Tekenen der tijden

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Zonnebloem »

-DIA- schreef:
Zonnebloem schreef:Ik kan er soms flink onrustig van worden.
Dat is niet vreemd.
Als we de tijd zien kort voorafgaande aan de wegvoering van Israël naar Babel, lezen we de profetie van Zefanja, die ook ongeveer in dezelfde tijd profeteerde als Jeremia.
De mensen vreesden niet. Geloofden Jeremia niet, en vertrouwden op de tempel te Jeruzalem. Weggevoord worden naar Babel zou naar ze meenden niet kunnen. Het volk ontbrandde in vijandschap tegen Jeremia en de profeten die in de Naam des Heeren spraken. Tenslotte hebben ze vele profeten gedood.
Als we de tijden waarnemen kunnen wij nu ook in de tekenen zien dat de tijd nabij is, zeker vergeleken met de tijd toen Paulus moest zeggen dat die tijd toen nog niet nabij was, maar de eindtijd kenmerkt zich door een grote oppervlakkigheid en een grote afval, die kort voor de antichrist tot volle openbaring komt, plaats zal vinden. Als we ons niet vergissen is daar nu wel iets van waar re nemen.
Als we de profetie van Jeremia en Zefanja lezen ten tijde vlak voor de wegvoering naar Babel en als wij deze profetie in perspectief mogen lezen, zodat we achter het oordeel het eindoordeel zien, ofwel de bange tijden voorafgaande aan de wederkomst van Christus, dan had het volk zeer te vrezen. Lees zo Zefanja 1 eens. Ik geloof dat deze oordelen nog maar een kleine voorafschaduwing zijn van de grote dag van de Wederkomst van Christus.
Verschillende profetieën zijn zo in dit perspectief te lezen, zo, dan achter de vervulling een nadere vervulling is te lezen.

https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=4#startg
Onder de indruk van Zefanja 1. Ook van vers 7. In het Engels staat er wat anders dan in de SV. Bij ons: zwijg voor het aangezicht van de HEERE. In het Engels: Hold thy peace at the presence of the Lord GOD.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Wat al lange tijd is gezegd in onze reformatorische kerken,
maar weinig geloofd door de verlichte kerken,
lijkt langzaam door te dringen naar de buitenwereld:

Wees realistisch, het Europese christendom verdwijnt
Zie RD, link hieronder:
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ol ... -1.1634739
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:Wat al lange tijd is gezegd in onze reformatorische kerken,
maar weinig geloofd door de verlichte kerken,
lijkt langzaam door te dringen naar de buitenwereld:

Wees realistisch, het Europese christendom verdwijnt
Zie RD, link hieronder:
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ol ... -1.1634739
Ik dacht dat heel veel mensen dat wèl geloofden?
Er komen zelfs Amerikaanse evangelisten naar Europa toe om te evangeliseren.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Susan schreef:
-DIA- schreef:Wat al lange tijd is gezegd in onze reformatorische kerken,
maar weinig geloofd door de verlichte kerken,
lijkt langzaam door te dringen naar de buitenwereld:

Wees realistisch, het Europese christendom verdwijnt
Zie RD, link hieronder:
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ol ... -1.1634739
Ik dacht dat heel veel mensen dat wèl geloofden?
Er komen zelfs Amerikaanse evangelisten naar Europa toe om te evangeliseren.
Ja dat ook, zelfs mensen die in niet gelovig zijn. Maar ik denk toch wat dieper, want geloven en geloven is twee. Er is een algemeen toestemmen, verstandelijk besef dat de het niet goed gaat.
Maar als je dieper komt en de werkelijkheid gaat voelen, is dat anders dan het uitwendig verstandelijk geloven.
Ik dwaal nu wellicht wat af, maar het boekje over de kerkelijke verdeeldheid, daarin voel je de doorleving van de schuld. Velen zien hier wel de kerkelijke gescheidenheid, maar beleven het niet. Zo is het ook met de dingen die op de wereld gebeuren. Kort gezegd: Weten en verstaan is verschillend. en dan moet ik maar zeggen: Wie het vat die vatte het, want ik voel wel dat niet iedereen dat vat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Ik dwaal nu wellicht wat af, maar het boekje over de kerkelijke verdeeldheid, daarin voel je de doorleving van de schuld. Velen zien hier wel de kerkelijke gescheidenheid, maar beleven het niet. Zo is het ook met de dingen die op de wereld gebeuren. Kort gezegd: Weten en verstaan is verschillend. en dan moet ik maar zeggen: Wie het vat die vatte het, want ik voel wel dat niet iedereen dat vat.
Sinds wanneer bepaal jij voor anderen of ze iets wel of niet beleven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ik dwaal nu wellicht wat af, maar het boekje over de kerkelijke verdeeldheid, daarin voel je de doorleving van de schuld. Velen zien hier wel de kerkelijke gescheidenheid, maar beleven het niet. Zo is het ook met de dingen die op de wereld gebeuren. Kort gezegd: Weten en verstaan is verschillend. en dan moet ik maar zeggen: Wie het vat die vatte het, want ik voel wel dat niet iedereen dat vat.
Sinds wanneer bepaal jij voor anderen of ze iets wel of niet beleven?
Je voelt het toch wel aan? Er zijn mensen die het best kunnen houden als ze op zondag naar de kerk gaan samen met een buurman. Buurman slaat ineens een andere straat in, want daar staat zijn kerk. De ander loopt door, want zijn kerk staat verderop. In de kerk van eerstgenoemde wordt een preek van ds. van Reenen gelezen, en in de kerk van de tweede ook. Dan hoor je zelden dat hier echt smart over is. Ik zou het zo kunnen zeggen: Bedroefden om der bijeenkomst wil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Jantje »

Maar waarom zou dat voor mij ook gelden? Of voor anderen op dit forum? Ik bid heel vaak of kerkverbanden mogen worden samengevoegd. Maar ja, de Generale Synode is daar ook niet zo ontvankelijk voor, lijkt het.

Het is bid én werkt. En dat laatste lijkt ook onder hen die het 'beleven' vaak niet zo te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Maar waarom zou dat voor mij ook gelden? Of voor anderen op dit forum? Ik bid heel vaak of kerkverbanden mogen worden samengevoegd. Maar ja, de Generale Synode is daar ook niet zo ontvankelijk voor, lijkt het.

Het is bid én werkt. En dat laatste lijkt ook onder hen die het 'beleven' vaak niet zo te zijn.
Ik spreek hier niemand persoonlijk aan. Ik spreek in het algemeen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Susan »

Citaat:

"De situatie doet, wat schrijver dezes betreft, denken aan Mattheüs 24: “U zult horen van ​oorlogen​ en geruchten van ​oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen”.

Het is noodzakelijk dat deze dingen gebeuren. Die dingen maken op enigerlei wijze deel uit van Gods plan. Er is een God in de hemel Die verborgenheden openbaart, zegt Daniël in hoofdstuk 2 tegen koning Nebukadnezar ... De kerk mag het hardop zeggen: onze Heiland is in aantocht. Laten wij Jezus’ woorden in Mattheüs 24 maar ijverig repeteren: “Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de ​engelen​ in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader”. En: “Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal”.

Lees het hele artikel van B. de Roos: https://bderoos.wordpress.com/2020/02/04/coronavirus/
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Valcke »

Susan schreef:Citaat:

"De situatie doet, wat schrijver dezes betreft, denken aan Mattheüs 24: “U zult horen van ​oorlogen​ en geruchten van ​oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen”.

Het is noodzakelijk dat deze dingen gebeuren. Die dingen maken op enigerlei wijze deel uit van Gods plan. Er is een God in de hemel Die verborgenheden openbaart, zegt Daniël in hoofdstuk 2 tegen koning Nebukadnezar ... De kerk mag het hardop zeggen: onze Heiland is in aantocht. Laten wij Jezus’ woorden in Mattheüs 24 maar ijverig repeteren: “Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de ​engelen​ in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader”. En: “Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal”.

Lees het hele artikel van B. de Roos: https://bderoos.wordpress.com/2020/02/04/coronavirus/
Ja, een terechte verwijzing naar deze passage. Vandaag las ik ook Lukas 21 waar vergelijkbare passages voorkomen. En ook dit:
Lukas 21:34-36 schreef:34 En neem uzelf in acht, dat uw harten niet misschien bezwaard worden met roes en dronkenschap en de zorgen van het leven, en die dag u plotseling overkomen zou. 35 Want als een strik zal hij komen over allen die op het oppervlak van de gehele aarde gezeten zijn. 36 Waak dan te allen tijde en bid of u waardig geacht zult worden om al deze dingen die gebeuren zullen, te ontkomen, en te staan voor [het aangezicht van] de Zoon des mensen. (eigen vertaling)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Johannes S »

In 1 thessalonicensen 5:4 staat: 4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Ambtenaar »

Susan schreef: Lees het hele artikel van B. de Roos: https://bderoos.wordpress.com/2020/02/04/coronavirus/
Ik vind een aantal passages bedenkelijk.
B. de Roos schreef:Laten wij elkaar erop wijzen dat de Here met grote spoed werkt. Allerlei mensen zijn koortsachtig doende om besmettelijke ziekten in te dammen. Welnu, de Machthebber in de hemel is ook druk bezig. Maar Hij is niet geagiteerd. Hij is niet nerveus. Integendeel. Hij weet precies wat Hij doet, en wanneer. Hij heeft de zaken in de hand. Maar Hij heeft, om zo te zeggen, de gang erin!
Het gaat mij met name om de laatste zin. Waar heeft God de gang erin? Hij probeert iets te suggereren wat er wellicht helemaal niet is. In de geschiedenis is deze pandemie ook niet echt uitzonderlijk. Sterker nog, de effecten van het coronavirus lijken vooralsnog behoorlijk mee te vallen in vergelijking met de effecten van golven van besmettelijke ziektes in de loop der eeuwen.

Dat betekent niet dat we dit mogen zien in het licht van de ontwikkelingen die de Bijbel schetst, maar het laten bij vage suggesties vind ik onverantwoordelijk. Dat dient geen enkel doel
B. de Roos schreef: In ons achterhoofd moeten we noteren dat China behoort bij de sterke stijgers op de ‘ranglijst christenvervolging’ van Open Doors.
Zou dit een signaal van onze hemelse God zijn? Al te boude uitspraken daarover kunnen we maar beter niet doen. Maar wij moeten er terdege mee houden dat Hij zeer adequate maatregelen treft!
Dit vind ik gevaarlijk. De schrijver wekt de suggestie dat God China hard heeft getroffen omdat christenen geen onbeperkte vrijheid genieten in China en de laatste tijd zelfs meer worden tegengewerkt c.q. vervolgd. Weer een uitspraak zonder enige fatsoenlijke onderbouwing.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Geytenbeekje »

Dat kan toch, God straft opdat men Hem zou leren kennen.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Dat kan toch, God straft opdat men Hem zou leren kennen.
Het gaat mij om de suggesties die de schrijver wekt.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Tekenen der tijden

Bericht door gallio »

Ambtenaar schreef: De schrijver wekt de suggestie dat God China hard heeft getroffen omdat christenen geen onbeperkte vrijheid genieten in China en de laatste tijd zelfs meer worden tegengewerkt c.q. vervolgd. Weer een uitspraak zonder enige fatsoenlijke onderbouwing.
Weet hij ook waarom Italie zwaar getroffen is?
Plaats reactie