Preekluisterkring

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door Susanna »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Is de preek van ds. T. Cabaret nog door medeforummers beluisterd? Erg druk wordt hier niet meer gereageerd. Misschien iemand die een samenvatting kan maken, of de lessen eruit bespreken.
Een samenvatting maken valt niet mee. De preek / toespraak gaat in feite niet over de tekst of het hoofdstuk maar is een reeks 'bevindelijke' uitdrukkingen die op zich meest wel waar zijn maar weinig tot geen verband houden met de tekst. Hij spreekt nogal dramatisch - dat zal sommigen aanspreken. Maar een preek is het in wezen niet eens.
Daar heb je gelijk in. Maar hij kon prachtig zingen zeg. Mooie stem. En dan die langzame oude psalmen. Heel mooi.
Ik vind het een ernstige preek. En ik hoor ook Zijn liefde voor de Heere Jezus. Niets buiten Hem om.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Uitgangspunt is Titus 3 vers 13
Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus
Het uitganspunt is, laten we deze punten nemen:
#Een zalige hoop die de Kerk verwacht
#Uitzien naar de wederkomst van Christus.


Ds. heeft verder geen thema of punten. Het is, wat hij zelf ook ergens opmerkt, meer de praktijk. Wellicht zullen sommigen de preek weinig exegetisch onderbouwd vinden. Dat zij dan zo, en ik wil erbij doen weten dat dat geen regel mag zijn. Wel kan zo'n preek stichtelijk zijn. Dergelijke preken hoorden we immers ook wel bij de bekende ds. Joh. v.d. Poel en bv. ds. Lamain. We horen als het ware in de tekst een uitzien. Een uitzien, zoals de tekst zegt: het verwachting de zalige hoop en verschijning van de God en Zaligmaker van Gods volk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Uitgangspunt is Titus 3 vers 13
Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus
Het uitganspunt is, laten we deze punten nemen:
#Een zalige hoop die de Kerk verwacht
#Uitzien naar de wederkomst van Christus.


Ds. heeft verder geen thema of punten. Het is, wat hij zelf ook ergens opmerkt, meer de praktijk. Wellicht zullen sommigen de preek weinig exegetisch onderbouwd vinden. Dat zij dan zo, en ik wil erbij doen weten dat dat geen regel mag zijn. Wel kan zo'n preek stichtelijk zijn. Dergelijke preken hoorden we immers ook wel bij de bekende ds. Joh. v.d. Poel en bv. ds. Lamain. We horen als het ware in de tekst een uitzien. Een uitzien, zoals de tekst zegt: het verwachting de zalige hoop en verschijning van de God en Zaligmaker van Gods volk.
Ik zou het gedeeltelijk met je eens zijn als hij wat meer gezegd had over de persoon van de Zaligmaker die in deze tekst centraal staat. Maar dat deed deze ds. dus niet in deze preek.

Trouwens, dat uitzien moet wel een goede grond hebben. Dat lijkt me belangrijk genoeg dat dat in de preek wat uitgewerkt wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

In feite is er eigenlijk niets over de preek van ds. Cabaret gezegd... en ja, dat zou, dacht ik, toch wel de bedoeling zijn? Ik heb een paar puntjes genoemd, verder niets. Wel vind ik dat de preek een wat bijzonder karakter draagt, maar dat vindt ik in dit geval niet erg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Preekluisterkring

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:In feite is er eigenlijk niets over de preek van ds. Cabaret gezegd... en ja, dat zou, dacht ik, toch wel de bedoeling zijn? Ik heb een paar puntjes genoemd, verder niets. Wel vind ik dat de preek een wat bijzonder karakter draagt, maar dat vindt ik in dit geval niet erg.
Ik heb net de link naar de preek ontdekt. Ik ga hem zsm beluisteren.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Willem87 »

Susanna schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Is de preek van ds. T. Cabaret nog door medeforummers beluisterd? Erg druk wordt hier niet meer gereageerd. Misschien iemand die een samenvatting kan maken, of de lessen eruit bespreken.
Een samenvatting maken valt niet mee. De preek / toespraak gaat in feite niet over de tekst of het hoofdstuk maar is een reeks 'bevindelijke' uitdrukkingen die op zich meest wel waar zijn maar weinig tot geen verband houden met de tekst. Hij spreekt nogal dramatisch - dat zal sommigen aanspreken. Maar een preek is het in wezen niet eens.
Daar heb je gelijk in. Maar hij kon prachtig zingen zeg. Mooie stem. En dan die langzame oude psalmen. Heel mooi.
Ik vind het een ernstige preek. En ik hoor ook Zijn liefde voor de Heere Jezus. Niets buiten Hem om.
Als u wist wat ds T Cabaret heeft meegemaakt zou u niet zo spreken.
De beste man werd beschuldigd van alles. En er bleek meer als de helft niet van waar te zijn.
Hij moest...notabene een bijbaantje nemen om alles financieel te kunnen bekostigen.
Hij werd doordat hij depresief werd nog meer de grond in getrapt.
Zijn been was afgezet...En hij zij daarna op de kansel ...Wat is de Heere toch goed.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Hij sprak geestelijk Bijbels bevindelijke taal.
Hij had geen auto en moest gereden worden naar allerlij plaatsen.
Zeg maar gewoon Willem.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Willem87 schreef:
Susanna schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Is de preek van ds. T. Cabaret nog door medeforummers beluisterd? Erg druk wordt hier niet meer gereageerd. Misschien iemand die een samenvatting kan maken, of de lessen eruit bespreken.
Een samenvatting maken valt niet mee. De preek / toespraak gaat in feite niet over de tekst of het hoofdstuk maar is een reeks 'bevindelijke' uitdrukkingen die op zich meest wel waar zijn maar weinig tot geen verband houden met de tekst. Hij spreekt nogal dramatisch - dat zal sommigen aanspreken. Maar een preek is het in wezen niet eens.
Daar heb je gelijk in. Maar hij kon prachtig zingen zeg. Mooie stem. En dan die langzame oude psalmen. Heel mooi.
Ik vind het een ernstige preek. En ik hoor ook Zijn liefde voor de Heere Jezus. Niets buiten Hem om.
Als u wist wat ds T Cabaret heeft meegemaakt zou u niet zo spreken.
De beste man werd beschuldigd van alles. En er bleek meer als de helft niet van waar te zijn.
Hij moest...notabene een bijbaantje nemen om alles financieel te kunnen bekostigen.
Hij werd doordat hij depresief werd nog meer de grond in getrapt.
Zijn been was afgezet...En hij zij daarna op de kansel ...Wat is de Heere toch goed.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Hij sprak geestelijk Bijbels bevindelijke taal.
Hij had geen auto en moest gereden worden naar allerlij plaatsen.
Ik weet dat hij eens buiten de kerkverband kwam, meer weet ik niet, en dat hoef ik ook niet te weten. Een dominee zij eens: als alles van mij hier op de muren van de kerk zou staan, dan zouden jullie mij nooit meer willen horen. Er is geen mens zonder zonde, en wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valle. Wat er ook voorgevallen is weet is niet, maar laten we maar niet denken dat hij daarmee de hemel zou verzondigen, ook als hij zijn ambt zou hebben verzondigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Een bijzondere preek die wel het beluisteren waard is. Ik denk dat bespreken niet makkelijk is. Want hiervoor zouden we de bevindelijke gangen van de Kerk moeten hebben geleerd. Maar de preek is, laten we dan zeggen, ook voor het verstand goed om te beluisteren. Er worden zaken genoemd die we bijna niet meer horen.
Deze preek van ds. J. Spaans is in 1993 gehouden in Middelburg-Zuid.
https://www.youtube.com/watch?v=iHH-hqlZeZ0
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Preekluisterkring

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:Een bijzondere preek die wel het beluisteren waard is. Ik denk dat bespreken niet makkelijk is. Want hiervoor zouden we de bevindelijke gangen van de Kerk moeten hebben geleerd. Maar de preek is, laten we dan zeggen, ook voor het verstand goed om te beluisteren. Er worden zaken genoemd die we bijna niet meer horen.
Deze preek van ds. J. Spaans is in 1993 gehouden in Middelburg-Zuid.
https://www.youtube.com/watch?v=iHH-hqlZeZ0
Dank je!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Voorstel van beluisteren en bespreken van een preek van ds. P.J. Visser:
https://www.youtube.com/watch?v=wBfs9tkssmA&t=1s

Lukas 23: 13-25 | Een rare ruil met Genadig gevolg!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Heb je ook een complete eredienst?

Bij een goede voorganger is de preek niet los verkrijgbaar en deze dominee is daar een duidelijk voorbeeld van. Zie ook de befaamde Great Reset-preek, die niet goed te interpreteren is zonder de hele liturgie mee te maken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dan pak je afgelopen zondagmiddag: over: Uw koninkrijk kome.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/7/ ... 9400000007
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Gevonden:

https://kerkdienstgemist.nl/stations/7/ ... 6800000007

De dienst waaruit je eerst de preek had.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Gevonden:

https://kerkdienstgemist.nl/stations/7/ ... 6800000007

De dienst waaruit je eerst de preek had.
Dat lijkt me niet handig, met HA erbij om eerlijk te zijn. Moest je niet de hele dienst meemaken? :huhu
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Preekluisterkring

Bericht door aggieoudje »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... 8980001371

Dit is de dienst van 2 weken geleden toen ds Visser bij ons voorging.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie