Preekluisterkring

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Deze week nog:
Ds. W. Silfhout, 23-02-2020 Capelle-Middelwatering. (Mistig)
Tekst: Lukas 7 : 36 – 50
Thema: Jezus voeten gezalfd door een zondares.

https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:


Dr G van de Brink, Willen jullie ook niet weggaan? (DDD)
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10972
zondag 1 maart 18.10 uur

Wachtlijst:


1. Ds. J. de Kok, HC 9 (Jantje)
2. Ds S.T Lagendijk, Het volgen van Jezus, 2 februari 2020 18:40 Lunteren (Helma)
3. Ds J Veenendaal, 1 Petrus 1:3-5. De hoop van de Kerk des Heeren(Dia)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik kom er op terug. Ik heb mijn preekluisterboekje niet bij mij. Al zal ik hem nog een keer beluisteren. Ik heb hem aangemeld vanwege de opmerkingen van Jantje er over, trouwens. Die moet ik er nog even bij zoeken, als Jantje dat niet al eerder heeft gedaan :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik kom er op terug. Ik heb mijn preekluisterboekje niet bij mij. Al zal ik hem nog een keer beluisteren. Ik heb hem aangemeld vanwege de opmerkingen van Jantje er over, trouwens. Die moet ik er nog even bij zoeken, als Jantje dat niet al eerder heeft gedaan :D
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p896631
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De bespreking gaat uitsluitend over de preek. Niet over de dingen als gebed, tempo zang e.d.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Dr G van de Brink, Johannes 6:67 “Wilt u ook niet weggaan?”

In het Johannesevangelie worden er veel vragen door Christus gesteld; 35 keer.
Deze keer ook; een vraag gesteld aan de discipelen; maar ook bedoeld voor de lezers en hoorders van dit Evangelie.
Een vraag die iets blootlegt; wilt u ook niet weggaan?
Een vraag aan de discipelen; een vraag aan ons.
Het kruis komt dichterbij. Er is sprake van een omslag in dit hoofdstuk.
In het begin wordt Jezus gevolgd door 5000 man. Ze zijn deelgenoot van de wonderbare spijziging door het vermenigvuldigen van het brood; en ze willen Jezus wel als koning.
Maar als Jezus onderwijs gaat geven wie Hij is en wat Zijn koninkrijk zal zijn; brokkelt het raakvlak af. In vers 60 zijn er velen die zeggen dat dit harde woorden zijn. En in vers 66 zien we het afhaken van de menigte. Er blijven 12 discipelen over, waarvan Jezus zegt dat een van hen een verrader zal zijn. Jezus weet dat het een aflopende zaak is; en Hij kent hun hart.
Hij kent en ziet de irritatie van de velen die Hem volgden en nu afhaken met de woorden: Deze rede is hard!” Wat was er dan zo hard?
Jezus vertelde hen dat Hij het Brood des Levens was. En dat niemand tot de Vader kon komen dan door Hem. Dat irriteert hen. Jezus weet dat, maar Hij past de boodschap niet aan. Hij weet dat ze dit woord nodig hebben. Dat dit de boodschap is die ze moeten horen al vinden zij het pretentie van Jezus dat Hij dit van Zichzelf zegt.De Heilige Geest is nodig om de hoorders van het woord te laten zien wie Christus is. Die Geest heeft u nodig.
Dat Woord heeft u nodig. Dat geloof heeft u nodig.
Niemand kan tot Jezus komen tenzij het hem door de Vader gegeven is.
Pijnlijk herkenbaar in deze tijd. Velen verlaten het geloof, de kerk. Geloven is niet in de mode.
“Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde” klinkt het antwoord wat vertrekkers geven.
De achterblijvers vinden het moeilijk om de anderen te zien vertrekken.
Jezus richt zich tot hen. Hij stelt een open vraag:Wilt u ook niet weggaan?
Wat vraagt Hij nou? Waarom vraagt Hij dat? Is het een retorische vraag? Om hun medelijden op te wekken voor Hem?
Hij kent hun hart. Hun angst, twijfel en onzekerheid.
Het is een open vraag. Weggaan is een reële optie
Hij stelt ze de vraag als keus: u hebt ook de mogelijkheid om weg te gaan.
Het is een ontwapenende vraag; een vraag die hun drijfveer om Hem te dienen bloot moet leggen. Hij wil uit vrije liefde gediend worden; niet uit dwang.
Het is ook een onthutsende vraag. Meent Hij dat nou?
Een vraag die niet veel ouders zullen durven stellen. Maar het is ook goed als er vanuit de ouders toch wordt aangedrongen om naar de kerk te gaan. ‘Niet gaan’ wordt heel snel een gewoonte. Het mag best zichtbaar en merkbaar zijn dat je een gezin wil zijn waarin je God wil dienen.
Jezus stelt Zijn discipelen een vrije keus: Wil je Mij volgen of wil je Mij verlaten.
Hij wil het volgen van Hem niet afdwingen. Het moet een geloofskwestie zijn; het geloof als gave van God.
De boodschap is gebracht. Wat is hun antwoord? Is hun ja oprecht; een ja uit geloof? Of wilt u liever weggaan?
Het is een ontdekkende vraag; wat leeft er in hun hart?
Niemand wordt gedwongen Hem te volgen. Volgen kan alleen uit liefde. Kijk eens in je hart? Is dat ook jouw drijfveer? Hij wil geen volgers die Hem gedwongen volgen.
Maar de eeuwigheid dan...hun zielen?! Dat weet Jezus; en Hij denkt aan Judas. Judas kreeg ook de “vrijheid’ om te doen wat hij zou gaan doen. Jezus hield hem niet tegen.
Hij heeft het Evangelie gehoord. Alle hoorders hebben Zijn onderwijs ontvangen. Het Evangelie is doorgegeven. En nu laat Jezus het los. Hen los.
Hij houdt hen vast in het gebed; Hij draag ze op aan Zijn Vader.

Het is ook een vraag die je stilzet. Een onthutsende vraag. En u. Wilt u ook niet weggaan?
Een vraag die misschien wel nodig is.
Asaf in Psalm 73...was bijna weggegaan. Hij zegt het zelf: bijna waren mijn voeten uitgeweken. Wat heeft het voor toegevoegde waarde?
Totdat… Totdat hij God ontmoette, ...in het heiligdom! Waar het volk vergaderd was. En God hem de dingen liet zien zoals ze echt zijn. Daar viel de beslissing. Om nooit meer van Hem af te willen.

Er is maar één reden om niet op dit aanbod van Jezus in te gaan. Om de verlaters niet achteraan te gaan. Het wordt verwoord door Petrus. Het antwoord komt van binnenuit; het is loepzuiver. “Tot wie zouden we anders heengaan Heere? U hebt de Woorden van het eeuwige leven!”.
Er is geen alternatief, zegt Petrus. Er is geen ander die ons kan redden. Die ons kan helpen.
U bent het. U bent het helemaal. U bent het alleen!
Hier staan we; we kunnen niet anders. Dan bij u blijven.

Het is een ontdekkende vraag; het laat zien wat er van binnen in het hart ligt. Ja zeggen is overtuigend; als je ook nee zou kunnen zeggen. Maar ik kán en wil niet anders! Ik heb Hem nodig!
Dat zei Petrus niet uit zichzelf. En dat ja kan Petrus zelf ook niet vasthouden. Volhouden.
Want later werd het anders. Toen zijn hij en de anderen wél weggegaan. Judas voorop...zij erachter aan. Één voor een….verlieten ze Hem. Christusverlaters… Stilletjes, van achter hem. Geleidelijk.
Ze zijn geen haar beter dan de andere weglopers. Toen bleef Christus Zelf álleen over. Hij dwong ze niet te blijven. Hij liet ze gaan. Tot ze allemaal weg waren. Maar Zelf...bleef Hij staan. Hij hield vast aan Zijn Hemelse Vader. Dwars door alles heen bleef Hij de weg gaan van lijden en sterven. Ziende op God. Hij werd steeds eenzamer. Maar Hij bleef getrouw aan Zijn roeping tot de dood!
En aan Hem hangt het lot van de hele wereld. Het Lam van God dat de zonden van de wereld draagt.
Hij alleen. Hij álleen! Voor alle verlaters van Hem; uiterlijk en/of innerlijk.
Een voor een lieten ze Hem staan.
Maar Hij had Zichzelf er voor over.
Maar wie Zijn liefde heeft geproefd. Liefde zo overweldigend groot; is voorgoed over de brug.
Blijven of weggaan is dan geen vraag meer. Want Hij heeft de woorden van eeuwig leven.
Bij Hem blijven; ook als anderen weggaan. Want U Heere Jezus; U kiest mijn hart; ook in ramp en smart, voor eeuwig tot mijn Koning!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrij gereserveerd luisterde. Per ongeluk had ik eerst de morgendienst geluisterd. Toen had ik zoiets van ok, is dat alles wat de mensen meekrijgen... Dus ik ging al vrij sceptisch aan deze dienst beginnen.

Deze preek heeft de Heere voor mij wel gebruikt. Ik herken me in het leven van Petrus; door het geloof de belijdenis uitgesproken: tot wie zou ik anders heengaan; Gij hebt de woorden van het eeuwig leven. Maar toch zo'n verlater van Hem. Een wegloper na ontvangen genade.
Maar dat Hij nou alleen de weg is gegaan. Trouw aan Zijn roeping, in gehoorzaamheid aan de Vader, tot in de dood toe.
Als Borg alleen, en als Borg álleen. Dat brak de harde korst die ik al een poosje (door eigen schuld) ervaarde. De liefde die Hij door heel Zijn lijdensweg heeft getoond.
Eenzijdige liefde.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

helma schreef:De bespreking gaat uitsluitend over de preek. Niet over de dingen als gebed, tempo zang e.d.
Dat is waar ook. Over het zingen is een ander draadje: welke muziek beluister je nu. Omdat ik een kerkdienst meer vind dan de preek zou ik minder meedoen. Maar deze keer wel, omdat het naar aanleiding van mijn opmerkingen was dat Jantje of JGW voorstelde om deze preek te bespreken. Ik ga hem nog een keer beluisteren en ik pak vrijdagavond mijn aantekeningen erbij.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
helma schreef:De bespreking gaat uitsluitend over de preek. Niet over de dingen als gebed, tempo zang e.d.
Dat is waar ook. Over het zingen is een ander draadje: welke muziek beluister je nu. Omdat ik een kerkdienst meer vind dan de preek zou ik minder meedoen. Maar deze keer wel, omdat het naar aanleiding van mijn opmerkingen was dat Jantje of JGW voorstelde om deze preek te bespreken. Ik ga hem nog een keer beluisteren en ik pak vrijdagavond mijn aantekeningen erbij.
Ik zal niet meedoen met de bespreking, door de al eerder genoemde bezwaren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Waar zijn die genoemd? In dit draadje? Ik wil best zoeken, maar dit is wel een heel algemene verwijzing.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Waar zijn die genoemd? In dit draadje? Ik wil best zoeken, maar dit is wel een heel algemene verwijzing.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=5010
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Volgens mij heb ik daar wel een antwoord op gegeven.

Maar goed, de aanbeveling van deze preek was gericht op Zita.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
helma schreef:De bespreking gaat uitsluitend over de preek. Niet over de dingen als gebed, tempo zang e.d.
Dat is waar ook. Over het zingen is een ander draadje: welke muziek beluister je nu. Omdat ik een kerkdienst meer vind dan de preek zou ik minder meedoen. Maar deze keer wel, omdat het naar aanleiding van mijn opmerkingen was dat Jantje of JGW voorstelde om deze preek te bespreken. Ik ga hem nog een keer beluisteren en ik pak vrijdagavond mijn aantekeningen erbij.
Ik heb dat niet voorgesteld hoor. Ik stelde voor om de preek van ds. De Kok te beluisteren. Die is over 2 weken aan de beurt, dus ik hoop dat je dan ook mee doet.

En verder kan ik de preek ook niet beluisteren, wegens de al genoemde bezwaren in een ander draadje. Het spijt me.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Het was JGW.

Maar dat geeft allemaal niet. Het was een heel goede preek, zoals Helma zelfs met een kritische luisterhouding opmerkte.

Dus ik sta nog voluit achter mijn aanbeveling en het is tot je schade dat je hem niet wilt luisteren. Maar ook die discussie hoort hier niet. Dat kan onder het kopje welke preek heb je afgelopen zondag beluisterd.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zita »

DDD schreef:Volgens mij heb ik daar wel een antwoord op gegeven.

Maar goed, de aanbeveling van deze preek was gericht op Zita.
Wat was ook alweer de aanleiding? t Leven is sindsdien een beetje hectisch geweest, dus ik weet het niet meer.
Plaats reactie