Preekluisterkring

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:
Ds. J Karens , Numeri 24 vers 5-7 (Rh1990)

Numeri 24 vers 5-7
Een bijzonder getuigenis
1. Israëls woning
2. De inwoning
3. De Koning

Link: https://youtu.be/c4FSr_L0iro

Wachtlijst:
1. Ds van Krimpen, Noach (Dia)
2. ds R.P. van Rooijen, Numeri 22 (Geytenbeekje)
3 .ds AC Uitslag Johannes 16: 8a, 9 (Helma)
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Preekluisterkring

Bericht door Rh1990 »

Ben wel benieuwd wat jullie er van vonden. :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Rh1990 schreef:Ben wel benieuwd wat jullie er van vonden. :)
Misschien kan je zelf wat vertellen over wat jou aansprak in deze preek?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Verder zou het niet verkeerd zijn als meerdere mensen er iets over zouden zeggen. Het lijkt me voor de modernere mens een niet gemakkelijke preek. Ook niet voor mij overigens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik vind het heel raar dat de te zingen psalmen zijn ingekort. Gelukkig is wel opgenomen wat de dominee opgaf, anders zou het regelrecht geschiedvervalsing zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Verder zou het niet verkeerd zijn als meerdere mensen er iets over zouden zeggen. Het lijkt me voor de modernere mens een niet gemakkelijke preek. Ook niet voor mij overigens.
Waarom niet voor jou ?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Ik vind het heel raar dat de te zingen psalmen zijn ingekort. Gelukkig is wel opgenomen wat de dominee opgaf, anders zou het regelrecht geschiedvervalsing zijn.
De preek paste anders destijds niet op de (cassette)band denk ik.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Aha. Ik was weer eens te snel met mijn oordeel.

Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk dan in de preek zou hebben geknipt, maar dat geheel terzijde.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door Rh1990 »

helma schreef:
Rh1990 schreef:Ben wel benieuwd wat jullie er van vonden. :)
Misschien kan je zelf wat vertellen over wat jou aansprak in deze preek?
Wat mij erg aansprak was dat er zowel duidelijk op Bijbelse grond wordt aangegeven wat het ware en schijn geloof is. En hij verklaard zo helder de wegen Gods die Hij houdt met Zijn volk. Gewoon zo eerlijk en eenvoudig. Ik vind dit een zeldzaam geluid geworden.
Hij verklaard ook zo helder wie en wat de mens is en wat er nodig is om te kennen, gewoon helder over de wedergeboorte, geen vaag gedoe. Ik heb ook een hele serie van deze ds. over Ruth, erg onderwijzend, niet om in die man te eindigen, maar dit hoor je toch weinig in onze tijd. Terwijl ik heel die tijd nooit in het echt heb meegemaakt aangezien ik zelf een twintiger ben.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Vanavond wat opgetekend en bemetiteerd over de preek van ds. J. Karens. Een paar puntjes dan, want niet alles leent zich voor publiek.
Ik zal maar wat citaten noemen uit de preek. Waarheden die we weinig meer horen, en ons wellicht nu vreemd in de oren gaan klinken. Maar toch, was dit de taal en beleving niet van het volk? We spreken van ‘volk’, als een verwijzing naar het uitverkoren volk Israël, dat God zonder enige waarde in zichzelf boven andere volken had bevoorrecht met de openbaring van Zijn Woord. Hiermee acht dan de term 'volk' voldoende verklaard. Ter verklaring: Ik las namelijk op dit forum, dat sommigen deze vorm van spreken als vreemd werd ervaren.
We halen wat citaten uit de preek die het overdenken waard zijn, maar nu niet zoveel meer worden gehoord. Laat ik maar beginnen bij de aanspraak in het gebed.
Vlekkeloos, drie-enig, volmaakt, heilig Wezen in de hemel... Als U ons aanschouwt, zo we hier aanwezig zijn, in onszelf, dan kunt U ons terstond , aan de avond van een moeitevolle werkdag, dat kunt U ons rechtvaardig met de bezem van Uw rechtvaardig verderf wegvegen.
Wat horen we hier? Een mensenkind dat weet wat zijn plek is. Dat weet van een heilig God en een verdorven mens, dat weet geen ogenblik te kunnen bestaan voor die heilige God, als Hij naar recht handelde. We horen dat weinig meer.
Vanuit dit verloren weten en toestemmen ontstaat een nochtans: Nochtans, in de moederbelofte, tekende U vanuit de stille eeuwigheid, de bemoeienis met zulk een gevallen geslacht.
Hier horen we iets van het wonder: Een mens die waardig is weggeworpen te worden, wordt door Gods soevereine verkiezing opgezocht.
Ook iets waar we weinig meer van horen. We hoorden vroeger, even tussendoor, dat een preek moest beginnen in de eeuwigheid en moest eindigen in de eeuwigheid.
Hier hebben het begin: De val in Adam. En daarna Gods 'nochtans'.. Hier kan het wonder een wonder worden als de ogen daarvoor verlicht worden. Hier hebben we iets wat we vaak missen in een oppervlakkige prediking. Dit is niet als kritiek om de kritiek bedoeld, maar misschien dat het voor sommigen een eyeopener zou kunnen zijn.
Verder valt op dat de prediker zich bewust is van Gods vrijmacht, als hij zo uitdrukt: Och, mocht het U behagen...
Nog een opmerking die we nu minder horen, en des te klemmender wordt: Och mocht het worden opgemerkt dat ge Uw hand zo stil houdt. We kunnen uit de context opmerken dat prediker hier doelde dat het curatorium dat jaar geen vrijmoedigheid vond om iemand toe te laten.
Dan voegt hij daaraan toe, hetgeen eens Samuël tot Saul sprak: Opmerken is beter dan het vette der rammen en tienduizend van oliebeken.
Nog iets wat opvalt over het bidden. Is het nog te vatten als de prediker zegt: Ik wou dat ik eens één keertje waar bidden mocht. Want U zegt: je staat wel te bidden, maar je ontvangt niet omdat je kwalijk bidt, en ik kan niet anders dan verkeerd bidden. Mochten we verwaardigd worden, door de bediening van Hem Die Ge daartoe gezonden hebt, om een inhoudsvolle boodschap nog onder de oordelen nog hier op aarde te mogen brengen.

Nu ga ik over om een paar dingen uit de inhoud van de preek te noemen.
Een paar punten die wel aandacht verdienen dacht ik.
EEN BIJZONDER GETUIGENIS
Ten eerste over Israëls woning
Ten tweede over de inwoning
Ten derde over de Koning
Ik denk niet dat de preek in mijn overdenking deze punten zo zal volgen. Maar goed, de ene dominee is helderder in de verklaring en afbakening van zijn punten dan de andere.

Tekst:
Hoe goed zijn uw tenten, Jakob! uw woningen, Israël!
Gelijk de beken breiden zij zich uit, als de hoven aan de rivieren; de HEERE heeft ze geplant als de sandelbomen, als de cederbomen aan het water Er zal water uit zijn emmeren vloeien en zijn zaad zal in vele wateren zijn; en zijn koning zal boven Agag verheven worden en zijn koninkrijk zal verhoogd worden.


Wie preekt dit?
De duivel? Nee, Bileam! God bedient Zich van wie en wat Hij wil, ook van verworpenen, als Bileam.
God wordt verheerlijkt, zowel in de ondergang van de goddelozen als in de zaligheid van Zijn verkoren gemeente.
Hier hebben we ‘van stonde aan’ in de preek een zaak die we ter harte mogen nemen als we wijs zouden zijn.
We menen vaak wijs te zijn, maar wat weten we? Wat kunnen we als de Heere het niet toelaat? Of wie verhindert iets wat God wil? Om over na te denken
Ik ga verder luisteren:
Dus, de Heere bedient Zich van de duivel en zijn aanhang! Om de Waarheid te verkondigen! Vroeger, en nog wel in de bevindelijke prediking wordt nogal gevreesd: Een prediker geweest, het Evangelie verkondigd, anderen een middel ter zaligheid, en.... zelf verwerpelijk te zijn! Is dat dan mogelijk? Zeker! Kijk hier bij Bilieam of bij Judas. Peninna werd gebruikt om Hanna aan de grond te krijgen. De vrouw van Job... Een verzoeking.
Maar alles doet God om Zijns Naams wil, en daar moet alles en iedereen aan meewerken.,
Vraag ter inkering tot onszelf: Hoe staat heet met mij, met u en met ons allemaal? Over nadenken, mediteren, en vragen of we onszelf niet behoeven te bedriegen.

Een bijzonder getuigenis, een getuigenis als het ware door een mens die wars was van Gods wet en getuigenis. En toch moest hij zegenen! De Heere zegt zelfs: Gij zijt Mijn getuige. Maar hier moet Bileam getuigen in Gods Naam.
Bilieam moest 'die gehate sekte, die het altijd beter weten en beter hebben' vloeken. Hoewel Balak God niet kende had hij wel een intense vijandschap, vanwege het vrouwenzaad en het slangenzaad, want hij was toch zoals we dat allen van nature zijn, kerkelijk of onkerkelijk een tegenstander van God, en of we dat nu van onszelf weten of dat we dat nie weten, en we denken dat we nogal aardig vroom zijn, toch... we strijden van nature allen onder de banier van onze verkoren koning, en we zijn een hater (of we dat weten of dat we dat niet weten) van de levende God.
Verklaren? Nee niet met een mensenverstand, wel als we buigen onder de waarheid van het Woord.
Er staat zelfs dat de Geest van God op Bileam was. Zo ver kan het dus gaan. En dit zijn de algemene werkingen van de Geest. Hier weer de separatie: Is het een algemeen licht, of kennen we een bijzondere verlichting door de Heilige Geest. Dat is er immers in vervat.
De Heere gaat Bileam gebruiken om te spreken wat hij moet spreken en dan heeft Bileam daar niets meer over te zeggen. Alles en een ieder staat de Heere ten dienste, ook de goddeloze. Laten we maar niet te snel denken dat we beste brave reformatorische christenen zijn, want dan zouden we ons wel eens deerlijk kunnen vergissen. We hoeven echt niet te oordelen, want zulke mensen maken zichzelf wel openbaar. We hebben ontdekking nodig, en daar komt alles tegen in het verweer! Wat! Zal iemand mijn mijn godsdienst bestaan in twijfel te trekken!?

Anders dan ik lees: De oprechte sla mij.... Als het niet lijden kan staan we zo in vuur en vlam. In de preek komt het zo duidelijk naar voren wat we zijn: Vijanden van God en haters van onze naaste. En dat geloven we niet, tenzij we daaran ontdekt worden. Dan weer is nodig: Een heldere separerende prediking om het snode van het kostelijke te scheiden. Wat er buiten valt dat valt er buiten en wat God erin zet zal geen duivel erbuiten kunnen houden, ook al zullen zijn scherpe pijlen wel op die laatsten gericht worden. Ze staan immers de godsdienst tegen? Was het ook niet zo in de omwandeling van de Heere Jezus op deze aarde? Wie stonden Hem het meest tegen? De meest vrome mensen, ze achten zichzelf beter door het ontbreken van zelfkennis.
En dat kan zelfs bij Gods volk. Als het in het vlees valt. Weer een uitdrukking van iets wat, zo het lijkt, niet meer voor lijkt te komen?
Algemene werkingen van de Geest. Wat zegt ons dat? Vrezen we er wel eens voor? Nee, dat hoeven we vanzelf niet zo hardop te zeggen. Toch geloof ik dat de oprechte meer vreest dan de algemeen overtuigde, en dan weer tot onszelf inkeren. Hoe is het met mij? De vele voorbeelden van algemene genade zijn tot onze lering. Anderen gepredikt, anderen de Weg voorgehouden... en zelf verwerpelijk. Ik hoop dat ik het mag zeggen: Ik hoor weinig dominees meer die hier nog voor vrezen. Misschien dat anderen het nog wel horen?
Dan slaan we maar war over, de preek is na te luisteren. We horen hoe dan een drie-enig God gekend en geliefd wordt, Lieve luisteraar, zeer beminde jeugd, arme thuishoorder, hoe zijn je hoedanigheden? De Heilige Geest spreekt. Als God een boodschap meegeeft voor de gemeente.
Ook hoe de Heilige Geest de zaken Schriftuurlijk leert. Dan een mooie opmerking tussendoor: “Ik heb vanmiddag nog met vermaak een meditatie van broertje P. Blok van Capelle zitten lezen. Over het huis Gods, de woningen Gods, en hoe die zielen er ook midden in de week wel naar verlangen, al was het drie, vier avonden kerk. Al is het niet altijd even vers en levendig, maar die verlangens naar de voorhoven des Heeren! Waarom? We gaan er van horen: Een bijzonder getuigenis.
Kijk maar in de tekst:
Hij zou het volk vloeken, maar de Geest Gods zal zorgen dat hij hen zegent. Hij zegt: Hoe goed zijn uw tenten, Jakob! uw woningen, Israël! Door de Heere niet misbruikt, maar gebruikt.

Nu even iets tussendoor. Ik heb een vrouw gekend, die werd stil gezet door God onder de prediking van een onbekeerde dominee. Een woord uit het Woord velde haar. Nu kan de dood niet met het leven overweg, en die vrouw heeft het dan ook nooit bij die dominee kunnen vinden, maar hij werd wel gebruikt. Dat even uit de praktijk van een vrouw die ik gekend heb.

Ik ga verder met wat van de preek te overdenken.
De HEERE heeft ze geplant als de sandelbomen, als de cederbomen aan het water Er zal water uit zijn emmeren vloeien en zijn zaad zal in vele wateren zijn.
Het ziet ook op de uitbreiding van het geestelijke leven van Gods uitverkoreren. De Heere zal daarvoor zorgen. Het staat er: Gelijk de beken breiden zij zich uit, als de hoven aan de rivieren; de HEERE heeft ze geplant als de sandelbomen, als de cederbomen aan het water
Niet alleen in het getal van de uitverkoreren, maar ook ‘door de personele beleving van het geloof’.
Uitbreiden wordt natuurlijk eerst inkorten. Goddelijke ontdekking kort in. Goddelijke genade breekt af. En in die tent wordt woning gemaakt om daar uit te roeien alles wat tegen hem is, en intrek te nemen van de drie-enige God door de bijzondere werking van de Heilige Geest, wordt alles omgekeerd en alles afgebroken, door het heilige recht van God waarvan de Geest Zich bediend, om op grond van datzelfde recht Zijn Beeld te herstellen. Om ze door het geloof uit te doen breken, in het licht van de innerlijke geloofskennis van de drie-enige God, tot troost van hun ziel, te midden van wat we gezongen hebben met al die vijanden, de belagers in de binnenkamer, de belagers in gezin, familie, kerkverband, de belagers op je werk, volk van God!
Dit lijkt me goed om even te in te laten werken

Straks mag dat volk delen in Zijns volks genoegen, in de hoop der ellendigen.
Een opwekking: Volk van God (even denken wie er bedoeld worden, ik denk aan moedelozen, vernoeide Elia’s enz.) grijpt moed uit mijn behoudenis, en laat je ziel opheffen wat we vanavond hebben gezongen: Wat vijand zich tegen de Kerk zich kampt, Zijn onweerstaanbare hand, zal ze bekleden met schaamte en met schande! Welgelukzalig! In Hem zijn we meer dan overwinnaars. Over ongeloof, over een drievoudige dood, over de hellemachten van Bileam, over al wat ons onteert. Geve de allerhoogste God te verstaan: Gelijk de ceder op de Libanon. Gode lof zingen, in de nacht zingen, wat mijn hart ook mogen teffen, zal ik (volk van God) tot de God Mijns levens heffen! De Heere neemt het voor de Zijnen gedurig op! U zullen als op Mozes’ bede, wanneer uw pad loopt door de zee, geen golven overstromen. Straks word de Kerk in statie uit haar woning geleidt tot haar Koning, Volk van God, het komt goed! Niet uit u vandaan, Neen! Door U alleen uit louter genade.
Waar waren we ook weer. Er zal water uit zijn emmeren vloeien. Dat is als vruchtbaar makend Geesteswater. Zijn zaad zal in vele wateren zijn. Dat ziet op de uitbreiding wereldwijd, ook in 1986. Je hebt veel mensen die laten het hoofd hangen van moedeloosheid. Ik kan dat verstaan! , maar dan zien ze op de omstandigheden, met mijn hoofd tussen mijn knieën. Maar: Als ik zie op mijn overste lieve Koning. De derde gedachte: over de Koning
Zijn Koning! Zal verheven worden boven Agag, boven de duivel, boven de wereld, boven aanslagen, boven ongeloof, ziende op de Koning der koningen! Ze mogen de Koning wel eens zien!
Ds. had gisteren in de Bijbellezing in Opheusden nog gezegd: Er zijn mensen die zeggen: je moet Jezus’ voetstappen drukken. Oh ja? Zo, hoe gaat dat? Ja dat weet ik niet. Ik weet niet wat dat is. Dan zeggen ze: je moet naast Hem wezen, en Petrus liep naar voren, en toen zij Hij: Gaat achter Mij satanas! Jij verzint de dingen die des mensen en niet des Godes zijn! Om kort te zijn, kinderen, thuishoorder, mag je het weten: Ik moet IN Hem zijn. Dus niet achter Hem, niet naast Hem, niet voor Hem, niet onder Hem, niet boven Hem. Die in Christus is, die is een nieuw schepsel.
Toepassing. Persoonlijke vragen tot zelfonderzoek: Zie de preek.

Tenslotte: Misschien zijn er die onze oude prediker ds. A. Bregman nog hebben gekend? Hij was heel nauw verbonden aan ds. Karens. Ze waren zielsvrienden. Hij noemde hem 'mijn broertje'. Je merkt ook aan de prediking dat ze op dezelfde wijze, heel eenvoudig het Woord van God verkondigden: Niets uit de mens, alles uit genade in Christus, en alle andere wegen zijn doodlopende wegen. Dat we het mogen verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:
Ds E Venema, Noach (Dia)


Tekst:
Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
Thema:
OUDEJAARSAVOND MET NOACH IN DE ARK
Dit predikt ons:
1. Het einde van de wereldtijd
2. Het einde van de genadetijd
3. Het bevinden van Gods heerlijkheid

De preek is verdeeld in twee delen:
https://www.youtube.com/watch?v=Nbsh1FgF6yE
https://www.youtube.com/watch?v=2jUi1ZbzJso


Wachtlijst:

1. ds R.P. van Rooijen, Numeri 22 (Geytenbeekje)
2 .ds AC Uitslag Johannes 16: 8a, 9 (Helma)
Laatst gewijzigd door helma op 22 feb 2021, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Dank Dia, voor de uitgebreide samenvatting van de preek van ds Karens.
Er kwamen bij mij veel jeugdherinneringen boven. Een heel eigen stijl van preken waar ik als kind graag naar luisterde.
Een markante persoonlijkheid die vanuit liefde en gunning Gods Woord dichtbij de harten wist te brengen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ik wil ook een preek aandragen:

Ds. J. IJsselstein, zondagochtend 21 februari in Oostkapelle
Tekst: Johannes 14: 1-3

Deze preek zal vermoedelijk één dezer dagen op de website geplaatst worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ik zou wel iets willen zeggen over de preek van ds Venema, maar ja.. In de praktijk blijkt dat ik er dan alleen maar wat van zeg en er verder geen andere reacties, ik bedoel positieve reacties op komen.

Heel kort. Een zeer ernstige preek die ook voor nu ons veel heeft te zeggen. Mochten er anderen zijn die de preek positief beoordelen dan wil ik er wel meer van zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preekluisterkring

Bericht door John Galt »

Nou, heb je die reactie van Helma niet gelezen op de preek van ds Karens?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie