Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Dat is geschiedvervalsing, beste Huisman.
Lees maar terug: jij was het niet met mij eens.

Jouw eerste bericht in dit gesprek was 'Denk dat jouw observatie niet correct is'. Vervolgens vertel je wat over de Veluwe; dat geef ik je, want daar weet ik alleen maar via het forum van af.
Vervolgens kom je met de eerste draai (richting Ditbenik), dat een bekering aan de Schrift getoetst moet worden, alsof het om de bekering van een ander gaat. Terwijl de Bijbel (daar corrigeer ik je op) spreekt over de toetsing van je eigen bekering.
Dan kom je met de volgende draai (richting mij), dat je toch wel mag waarschuwen. Natuurlijk mag dat, dat moet zelfs, maar met beide draaien heb je nog geen begin van onderbouwing gemaakt dat mijn observatie niet correct zou zijn.

Nu breng je weer een nieuwe draai in het gesprek: Ben ik mijns broeders hoeder?
Daar gaat het dus helemaal niet over.
Ik heb alles van jij hier zegt proberen te weerleggen maar het lijkt erop dat jouw zienswijze canoniek is in jouw ogen.

Slaap er maar een nachtje over en herlees het dan nog een keer. Ik proef bij jou toch veel reactie richting je vroegere ervaringen die maken dat jij een beetje bang lijkt te zijn om Bijbelse kenmerken van een waar gelovige te benoemen.

Je noemt alles wantrouwen en dat is het dus niet.

Studie maken van Hebreeën 4 kan je ook verder helpen.
Beetje lastig communiceren met jou Huisman.
Dit is alweer de 4e draai, nu richting op de persoon.
Waarom ga je niet gewoon op mijn argumenten in, in plaats van er allerlei dingen in te 'proeven'?
Hiermee illustreer je trouwens precies het wantrouwen wat ik aanwijs.

Het gaat er niet om dat mijn zienswijze canoniek zou zijn, maar dat je alles veelvuldig met wantrouwen bestrooit, zonder ook maar enige onderbouwing te geven van je eerste opmerking.

Laten wij maar stoppen. Iets van een pauzeknop naar goed CGK gebruik. Onze reacties worden er niet fijnzinniger op .
Ik denk dat ik duidelijk heb gemaakt waar ik sta en dat jij inhoudelijk niet van plan bent daarop te reageren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Dat is niet eerlijk, Huisman.
Op elke draai van jou ben ik ingegaan en heb tegenargumenten gegeven.
Jammer dat je je er zo weer tussenuit probeert te draaien.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Er werd een tekst geciteerd die ging over de reactie van Israël op de terugkeer in het land. Die tekst wordt gebruikt als bewijs dat smeking en geween een van de bijbelse kenmerken is van de ware bekering. Ik vergelijk tekst met tekst door te laten zien wat er gebeurde in Handelingen 13. Dat blijkt niet te tellen en niet belangrijk te zijn want het is een goed gereformeerd gebruik om tekst met tekst te vergelijken. Dat gebruik mag ik dan blijkbaar niet toepassen want het komt niet goed uit. Ik heb helemaal niet verdedigd dat het geen kenmerk is, maar wel dat de tekst uit Jeremia daar niet over gaat én dat in Handelingen 13 zichtbaar is (je ziet dat op meerdere plekken in het NT terug) dat het geen kenmerk is waaraan iedere bekering moet voldoen. Mijn 'zomaar' en 'te kort door de bocht' gingen over het gebruik van de tekst uit Jeremia 31.
1. Je stelt hier dus eigenlijk niet in eerste instantie maar wel in tweede instantie dat smeking en geween géén kenmerk is van geloof en bekering.
2. Ik vind Handelingen 13 vers 48 geen bewijs voor deze stelling. Als iets niet genoemd wordt, betekent niet dat het onderliggende berouw of zondebesef afwezig is. Bovendien gaat het wat mij betreft in tegen onze belijdenis, waarbij de drieslag de meest voor de hand liggende referentie is.
1. Tsja, als jij dat er persé van wilt maken moet je dat vooral doen.
2. Tsja, ik ben altijd al slecht geweest in puzzelen en fantaseren. Ik lees gewoon wat er staat en kom niet op het idee dat het in werkelijkheid natuurlijk heel anders moet zijn. Ik heb hetzelfde probleem bij de roeping van Andreas en Johannes, Levi, Zacheüs, enz.
Op zondag zeggen sommige mensen dat ik het teveel over zonden heb. Door de week op het forum zeggen ze dat ik het niet over zonden wil hebben. Het zij zo.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Dat is geschiedvervalsing, beste Huisman.
Lees maar terug: jij was het niet met mij eens.

Jouw eerste bericht in dit gesprek was 'Denk dat jouw observatie niet correct is'. Vervolgens vertel je wat over de Veluwe; dat geef ik je, want daar weet ik alleen maar via het forum van af.
Vervolgens kom je met de eerste draai (richting Ditbenik), dat een bekering aan de Schrift getoetst moet worden, alsof het om de bekering van een ander gaat. Terwijl de Bijbel (daar corrigeer ik je op) spreekt over de toetsing van je eigen bekering.
Dan kom je met de volgende draai (richting mij), dat je toch wel mag waarschuwen. Natuurlijk mag dat, dat moet zelfs, maar met beide draaien heb je nog geen begin van onderbouwing gemaakt dat mijn observatie niet correct zou zijn.

Nu breng je weer een nieuwe draai in het gesprek: Ben ik mijns broeders hoeder?
Daar gaat het dus helemaal niet over.
Ik heb alles van jij hier zegt proberen te weerleggen maar het lijkt erop dat jouw zienswijze canoniek is in jouw ogen.

Slaap er maar een nachtje over en herlees het dan nog een keer. Ik proef bij jou toch veel reactie richting je vroegere ervaringen die maken dat jij een beetje bang lijkt te zijn om Bijbelse kenmerken van een waar gelovige te benoemen.

Je noemt alles wantrouwen en dat is het dus niet.

Studie maken van Hebreeën 4 kan je ook verder helpen.
Beetje lastig communiceren met jou Huisman.
Dit is alweer de 4e draai, nu richting op de persoon.
Waarom ga je niet gewoon op mijn argumenten in, in plaats van er allerlei dingen in te 'proeven'?
Hiermee illustreer je trouwens precies het wantrouwen wat ik aanwijs.

Het gaat er niet om dat mijn zienswijze canoniek zou zijn, maar dat je alles veelvuldig met wantrouwen bestrooit, zonder ook maar enige onderbouwing te geven van je eerste opmerking.

Laten wij maar stoppen. Iets van een pauzeknop naar goed CGK gebruik. Onze reacties worden er niet fijnzinniger op .
Ik denk dat ik duidelijk heb gemaakt waar ik sta en dat jij inhoudelijk niet van plan bent daarop te reageren.
De ironie. :)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik weet waar Ezechiël 33 over gaat. Iemand met een schijn bekering wandelt in ongerechtigheid en valt dus onder deze waarschuwingsopdracht.
De vraag is hoe je kunt vaststellen of er sprake is van een schijnbekering. Iemand wordt dan meestal langs een meetlat van subjectieve criteria gelegd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Ik weet waar Ezechiël 33 over gaat. Iemand met een schijn bekering wandelt in ongerechtigheid en valt dus onder deze waarschuwingsopdracht.
De vraag is hoe je kunt vaststellen of er sprake is van een schijnbekering. Iemand wordt dan meestal langs een meetlat van subjectieve criteria gelegd.

Dat gebeurd helaas ook. Er is maar één criteria en dat is de Schrift zelf. Is mijn bekering niet in overeenstemming met Gods Woord dan heb ik te vrezen dat het schijn is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Dat gebeurd helaas ook. Er is maar één criteria en dat is de Schrift zelf. Is mijn bekering niet in overeenstemming met Gods Woord dan heb ik te vrezen dat het schijn is.
Dan oordeel je over jezelf. Daar heb ik geen moeite mee. Anderen aanspreken nogal vind ik nogal aanmatigend.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Dat gebeurd helaas ook. Er is maar één criteria en dat is de Schrift zelf. Is mijn bekering niet in overeenstemming met Gods Woord dan heb ik te vrezen dat het schijn is.
Dan oordeel je over jezelf. Daar heb ik geen moeite mee. Anderen aanspreken nogal vind ik nogal aanmatigend.
Mer het oog op iemands behoud vind ik het eerder liefdevol. Samen leren wat de Schrift hierover zegt.

