Preekluisterkring

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door Thea »

Goedemiddag, ik ben een nieuw lid. Ik lees hier al enige tijd mee en wil graag zo af en toe ook een reactie geven. Ik wilde in deze preekbespreking mee gaan doen, maar lees er nog geen reacties op. Dus ik wacht nog maar even af..... Ik heb de preek inmiddels beluisterd. Groet, Thea
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Preekluisterkring

Bericht door Roos2018 »

Welkom Thea!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ha Thea, welkom! Je hoeft niet te wachten met reageren, vertel gerust wat je leerde van deze preek.
Ik heb hem ook geluisterd en geen aantekeningen gemaakt, dus ik moet even uit mijn geheugen opdiepen wat ik hoorde.

De preek was duidelijk een preek uit een serie, dat maakt denk ik dat hij 1 aspect kiest om dat voor het voetlicht te halen.
Dat was de ontmoeting van Jozua met de Vorst van het heir des Heeren. En het geloof om de stad Jericho te veroveren door in gehoorzaamheid de opdracht van deze Vorst uit te voeren.

Wat het mij leerde was de gehoorzaamheid in geloof. Ondanks de omstandigheden, en ondanks dat niemand de manier waarop zou begrijpen, in vertrouwen gaan en doen wat God zegt.
Ik kijk zo vaak naar de omstandigheden. Ik moet iedere keer weer leren om te vertrouwen op Gods Woord, ook al zegt mijn gevoel en mijn verstand wat anders. In de strijd en de omstandigheden van het leven ben ik zo vaak bang.
Ondanks dat de Heere Zijn beloften geeft ben ik het zicht daarop zo vaak kwijt.
Deze preek was voor mij enerzijds een vermaning maar ook een aansporing om dit jaar steeds weer te vragen wat Jozua vroeg: wat spreekt mijn Heere tot Zijn knecht. En het verlangen wat Maria zei:mij de dienstmaagd des Heeren, mij geschiedde naar Uw Woord. En dan te volgen..
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door kerkganger »

Vanmorgen de oudjaarsdienst in Alblasserdam van prop. R.J. Jansen beluisterd. Preek over Hooglied 6 verzen 1-2 en 13. Bevindelijke preek! Heeft iemand anders hem ook beluisterd toevallig?

Te beluisteren via: https://bit.ly/2SzI7rP

(Het topic 'Preken beluisteren op internet' zit een slotje op dus ga hier maar verder)
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Preekluisterkring

Bericht door AnJa »

Thea schreef:Goedemiddag, ik ben een nieuw lid. Ik lees hier al enige tijd mee en wil graag zo af en toe ook een reactie geven. Ik wilde in deze preekbespreking mee gaan doen, maar lees er nog geen reacties op. Dus ik wacht nog maar even af..... Ik heb de preek inmiddels beluisterd. Groet, Thea
Welkom Thea!
Ik heb de preek ook beluisterd, geen aantekeningen gemaakt, maar alleen de 3 punten opgeschreven:

1. Schoenen uit
2. Stil zijn
3. Juichen

Het was voor mij ook een bemoedigende preek!
Juist te horen dat die Vorst van het heir des Heeren de strijd overwonnen heeft!
Ik denk zo vaak dat ik voor Hem en Zijn Woord op moet komen, te moeten strijden ... maar de strijd is des Heeren!!
Hij is het die komt, de muren ineen laat storten en de overwinning geeft.
En nu stil te zijn.. en te volgen in geloof en verwondering!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Luther »

kerkganger schreef:Vanmorgen de oudjaarsdienst in Alblasserdam van prop. R.J. Jansen beluisterd. Preek over Hooglied 6 verzen 1-2 en 13. Bevindelijke preek! Heeft iemand anders hem ook beluisterd toevallig?

Te beluisteren via: https://bit.ly/2SzI7rP

(Het topic 'Preken beluisteren op internet' zit een slotje op dus ga hier maar verder)
Het lijkt niet aanbevelenswaardig om preken van deze man nog langer te posten hier, sinds hij is overgegaan tot de verwerping van de kinderdoop.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door kerkganger »

Luther schreef:
kerkganger schreef:Vanmorgen de oudjaarsdienst in Alblasserdam van prop. R.J. Jansen beluisterd. Preek over Hooglied 6 verzen 1-2 en 13. Bevindelijke preek! Heeft iemand anders hem ook beluisterd toevallig?

Te beluisteren via: https://bit.ly/2SzI7rP

(Het topic 'Preken beluisteren op internet' zit een slotje op dus ga hier maar verder)
Het lijkt niet aanbevelenswaardig om preken van deze man nog langer te posten hier, sinds hij is overgegaan tot de verwerping van de kinderdoop.
Hmm oké. Dat wist ik niet. In zijn preken (nog) niets over gehoord in ieder geval.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Preekluisterkring

Bericht door Isala »

Luther schreef:
kerkganger schreef:Vanmorgen de oudjaarsdienst in Alblasserdam van prop. R.J. Jansen beluisterd. Preek over Hooglied 6 verzen 1-2 en 13. Bevindelijke preek! Heeft iemand anders hem ook beluisterd toevallig?

