Preekluisterkring

Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

-DIA- schreef:
newton schreef: Dia heeft het hier over de morgendienst waar Ad Anker naar verwijst. Ds. G. A. van den Brink gaat daarin voor.
Precies.
DIA een beetje kennende, weet ik dat hij de prediking van ds. Rijken van harte kan onderschrijven.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

Apart dat er, voor zover ik weet, geen reactie vanuit de HHK gekomen is n.a.v. de lezingen (waaronder de lezing 'Het evangelie zonder kleine lettertjes') van dr. G.A. van den Brink. Ik weet zeker dat er predikanten zijn binnen de HHK die het geheel oneens zijn met Van den Brink.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door J.C. Philpot »

Refogast schreef:Apart dat er, voor zover ik weet, geen reactie vanuit de HHK gekomen is n.a.v. de lezingen (waaronder de lezing 'Het evangelie zonder kleine lettertjes') van dr. G.A. van den Brink. Ik weet zeker dat er predikanten zijn binnen de HHK die het geheel oneens zijn met Van den Brink.
Misschien is de HHK dan toch nog Hervormder dan op het forum gesuggereerd wordt, en is er gewoon ruimte mits binnen de bandbreedte van de confessie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

O.a. ds. P. de Vries publiceerde op zijn blog over dit thema. Maar dat zijn doorgaans bijdragen in indirecte manier naar een persoon verwijzen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hoopvol »

Refogast schreef:Apart dat er, voor zover ik weet, geen reactie vanuit de HHK gekomen is n.a.v. de lezingen (waaronder de lezing 'Het evangelie zonder kleine lettertjes') van dr. G.A. van den Brink. Ik weet zeker dat er predikanten zijn binnen de HHK die het geheel oneens zijn met Van den Brink.

Ik heb in twee HHK preken opmerkingen gehoord die tegen de lezingen van ds. G.A. van den Brink waren.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

Hoopvol schreef:
Refogast schreef:Apart dat er, voor zover ik weet, geen reactie vanuit de HHK gekomen is n.a.v. de lezingen (waaronder de lezing 'Het evangelie zonder kleine lettertjes') van dr. G.A. van den Brink. Ik weet zeker dat er predikanten zijn binnen de HHK die het geheel oneens zijn met Van den Brink.

Ik heb in twee HHK preken opmerkingen gehoord die tegen de lezingen van ds. G.A. van den Brink waren.
Welke preken waren dat?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preekluisterkring

Bericht door GerefGemeente-lid »

Refogast schreef:
Hoopvol schreef:
Refogast schreef:Apart dat er, voor zover ik weet, geen reactie vanuit de HHK gekomen is n.a.v. de lezingen (waaronder de lezing 'Het evangelie zonder kleine lettertjes') van dr. G.A. van den Brink. Ik weet zeker dat er predikanten zijn binnen de HHK die het geheel oneens zijn met Van den Brink.

Ik heb in twee HHK preken opmerkingen gehoord die tegen de lezingen van ds. G.A. van den Brink waren.
Welke preken waren dat?
Ik indirect bij een dienst van ds. C.M. Buijs, onlangs in Staphorst (morgendienst 6 november).
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Henk J schreef:Die preek is misschien ook wel een bespreking waard, heb wat stukjes beluisterd maar bij het gemaakte onderscheid tussen het oude en het nieuwe testament heb ik wel wat vraagtekens.
Als we ook maar ergens aan gaan morrelen valt het hele gebouw ineen. Er staan wel delen op die we kunnen onderschrijven maar het geheel van de preek zal niet helder zijn. En mensen die wat argeloos luisteren kunnen door een stortvloed aan woorden deels waarheden compleet in verwarring raken. Als men tenminste de lijn van ons gereformeerd volksdeel kent. Voor wie daar minder mee bekend is zal het zomaar alles als waar kunnen worden aangenomen. Tenzij we gaan zoeken of deze dingen alzo zijn, en aan zulke onderzoekers zal het naar ik vrees wel wat ontbreken.
Dat geldt alleen voor kaartenhuizen hoor, niet voor een gebouw dat op de steenrots gegrond is.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

Ds. W.J. Karels - Preek Klaagliederen 3 https://kerkdienstgemist.nl/stations/78 ... 2900000784
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Refogast schreef:Ds. W.J. Karels - Preek Klaagliederen 3 https://kerkdienstgemist.nl/stations/78 ... 2900000784
Deze preek heb ik al een poos geleden gehoord. Dat is hem, die man, waarmee we als jongens speelden. Voor ons was hij Wim. Nu zeggen we ds. W.J. Karels.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: 26 jan 2023, 12:02
Refogast schreef:Ds. W.J. Karels - Preek Klaagliederen 3 https://kerkdienstgemist.nl/stations/78 ... 2900000784
Deze preek heb ik al een poos geleden gehoord. Dat is hem, die man, waarmee we als jongens speelden. Voor ons was hij Wim. Nu zeggen we ds. W.J. Karels.
Van deze preek is niets gezegd, en is niet meer te beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Misschien kunnen wij deze preek bespreken:
https://www.hhggarderen.nl/diensten/pre ... vonddienst
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Preekluisterkring

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb de preek beluisterd. Een preek over psalm 62. Ik weet niet zo goed welke elementen ik zou willen benoemen of ter bespreking wil aandragen zodat er geen onverkwikkelijke discussie ontstaat. Maar ik doe een poging.

1. Een fijne voordracht (zoals ik de predikant ook herken).
2. Een duidelijke uitleg van de tekst en de context van het schriftgedeelte.
3. Er worden mooie lijnen getrokken naar andere schriftgedeelten (zoals naar het paradijs of andere psalmen). Die verraste mij, vanuit het tekstgedeelte.
4. Er waren duidelijke voorbeelden.
5. Ik kon zaken herkennen, het bevindelijke element was zeker aanwezig.
6. Ik heb geen voorwaarden, schema’s of lijdelijkheden kunnen beluisteren.
7. Christus is uitgestald als de gewillige en enige zaligmaker.
8. De eerlijk vraag is gesteld of wij de stilheid in Christus kennen of niet. Met daarbij de uitwerking in de tijd en eeuwigheid.
9. Een dringende oproep tot bekering klonk.
10. De wijze waarop de Heere werkt is aangegeven, waarbij genoemd is dat diepte en mate alleen aan de Heere is.

Kortom, het was een onderwijzend en duidelijke preek. Ik heb het met stichting kunnen beluisteren.

Mogelijk kunnen anderen zich hierin herkennen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Preekluisterkring

Bericht door tja »

Maanenschijn schreef: 09 aug 2023, 21:27 Ik heb de preek beluisterd. Een preek over psalm 62. Ik weet niet zo goed welke elementen ik zou willen benoemen of ter bespreking wil aandragen zodat er geen onverkwikkelijke discussie ontstaat. Maar ik doe een poging.

1. Een fijne voordracht (zoals ik de predikant ook herken).
2. Een duidelijke uitleg van de tekst en de context van het schriftgedeelte.
3. Er worden mooie lijnen getrokken naar andere schriftgedeelten (zoals naar het paradijs of andere psalmen). Die verraste mij, vanuit het tekstgedeelte.
4. Er waren duidelijke voorbeelden.
5. Ik kon zaken herkennen, het bevindelijke element was zeker aanwezig.
6. Ik heb geen voorwaarden, schema’s of lijdelijkheden kunnen beluisteren.
7. Christus is uitgestald als de gewillige en enige zaligmaker.
8. De eerlijk vraag is gesteld of wij de stilheid in Christus kennen of niet. Met daarbij de uitwerking in de tijd en eeuwigheid.
9. Een dringende oproep tot bekering klonk.
10. De wijze waarop de Heere werkt is aangegeven, waarbij genoemd is dat diepte en mate alleen aan de Heere is.

Kortom, het was een onderwijzend en duidelijke preek. Ik heb het met stichting kunnen beluisteren.

Mogelijk kunnen anderen zich hierin herkennen.
Ik heb de preek vandaag met instemming terug geluisterd. Christus is een gewillige zaligmaker. Dat kwam overduidelijk naar voren.

Wat ik nog een mooi detail vond:
Ds werpt een fictieve vraag: waar moet ik beginnen met te zorgen voor mijn ziel. Zijn antwoord was om te beginnen met rustig na te denken over de betekenis van het hebben van een ziel. Dat vind ik een mooi advies. Anders blijft het voor mensen soms een abstract begrip.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Waar de preek over gaat weet ik nog niet.
Hier kunnen we live meeluisteren met de weekdienst vanuit de Aakerk te Aadorp (GG Wierden)
Vanavond hoopt ds. A. Verschuure voor te gaan.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... vents/live
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie