Preekluisterkring

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Zijn er niet meer mensen die geluisterd hebben? Degenen die ook in de discussie over 'eisen of pleiten op je doop' van zich hebben laten horen, zou ik in het bijzonder deze preek willen aanbevelen.
Is de doop een pleitgrond?
Als het gebracht wordt dat wij rechthebbende mensen zijn, is dat volgens mij niet bijbels.
Ik hoor in onze kerken wel een verschuiving in die richting.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erskinees »

Lees je wel wat Helma schrijft? De doop is een pleitgrond voor rechtelozen, zoals dat binnen BhP o.a. geleerd wordt. Dat is overigens inmiddels ook het uitgangspunt binnen de GG, getuige het boekje "Ziedaar water". Deze dominee maakt echter ook hiervan een karikatuur en noemt het onzin.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Jantje schreef:Zijn er niet meer mensen die geluisterd hebben? Degenen die ook in de discussie over 'eisen of pleiten op je doop' van zich hebben laten horen, zou ik in het bijzonder deze preek willen aanbevelen.
Is de doop een pleitgrond?
Als het gebracht wordt dat wij rechthebbende mensen zijn, is dat volgens mij niet bijbels.
Ik hoor in onze kerken wel een verschuiving in die richting.
Zoals daar verwezen wordt in de preek van ds. Veenendaal zie ik dat niet als fout.
Vanzelf geeft de doop geen genade. Het is een sacrament.
Misschien even het verband in de preek van ds Veenendaal? Ik kan het stukje uit de preek eventueel uitknippen, want ik had de hele preek uitgetypt.

In het (lange) voorwoord zegt hij dit (in verband lezen):
Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Tot een onverderfelijke en onbevlekkelijke erfenis die in de hemel bewaard is voor u. Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden in den laatsten tijd.
Petrus wil als het ware zeggen: Sta er nog eens bij stil. Bij dat grote wonder van Gods genade.
Wederom geboren. Naar de grote barmhartigheid van God de Vader. Daar vloeit het uit voort hoor! Het komt op uit het eeuwige welbehagen van de Vader. Breekt zich baan door de verkiezende liefde Gods in Christus in de harten van diep gevallen adamskinderen, die tot de gemeente van God toegevoegd worden. Want het verkiezend welbehagen van God de Vader in Christus realiseert zich in de waarachtige, krachtdadige inwendige roeping en wedergeboorte. Of wilt u: De levendmaking uit de geestelijke doodstaat, naar de barmhartigheid Gods.
Onze statenvertalers hebben in preken en in hun Bijbels theologisch denken zeer nadrukkelijk gewezen op die hoofdzakelijke genade, die gekend zal moeten worden in het leven van diep gevallen adamskinderen die dood liggen door de zonden en de misdaden. Namelijk de genade van de wedergeboorte, die absoluut nodig is en ook mogelijk is hoor, bij God vandaan.
Ledeboer heeft zelfs in zijn kleine vragenboekje erop gewezen dat de kleine kinderen geroepen zijn om te vragen of de Heere dat wonder wil verheerlijken.

