Preekluisterkring

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Moet ik nog informatie over de preek geven ?
Het is al best een poosje geleden.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erskinees »

Dat lijkt me wel handig. Je wilt hem toch niet voor niets bespreken?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

De preek van dr. Huijgen was een verzoek aan Pieter Zandbak, die inmiddels is verbannen. Hij stelde dat de preken veranderd zouden zijn, en ik betwijfel dat. Daarom stelde ik voor om dan een preek van 10 jaar geleden te beluisteren waaruit zou blijken dat dr. Huijgen veranderd is. Maar aangezien de snoodaard van het forum is verdwenen, kan deze wat mij betreft wel worden overgeslagen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Rijke jongelingen, mooie parallellen met overige tekstgedeelten zoals Joh 3, Romeinen 3 en Genesis 3
Waarom dat werken zo in zit, werkverbond.
Maar dat Jezus ook de rijke man beminde ondanks zijn verloren staat.
Ook een oproep om geen pleitgrond te hebben in werkheiligheid
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week

Ds C.M Buijs Markus 10 : 21 A : Jezus, hem aanziende, beminde hem (Geytenbeekje)
Over de rijke jongeling.HHG Zwartebroek/Terschuur
26-01-2020 16:30

http://bestanden.prekenweb.nl/Gebruiker ... sBuijs.mp3

Wachtlijst:

1. Ds. W. Silfhout, 23-02-2020 Capelle-Middelwatering.Tekst: Lukas 7 : 36 – 50 Thema: Jezus voeten gezalfd door een zondares. (Mistig)
2.Dr G van de Brink, Willen jullie ook niet weggaan? (DDD) > graag nog link en andere gegevens geven
3. Ds. J. de Kok, HC 9 (Jantje)
4. Ds S.T Lagendijk, Het volgen van Jezus, 2 februari 2020 18:40 Lunteren (Helma)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Eén ding ontbreekt u…

De rijke jongeling noemt Jezus 'goede meester'. Hij erkent Hem als Leidsman tot het eeuwige leven.
Hij bezit alles maar is toch niet gelukkig. Hij weet dat hij op weg is naar de eeuwigheid en dat hij daar klaar voor moet zijn.
Hij vraagt wat hij moet doen om het eeuwige leven te beërven.
Een vraag die vaker gesteld is. Door Saulus, de pinksterlingen en de stokbewaarder.
Het kan een oprechte vraag zijn uit een verbroken en verslagen hart.
Maar ook een vraag uit een natuurlijk hart dat denkt het eeuwige leven te kunnen krijgen door wat te doen.
Jezus geeft duidelijk antwoord. Niemand is goed dan God alleen.
Onthoud Genesis 3, Romeinen 3 en Johannes 3
De Heere Jezus wijst op de tweede tafel van de wet, de 'doe' geboden.
Uit de vrucht moet blijken of hij de geestelijkheid van de wet verstaat; liefde tot God en de naasten.
Het bevel van Jezus ligt gedoopt in de belofte.
De jongeling geeft aan de wet gehouden te hebben van zijn jeugd af aan.
Jezus hem aanziende beminde hem. Hij ziet hem aan met ontfermende liefde en bewogenheid. Deze onbekeerde mens!
Dat is wat. Liefde voor een onbekeerd mens.
Iedereen houdt hem voor een kind van God; hij zelf heeft ook goede gedachten van zichzelf. Hij kent zichzelf niet, hij kent Jezus niet.
Jezus kent hem wel, en ziet wat er in zijn hart is. Eén ding ontbreekt u. Een ding maar.. 1 puntje tekort.
Hij wil zijn afgod niet loslaten. Hij heeft Jezus niet lief boven alles. Hij wil zijn kruis niet opnemen en Jezus volgen. Hij wil alles vasthouden. Zichzelf niet verliezen.
Het is bij hem 'geld heb ik lief' ipv God heb ik lief. En dat verschil is een verschil tussen leven en dood.Het is of of.
Hij moet uit gaan delen want het moet blijken dat hij beseft wat de wet inhoudt. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En dan blijkt dat hij wil komen, maar wel wil blijven wie hij is.
En dat gaat niet. Je kan je eigen leven onmogelijk vasthouden als je Jezus wilt volgen.
Vraag: waar zit u aan vast? Eerlijk antwoord geven..
Ik raad dat u van Mij koopt ogenzalf. Ontdekkend licht. Zodat u ontdekt wat u van God en Christus afhoudt.
Opdat je Hem leert kennen en gaat belijden: al wat aan U is is gans begeerlijk.
Dan zal je een schat in de hemel hebben.
Neem toch uw kruis op. Volg Mij! Ik geef u genade u uw kruis te kunnen dragen, achter de Kruisdrager aan. Wat het je ook kost..ga achter Jezus aan.Met verlies van je eigen leven zal je een schat beërven in de hemel.
Wat zal hij doen? Hij gaat bedroefd weg. Geen droefheid naar God, maar een droefheid tot de wereld. De prijs is te hoog! Maar de droefheid naar de wereld werkt de dood.
De droefheid naar God werkt eennonberouwelijke bekering tot zaligheid. Als je Hem hebt, heb je alles. Niets zal je kunnen scheiden van Zijn liefde!
Paulus was een onberispelijk mens...toch miste hij alles en leerde hij alles schade en drek te achten om de uitnemendheid van Christus.
Ga niet bedroefd weg!! Is het onmogelijk om met de zonde te breken? Is dat je nood? Val Hem nederig te voet. Hij biedt Zich aan.
Hij was rijk maar is arm geworden om uwentwil. Opdat u rijk zou worden in Hem.
Hij brengt alles mee! Ogen des geloofs, voeten des geloofs en lege handen des geloofs.
Wien heb ik nevens U omhoog, wat zou mijn hart, wat zou mijn oog, op aarde nevens U toch lusten….niets is er waar ik in kan rusten.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Eén ding ontbreekt u…