Maar ik heb vanmiddag met Tiberius hier al over gesproken en ga dat niet nog een keer doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ik vind de houding tamelijk naïef. Blijkbaar is het totaal onnodig om gelovigen aan te sporen om hun roeping en verkiezing vast te maken. Het is blijkbaar ook erg wantrouwend om de gemeente toe te roepen om 'te ontwaken, om Christus over u te laten lichten'. Achter al deze -gelukkig positief- geformuleerde aansporingen ligt het 'wantrouwen' dat het allemaal niet zo makkelijk is. 'Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt'. Ook Johannes 6 vers 60 en 66 heeft natuurlijk iets voor ons te zeggen.

Nee, je hoeft niet elke bekeerling wantrouwend te bejegenen. Maar het kan ook geen kwaad om elkaar te wijzen op allerlei gevaren in de levensstijl die bij God vandaan voeren. En zeker in de huidige tijd zie je dat velen aan cherrypicking doen. Iets van de wereld en iets van de kerk. Daar mag best een radicale boodschap tegenover staan.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvD »

[quote="Herman"]Ik vind de houding tamelijk naïef. Blijkbaar is het totaal onnodig om gelovigen aan te sporen om hun roeping en verkiezing vast te maken. Het is blijkbaar ook erg wantrouwend om de gemeente toe te roepen om 'te ontwaken, om Christus over u te laten lichten'. Achter al deze -gelukkig positief- geformuleerde aansporingen ligt het 'wantrouwen' dat het allemaal niet zo makkelijk is. 'Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt'. Ook Johannes 6 vers 60 en 66 heeft natuurlijk iets voor ons te zeggen.

Nee, je hoeft niet elke bekeerling wantrouwend te bejegenen. Maar het kan ook geen kwaad om elkaar te wijzen op allerlei gevaren in de levensstijl die bij God vandaan voeren. En zeker in de huidige tijd zie je dat velen aan cherrypicking doen. Iets van de wereld en iets van de kerk. Daar mag best een radicale boodschap tegenover staan.[/quote

Ik ben het helemaal met je eens Herman we moeten eerlijk en open met elkaar omgaan. Ik moet vaak zo aan de wijzen en dwaze maagden denken. Een dan staat er dat er voor de dwazen de deur gesloten was. Er staat niet bij hoe dik die deur was. Dus net zo dik als de poort van Gaza die Simson eruit tilden, of dat het en deur van maar 1 cm dik was. Maar hij bleef dicht, een als je eerlijk met elkaar omgaat moet je dat kunnen bespreken. Godwegen zijn met ieder mens ander het gaat niet om de diepte de grote of de maten. Of klein ,groot, toevlucht nemend. Het gaat om waarheid in het binnensten. DS L.H. van Oosten heeft hier een mooi duidelijk boekje over naar aanleiding van Zondag 7 Heidelbergse catechismus titel is Wat een oprecht geloof. Daar behandelt hij alle soorten geloof een weerlegt of onderbouwd dit met Gods woord. Historisch,tijd, wonder,klein,zwak,toevluchtnemende,groot,sterk,verzekerd,schijn,bijgeloof,ongeloof het ware zaligmakend geloof.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvD »

Herman schreef:Ik vind de houding tamelijk naïef. Blijkbaar is het totaal onnodig om gelovigen aan te sporen om hun roeping en verkiezing vast te maken. Het is blijkbaar ook erg wantrouwend om de gemeente toe te roepen om 'te ontwaken, om Christus over u te laten lichten'. Achter al deze -gelukkig positief- geformuleerde aansporingen ligt het 'wantrouwen' dat het allemaal niet zo makkelijk is. 'Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt'. Ook Johannes 6 vers 60 en 66 heeft natuurlijk iets voor ons te zeggen.

Nee, je hoeft niet elke bekeerling wantrouwend te bejegenen. Maar het kan ook geen kwaad om elkaar te wijzen op allerlei gevaren in de levensstijl die bij God vandaan voeren. En zeker in de huidige tijd zie je dat velen aan cherrypicking doen. Iets van de wereld en iets van de kerk. Daar mag best een radicale boodschap tegenover staan.
Ik ben het helemaal met je eens Herman we moeten eerlijk en open met elkaar omgaan. Ik moet vaak zo aan de wijzen en dwaze maagden denken. Een dan staat er dat er voor de dwazen de deur gesloten was. Er staat niet bij hoe dik die deur was. Dus net zo dik als de poort van Gaza die Simson eruit tilden, of dat het en deur van maar 1 cm dik was. Maar hij bleef dicht, een als je eerlijk met elkaar omgaat moet je dat kunnen bespreken. Godwegen zijn met ieder mens ander het gaat niet om de diepte de grote of de maten. Of klein ,groot, toevlucht nemend. Het gaat om waarheid in het binnensten. DS L.H. van Oosten heeft hier een mooi duidelijk boekje over naar aanleiding van Zondag 7 Heidelbergse catechismus titel is Wat een oprecht geloof. Daar behandelt hij alle soorten geloof een weerlegt of onderbouwd dit met Gods woord. Historisch,tijd, wonder,klein,zwak,toevluchtnemende,groot,sterk,verzekerd,schijn,bijgeloof,ongeloof het ware zaligmakend geloof.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Maar ik heb vanmiddag met Tiberius hier al over gesproken en ga dat niet nog een keer doen.
:)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

„Is er nog iemand in de kerk die voor hen bidt behalve jij? Het zou zomaar kunnen zijn dat zijn naam een vast onderdeel is van het gebed van gemeenteleden, maar dat zul jij nooit weten. Want we hebben het er maar niet over!”

Ds. Wieb Dijksterhuis, Nederlands gereformeerd predikant in Ermelo, publiceerde deze week op zijn website de vierde aflevering in de serie ”Achtergebleven”, waarin hij stilstaat bij het verdriet en de pijn wanneer „iemand uit je persoonlijke levenskring” niet meer in God gelooft en de kerkelijke gemeente heeft verlaten. „Jij hebt een levende band met je kind, je hoopt nog en bidt nog, maar de gemeente lijkt de band van haar kant allang verbroken te hebben.”

RD vandaag
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

Vrijheid

Nergens was er zo’n vrijheid om het Evangelie uit te dragen als in Oekraïne, vertelt Sergej Maksimenko over de tijd voor het conflict. Dat zet hem nu tot nadenken: „We hadden veel meer kunnen en moeten doen, terwijl we die vrijheid hadden. Maar heel veel kracht en enthousiasme ging verloren aan het oplossen van interne conflicten en ongenoegens. Als we die tijd konden overdoen, had iedereen anders geleefd. De kerk was verdeeld tussen de rijken en de armen. De rijken hadden mooie huizen gebouwd. Het zijn nu allemaal ruïnes. Als we als christenen hadden geweten wat er zou gebeuren, hadden we anders geleefd.” Maksimenko citeert ook de Efezebrief: „Buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.”

RD van gisteren.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Nasrani schreef:Vrijheid

Nergens was er zo’n vrijheid om het Evangelie uit te dragen als in Oekraïne, vertelt Sergej Maksimenko over de tijd voor het conflict. Dat zet hem nu tot nadenken: „We hadden veel meer kunnen en moeten doen, terwijl we die vrijheid hadden. Maar heel veel kracht en enthousiasme ging verloren aan het oplossen van interne conflicten en ongenoegens. Als we die tijd konden overdoen, had iedereen anders geleefd. De kerk was verdeeld tussen de rijken en de armen. De rijken hadden mooie huizen gebouwd. Het zijn nu allemaal ruïnes. Als we als christenen hadden geweten wat er zou gebeuren, hadden we anders geleefd.” Maksimenko citeert ook de Efezebrief: „Buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.”

RD van gisteren.
Goede les ook voor ons.
Plaats reactie