Preekluisterkring

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bezorgd »

U spreekt in raadselen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

On-topic graag.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Preekluisterkring

Bericht door johannes »

Iets over de prediking bij C.H.Spurgeon: bron RD interview Ds. van der Sluijs

Spurgeon wordt afwisselend getypeerd als hypercalvinist en als remonstrant. Wat is hij wat u betreft?

„Geen van beiden. Spurgeon bevond zich op de smalle weg daartussenin. Dat is de weg die gebaand wordt in de bediening van de verzoening vanuit Gods eeuwig welbehagen. Deze weg is zo smal dat de mens daar wegvalt en God verschijnt, om mensen gaandeweg te zaligen uit vrije genade. Daarbij wordt ons de adem ontnomen, om te gaan ademen in de vrije gunst die eeuwig God bewoog. Daarom werd het daar in de Tabernacle in Londen adembenemend stil om op te ademen in de zuivere lucht van vrije genade.
Wie dit niet verstaat moet zonder genade zelf wat wezen: óf een hypercalvinist óf een remonstrant. Spurgeon had voor beiden geen ruimte bij God en benam beiden het leven. Van de weeromstuit werd hij daarom een hypercalvinist of een remonstrant genoemd. Er was bij Spurgeon echter alleen maar ruimte voor de gangen van zijn God en Vorst Jezus Christus in het heiligdom. Dat is een geheim dat vandaag niet meer verstaan wordt door een godsdienst zonder genade. Maar dat geheim legde zich over Londen in de negentiende eeuw. Als een wonderlijke en uitzonderlijke zegen van God.”
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

johannes schreef:Iets over de prediking bij C.H.Spurgeon: bron RD interview Ds. van der Sluijs

Spurgeon wordt afwisselend getypeerd als hypercalvinist en als remonstrant. Wat is hij wat u betreft?

„Geen van beiden. Spurgeon bevond zich op de smalle weg daartussenin. Dat is de weg die gebaand wordt in de bediening van de verzoening vanuit Gods eeuwig welbehagen. Deze weg is zo smal dat de mens daar wegvalt en God verschijnt, om mensen gaandeweg te zaligen uit vrije genade. Daarbij wordt ons de adem ontnomen, om te gaan ademen in de vrije gunst die eeuwig God bewoog. Daarom werd het daar in de Tabernacle in Londen adembenemend stil om op te ademen in de zuivere lucht van vrije genade.
Wie dit niet verstaat moet zonder genade zelf wat wezen: óf een hypercalvinist óf een remonstrant. Spurgeon had voor beiden geen ruimte bij God en benam beiden het leven. Van de weeromstuit werd hij daarom een hypercalvinist of een remonstrant genoemd. Er was bij Spurgeon echter alleen maar ruimte voor de gangen van zijn God en Vorst Jezus Christus in het heiligdom. Dat is een geheim dat vandaag niet meer verstaan wordt door een godsdienst zonder genade. Maar dat geheim legde zich over Londen in de negentiende eeuw. Als een wonderlijke en uitzonderlijke zegen van God.”
Ik geloof niet dat dit in dit topic thuishoort, maar ik geloof dat wat u opmerkt wel waar is. Het nadeel is dat mensen van verschillende kanten "hun" Spurgeon kunnen laten spreken. Dat zal Spurgeon zelf ook niet zo bedoeld hebben. Dat lijkt me het gevaar. We moeten de hele Spurgeon lezen, in de context die hij bedoelt, in de Schriftuurlijke lijn. Want wie Spurgeon als hypercalvinist ziet doen hem geen recht, maar ook degenen die hem als remonstrant zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hendrien »

Welke preek van ds. Beens wordt het nu voor deze week?
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hoopvol »

Hendrien schreef:Welke preek van ds. Beens wordt het nu voor deze week?
Jantje schreef:
helma schreef:Wachtlijst:

1. Ds. G Beens, Zefanja 3. Een ellendig en arm volk 2 april Kootwijkerbroek (Jantje)
Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk
Psalm 105: 5
Psalm 68: 4
Psalm 25: 7
Psalm 89: 14
Ik wilde de opgegeven preek voor de Preekluisterkring veranderen en de bovenstaande preek van harte aanbevelen, zeker naar aanleiding van de discussie die er enkele weken geleden gevoerd is over het eisen op het verbond. Deze preek, die ik gisterenavond heb mogen terugluisteren, is zo'n evenwichtige preek over de trouwe God des verbonds, waarin op zo'n rijke wijze, maar ook niet over de zonde heenstappend, Gods eeuwige verbondsliefde voor een in zichzelf gans verzondigde en rechteloze zondaar gepredikt wordt tot een eeuwig behoud, vanuit het welbehagen des Vaders, daar Hij vanuit de stilte van die nooit begonnen eeuwigheid Zichzelf een volk verkoos, wat hier bij ogenblikken en straks voor eeuwig mag gaan beleven: 'Ik, God, ben uw God.'

Ik hoop dat deze preek voor ons allen tot stichting en tot onderwijs mag zijn, dat de preekstem en de zinsopbouw (@DIA zou zeggen: 'Dat is spreektaal', en ik geloof zeker dat dat waar is.) ons niet zouden hinderen en dat we er allen (inclusief ondergetekende) ons voordeel mee zouden mogen doen.

Deze preek is dus volgende week aan de beurt.
Aldus Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:

Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk

(Jantje)

Wachtlijst:
1. ds M. van Sligtenhorst HHG Waddinxveen-Dorpsstraat kerkdienstgemist.nl 27-05-2020
Handelingen 1 : 1-12 (Geijtenbeekje)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:Preek van de week:

Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk

(Jantje)
Reminder!

Aanbevolen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door margrietha »

Jantje schreef:
helma schreef:Preek van de week:

Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk

(Jantje)
Reminder!

Aanbevolen!
Inderdaad ! Luister altijd live met deze dominee.
In deze tijd heeft hij zijn gemeente veel meegegeven aan warmte en wijze woorden
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
helma schreef:Preek van de week:

Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk

(Jantje)
Reminder!

Aanbevolen!
Ik heb hem gisteren geluisterd.
Een ernstige, bewogen, maar beschrijvende preek hoe de Heere werkt en wat men dan ervaart.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Zijn er niet meer mensen die geluisterd hebben? Degenen die ook in de discussie over 'eisen of pleiten op je doop' van zich hebben laten horen, zou ik in het bijzonder deze preek willen aanbevelen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Zijn er niet meer mensen die geluisterd hebben? Degenen die ook in de discussie over 'eisen of pleiten op je doop' van zich hebben laten horen, zou ik in het bijzonder deze preek willen aanbevelen.
Nee, ik blijf bij mijn eigen theorie.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ik heb de preek beluisterd maar in antwoord op een bovenstaande reactie: Ik hou niet van theorieën. Die zijn niet hard te maken...
Verder kan ik er vanavond niets over zeggen, Ik heb er ook geen aantekeningen bij gemaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik wacht tot je de preek die ik aandroeg beluisterde.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik wacht tot je de preek die ik aandroeg beluisterde.
Kan je lang wachten :haha
Plaats reactie