De rijke jongeling noemt Jezus 'goede meester'. Hij erkent Hem als Leidsman tot het eeuwige leven.
Hij bezit alles maar is toch niet gelukkig. Hij weet dat hij op weg is naar de eeuwigheid en dat hij daar klaar voor moet zijn.
Hij vraagt wat hij moet doen om het eeuwige leven te beërven.
Een vraag die vaker gesteld is. Door Saulus, de pinksterlingen en de stokbewaarder.
Het kan een oprechte vraag zijn uit een verbroken en verslagen hart.
Maar ook een vraag uit een natuurlijk hart dat denkt het eeuwige leven te kunnen krijgen door wat te doen.
Jezus geeft duidelijk antwoord. Niemand is goed dan God alleen.
Onthoud Genesis 3, Romeinen 3 en Johannes 3
De Heere Jezus wijst op de tweede tafel van de wet, de 'doe' geboden.
Uit de vrucht moet blijken of hij de geestelijkheid van de wet verstaat; liefde tot God en de naasten.
Het bevel van Jezus ligt gedoopt in de belofte.
De jongeling geeft aan de wet gehouden te hebben van zijn jeugd af aan.
Jezus hem aanziende beminde hem. Hij ziet hem aan met ontfermende liefde en bewogenheid. Deze onbekeerde mens!
Dat is wat. Liefde voor een onbekeerd mens.
Iedereen houdt hem voor een kind van God; hij zelf heeft ook goede gedachten van zichzelf. Hij kent zichzelf niet, hij kent Jezus niet.
Jezus kent hem wel, en ziet wat er in zijn hart is. Eén ding ontbreekt u. Een ding maar.. 1 puntje tekort.
Hij wil zijn afgod niet loslaten. Hij heeft Jezus niet lief boven alles. Hij wil zijn kruis niet opnemen en Jezus volgen. Hij wil alles vasthouden. Zichzelf niet verliezen.
Het is bij hem 'geld heb ik lief' ipv God heb ik lief. En dat verschil is een verschil tussen leven en dood.Het is of of.
Hij moet uit gaan delen want het moet blijken dat hij beseft wat de wet inhoudt. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En dan blijkt dat hij wil komen, maar wel wil blijven wie hij is.
En dat gaat niet. Je kan je eigen leven onmogelijk vasthouden als je Jezus wilt volgen.
Vraag: waar zit u aan vast? Eerlijk antwoord geven..
Ik raad dat u van Mij koopt ogenzalf. Ontdekkend licht. Zodat u ontdekt wat u van God en Christus afhoudt.
Opdat je Hem leert kennen en gaat belijden: al wat aan U is is gans begeerlijk.
Dan zal je een schat in de hemel hebben.
Neem toch uw kruis op. Volg Mij! Ik geef u genade u uw kruis te kunnen dragen, achter de Kruisdrager aan. Wat het je ook kost..ga achter Jezus aan.Met verlies van je eigen leven zal je een schat beërven in de hemel.
Wat zal hij doen? Hij gaat bedroefd weg. Geen droefheid naar God, maar een droefheid tot de wereld. De prijs is te hoog! Maar de droefheid naar de wereld werkt de dood.
De droefheid naar God werkt eennonberouwelijke bekering tot zaligheid. Als je Hem hebt, heb je alles. Niets zal je kunnen scheiden van Zijn liefde!
Paulus was een onberispelijk mens...toch miste hij alles en leerde hij alles schade en drek te achten om de uitnemendheid van Christus.
Ga niet bedroefd weg!! Is het onmogelijk om met de zonde te breken? Is dat je nood? Val Hem nederig te voet. Hij biedt Zich aan.
Hij was rijk maar is arm geworden om uwentwil. Opdat u rijk zou worden in Hem.
Hij brengt alles mee! Ogen des geloofs, voeten des geloofs en lege handen des geloofs.
Wien heb ik nevens U omhoog, wat zou mijn hart, wat zou mijn oog, op aarde nevens U toch lusten….niets is er waar ik in kan rusten.
Dank je. Ik zelf had dit niet kunnen samenvatten, je bezit een goede gave
Ik vond het toen een erg mooie dienst.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Vaak luister in ik in de auto de preek van de luisterking, maar nu onder 'de was' en kon ik af en toe wat opschrijven. Dan kan je wat makkelijker een samenvatting geven dan helemaal uit je hoofd. Was inderdaad een eenvoudige en mooie preek.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:
Ds. W. Silfhout, 23-02-2020 Capelle-Middelwatering. (Mistig)
Tekst: Lukas 7 : 36 – 50
Thema: Jezus voeten gezalfd door een zondares.

https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/

Wachtlijst:


1.Dr G van de Brink, Willen jullie ook niet weggaan? (DDD) > graag nog link en andere gegevens geven
2. Ds. J. de Kok, HC 9 (Jantje)
3. Ds S.T Lagendijk, Het volgen van Jezus, 2 februari 2020 18:40 Lunteren (Helma)
4. Ds J Veenendaal, 1 Petrus 1:3-5. De hoop van de Kerk des Heeren(Dia)

Ivm de veranderde omstandigheden in ons dagelijk leven lukt het iedereen misschien om wel een preek per week te luisteren?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ds. W. Silfhout
Tekst: Lukas 7 : 36 – 50

36 En een der Farizeën bad Hem, dat Hij met hem ate; en ingegaan zijnde in des Farizeërs huis, zat Hij aan.
37 En ziet, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande, dat Hij in des Farizeërs huis aanzat, bracht een albasten fles met zalf.
38 En staande achter Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten, en zalfde ze met de zalf.
39 En de Farizeër, die Hem genood had, zulks ziende, sprak bij zichzelven, zeggende: Deze, indien Hij een profeet ware, zou wel weten, wat en hoedanige vrouw deze is, die Hem aanraakt; want zij is een zondares.
40 En Jezus antwoordende, zeide tot hem: Simon! Ik heb u wat te zeggen. En hij sprak: Meester! zeg het.
41 Jezus zeide: Een zeker schuldheer had twee schuldenaars; de een was schuldig vijfhonderd penningen, en de andere vijftig;
42 En als zij niet hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Zeg dan, wie van dezen zal hem meer liefhebben?
43 En Simon, antwoordende, zeide: Ik acht, dat hij het is, dien hij het meeste kwijtgescholden heeft. En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geoordeeld.
44 En Hij, Zich omkerende naar de vrouw, zeide tot Simon: Ziet gij deze vrouw? Ik ben in uw huis gekomen; water hebt gij niet tot Mijn voeten gegeven; maar deze heeft Mijn voeten met tranen nat gemaakt, en met het haar van haar hoofd afgedroogd.
45 Gij hebt Mij geen kus gegeven; maar deze, van dat zij ingekomen is, heeft niet afgelaten Mijn voeten te kussen.
46 Met olie hebt gij Mijn hoofd niet gezalfd; maar deze heeft Mijn voeten met zalf gezalfd.
47 Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad; maar dien weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.
48 En Hij zeide tot haar: Uw zonden zijn u vergeven.
49 En die mede aanzaten, begonnen te zeggen bij zichzelven: Wie is Deze, Die ook de zonden vergeeft?
50 Maar Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede.

