Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Vreemde verhalen. Mis je niet iets?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Piet Puk »

Dacht dat ik goeie grappen had, maar deze overtreft me echt weer: https://cip.nl/cip+/79990-bijzondere-on ... van-paulus
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

pierre27 schreef:Mooi te lezen, wat is de titel van dat boekje?
De vijf zalen van Bethesda. Staat ook op theologienet.nl zag ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Adagio schreef:
pierre27 schreef:Mooi te lezen, wat is de titel van dat boekje?
De vijf zalen van Bethesda. Staat ook op theologienet.nl zag ik.
Van ds Hellenbroek ? ds Hellenbroek heeft daar nog een preek over gehouden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:Dacht dat ik goeie grappen had, maar deze overtreft me echt weer: https://cip.nl/cip+/79990-bijzondere-on ... van-paulus
Ach iedereen vindt wat, als je iedereen moet geloven hou je geen geloof meer over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Adagio schreef:
pierre27 schreef:Mooi te lezen, wat is de titel van dat boekje?
De vijf zalen van Bethesda. Staat ook op theologienet.nl zag ik.
Dank je, ga ik naar kijken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Adagio schreef:
pierre27 schreef:Mooi te lezen, wat is de titel van dat boekje?
De vijf zalen van Bethesda. Staat ook op theologienet.nl zag ik.
Dank je, ga ik naar kijken.
Die is inderdaad het lezen waard. Ik heb het boekje al meerdere malen doorgelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:
Adagio schreef:
pierre27 schreef:Mooi te lezen, wat is de titel van dat boekje?
De vijf zalen van Bethesda. Staat ook op theologienet.nl zag ik.
Van ds Hellenbroek ? ds Hellenbroek heeft daar nog een preek over gehouden.
Nee, het gaat hier over het boek van Pleun Kleijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Ik heb het ook een keer gelezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Ik heb het ook een keer gelezen.
Hier is het boekje, voor ieder na te lezen via theologienet. Ik wil die ook weer eens opnieuw lezen.
http://theologienet.nl/documenten/Kleij ... SCHETS.pdf
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik heb het ook een keer gelezen.
Is dat boekje niet een bewijs dat het verschil in visie over Zondag 7 en Zondag 23 al ruimschoots voor de oorlog speelde? Pas hadden we het daar namelijk over in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb het ook een keer gelezen.
Is dat boekje niet een bewijs dat het verschil in visie over Zondag 7 en Zondag 23 al ruimschoots voor de oorlog speelde? Pas hadden we het daar namelijk over in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten.
Alsjeblieft zeg, laten we zonder die eindeloze discussies waar je nooit uit komt gewoon dit boekje wel of niet lezen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. IJsselstein schreef:Bent u wel eens zondaar voor God geworden? Zeg eens eerlijk voor uzelf, voor God... Kijk eens even niet opzij... Ik vraag het aan u, aan u persoonlijk: bent u wel eens zondaar voor God geworden? Dan praten we niet meer zo over onze ellende. Ik zou bijna zeggen: daar is geen kunst aan. Napraten kan iedereen.
Dan praat je niet meer zo, dan ga je roepen. Dan roept het in stilte, in het verborgen, uit de diepten, uit het hart tot God: Wie kan bestaan? Wie kan voor U bestaan? U, die heerlijk bent in al Uw goddelijke deugden! U, Die Mij nog nooit enig kwaad hebt gedaan!
En ik... Ik heb geprobeerd Uw deugden aan te randen. Ik heb U naar de kroon gestoken. Ik ben... Adam. Ik ben, ja het is waar, Heere, ik ben een opstandeling, zoals Adam... Daar verliezen we alle rechten voor God. Daar leggen we de hand op de mond. Daar zeggen we: ‘Heere, Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig…’

Daar is niet alleen maar een toestemmen, met ons verstand, van onze zonde en verlorenheid, daar is ook een erkennen, een aanvaarden van Gods recht! Daar komt, zo zei men vroeger, een toevallen van Gods recht in het leven van Gods kinderen. Daar zeggen we, echt, vanuit de grond van ons hart... En dat is geen verstandskwestie, dat is een zaak van beleven, van bevinden, van doorleven: ‘Heere, U hebt gelijk, Uw doen rein is, Uw vonnis rechtvaardig, want ik… ik heb tegen U, tegen U gezondigd!’
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Ds. J. IJsselstein schreef:Bent u wel eens zondaar voor God geworden? Zeg eens eerlijk voor uzelf, voor God... Kijk eens even niet opzij... Ik vraag het aan u, aan u persoonlijk: bent u wel eens zondaar voor God geworden? Dan praten we niet meer zo over onze ellende. Ik zou bijna zeggen: daar is geen kunst aan. Napraten kan iedereen.
Dan praat je niet meer zo, dan ga je roepen. Dan roept het in stilte, in het verborgen, uit de diepten, uit het hart tot God: Wie kan bestaan? Wie kan voor U bestaan? U, die heerlijk bent in al Uw goddelijke deugden! U, Die Mij nog nooit enig kwaad hebt gedaan!
En ik... Ik heb geprobeerd Uw deugden aan te randen. Ik heb U naar de kroon gestoken. Ik ben... Adam. Ik ben, ja het is waar, Heere, ik ben een opstandeling, zoals Adam... Daar verliezen we alle rechten voor God. Daar leggen we de hand op de mond. Daar zeggen we: ‘Heere, Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig…’

Daar is niet alleen maar een toestemmen, met ons verstand, van onze zonde en verlorenheid, daar is ook een erkennen, een aanvaarden van Gods recht! Daar komt, zo zei men vroeger, een toevallen van Gods recht in het leven van Gods kinderen. Daar zeggen we, echt, vanuit de grond van ons hart... En dat is geen verstandskwestie, dat is een zaak van beleven, van bevinden, van doorleven: ‘Heere, U hebt gelijk, Uw doen rein is, Uw vonnis rechtvaardig, want ik… ik heb tegen U, tegen U gezondigd!’
Wat is de bron hiervan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat een preek.
Plaats reactie