Preekluisterkring

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

We praten hier alleen na over de preek die aan de beurt is en niet over andere preken. Of je moet hem ook aandragen voor de preekluisterkring.

De discussie over 'Zien is (nog geen) hebben', moet je dus ergens anders voeren dan in dit draadje!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door Simon0612 »

Het gaat toch over de preek die aan de beurt is?
Of mag je geen vergelijking trekken met een andere preek? En sinds wanneer bepaal jij die regels?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Luisterpreek voor de komende weken:

ds. C. Harinck, (Jantje)

Johannes 1: 29: Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt.

Het Lam van God, met daarbij drie aandachtspunten:
1. De aanwijzing van het Offerlam.
2. De verzoening door het Offerlam.
3. Het zien op het Offerlam.
Vroeg uit bed, dus rustig de tijd deze preek te kunnen luisteren.
Even naast de preek, maar wat fijn dat je echt goed geluid hebt via internet vanuit deze kerk. Ik luister wel eens preken waar ik het volume op 100% moet zetten en het nog lastig luisteren is. Als ik dat bij deze doe, dan luistert heel Goes mee.

Goede opbouw. Verwijzing naar beschrijving Messiasverwachting die destijds sterk was. Lam dat uit het welbehagen van God voortkwam om de zonde van de wereld weg te nemen.
Alles wat gevraagd wordt is 'zie' het Lam. Mooi omschreven als de 'livelook', afkomstig uit de Schotse predikers. Leven in 1 blik op Jezus. Verborgen voor wijzen en verstandigen, maar de kinderen geopenbaard. Wat een waar woord!
Prachtige preek. Wat een lessen over de liefde van God voor zondaren. De Heere Jezus, die de zware last van de zonde wilde dragen. Gewillig. Wij zijn het die niet willen, maar er is nog tijd. Voor ellendigen.
Wat een waarschuwing tegen hoogmoed en eigen willigheid. Alles van ons moet eraf, maar als we met lege handen bij Hem aankomen, zal hij ze vullen.
Waarschuwing ook tegen 'zien is nog niet hebben'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:Het gaat toch over de preek die aan de beurt is?
Of mag je geen vergelijking trekken met een andere preek? En sinds wanneer bepaal jij die regels?
Deze preek is aan de beurt om te beluisteren.

En als jij dat niet doet, maar vervolgens wel één zin er uit pikt en daar een vraag over gaat stellen waar jij met je GGiN-achtergrond heus wel een antwoord op zult weten, dan vraag ik me zeer af waarom jij deze vraag stelt.

Dus nogmaals: het gaat over de preek van ds. C. Harinck. Die kun je beluisteren en daar iets over zeggen (@Zeeuw heeft al een goede en inhoudelijke reactie gegeven). En anders doe je niet mee en ga je niet een discussie beginnen over een andere preek.

Dat doe je dan maar in het draadje over preken op internet.

Die regels gelden als zolang dit draadje bestaat. Dus die heb ik niet bepaald.

Ik ben misschien een beetje scherp, maar ik word een beetje kriegelig van jouw vragen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 25 jan 2020, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:Het gaat toch over de preek die aan de beurt is?
Of mag je geen vergelijking trekken met een andere preek? En sinds wanneer bepaal jij die regels?
Deze preek is aan de beurt om te beluisteren.

En als jij dat niet doet, maar vervolgens wel één zin er uit pikt en daar een vraag over gaat stellen waar jij met je GGiN-achtergrond heus wel een antwoord op zult weten, dan vraag ik me zeer af waarom jij deze vraag stelt.

Dus nogmaals: het gaat over de preek van ds. C. Harinck. Die kun je beluisteren en daar iets over zeggen (@Zeeuw heeft al een goede en inhoudelijke reactie gegeven). En anders doe je niet mee en ga je niet een discussie beginnen over een andere preek.

Dat doe je dan maar in het draadje over preken op internet.

Die regels gelden als zolang dit draadje bestaat. Dus die heb ik niet bepaald.

Ik ben misschien een beetje scherp, maar ik wordt een beetje kriegelig van jouw vragen.
Ik word :D

Maar Jan, als je nou gewoon niet reageert op posts, dan stopt het vaak vanzelf. Nu hou je de discussie en daarmee het offtopic in de lucht.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door Simon0612 »

Bedankt voor je PB Zeeuw! Dat was gewoon het antwoord wat ik zocht.

Waarom Jantje zo reageert is me een raadsel. Het betrof gewoon een eerlijke vraag over de preek van de week. Zulke tegengestelde uitspraken hoor ik niet vaak en ik dacht direct aan de preek van de week.
IIg heeft Zeeuw wel de gave om een en ander te verduidelijken. Misschien kan hij Jantje het ook uitleggen zodat Jantje niet gefrustreerd achterblijft omdat hij het antwoord niet weet en het ook gek vindt eigenlijk....

::bye i
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Simon0612 schreef:Het gaat toch over de preek die aan de beurt is?
Of mag je geen vergelijking trekken met een andere preek? En sinds wanneer bepaal jij die regels?
Deze preek is aan de beurt om te beluisteren.

En als jij dat niet doet, maar vervolgens wel één zin er uit pikt en daar een vraag over gaat stellen waar jij met je GGiN-achtergrond heus wel een antwoord op zult weten, dan vraag ik me zeer af waarom jij deze vraag stelt.

Dus nogmaals: het gaat over de preek van ds. C. Harinck. Die kun je beluisteren en daar iets over zeggen (@Zeeuw heeft al een goede en inhoudelijke reactie gegeven). En anders doe je niet mee en ga je niet een discussie beginnen over een andere preek.

Dat doe je dan maar in het draadje over preken op internet.

Die regels gelden als zolang dit draadje bestaat. Dus die heb ik niet bepaald.

Ik ben misschien een beetje scherp, maar ik wordt een beetje kriegelig van jouw vragen.
Ik word :D

Maar Jan, als je nou gewoon niet reageert op posts, dan stopt het vaak vanzelf. Nu hou je de discussie en daarmee het offtopic in de lucht.
In plaats van zoveel te reageren kan Jantje beter zijn beloofde onderbouwing uitwerken....
En als hij voortaan in allerlei topics er geen GG of HSV bijhaald dan voldoet hij zelf ook aan de regels..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Simon0612 schreef:Bedankt voor je PB Zeeuw! Dat was gewoon het antwoord wat ik zocht.

Waarom Jantje zo reageert is me een raadsel. Het betrof gewoon een eerlijke vraag over de preek van de week. Zulke tegengestelde uitspraken hoor ik niet vaak en ik dacht direct aan de preek van de week.
IIg heeft Zeeuw wel de gave om een en ander te verduidelijken. Misschien kan hij Jantje het ook uitleggen zodat Jantje niet gefrustreerd achterblijft omdat hij het antwoord niet weet en het ook gek vindt eigenlijk....

::bye i
Het is omdat hij de preek aangedragen heeft...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

De preekluisterkring is toch in eerste instantie bedoeld om de preek op een opbouwende manier te bespreken? Natuurlijk kan dat betekenen dat er kritische noten worden gekraakt, maar het is ten eerste al bekend dat Jantje dat al gauw niet opbouwend vindt, terwijl hij deze preek ter bespreking voordroeg, en ten tweede heeft het weinig nut om verschillen van inzicht tussen predikanten over uitdrukkingen en details te gaan bespreken in reactie op een preek.

Het is maar net wat je van een preekluisterkring verwacht.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zou graag deze preek willen aanbevelen
Ds C.M. Buijs, HHG Terschuur
https://www.hhgzwartebroek-terschuur.nl/
Stata bij Download preken 2020
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:Ik zou graag deze preek willen aanbevelen
Ds C.M. Buijs, HHG Terschuur
https://www.hhgzwartebroek-terschuur.nl/
Stata bij Download preken 2020
Welke datum, welke tekst? Graag iets meer info.
Het is handig voor mij als je alvast thema en evt punten doorgeeft
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

http://bestanden.prekenweb.nl/Gebruiker ... sBuijs.mp3
ds C.M Buijs 26-01-2020 16:30

Markus 10 : 10-27
Hoofdtekst is vers 21 A : Jezus, hem aanziende, beminde hem,

Voor verdere info zie Welke preken je gehoord hebt afgelopen zondag
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zou graag deze preek willen aanbevelen
Ds C.M. Buijs, HHG Terschuur
https://www.hhgzwartebroek-terschuur.nl/
Stata bij Download preken 2020
Welke datum, welke tekst? Graag iets meer info.
Het is handig voor mij als je alvast thema en evt punten doorgeeft
De punten weet ik eerlijk gezegd niet meer zo meer, ik schrijf niet mee.
4 punten waren het.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ik wil kort aanstippen wat mij aansprak in de preek van ds. C. Harinck over Johannes 1: 29.

De dominee wijst heel expliciet in deze preek op het Lam Gods dat de zonde weg kan nemen. Dat wordt soms niet zo nadrukkelijk in een preek benoemd. Daarom sprak deze preek mij ook zo aan.

Hij legt daarin ook duidelijk uit dat Gods volk langs een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid op Christus leert zien, als het Lam Gods.

Hij zegt tot hen die niet meer weten hoe ze moeten leven, voor wie de zonden te zwaar wegen, dat ze moeten leren zien op het Lam Gods, hij wijst dat dáár alleen leven is, in één blik op Jezus, het jaagt de duivel op de vlucht en neemt de aanklacht van het geweten weg. Want er is geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn.

Hij waarschuwt op de gevaren die er bij onbekeerden zowel ter linker- als ter rechterzijde te vinden zijn. Ds. Harinck: "Er zijn mensen die alleen op het Lam zien, nooit zagen ze hun zonden en waren ze daar bedroefd, verslagen of bekommerd over. Nooit voelden ze het gewicht van hun zonde drukken op hun geweten. Hoe we op de zonden kijken, beslist voor een groot deel hoe we op het Lam kijken. Je krijgt nooit een vertroostend gezicht van het Lam, als je geen bedroevend gezicht hebt op je zonden. En zolang je weigert je zonden onder ogen te zien, kun je niets zien van dit Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Maar er zijn ook andere mensen, die alleen maar op hun zonden zien, die alleen te groot zijn of te vuil zijn. Dat ze te lang gezondigd hebben en ze blijven maar op hun zonden zien. En ze zeggen: "Had ik maar meer berouw en kon ik maar heiliger leven." Maar, als zou je 1000 jaar berouw hebben en zou je 1000 jaar bidden, en je zag nooit op Jezus, dan ging je nog verloren. We moeten op beiden zien, op de zonden en op het Lam."

Hij haalt ook een citaat aan van Calvijn: "Als we zien op onszelf, dan moeten we wanhopen." Ds. Harinck: "Maar als we dan zien op dat Lam, dat bloedende Godslam, aan het kruis, Dat de zonde weg wil nemen... (...)" Dat is de kern van de preek en daarom beveel ik deze van harte aan!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:

Kand. V.S. van der Meer, 1 Joh. 2:15a “Heb de wereld niet lief” (Samanthi)

Schriftlezing: 1 Johannes 1:8-2:17
Tekst: 1 Joh. 2:15a Thema: “Heb de wereld niet lief”
1. Het probleem met de wereld
2. Het probleem in de wereld
3. De overwinning op de wereld

https://www.laankerk.nl/?sermon=kand-v- ... 27-10-2019

Wachtlijst:
1. Ds H C Bezemer, Lukas 15: 1-7 'Het verloren schaap' (Helma)
2. ds C.M Buijs
Markus 10 : 21 A : Jezus, hem aanziende, beminde hem (Geytenbeekje)
Plaats reactie