Gelezen, gedacht, gehoord...

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:Ik hoop dat er iemand is die duidelijkheid kan geven.
Die duidelijkheid is niet te geven. Rachab en haar familie moesten tijdelijk buiten de legerplaatss blijven. Dat zal te maken gehad hebben met de reiniginswetten. Voor soldaten die iemand gedood hadden gold bijvoorbeeld een week van afzondering. Daarna volgde een reinigingsritueel. In vers 25 van Jozua 6 lees je dat Rachab in het midden van Israël heeft gewoond. De vetgedrukte zin zal het gevolg zijn van citeren uit geheugen en daarmee de plank volledig misslaan. Het laat ook zien dat we niet zomaar alles kunnen vergeestelijken maar daar juist heel voorzichtig mee om moeten gaan.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hoopvol »

Ditbenik schreef:
CvdW schreef:Ik hoop dat er iemand is die duidelijkheid kan geven.
Die duidelijkheid is niet te geven. Rachab en haar familie moesten tijdelijk buiten de legerplaatss blijven. Dat zal te maken gehad hebben met de reiniginswetten. Voor soldaten die iemand gedood hadden gold bijvoorbeeld een week van afzondering. Daarna volgde een reinigingsritueel. In vers 25 van Jozua 6 lees je dat Rachab in het midden van Israël heeft gewoond. De vetgedrukte zin zal het gevolg zijn van citeren uit geheugen en daarmee de plank volledig misslaan. Het laat ook zien dat we niet zomaar alles kunnen vergeestelijken maar daar juist heel voorzichtig mee om moeten gaan.
De geestelijke les zou op zich wel waar kunnen zijn maar het voorbeeld is mijns inziens verkeerd.

Ik herinner me een preek over een leeuwenwelp. De predikant bedoelde met de leeuwenwelp een leeuwin terwijl een leeuwenwelp een jong van een leeuw is. Dat was een dienst met kromme tenen. De geestelijke strekking was op zich niet verkeerd alleen met het voorbeeld sloeg hij de plank volledig mis.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... MzQw?ep=14

Nadere Reformatie is een stroming in de Nederduitse Gereformeerde Kerk (na 1816 de Nederlandse Hervormde Kerk) waarvan de vertegenwoordigers in de periode 1600-1750 aandrongen op de innerlijke doorleving van de gereformeerde leer en de persoonlijke levensheiliging op alle terreinen van het leven. Onder redactie van dr. Willem Jan op ’t Hof het vierde deel van de Encyclopedie Nadere Reformatie. Dat is genoeg reden om met hem in gesprek te gaan over de vraag in hoeverre de Nadere Reformatie ook vandaag de dag nog relevant is voor kerk en samenleving.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Gedachtegoed van Prof. dr. A de Reuver.

Passiviteit

"Passief moeten we zijn. Die er op willen slaan, zijn helpers van de duivel" Aan deze spreekwoordelijke volzin van Kohlbrugge moet ik de laatste tijd nogal eens denken. Het activisme is niet van de lucht. Niet alleen in de wereld, maar ook in de kerk. Maatschappelijk wordt een mens opgejaagd door het commando van het economisch proces. Het vele is nooit genoeg, het moet meer worden. De reclame oefent hierbij een dictatuur uit die absolutistische trekken vertoont. Hij spiegelt vrijheid en levensgenot voor, maar resulteert in verslaving en onvrede. Zijn compagnon is de hebzucht. Als Paulus deze tactiek had gekend, zou hij die ongetwijfeld bij de geestelijke boosheden in de lucht hebben ondergebracht.
Helaas trekken kerk en wereld hierin broederlijk op. Natuurlijk doet de kerk het een beetje anders. Ze speculeert niet op geldzucht, maar wel op iets wat nauwelijks minder wereldgelijkvormig is: geldingsdrang. De methode die men hanteert, lijkt als twee druppels water op de bezwerende taal van reclame en vakbond. Altijd moet een mens iets doen. Vooral niet passief blijven, maar zich laten gelden. Uiteraard moeten de handen ook wel worden gevouwen, maar vervolgens moeten ze toch gauw uit de mouwen.

Moe
Van die dadendrang word ik moe. Ligt dat aan mijn leeftijd, of zou het iets te maken hebben met de schampere, maar ontdekkende woorden die ik in mijn jonge jaren al las bij diezelfde prediker van Elberfeld: "Als God de nood van land en kerk mij op het hart heeft gebonden, dan moet Hij op mijn bevel ook maar klaar staan om alles naar mijn denkbeelden te reformeren. Zo zijn wij in de grond aan die lieden gelijk die de toren van Babel wilden bouwen. En dan moet de Heere God ten slotte nog komen om op ons met moeite opgetrokken gebouw een gouden torenspitsje te zetten!"
Passief moeten we zijn. Deze vorm van passiviteit heeft niets te maken met de dodelijke lijdelijkheid die eigen gemakzucht maskeert achter de versleten term dat God het zal moeten doen. Wat Kohlbrugge bedoelt, is niet de lijdelijkheid van het ongeloof , maar die van het geloof. Het is het kinderlijke vertrouwen dat het van Vader verwacht en op Hem weet te wachten, in de gegronde hoop dat Hij het ook doen zal.

Bedelstaf
Het bracht Kohlbrugge in conflict met Da. Costa. Beiden waren ze bevlogen en tijdkritische geesten. Beiden kwamen uit Bilderdijks school. Maar ze maakten een tegengestelde ontwikkeling door. Terwijl Da Costa de geloofspassiviteit van Bilderdijk achter zich lieten koos voor een dadengericht christendom, werd Kohlbrugges houding tegenover dit vrome activisme alleen maar kritischer.
"Tot ridder Gods geslagen" noemde Da Costa zichzelf. Kohlbrugge wist zich veeleer tot de bedelstaf gebracht: meer bidder dan ridder. Persoonlijk en kerkelijk heil verwachtte hij niet van menselijke actie en organisatie, maar van God alleen, Die Zijn belofte gestand doet door het onmogelijke heen. Met Luther geloofde hij dat de kerk op het bloempje duizendschoon lijkt. Hij laat zich breken en plukken, maar zijn wortels zijn taai. Wanneer men het met water begiet, staat hij als uit de doden weer op. Zo wekt God Zijn kerk telkens op uit het graf!

Overlaten
Laat ik Kohlbrugges geloofspassiviteit illustreren met het verhaal van zijn leerling Lütge, destijds een van Kuypers collega's in Amsterdam. Op een late avond trachtte Kuyper hem voor de zoveelste keer tevergeefs voor zijn Doleantie-plannen te winnen. "Gelukkig, eindelijk ging hij weg. Het was inmiddels half twee in de nacht. Reeds was hij van de stoep af en daar keerde hij zich nog eenmaal om en riep: Maar zeg jij het dan eens, Lütge! Wat moet ik doen? En toen mocht ik hem uit de geopende deur naroepen: Wat jij moet doen, Kuyper? Jij moet ophouden het zelf te doen en je moet het aan God overlaten, dat Hij het zal doen."

Ja. We hebben geen God Die zegt hoe het moet, maar een God Die het doet.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
Ditbenik schreef:
CvdW schreef:Ik hoop dat er iemand is die duidelijkheid kan geven.
Die duidelijkheid is niet te geven. Rachab en haar familie moesten tijdelijk buiten de legerplaatss blijven. Dat zal te maken gehad hebben met de reiniginswetten. Voor soldaten die iemand gedood hadden gold bijvoorbeeld een week van afzondering. Daarna volgde een reinigingsritueel. In vers 25 van Jozua 6 lees je dat Rachab in het midden van Israël heeft gewoond. De vetgedrukte zin zal het gevolg zijn van citeren uit geheugen en daarmee de plank volledig misslaan. Het laat ook zien dat we niet zomaar alles kunnen vergeestelijken maar daar juist heel voorzichtig mee om moeten gaan.
De geestelijke les zou op zich wel waar kunnen zijn maar het voorbeeld is mijns inziens verkeerd.

Ik herinner me een preek over een leeuwenwelp. De predikant bedoelde met de leeuwenwelp een leeuwin terwijl een leeuwenwelp een jong van een leeuw is. Dat was een dienst met kromme tenen. De geestelijke strekking was op zich niet verkeerd alleen met het voorbeeld sloeg hij de plank volledig mis.
Maar iemand die dat niet weet, zou helemaal geen voorganger moeten kunnen zijn.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Dit kerkverband verkoopt mooie mokken. Nu nog wachten op HHK mokken. Dan sla ik onmiddelijk toe, en vervang ik mijn complete servieskast.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Dit kerkverband verkoopt mooie mokken. Nu nog wachten op HHK mokken. Dan sla ik onmiddelijk toe, en vervang ik mijn complete servieskast.

Afbeelding
Doe nou niet. Voor je het weet beginnen er weer een aantal mensen over te mokken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ik zal beginnen met mokken: passen deze wel onder een Senseo-apparaat?
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Ik zal beginnen met mokken: passen deze wel onder een Senseo-apparaat?
Da's geen zuivere koffie.
-
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Christen »

Humor :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb liever GG-mokken. Die zijn zwaarder en er past meer koffie in.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

:)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Ambtenaar schreef:https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... MzQw?ep=14

Nadere Reformatie is een stroming in de Nederduitse Gereformeerde Kerk (na 1816 de Nederlandse Hervormde Kerk) waarvan de vertegenwoordigers in de periode 1600-1750 aandrongen op de innerlijke doorleving van de gereformeerde leer en de persoonlijke levensheiliging op alle terreinen van het leven. Onder redactie van dr. Willem Jan op ’t Hof het vierde deel van de Encyclopedie Nadere Reformatie. Dat is genoeg reden om met hem in gesprek te gaan over de vraag in hoeverre de Nadere Reformatie ook vandaag de dag nog relevant is voor kerk en samenleving.
Dank voor de link.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef:Dit kerkverband verkoopt mooie mokken. Nu nog wachten op HHK mokken. Dan sla ik onmiddelijk toe, en vervang ik mijn complete servieskast.

Afbeelding
De Banner of Thruth mok is een van mijn favorieten: https://images.app.goo.gl/5BYP8Y4n2VzNjKaw5
Plaats reactie