Gelezen, gedacht, gehoord...

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Piet Hein als dief afgeschilderd.

In de nacht van donderdag op vrijdag is vorige week het standbeeld van Piet Hein in diens geboorteplaats Rotterdam-Delfshaven beklad met opschriften als ‘killer’ (moordenaar) en ‘dief’. Wat het moordenaarschap betreft moeten we weten dat Piet Hein wars was van slavenhandel en wanneer er van doodslag mag worden gesproken gaat het over oorlogstijd met Spanje om de vrijheid van godsdienst of om het weerstaan van piraten die niets en niemand ontzagen.

In verband met het afbeulen van slaven zei hij eens: ‘Laten we er op toezien dat we Gods boosheid niet opwekken door ons schuldig te maken aan onbehoorlijke handelingen en gedragingen’. Piet Hein is voor de meeste mensen bekend door het liedje ‘de zilvervloot’. Dat gaat over het feit dat hij in 1628 tijdens de Tachtig jarige oorlog een vloot van de Spanjaarden buit maakte beladen met zilver. Piet Hein een dief? Van de opbrengst van de hele buit die hij netjes aan zijn werkgevers overhandigde gleed 90 % in de staatskas en slechts een halve promille werd aan Piet Hein uitgekeerd.

Piet Hein wiens naam klein was, was ook klein voor God. Dat probeerde hij trouwens ook de scheepsbemanning bij te brengen. Wie verzuimde aanwezig te zijn bij het gebed voor en na de maaltijden kreeg een zware straf. Zijn vriend, de Delftse predikant Dionysius van Spranckhuysen, zei van hem in de rouwdienst na zijn overlijden –en dat geef ik graag ter overdenking door- dat hij nooit het schip op ging of „eerst ende voor al besorghde hy syne Ziele, die wassende door de handt des Geloofs en des gebedts in het Bloed des Lams Jesu Christi, ende voorts deselve bevelende in handen van den ghetrouwen Schepper der Zielen, den eeuwigen Almachtigen ende Barmhartigen Godt. Daer na disponeerde (regelde) hy oock sijne tijdelijcke goederen. Eyndelijck soo nam hy een Christelijck afscheidt van sijn Vrouwe en Vrienden." Graag ter navolging aanbevolen.

ds. M. van Kooten, Elspeet
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

https://nos.nl/artikel/2339518-gebruik- ... erdam.html

Oei, hebben de Overflakkeeërs wat uit te leggen? :D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:https://nos.nl/artikel/2339518-gebruik- ... erdam.html

Oei, hebben de Overflakkeeërs wat uit te leggen? :D
Vrolijke boel hier. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Prof. Van de Beek tegen evangelischen, met „hun lieve God, waar je jezelf mag zijn”:
Je mag helemaal niet jezelf zijn, maar je gaat als verloren mens met Christus in de dood en zo sta je op en leef je uit Zijn rijke genade.
Bron: RD

Overigen vul ik dit in tegenstelling tot Van de Beek bevindelijk in ipv sacramentistisch.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:https://nos.nl/artikel/2339518-gebruik- ... erdam.html

Oei, hebben de Overflakkeeërs wat uit te leggen? :D
Volgens mij is dit in het verkeerde topic geplaatst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Voor ik nu iets verder ga, zal het nodig zijn enige woorden te spreken tot sommige arme zielen (...).
Als gij zegt dat zij in Jezus Christus moeten geloven, zullen zij ten antwoord geven dat zij niet geloven kunnen.
Als gij hun vraagt waarom zij niet geloven kunnen, zullen zij u antwoorden: "Omdat mijn hart zo hard, zo dood, zo ongevoelig, zo onwillig tot goede plichten is. Als mijn hart maar beter was, als ik maar ernstiger was, als ik maar beter kon bidden en mijn hart meer kon afhouden van het nalopen van de zonde... dan zou ik kunnen geloven."
(...)
O mens, u moet geheel weer teruggaan, u bent buiten de weg. U moet geloven, omdat u niet kunt bidden, omdat u niets kunt doen.
U moet geloven, omdat er van nature niets in u is, dat goed is of zich naar het goede uitstrekt. Anders zult u nooit tot Christus komen als een zondaar. En als u zo niet komt, zal Christus u niet ontvangen.

John Bunyan, in: "De leer van de wet en de genade ontvouwd." Houten, 1967 deel 4, pg. 133
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

eilander schreef:U moet geloven, omdat er van nature niets in u is, dat goed is of zich naar het goede uitstrekt. Anders zult u nooit tot Christus komen als een zondaar. En als u zo niet komt, zal Christus u niet ontvangen.

John Bunyan, in: "De leer van de wet en de genade ontvouwd." Houten, 1967 deel 4, pg. 133
Mooi onderwijs. Dank.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Als ik een christelijke broeder alleen liefheb omdat hij tot mijn tak van de christelijke Gemeente behoort, of omdat hij mijn specifieke opvattingen onderschrijft, is deze liefde kleingeestig en niet christelijk. Als ik hem alleen liefheb omdat hij een conformist of juist een non-conformist is, omdat hij de doop van gelovigen of juist die van kinderen voorstaat, is er geen sprake van oprechte, geestelijke, goddelijke liefde. Dan is er sprake van partijgeest, van liefde voor een bepaalde denominatie, van eigenliefde.
Ik moet mijn broeder liefhebben omdat hij een broeder in de Heere is. Ik moet hem liefhebben omdat hij een van Gods heiligen is. Ik moet hem liefhebben omdat ik in hem het beeld van mijn Vader en de Geest en van Mijn Zaligmaker zie. En als ik het beeld van God in hem zie, als ik hem in de taal van Kanaän hoor spreken, als ik de gelijkenis van een liefhebbende, nederige en bovennatuurlijke Christus in hem zie, dan springt mijn liefde over kerkelijke scheidsmuren heen en omhels ik hem als een broeder in Christus. Geliefden, de enige liefde die bewijst dat u echt een discipel van Christus bent en dat u in Gods gezin bent opgenomen, kijkt niet naar denominaties en is niet kleingeestig.

Octavius Winslow; De volheid van Christus; pag. 208
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Als ik een christelijke broeder alleen liefheb omdat hij tot mijn tak van de christelijke Gemeente behoort, of omdat hij mijn specifieke opvattingen onderschrijft, is deze liefde kleingeestig en niet christelijk. Als ik hem alleen liefheb omdat hij een conformist of juist een non-conformist is, omdat hij de doop van gelovigen of juist die van kinderen voorstaat, is er geen sprake van oprechte, geestelijke, goddelijke liefde. Dan is er sprake van partijgeest, van liefde voor een bepaalde denominatie, van eigenliefde.
Ik moet mijn broeder liefhebben omdat hij een broeder in de Heere is. Ik moet hem liefhebben omdat hij een van Gods heiligen is. Ik moet hem liefhebben omdat ik in hem het beeld van mijn Vader en de Geest en van Mijn Zaligmaker zie. En als ik het beeld van God in hem zie, als ik hem in de taal van Kanaän hoor spreken, als ik de gelijkenis van een liefhebbende, nederige en bovennatuurlijke Christus in hem zie, dan springt mijn liefde over kerkelijke scheidsmuren heen en omhels ik hem als een broeder in Christus. Geliefden, de enige liefde die bewijst dat u echt een discipel van Christus bent en dat u in Gods gezin bent opgenomen, kijkt niet naar denominaties en is niet kleingeestig.

Octavius Winslow; De volheid van Christus; pag. 208

Tjonge...
Mooi zeg.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

:super
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Ik krijg mijn citaat, de tekst van refo en de daaropvolgende duimen in mijn bovenkamer niet helemaal bij elkaar. Wie helpt me?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

Ad Anker schreef:Ik krijg mijn citaat, de tekst van refo en de daaropvolgende duimen in mijn bovenkamer niet helemaal bij elkaar. Wie helpt me?
Zo moeilijk is dat toch niet? Je hebt met jouw citaat openlijk op het forum gekozen een = teken te zetten tussen de geloofsdoop en de kinderdoop. Want voor de liefde maakt dat allemaal niet uit. Ik blijf toch liever bij mijn citaat van Kohlbrugge
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik bedoelde dat Winslow wijze woorden schreef en dat ik dankbaar bent dat je dat deelde en dat ik kan instemmen met het citaat van refo daarover.
Plaats reactie