Ja, hoe zullen we in kunnen gaan in het Koninkrijk der Hemelen, kinderen? Ja, alleen door wedergeboorte. Tenzij wij van nieuws geboren worden. En wie werkt die wedergeboorte? De Heilige Geest. Mag je vragen of je wederom geboren mag worden? Ja! Wat is de pleitgrond? Dan zegt Ledeboer heel eenvoudig: de doop hoor! Waar de Heere kwam te betuigen: Zo Ik lust heb in de dood van een goddeloos kind! Maar daarin heb Ik lust, dat een kind zich bekere en leve als vrucht van wederbarende genade. Dan mag zo’n kind vragen: Och Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn. Maar ook u, als ouder, als u nog onbekeerd bent: Oh God! Kom er toch aan te pas met Uw Geest en Woord, en wil mijn stenen hart nog eens wegnemen, opdat ik een vlezen hart zou mogen ontvangen.
De wedergeboorte is de hoofdzakelijke genade, die wij in onze harten verheerlijkt mogen weten, om in te mogen gaan in het Koninkrijk der Hemelen, en de rechtvaardigmaking is een noodzakelijke genade. Dat wil zeggen, in deze zin, dat je mag weten bewust gerechtvaardigd te zijn door het geloof in Christus tot verzoening met God en vrede met God. Want zolang je die genadeweldaad in de waarneming van je ziel komt te missen, volk van God, dan leef je nog vele malen tussen hoop en vrees, met alles wat je beleeft hebt.
Ja. Niet om de dingen te drijven, maar er wel op te wijzen dat de kracht van de Bijbelse theologie, van de Statenvertalers en hun prediking geweest is, de rechtvaardiging door het geloof van de goddeloze, en dat vijanden met God verzoend worden. Goed onthouden hoor! Dat zij we een beetje kwijtgeraakt. Ook in de prediking. Dat aan de gerechtigheid Gods genoeg geschieden moet òf door onszelf, òf door een ander. Door onszelf kan niet meer hoor. Door een Ander is het geschied. Maar het moet ons geopenbaard worden. Opdat die christelijke hoop ons deel mag


© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

@helma,

Ik betreur het dat je dan direct stopt om de preek te beluisteren. Ik heb ook de preek beluistert van prof. Van den Brink, terwijl hij mijns inziens een veel grotere dwaling verkondigt dan ds. Beens dat in deze preek volgens jou zou doen (wat ik overigens zelf dus niet vind). Juist de laatste gedachte van de preek is erg troostvol en bemoedigend.

Voorts ben ik van mening dat de dominee vooral die mensen bedoelde die de doop overwaarderen. De doop is een vóórrecht, maar geen récht. Dat is een wezenlijk verschil en daar wees hij dan ook op. Onze doop maakt ons niet zalig. En het pleiten op onze doop ook niet. Zie ook: http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042. Rechteloze mensen ervaren nergens geen aanspraak meer op te hebben, niet op hun doop, niet op hun gestalten, niet op hun bevindingen, niet op hun tranen, ze staan overal buiten. En alleen in die weg wil God Zich met een schuldig rechteloos Adamskind verzoenen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:@helma,

Ik betreur het dat je dan direct stopt om de preek te beluisteren. Ik heb ook de preek beluistert van prof. Van den Brink, terwijl hij mijns inziens een veel grotere dwaling verkondigt dan ds. Beens dat in deze preek volgens jou zou doen (wat ik overigens zelf dus niet vind). Juist de laatste gedachte van de preek is erg troostvol en bemoedigend.

Voorts ben ik van mening dat de dominee vooral die mensen bedoelde die de doop overwaarderen. De doop is een vóórrecht, maar geen récht. Dat is een wezenlijk verschil en daar wees hij dan ook op. Onze doop maakt ons niet zalig. En het pleiten op onze doop ook niet. Zie ook: http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042. Rechteloze mensen ervaren nergens geen aanspraak meer op te hebben, niet op hun doop, niet op hun gestalten, niet op hun bevindingen, niet op hun tranen, ze staan overal buiten. En alleen in die weg wil God Zich met een schuldig rechteloos Adamskind verzoenen.
Ik heb er niets op tegen om eens te luisteren naar iemand waar je het in het geheel niet mee eens bent. Dan weet je wat er gezegd wordt en heb je recht van spreken en weerleggen. Weet je het niet, dan heb je ook geen goed weerwoord, en ga je af op wat je van anderen hoort. Daarbij overigens wel vasthouden aan wat ons is overgeleverd door onze vaderen, want voor onvaste mensen is er wel het gevaar dat ze gaan zeggen: O dat had ik nooit zo bekeken en dat spreekt me wel aan. Nee, laat Schrift en Belijdenis recht overeind. Dat heeft de vuurproef doorstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:@helma,

Ik betreur het dat je dan direct stopt om de preek te beluisteren. Ik heb ook de preek beluistert van prof. Van den Brink, terwijl hij mijns inziens een veel grotere dwaling verkondigt dan ds. Beens dat in deze preek volgens jou zou doen (wat ik overigens zelf dus niet vind). Juist de laatste gedachte van de preek is erg troostvol en bemoedigend.

Voorts ben ik van mening dat de dominee vooral die mensen bedoelde die de doop overwaarderen. De doop is een vóórrecht, maar geen récht. Dat is een wezenlijk verschil en daar wees hij dan ook op. Onze doop maakt ons niet zalig. En het pleiten op onze doop ook niet. Zie ook: http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042. Rechteloze mensen ervaren nergens geen aanspraak meer op te hebben, niet op hun doop, niet op hun gestalten, niet op hun bevindingen, niet op hun tranen, ze staan overal buiten. En alleen in die weg wil God Zich met een schuldig rechteloos Adamskind verzoenen.
Ik vind het moeilijk te verwoorden. Idd (rechteloze)mensen hebben nergens recht op, maar als de Heere het beloofd, mag je toch zeggen: Heere hier staat het toch?

Ik vind ook dat het doopformulier reden geeft om te gaan denken dat het wel goed zit, ook w a Brakel gaat er heel ver in.

Wat heeft de doop anders nog voor waarde?

De Heere Jezus zegt ook die tot Mij komt... of Ik ben de weg... of Wie klopt zal open gedaan worden...
Dat kloppen maakt niet zalig, maar de Heere laat zich wel verbidden, daarom mag je pleiten op Zijn eigen Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Heeft iedereen die nu reageert de preek beluisterd?
Dat lijkt mij toch wel wezenlijk om iets bij te dragen...
Voordat de discussie gaat over een doopsvisie, waarover de preek overigens niet gaat.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Ik vind het moeilijk te verwoorden. Idd (rechteloze)mensen hebben nergens recht op, maar als de Heere het beloofd, mag je toch zeggen: Heere hier staat het toch?

Ik vind ook dat het doopformulier reden geeft om te gaan denken dat het wel goed zit, ook w a Brakel gaat er heel ver in.

Wat heeft de doop anders nog voor waarde?

De Heere Jezus zegt ook die tot Mij komt... of Ik ben de weg... of Wie klopt zal open gedaan worden...
Dat kloppen maakt niet zalig, maar de Heere laat zich wel verbidden, daarom mag je pleiten op Zijn eigen Woord.
De waarde van de doop is sacramenteel. Dit geldt als versterking van een reeds gewerkt geloof. Het geloof wordt immers niet door de Doop meegedeeld?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:Heeft iedereen die nu reageert de preek beluisterd?
Dat lijkt mij toch wel wezenlijk om iets bij te dragen...
Voordat de discussie gaat over een doopsvisie, waarover de preek overigens niet gaat.
Wacht even tot ik wat aantekeningen heb gemaakt. Daar gaat wel wat tijd in zitten.
Ik geloof dat we niet aan de doopvisie moeten gaan morrelen. Dat zal ds. Beens toch ook niet bedoelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik vind het moeilijk te verwoorden. Idd (rechteloze)mensen hebben nergens recht op, maar als de Heere het beloofd, mag je toch zeggen: Heere hier staat het toch?

Ik vind ook dat het doopformulier reden geeft om te gaan denken dat het wel goed zit, ook w a Brakel gaat er heel ver in.

Wat heeft de doop anders nog voor waarde?

De Heere Jezus zegt ook die tot Mij komt... of Ik ben de weg... of Wie klopt zal open gedaan worden...
Dat kloppen maakt niet zalig, maar de Heere laat zich wel verbidden, daarom mag je pleiten op Zijn eigen Woord.
De waarde van de doop is sacramenteel. Dit geldt als versterking van een reeds gewerkt geloof. Het geloof wordt immers niet door de Doop meegedeeld?
Dat zeggen wij ook NIET !
Het is pleiten op het Woord wat bij de doop klinkt.
Lees maar eens eerst goed wat de doopformulier zegt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik vind het moeilijk te verwoorden. Idd (rechteloze)mensen hebben nergens recht op, maar als de Heere het beloofd, mag je toch zeggen: Heere hier staat het toch?

Ik vind ook dat het doopformulier reden geeft om te gaan denken dat het wel goed zit, ook w a Brakel gaat er heel ver in.

Wat heeft de doop anders nog voor waarde?

De Heere Jezus zegt ook die tot Mij komt... of Ik ben de weg... of Wie klopt zal open gedaan worden...
Dat kloppen maakt niet zalig, maar de Heere laat zich wel verbidden, daarom mag je pleiten op Zijn eigen Woord.
De waarde van de doop is sacramenteel. Dit geldt als versterking van een reeds gewerkt geloof. Het geloof wordt immers niet door de Doop meegedeeld?
Dan zou de doop alleen bij een gelovige uitgevoerd moeten worden, ik vind het echt moeilijk DIA.
Het is, net als veel dingen in de Bijbel, niet te bevatten met het menselijk verstand.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Wat ik dan zo lastig vind.
Dan heeft de GG duidelijk opgeschreven wat zij leert omtrent het verbond/doop.
Maar dan worden hier door een aantal GG'ers de GGiN visie promoot.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:Heeft iedereen die nu reageert de preek beluisterd?
Dat lijkt mij toch wel wezenlijk om iets bij te dragen...
Voordat de discussie gaat over een doopsvisie, waarover de preek overigens niet gaat.
Wacht even tot ik wat aantekeningen heb gemaakt. Daar gaat wel wat tijd in zitten.
Ik geloof dat we niet aan de doopvisie moeten gaan morrelen. Dat zal ds. Beens toch ook niet bedoelen.
Ja wel hoor, verbond dat heeft alles met doop te maken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik vind het moeilijk te verwoorden. Idd (rechteloze)mensen hebben nergens recht op, maar als de Heere het beloofd, mag je toch zeggen: Heere hier staat het toch?

Ik vind ook dat het doopformulier reden geeft om te gaan denken dat het wel goed zit, ook w a Brakel gaat er heel ver in.

Wat heeft de doop anders nog voor waarde?

De Heere Jezus zegt ook die tot Mij komt... of Ik ben de weg... of Wie klopt zal open gedaan worden...
Dat kloppen maakt niet zalig, maar de Heere laat zich wel verbidden, daarom mag je pleiten op Zijn eigen Woord.
De waarde van de doop is sacramenteel. Dit geldt als versterking van een reeds gewerkt geloof. Het geloof wordt immers niet door de Doop meegedeeld?
Dat zeggen wij ook NIET !
Het is pleiten op het Woord wat bij de doop klinkt.
Lees maar eens eerst goed wat de doopformulier zegt.
Maar daarmee kunnen we geen eis gaan stellen: Ik ben gedoopt en dus heb ik recht op het eeuwige leven.
Is het niet zo (de praktijk) dat velen gedoopt worden, en vooral gedoopt werden, waar ons land een gedoopte natie werd genoemd) en het gedoopte geslacht heeft massaal de kerk de rug toegekeerd.
Om misverstand te voorkomen, ik ben niet voor de volwassendoop. Lees daarvoor het formulier maar eens na. Volwassendoop gebeurt alleen in zendingsgebieden. Daar kan de Doop allen toegediend worden als er belijdenis van het geloof is afgelegd, want men doopt immers geen heidenen die niet zijn overgegaan tot het christendom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Hollander schreef:Heeft iedereen die nu reageert de preek beluisterd?
Dat lijkt mij toch wel wezenlijk om iets bij te dragen...
Voordat de discussie gaat over een doopsvisie, waarover de preek overigens niet gaat.
Wacht even tot ik wat aantekeningen heb gemaakt. Daar gaat wel wat tijd in zitten.
Ik geloof dat we niet aan de doopvisie moeten gaan morrelen. Dat zal ds. Beens toch ook niet bedoelen.
Ja wel hoor, verbond dat heeft alles met doop te maken.
Heb je de preek beluisterd, Geytenbeekje?
Plaats reactie