maar er zijn wel mensen die nooit verder komen dan zien, en zich nooit iets durven toe-eigenen en die toch voor eeuwig binnen zijn. Nu, dat kan zeker niet zonder Christus te 'hebben'.
Het gaat mij om de onduidelijkheid die het geeft. Wordt er niet vaak genoegen genomen met 'ik heb er wel eens iets van gezien'? Wat op zichzelf ook al een vreemde uitdrukking is natuurlijk. Heb je nu 'iets' of 'Iemand' gezien?
Ik heb het al vaker gezegd: sommige mensen zijn rijker dan ze denken. Maar er bestaat ook opgepoetste armoede.
@ Eilander, ik begrijp wat je bedoelt, je hoeft er ook geen antwoord op te geven, maar weet je persoonlijk het onderscheid tussen zien en omhelzen?
Ik denk dat dit alleen achteraf gezegd kan worden. Zelf staat één preek (en dan vooral de tekst waarover de preek ging) in mijn geheugen gegrift, waarvan ik een aantal jaren later gezegd heb: toen heeft de Heere mij al iets laten zien van de gewilligheid van de Middelaar. In die tussentijd heb ik daarmee geen enkele rust gehad, hoewel ik er soms wel achter kwam hoe bedrieglijk mijn hart is, ook in deze dingen. Als iemand mij in die tijd verteld had: "het komt met jou wel goed" of - zoals ik pas hoorde zeggen en zoals het gebruikelijker is "Hij verlaat niet wat Zijn hand begon" dan is dat een uiterst gevaarlijk iets. Dan krijg je rust buiten Hem. Dát is nu juist het gevaar wat ik zie.
Het gevoel krijgt in zo'n periode makkelijk de voorrang, ten koste van zoals Hellenbroek dat noemt: de bedaarde, vrijwillige, armoedige, gelovige en oprechte overgang in Christus. Waar hoor je dat nog?
Ouderling schreef:Je kunt met het zien alleen (hoe rijk ook!) wel weer eens in een gemis terecht komen en je af gaan vragen: wie is toch Deze?
Dat is niet jezelf arm houden, dat is écht de ondervinding.
En ja, er zijn inderdaad mensen die nooit verder komen, maar er zijn ook mensen die er prima mee vergenoegd zijn.
Ook "échte ondervinding" moet getoetst worden aan het Woord.
Bedankt voor je persoonlijk antwoord Eilander. Ik ben het er mee eens, dat buiten Hem geen enkele rust gegeven mag worden. Ik denk ook niet dat ik dat ergens gezegd heb.
Echte ondervinding moet zeker getoetst worden aan het Woord. Dat is juist wat ik onderstreep. Wat ik bestrijd, is dat veel "termen" die vroeger ontstaan zijn adhv de bevindingen (die toen en nu getoetst moeten worden aan het Woord) van Gods volk, nu nog wel eens als onbijbels weggezet worden of als een karikatuur gebruikt worden alsof dat het enige is wat er gezegd wordt in een preek.
Zeker kan het verkeerd gebruikt worden in de prediking, waar ten allen tijde voor gewaakt moet worden en waar een predikant ook op aangesproken mag worden. Maar er moet ook voor gewaakt worden dat het door mensen (die vaak afkomstig zijn uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte en inmiddels wat opgeschoven zijn) gebruikt wordt als afzetten tegen deze Schriftuurlijke bevinding. Het is niet zomaar bedacht, de uitspraken vinden zelfs vaak zijn wortels in de nadere reformatoren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Erasmiaan »

Ik houd me maar bij de definitie van ds. Moerkerken. En nee, die is niet hetzelfde als die van Bezorgd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Ik houd me maar bij de definitie van ds. Moerkerken. En nee, die is niet hetzelfde als die van Bezorgd.
De definitie van @Bezorgd is inmiddels minstens 3 keer aangepast. Dus welke bedoel je?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Geytenbeekje »

Erasmiaan schreef:Ik houd me maar bij de definitie van ds. Moerkerken. En nee, die is niet hetzelfde als die van Bezorgd.
Waarom ?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Arja »

Ik heb mijn stukje over Romeinen 5 weggehaald. Ik voel me te onkundig om iets te zeggen over "bevinding". Alleen dit:

"Het veld van de bevinding heeft onuitputtelijke diepe lagen en is onmetelijk wijd. De oevers van de Schrift lopen over van bevinding! Bij wijze van spreken laat iedere bladzijde van de Bijbel ons een fonkeling zien van het bergkristal der bevinding. Talloze gedeelten van de Schrift openen een venster op dat geheimenis." A. de Reuver.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Canada »

Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.

Ik vind dit een hele goede definitie. Wel een definitie van een mature Christian. Je kunt het vergelijken met de beschrijving van een boom; dan beschrijf je niet een sapling (een boomje). In de wedergeboorte wordt alles gschonken, maar niet alles metteen begrepen. Als het goed is wordt dat geleerd in de opwassing in de genade en de oefeningen van het geloof. Ik denk dat vele oude termen proberen deze opwassing te formuleren tot onderwijs van de babes in Christ. Ik ben het met Ouderling eens dat die termen veel waarheid bevatten. Maar is het niet beter als de zaak waar het om gaat goed uitgelegd wordt in een schriftuurlijk/bevindelijke prediking en pastoraat?

Pardon my poor Dutch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Erskinees schreef:
liz boer schreef: Nu weetik nog syeeds de definitie van bevinding niet.
Volgens mij is het best simpel. Er zijn twee preekmethoden in onze gezindte:
- prediking van het Woord. Christus.
- prediking van de gangen van Gods volk. de christen.

in Dias definitie is de tweede soort bevindelijk
Oké klopt dit DIA?
Beide samen, ook de eerste, maar dan wel bevindelijk.
Een preek waarin Christus ontbreekt is geen preek.
En de christen moet juist niet centraal staan, maar de drie-enige God, en Zijn weg met de christen.
De christen moet ook verklaard worden, want juist doordat de bevinding gaat ontbreken zullen er mensen zijn die niet meer verklaard worden vanaf de kansels. Dat kunnen gewoon de toepassing noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Arja »

Canada schreef:Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.

Ik vind dit een hele goede definitie. Wel een definitie van een mature Christian. Je kunt het vergelijken met de beschrijving van een boom; dan beschrijf je niet een sapling (een boomje). In de wedergeboorte wordt alles gschonken, maar niet alles metteen begrepen. Als het goed is wordt dat geleerd in de opwassing in de genade en de oefeningen van het geloof. Ik denk dat vele oude termen proberen deze opwassing te formuleren tot onderwijs van de babes in Christ. Ik ben het met Ouderling eens dat die termen veel waarheid bevatten. Maar is het niet beter als de zaak waar het om gaat goed uitgelegd wordt in een schriftuurlijk/bevindelijke prediking en pastoraat?

Pardon my poor Dutch.
Mooi, de vergelijking met de boom.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jantje »

Ik kwam nog wat interessante zaken uit de oude doos tegen aangaande dit onderwerp: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... g&start=15
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door GGotK »

Hollander schreef:In het andere topic (Revisie SV) was het off-topic, dus dan maar even hier geplaatst.
Hollander schreef:
Jantje schreef:Waarom specifiek ds. IJsselstein eigenlijk? Ik vind de leespreken, die gelezen worden, op zich wel goed, maar ik mis wel eens de bevinding. Maar goed, dat is mijn eigen mening. En die is nou eenmaal vaak anders dan de jouwe.
Zou je een definitie kunnen geven van jouw begrip van bevinding? Wat betekent dat begrip dat voor jou? Wat zijn de kaders van het begrip?
Jantje, ben je na de verschillende definities over wat bevinding is tot een andere mening gekomen betreffende de preken van de bewuste dominee of ben je juist in je mening versterkt?
Plaats reactie