Te beluisteren via: https://bit.ly/2SzI7rP

(Het topic 'Preken beluisteren op internet' zit een slotje op dus ga hier maar verder)
Het lijkt niet aanbevelenswaardig om preken van deze man nog langer te posten hier, sinds hij is overgegaan tot de verwerping van de kinderdoop.
Als je deze lijn wilt vasthouden dan ook liever geen preek bespreken of ciataten plaatsen van Piper, Spurgeon, Philpot, Pink, Bunyan.
Hora est!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door Auto »

Isala schreef:
Luther schreef:
kerkganger schreef:Vanmorgen de oudjaarsdienst in Alblasserdam van prop. R.J. Jansen beluisterd. Preek over Hooglied 6 verzen 1-2 en 13. Bevindelijke preek! Heeft iemand anders hem ook beluisterd toevallig?

Te beluisteren via: https://bit.ly/2SzI7rP

(Het topic 'Preken beluisteren op internet' zit een slotje op dus ga hier maar verder)
Het lijkt niet aanbevelenswaardig om preken van deze man nog langer te posten hier, sinds hij is overgegaan tot de verwerping van de kinderdoop.
Als je deze lijn wilt vasthouden dan ook liever geen preek bespreken of ciataten plaatsen van Piper, Spurgeon, Philpot, Pink, Bunyan.
Wat een vergelijking. Laatste studie van prof. Baars mbt Bunyan laat zien dat hij ook gedoopte kinderen accepteerde in zijn gemeente. Zo maar wat roepen blijkt dat niet verstandig is
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Zullen we in dit topic alleen vooraf afgesproken preken bespreken ::please
Voordat het hier ook mis gaat... Dank u.
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door kerkganger »

helma schreef:Zullen we in dit topic alleen vooraf afgesproken preken bespreken ::please
Voordat het hier ook mis gaat... Dank u.
Mijn bedoeling was ook niet een dergelijke discussie uitlokken echter enkel het delen van de preek ;-). Maar inderdaad, goed idee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Dat lijkt me inderdaad een uitstekend idee. Al heeft @Luther natuurlijk wel een terecht punt. Maar misschien kan daar in een ander draadje over van gedachten worden gewisseld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Luther »

Isala schreef:
Luther schreef:
kerkganger schreef:Vanmorgen de oudjaarsdienst in Alblasserdam van prop. R.J. Jansen beluisterd. Preek over Hooglied 6 verzen 1-2 en 13. Bevindelijke preek! Heeft iemand anders hem ook beluisterd toevallig?

Te beluisteren via: https://bit.ly/2SzI7rP

(Het topic 'Preken beluisteren op internet' zit een slotje op dus ga hier maar verder)
Het lijkt niet aanbevelenswaardig om preken van deze man nog langer te posten hier, sinds hij is overgegaan tot de verwerping van de kinderdoop.
Als je deze lijn wilt vasthouden dan ook liever geen preek bespreken of ciataten plaatsen van Piper, Spurgeon, Philpot, Pink, Bunyan.
Appels - peren
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door Thea »

Helma en AnJa, dank voor jullie openheid! Ik wachtte op reacties, omdat ik vind, dat als je een discussie uitlokt, je hieraan ook moet deelnemen. Maar oké, bij deze mijn reactie.
Ik vond het zeker een mooie preek: het volgen in geloofsgehoorzaamheid en het vertrouwen op de Heere. Ik hoorde daarin het wonder van genade en Gods trouw! Maar ik miste wel de notie van bekering in de preek, omdat wij niet kunnen en willen gehoorzamen van onszelf. Daarin lag mijn moeite met de preek.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Thea schreef:Helma en AnJa, dank voor jullie openheid! Ik wachtte op reacties, omdat ik vind, dat als je een discussie uitlokt, je hieraan ook moet deelnemen. Maar oké, bij deze mijn reactie.
Ik vond het zeker een mooie preek: het volgen in geloofsgehoorzaamheid en het vertrouwen op de Heere. Ik hoorde daarin het wonder van genade en Gods trouw! Maar ik miste wel de notie van bekering in de preek, omdat wij niet kunnen en willen gehoorzamen van onszelf. Daarin lag mijn moeite met de preek.
Ik denk dat hij dat vragenderwijs aan de orde stelde. Zo van: u hebt Hem toch wel nodig? Ik weet nu niet meer precies welke vragen hij stelde, maar door zulk soort vragen legde hij wel de noodzaak bij de gemeente neer.
Plaats reactie