Thema: Jezus voeten gezalfd door een zondares.
1. De plaats waar ze komt
2. Het werk wat ze doet
3. Het voorbeeld wat ze nalaat
4. De vrede die zij wegdraagt
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Heeft iemand de preek al geluisterd?
DDD mag ik van jou op tijd de ontbrekende gegevens, anders nemen we de volgende op de wachtlijst. :modo
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mistig »

helma schreef:Heeft iemand de preek al geluisterd?
DDD mag ik van jou op tijd de ontbrekende gegevens, anders nemen we de volgende op de wachtlijst. :modo
Ik zal vandaag proberen iets op te schrijven...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik heb aantekeningen bijgehouden, maar helaas op losse blaadjes en nu mis ik een stukje...het onderwijs aan Simon.
Het eerste deel van de aantekeningen is het meest accuraat geloof ik.



Simon heeft Jezus uitgenodigd uit eigenbelang; als rechthebbende.
Hij was zelf nooit genodigd aan Jezus’ tafel.
Jezus gaat op zijn nodiging in. Waarom? Hoe kan de Heilige omgang hebben met onheiligen?
Hij weet dat op dit moment, bij deze gelegenheid Zijn genadewerk verheerlijkt gaat worden.
En het zal de ontmaskering van Simon zijn.

De Heilige Geest heeft de vrouw bekend gemaakt dat Jezus daar was. Ze kon alleen maar komen door de trekkende liefde van de Vader.
Voor deze vrouw zou er een geopende deur zijn, een deur der hoop in het dal van Achor.
Ze heeft de dood verdiend; rechtvaardig, om eigen schuld.
Ze heeft alles geprobeerd om te betalen; zichzelf te redden van de toekomende toorn.
Ze had beloofd alles te zullen betalen, maar was aan een einde gekomen met zichzelf.
Daar werd een deur geopend; ze had geleerd wie Jezus was en wat Hij kwam doen.
Daarom is ze gekomen. Niet uit zichzelf.Door het werk van de Heilige Geest.

Ze ziet de disgenoten liggen.Ze gaat de anderen voorbij en gaat naar Jezus toe.
Hoe weet zie wie Hij is? Als Jezus ons dierbaar is geworden is er ahw een foto van Hem afgedrukt in ons hart.
Ze gaat rechtstreeks naar Jezus toe door de liefde die is uitgestort in haar hart.
Ze neemt de plaats van een slaaf in; aan Zijn voeten.
Ze zegt niets; is verstomd door haar zonden.
Ze gaat daar haar leven verliezen.
Wenende. Waarom? Vanwege haar zonden. En omdat ze Jezus ziet,
Zou het kunnen dat je niet bewogen bent bij het zien op je zonden en het zien op Jezus??
De dood te hebben verdiend en op Hem te mogen zien. Deze tranen worden in Gods fles bewaard. Tranen van verdriet en van verlangen.
Kennen we die tranen? Dat verlangen? Och dat ik Hem kenne…?
Ze maakt haar haren los. Uit liefde. Ze gaat Hem Goddelijke eer geven en Jezus heeft er een heilig vermaak in.
Daar begrijpt de godsdienst niets van.
Ze ziet niemand anders dan Jezus alleen. Ze wordt niet begrepen; ook niet door zichzelf.
Ze kust de voeten van het lichaam die de zonden torst. De gezegende voeten die aan het kruis genageld zullen worden.
Ze kust Hem uit liefde; Het is de wederliefde die het gevolg is van Zijn eeuwige liefde.
Als het kon had ze nog dieper gebogen.
Ze kan niets met haar tranen. Met haar vertroostingen, met haar verlangen. Ze moet Jezus hebben!!
Ze kust Hem als haar Rechter; het is goed wat Hij zal doen.
Ze kust Hem als haar Redder; als de Behouder des Levens.
---
Ze mag de woorden van vergeving uit Zijn mond horen.
Wanneer zijn de zonden vergeven? Ten diepste bij de wedergeboorte. Ze is gerechtvaardigd van eeuwigheid. Maar nu hoort ze de woorden uit de mond van God Zelf. Dat geeft troost en zekerheid. Ze had het doodvonnis aanvaard; ze ontvangt nu vergeving.
Dan klinkt een vraag; Alleen God kan toch de zonden vergeven? De duivel maakt Gods werk verdacht.Jezus werd mens, maar Hij was en bleef toen ook God.
Hebben we onszelf leren kennen als zondaar?
Of leven we door; ondanks dat Hij ons roept,ons nodigt.

Of mag u er in delen? Dat u ook hoorde: Uw geloof heeft u behouden. Ga heen in vrede.
Dat geloof wat een vaste grond is van de dingen die u hoopt en het bewijs van de zaken die u niet ziet. Geloof alleen!
Ze mag heengaan in vrede; en straks zal het volkomen vrede zijn. Vrede met God, door het bloed van Christus. Vrede op grond door Zijn gerechtigheid.
God is in Christus een barmhartig en genadig God en Vader.
Daar is God geen vertoornd Rechter meer; daar kan ze God zonder verschrikken ontmoeten.
Die dag waarvan Guido de Brès het zegt dat hij die dag verwacht met een groot verlangen. U ook?
Het is nog het heden der genade; Hij roept het nog:Wendt u tot Mij die vermoeid en belast zijt.
Het is nog genadetijd; morgen kan het zo anders zijn. Ik bid u van Christuswege; alsof God door ons bade: laat u met God verzoenen! Er is een volkomen Zaligmaker voor de grootste en snoodste zondaar. Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preekluisterkring

Bericht door John Galt »

helma schreef:Eén ding ontbreekt u…

De rijke jongeling ... etc.
Een paar weken geleden werd in onze gemeente over dezelfde geschiedenis gepreekt. Hoewel onze dominee van een heel ander kaliber is dan ds Buijs, had de preek dezelfde boodschap. Andere woordkeus, dat wel, maar de insteek en de toepassing komen op hetzelfde neer.
Dat vind ik best aardig om te lezen. We maken de verschillen soms zo groot, maar ten diepste valt dat vaak reuze mee.
Who is John Galt? :quoi
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mistig »

Mistig schreef: Ik zal vandaag proberen iets op te schrijven...
Zojuist een uitgebreide samenvatting opgesteld. En toen drukte ik op 'niet opslaan'. :banghead
Dan maar iets korter.

Allereerst heerlijk om een volle kerk te horen zingen, ondanks dat er geen voorspel is te horen bij de gezongen psalmen. Dat heb ik de afgelopen twee zondagen erg gemist, ook toen ik vorige week wel naar de kerk mocht met een klein clubje mensen.
Ik waardeer ds. Silfhout in zijn zakelijkheid en gunning. Het was een preek die me die zondag raakte.

Vooral het begin van de preek vond ik erg mooi. Hoe die vrouw bij Jezus terecht komt. Een aantal uitspraken wat ik zo mooi vond:
- Er is genade voor iedereen.
- Deze vrouw is verstomd door haar zonden. Maar dat is niet belangrijk. Ze verliest haar leven aan Jezus' voeten. Ze vindt daar het nieuwe leven.
- Als je wordt aangevochten met dat je zonden te veel of te groot zijn, dan moet je het zeggen: "duivel, u hebt het niet goed. Jezus is een volkomen Zaligmaker".
- Die zondares wist waar ze moest zijn. Als de Heere genade verheerlijkt en Jezus ons dierbaar is, dan is het alsof er een foto van Hem wordt afgedrukt in je hart.
- Er is vrede door het bloed en de gerechtigheid van Jezus Christus. Deze vrouw zal geen vertoornd Rechter meer ontmoeten, in de Heere Jezus Christus.
- Guido de Bres zong in zijn geloofsbelijdenis: "Daarom verlangen wij die dag, met een groot verlangen om ten volle te genieten de belofte Gods, die er mag zijn in Christus Jezus, onze Heere."

Daar wordt genade van waarheid blij ontmoet, en de vrede met een kus van het Recht gegroet.
Dan zal de Heer' ons het goede weer doen zien!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie