Preekluisterkring

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik wacht tot je de preek die ik aandroeg beluisterde.
Je bedoelt de preek van Prof. Van den Brink? Heb ik daar eerder niets meer over gezegd? Ik dacht dat ik daar een pb over verstuurd had.

Ik vond dat op zichzelf wel een aardige preek, al snap ik niet hoe je zo'n inhoud enerzijds kunt verantwoorden met publiekelijke onschriftuurlijke uitspraken anderzijds. Daar zit zo'n grote haper tussen die ik zelf niet kan begrijpen, en voor mij heel erg onbevattelijk blijft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hoopvol »

Ik heb hem nog niet geluisterd. Eerlijk gezegd (Ik schaam me er voor) ben ik veel te druk nu.
Ik hoop hem binnenkort te luisteren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ik vind dat het voor de rest nogal stil blijft. Hebben we geen tijd meer? :?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Volgende week wordt de andere preek besproken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Volgende week wordt de andere preek besproken.
En waarom wordt er over deze preek dan niets gezegd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Volgende week wordt de andere preek besproken.
En waarom wordt er over deze preek dan niets gezegd?
DIA had er toch wat van gezegd.
Volgens mij erg besproken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:Ik vind dat het voor de rest nogal stil blijft. Hebben we geen tijd meer? :?
Op de preek van ds. Lagendijk kwam bijna geen reactie en dat voor een preek van een vroeger forumlid. Niet teveel dwepen met preken die jou voorkeur genieten Jantje.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:Ik vind dat het voor de rest nogal stil blijft. Hebben we geen tijd meer? :?
Op de preek van ds. Lagendijk kwam bijna geen reactie en dat voor een preek van een vroeger forumlid. Niet teveel dwepen met preken die jou voorkeur genieten Jantje.
Toch vind ik het wel heel opmerkelijk dat er voor deze preek zo weinig animo is. Juist omdat heel het forum reageerde tijdens de discussie over 'eisen op je doop'. En nu zwijgt men...

Dus als 'we' geen tijd hebben, stel ik voor om hem nog met een week te verlengen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Discussie over de preek is hier toch niet primair de bedoeling? En bovendien ben ik van de vroege ochtend (in mijn definitie dan) tot de late avond druk met mijn werk, dus op dit moment komt het gewoon niet zo uit.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Volgende week wordt de andere preek besproken.
En waarom wordt er over deze preek dan niets gezegd?
DIA had er toch wat van gezegd.
Volgens mij erg besproken.
Ik heb de preek inderdaad beluisterd, en wil er nog wel wat aantekeningen bij maken. Ik heb bij het beluisteren zelf namelijk geen enkele aantekening gemaakt. Wellicht morgen of zaterdag, en als het te laat wordt hoor ik het wellicht wel. Ik wil er namelijk geen haast mee maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

We kunnen ons toch gewoon houden aan de twee weken?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:We kunnen ons toch gewoon houden aan de twee weken?
Ik heb deze preek aangedragen, in bijzonder vanwege de discussie die er was over dat je mag 'eisen op je doop'. Allen die daar hun gram haalden, zwijgen nu in alle talen. Dat vind ik erg jammer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preekluisterkring

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef: Ik heb deze preek aangedragen, in bijzonder vanwege de discussie die er was over dat je mag 'eisen op je doop'. Allen die daar hun gram haalden, zwijgen nu in alle talen. Dat vind ik erg jammer.
Beste Jan, niemand heeft daar toch zijn gram gehaald? De uitkomst van een discussie kan zijn dat je het niet eens wordt. Of dat jouw (of mijn) argumenten niet overtuigend genoeg zijn. Waarom zo scherp? In het bewuste topic over het eisen (het was niet 'eisen op je doop') heb ik ook een bijdrage geleverd, die later in de discussie geheel is ondergesneeuwd. Het zij zo. In de politiek heb ik geleerd dat gelijk hebben niet het zelfde is als gelijk krijgen. :).

Ik moet eerlijk zeggen dat het wegvallen van mijn woon-werk ritjes ook bijdraagt aan het minder tijd hebben voor het luisteren van preken. Daarnaast heeft preekbespreking voor mij alleen zin als er ingestoken wordt op de 'zielsbevindelijke' uitwerking. Ik verval anders vaak in kritiek of uiterlijke beoordeling. En voor uiting van de persoonlijke beleving vind ik dit forum niet zo geschikt. Vandaar dat ik dus niet mee doe in dit draadje. Dat ik nu reageer is omdat ik me iets aangesproken voelde :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Hollander schreef:We kunnen ons toch gewoon houden aan de twee weken?
Ik heb deze preek aangedragen, in bijzonder vanwege de discussie die er was over dat je mag 'eisen op je doop'. Allen die daar hun gram haalden, zwijgen nu in alle talen. Dat vind ik erg jammer.
We zullen het dan horen. Ik hoop in de loop van de dag wat aantekeningen te maken. Over dit punt zei ds. Veenendaal overigens ook al wat. En ds. Veenendaal verwees daar gewoon naar ds. Ledeboer. (als ik me goed herinner)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Jantje, ik ben gestopt toen de dominee woorden als 'onzin' ging gebruiken toen het ging over het pleiten op het verbond.
Hij doet geen recht aan die visie. Maakt er eerst een soort karikatuur van alsof die verbondsvisie betekent dat je nog van alles hebt en bezit.

Als je pleit op de beloften van het verbond en de gewilligheid van de Verbondsgod betekent het juist dat je niets, niets niets meer hebt in jezelf. En dat je geen redenen ziet om hoop te hebben dan alleen op de God van het verbond. Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld.
Dat is als een bedelaar pleiten op het verbond.
Plaats reactie