Preekluisterkring

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preekluisterkring

Bericht door John Galt »

Heeft John Galt het thema en de punten bijgehouden van deze preek?
Nee, dat doe ik eigenlijk nooit. Wel aantekeningen gemaakt, maar die geef ik nog niet weg. Het gaat in elk geval over de wedergeboorte.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

John Galt schreef:
Heeft John Galt het thema en de punten bijgehouden van deze preek?
Nee, dat doe ik eigenlijk nooit. Wel aantekeningen gemaakt, maar die geef ik nog niet weg. Het gaat in elk geval over de wedergeboorte.
OK, prima, dat is je goed recht.
Goed om de belangstelling wat aan te wakkeren :huhu
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Preekluisterkring

Bericht door HersteldHervormd »

Mooie preek geluisterd van Ds den Butter over de doop. Prachtig voorbeeld van die waterleiding.

Het was de preek, die Helma had opgedragen, over Romeinen 6.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Luisterpreek voor deze periode:

Ds J Koppelaar, 1 Joh 5 (John Galt)
16 februari in IJsselmuiden-Grafhorst.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/95 ... 6160000952


Ik heb hem inmiddels 2 keer geluisterd. (helaas is mijn hoofd nog steeds een vergiet...)
Leerzaam. Ik laat hem bij mijn downloads staan om later nog eens terug te kunnen luisteren. Ik vind het wel een preek om te bewaren.

Toen ik me pas zorgen maakte over het gebrek aan opslag in mijn hoofd (en dan met name dat ik ook soms de dingen vergeet die de Heere me geeft) las ik ergens (maar ik weet niet meer waar.....) van een vrouw die datzelfde had. Iemand met wie ze sprak (haar predikant?) vond dat bedenkelijk. Hoe kon ze nu de dingen vergeten die de Heere haar wilde geven in de prediking. Toen gebruikte ze het voorbeeld van dat vergiet. Het water dat er inkomt stroomt wel door de gaatjes heen, maar wat in het vergiet ligt wordt wel schoongespoeld.
Dat vond ik een heel treffend antwoord.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

HersteldHervormd schreef:Mooie preek geluisterd van Ds den Butter over de doop. Prachtig voorbeeld van die waterleiding.

Het was de preek, die Helma had opgedragen, over Romeinen 6.
Ja mooi he! Ik vind de preken van ds L den Butter heel erg leerzaam. Hij weet de kern altijd heel duidelijk te maken.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preekluisterkring

Bericht door John Galt »

Mijn aantekeningen bij de preek van ds Koppelaar:

vers 1
Geloof en wedergeboorte zijn twee woorden voor hetzelfde. Vanuit God gezien is het wedergeboorte, vanuit de mens gezien is het geloof. Wie dat onderscheidt, maakt het ingewikkelder dan het is. Calvijn schrijft: God doet ons wederom geboren worden door het geloof.

“gelooft” staat (ook in het Gr.) in de tegenwoordige tijd, “is geboren” in de voltooide. Wie nu, voortdurend, gelooft, weet dat hij ooit is wedergeboren. Dat moment waarop het begon, kunnen de meeste mensen niet aanwijzen. Maar wie nu gelooft, weet dat hij op een bepaald moment wedergeboren is.

vers 2
Bekering uit zich in liefde, tot God (v1) en tot anderen (v2)

Wij zijn vaak heel selectief in de liefde. Maar wi eniet alle kinderen van God liefheeft, houdt Gods geboden niet.

vers 4
“geloof” – we zouden verwachten: God, of Christus overwint de wereld. We kunnen het alleen begrijpen als we beseffen dat “geloven” een werkwoord is. Geloven is vertrouwen. Waarop? Op Christus. Het gaat dus nooit buiten Hem om. Je vertrouwt dat je in Zijn kracht zult overwinnen.

vers 6
“water en bloed' wijst op de bevalling. Christus was dus echt mens.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Luisterpreek deze periode:

Ds. J. van Rijswijk Waarde, zondag 2 augustus 2020 morgendienst
Tekst: Openbaring 7: 13-17 (Jantje)


https://kerkdienstgemist.nl/stations/18 ... 5430001873

Tekst: Openbaring 7: 13-17
En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Deze, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.
Daarom zijn zij voor den troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op den troon zit, zal hen overschaduwen.
Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.
Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.


Wachtlijst:
1.Anoniem. Geytenbeekje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Kort iets over deze preek: ds. Van Rijswijk wilde deze preek eerst in de avonddienst houden. Hij had de preek al voorbereid. Toen kwam in die week het bericht dat ds. Kleppe door de HEERE is thuisgehaald, en toen heeft hij de preek in de ochtenddienst mogen houden.

Ik vond de preek zeer bijzonder en er gaat iets uit van een verlangen naar de wederkomst des Heeren wat in heel de preek terugkomt.

Van harte aanbevolen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Luisterpreek deze periode:

Ds. J. van Rijswijk Waarde, zondag 2 augustus 2020 morgendienst
Tekst: Openbaring 7: 13-17 (Jantje)


https://kerkdienstgemist.nl/stations/18 ... 5430001873

Tekst: Openbaring 7: 13-17
En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Deze, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.
Daarom zijn zij voor den troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op den troon zit, zal hen overschaduwen.
Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.
Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.


Wachtlijst:
1.Anoniem. Geytenbeekje
Zojuist mogen luisteren. 'God zal alle tranen van hun ogen afwissen'.
Wat een bemoedigende preek. Zoveel onderwijs, zoveel uitzicht na dit leven. Zoveel persoonlijke lering. Dank voor het delen. Juist op het moment dat het zo nodig is, dit soort woorden mogen horen.

Duidelijk veel emotie bij de dominee over het overlijden van zijn ambtsbroeder. Een vooruitzien naar wat na dit leven mag komen voor Zijn gelovigen.
Hij waarschuwt terecht voor 'laten we voorzichtig zijn met grote uitspraken over kerkverlating/afval'. Het zal een grote schare zijn. Gods kerk hier op aarde lijkt zo klein, maar 'na deze zag ik en zie een grote schare die niemand tellen kan'. Waarschuwing tegen 'als je zalig wordt, moet dat een lot uit de loterij zijn'. Dat is niet rechtzinnig, maar goddeloos. De Heere verkondigd nog dat er in het huis van Zijn Vader vele woningen zijn.

Thema: de verlosten voor Gods troon.
1) Verdrukking waaruit deze mensen komen;
2) Het bloed dat hen heeft gewassen;
3) Het werk dat ze mogen doen voor Gods troon;
4) De zaligheid die ze genieten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preekluisterkring

Bericht door pierre27 »

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Preek gehouden te Lisse door Ds van Krimpen. Ik vind de stem vergeleken met eerdere preken van hem duidelijker. Eerder vond ik het wel eens lastig hem te volgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erskinees »

helma schreef:Luisterpreek deze periode:

Ds. J. van Rijswijk Waarde, zondag 2 augustus 2020 morgendienst
Tekst: Openbaring 7: 13-17 (Jantje)


https://kerkdienstgemist.nl/stations/18 ... 5430001873

Tekst: Openbaring 7: 13-17
En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Deze, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.
Daarom zijn zij voor den troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op den troon zit, zal hen overschaduwen.
Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.
Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.


Wachtlijst:
1.Anoniem. Geytenbeekje
Mooie preek, het raakte me. Toekomstverwachting voor al Gods kinderen.
Doordat ik de preek geluisterd heb tijdens het wandelen helaas geen aantekeningen kunnen maken, daarom dus niet echt een inhoudelijke reactie.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jeremiah »

Zeeuw schreef:
helma schreef:Luisterpreek deze periode:

Ds. J. van Rijswijk Waarde, zondag 2 augustus 2020 morgendienst
Tekst: Openbaring 7: 13-17 (Jantje)


https://kerkdienstgemist.nl/stations/18 ... 5430001873

Tekst: Openbaring 7: 13-17
En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Deze, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.
Daarom zijn zij voor den troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op den troon zit, zal hen overschaduwen.
Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.
Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.


Wachtlijst:
1.Anoniem. Geytenbeekje
Zojuist mogen luisteren. 'God zal alle tranen van hun ogen afwissen'.
Wat een bemoedigende preek. Zoveel onderwijs, zoveel uitzicht na dit leven. Zoveel persoonlijke lering. Dank voor het delen. Juist op het moment dat het zo nodig is, dit soort woorden mogen horen.

Duidelijk veel emotie bij de dominee over het overlijden van zijn ambtsbroeder. Een vooruitzien naar wat na dit leven mag komen voor Zijn gelovigen.
Hij waarschuwt terecht voor 'laten we voorzichtig zijn met grote uitspraken over kerkverlating/afval'. Het zal een grote schare zijn. Gods kerk hier op aarde lijkt zo klein, maar 'na deze zag ik en zie een grote schare die niemand tellen kan'. Waarschuwing tegen 'als je zalig wordt, moet dat een lot uit de loterij zijn'. Dat is niet rechtzinnig, maar goddeloos. De Heere verkondigd nog dat er in het huis van Zijn Vader vele woningen zijn.

Thema: de verlosten voor Gods troon.
1) Verdrukking waaruit deze mensen komen;
2) Het bloed dat hen heeft gewassen;
3) Het werk dat ze mogen doen voor Gods troon;
4) De zaligheid die ze genieten.
Als ik de punten lees is dat dezelfde preek die hij eerder heeft gehouden. https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/13634
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

@Helma
Als het goed is heb ik al de samenvatting gemaakt.
De 3 punten
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Luisterpreek die deze week nog aan de beurt is:

Ds. J. van Rijswijk Waarde, zondag 2 augustus 2020 morgendienst
Tekst: Openbaring 7: 13-17 (Jantje)


https://kerkdienstgemist.nl/stations/18 ... 5430001873

Tekst: Openbaring 7: 13-17
En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Deze, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.
Daarom zijn zij voor den troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op den troon zit, zal hen overschaduwen.
Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.
Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.


Wachtlijst:
1.Anoniem. Geytenbeekje
2. Ds JMJ Kieviet DL 5 $ 10
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

pierre27 schreef:https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Preek gehouden te Lisse door Ds van Krimpen. Ik vind de stem vergeleken met eerdere preken van hem duidelijker. Eerder vond ik het wel eens lastig hem te volgen.
Wil je deze preek opgeven voor de luisterkring?
Plaats reactie