Preekluisterkring

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik zal kijken of het mij deze week gaat lukken. Waarom beveel jij deze preek meer aan dan andere preken die jij hoort?
Nou, ik beveel eigenlijk nooit een preek aan voor de luisterkring. Maar deze raakte me sterk. Dat gebeurt uiteraard vaker. Maar deze keer dacht ik ook direct aan deze kring.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Een bewogen preek. Dank voor het delen Zeeuw.

Een paar dingen die ik vooral treffend vond:
Het uitzien naar de Wederkomst als naar een Bruiloft. Wat zijn we daar vaak ver vandaan...
Het slapen van de wijze maagden was ernstig, want als zij gewaakt hadden zouden ze de dwaze meisjes hebben kunnen aanmanen om op tijd olie te kopen.
De vergelijking van de moeder die haar kind weltrusten kust met een kind van God wat sterft.
"Ga nu maar slapen, morgen maak Ik je weer wakker"
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Met het wegvallen van de preek van ds. van Krimpen zou ik een voorstel willen doen om deze preek dan te vervangen door een andere preek. Via YouTube is een preek te beluisteren van Oudjaar 1983 van ds. E. Venema. We kunnen uit die preek (zo lang geleden) merken hoe actueel die preek nog is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Met het wegvallen van de preek van ds. van Krimpen zou ik een voorstel willen doen om deze preek dan te vervangen door een andere preek. Via YouTube is een preek te beluisteren van Oudjaar 1983 van ds. E. Venema. We kunnen uit die preek (zo lang geleden) merken hoe actueel die preek nog is.
Als je mij de link geeft, de tekst met evt punten zet ik hem in de wachtlijst
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
-DIA- schreef:Met het wegvallen van de preek van ds. van Krimpen zou ik een voorstel willen doen om deze preek dan te vervangen door een andere preek. Via YouTube is een preek te beluisteren van Oudjaar 1983 van ds. E. Venema. We kunnen uit die preek (zo lang geleden) merken hoe actueel die preek nog is.
Als je mij de link geeft, de tekst met evt punten zet ik hem in de wachtlijst
Tekst:
Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
Thema:
OUDEJAARSAVOND MET NOACH IN DE ARK
Dit predikt ons:
1. Het einde van de wereldtijd
2. Het einde van de genadetijd
3. Het bevinden van Gods heerlijkheid


De preek is verdeeld in twee delen:
https://www.youtube.com/watch?v=Nbsh1FgF6yE
https://www.youtube.com/watch?v=2jUi1ZbzJso
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Met het wegvallen van de preek van ds. van Krimpen zou ik een voorstel willen doen om deze preek dan te vervangen door een andere preek. Via YouTube is een preek te beluisteren van Oudjaar 1983 van ds. E. Venema. We kunnen uit die preek (zo lang geleden) merken hoe actueel die preek nog is.
Misschien ook nog even de preek die deze week aan de orde is luisteren?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Een bewogen preek. Dank voor het delen Zeeuw.

Een paar dingen die ik vooral treffend vond:
Het uitzien naar de Wederkomst als naar een Bruiloft. Wat zijn we daar vaak ver vandaan...
Het slapen van de wijze maagden was ernstig, want als zij gewaakt hadden zouden ze de dwaze meisjes hebben kunnen aanmanen om op tijd olie te kopen.
De vergelijking van de moeder die haar kind weltrusten kust met een kind van God wat sterft.
"Ga nu maar slapen, morgen maak Ik je weer wakker"
Ja, dat punt van het slapen was erg waarschuwend. Wie zijn wij voor de mensen om ons heen. Komt hard binnen.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door merel »

helma schreef:Een bewogen preek. Dank voor het delen Zeeuw.

Een paar dingen die ik vooral treffend vond:
Het uitzien naar de Wederkomst als naar een Bruiloft. Wat zijn we daar vaak ver vandaan...
Het slapen van de wijze maagden was ernstig, want als zij gewaakt hadden zouden ze de dwaze meisjes hebben kunnen aanmanen om op tijd olie te kopen.
De vergelijking van de moeder die haar kind weltrusten kust met een kind van God wat sterft.
"Ga nu maar slapen, morgen maak Ik je weer wakker"
Exact de punten die mij gisteren ook opvielen tijdens het luisteren van de preek. Een bewogen en waarschuwende preek.
Wel heb ik nog een vraag hierover. De predikant noemde alle 10 mensen uitverkoren, maar daarvan haakten 5 af. Het is mij altijd geleerd dat alleen degenen uitverkoren zijn die ook daadwerkelijk naar de hemel gaan. Of heb ik het theologisch mis?

Het leek trouwens of de predikant aan het eind zelf emotioneel was. Hij snifte steeds. Daar heb ik wel wat moeite mee.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
helma schreef:Een bewogen preek. Dank voor het delen Zeeuw.

Een paar dingen die ik vooral treffend vond:
Het uitzien naar de Wederkomst als naar een Bruiloft. Wat zijn we daar vaak ver vandaan...
Het slapen van de wijze maagden was ernstig, want als zij gewaakt hadden zouden ze de dwaze meisjes hebben kunnen aanmanen om op tijd olie te kopen.
De vergelijking van de moeder die haar kind weltrusten kust met een kind van God wat sterft.
"Ga nu maar slapen, morgen maak Ik je weer wakker"
Exact de punten die mij gisteren ook opvielen tijdens het luisteren van de preek. Een bewogen en waarschuwende preek.
Wel heb ik nog een vraag hierover. De predikant noemde alle 10 mensen uitverkoren, maar daarvan haakten 5 af. Het is mij altijd geleerd dat alleen degenen uitverkoren zijn die ook daadwerkelijk naar de hemel gaan. Of heb ik het theologisch mis?

Het leek trouwens of de predikant aan het eind zelf emotioneel was. Hij snifte steeds. Daar heb ik wel wat moeite mee.
Volgens mij noemde hij deze 10 niet uitverkoren als zijnde kinderen van God.
Hij was ook emotioneel. Met die bewogenheid met de zielen van de toehoorders heb ik totaal geen moeite. Sterker, ik vind het fijn te zien hoeveel het de ds doet.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door merel »

Het viel mij juist op dat hij ook de 5 dwaze meisjes meerdere malen uitverkoren noemde. Waarschijnlijk bedoelde hij niet dat zij daadwerkelijk 'kinderen van God 'waren, maar dat zij 'kerkmensen' waren en in die zin 'uitverkoren'.

@ emotie
Deze predikant/kandidaat heb ik nooit eerder gehoord en ik weet niet of hij dat vaker heeft. Als het verder nooit voorkomt en het een eenmalig iets is, oke. Als het wekelijks voor zou komen, zou ik het kwalijk vinden.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Het viel mij juist op dat hij ook de 5 dwaze meisjes meerdere malen uitverkoren noemde. Waarschijnlijk bedoelde hij niet dat zij daadwerkelijk 'kinderen van God 'waren, maar dat zij 'kerkmensen' waren en in die zin 'uitverkoren'.

@ emotie
Deze predikant/kandidaat heb ik nooit eerder gehoord en ik weet niet of hij dat vaker heeft. Als het verder nooit voorkomt en het een eenmalig iets is, oke. Als het wekelijks voor zou komen, zou ik het kwalijk vinden.
Ze waren uitverkoren inderdaad in de zin van: ze waren allen uitgenodigd om de Bruidegom te ontmoeten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bezorgd »

indrukwekkende preek Zeeuw. Dank voor het delen.
Dat gedicht.. Alleen dat al is een preek opzich.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Ik wil een preek voordragen
ds R.P. van Rooijen
Ik vond het een mooie preek over Bileam en Balak.
Numeri 22
https://kerkdienstgemist.nl/stations/93 ... 7100000938

Roeping v Bileam
Aanvankelijke gehoorzaamheid
Afwijkende weg
Woord dat gesproken moest worden.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preekluisterkring

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
helma schreef:Preek van de week: Kand de Deugd, Mattheus 25:13. (Zeeuw)


Kerntekst Mattheus 25:13.
Thema: waakzaam zijn.
1) Droevige overeenkomst tussen de maagden;
2) Aangrijpend verschil;
3) Definitieve scheiding.

https://www.hhggoes.nl/kerkdie...-13-lb ... heus-25-13

Wachtlijst:
1.Ds. J Karens , Numeri 24 vers 5-7 (Rh1990)
Uiteraard erg aanbevolen! Bewogen, gunnende en waarschuwende preek!
Heb de preek ook geluisterd. Wat een mooie preek. Dit is als predikant je hoorders tot Christus dwingen.

Wat ik ook mooi vond: we horen de voetstappen van Jezus. Het is bijna feest!

En inderdaad, ook de wijze meisjes sliepen. Eerlijk, helder, duidelijk uitgelegd. Goed verwoord ook met het gedicht.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie